Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kibri Mercedes Meiller Kipper

Gestart door Roelke zondag 15 juli 2012, 17:24:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kibri Mercedes Meiller Kipper
Hallo iedereen

Na mijn voorstelling gisteren wil ik hier al een eerste werkje tonen waar ik momenteel aan bezig ben. Dit kitje heb ik vorig jaar gekocht in een modelbouwwinkel voor 8,50 euro en na ongeveer 1,5uurtje knippen schuren en plakken stond het in elkaar. Het moet wel gezegd dat er links en rechts wat flash, sink holes en ejection marks aanwezig waren. Uiteindelijk heb ik enkel de spiegel houders en pin vooraan vervangen door koperdraad.
De bedoeling is om het geheel te gaan zwaar te gaan verweren met verschillende technieken uit de 1/35 modelbouw. Meer volgt uiteraard later, alvast nu al de foto's van de bouw.

De kit:


De inhoud:



Gebouwd:





Klaar voor de spuit:


De lading:



Zo dat was het voorlopig.

Groetjes Roel
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Roel,
dat heb je fijn gedaan goed idee met blauwe isolatie
Mvg
Jos
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
@ Jos: Yep is eigenlijk makkelijk om veel ruimte op te vullen. Het zand dat je ziet als lading gewoon gefixeerd door de isolatie te bestrijken met onverdunde houtlijm!

Ondertussen iets verder geraakt met de vrachtwagen. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat ik gedaan heb en met welke materialen. Tot nog toe heb ik ongeveer 1,5u gebouwd en een 3 tal uurtjes gespoten met de airbrush. Ik gebruik altijd Tamiya acryl verven die dan weer verdund worden met water of de tamiya verdunner (gele dop zoals we zeggen). Om te beginnen werd het interieur gespoten in een lichte kleur deze werd ietsje verdonkerd met zwart. Het volledige onderstel werd zwart gespoten, hierop worden achteraf nog onderdelen met de hand geschilderd.



Vervolgens de cabine volledig afgeplakt om hem te beschermen tegen nevel:


De bedoeling is om de cabine een beetje en de laadbak zwaar te verweren. Hierdoor zal er veel metaal en roestplekken te zien zijn die de originele lak beschadigd hebben van het veelvuldige gebruik op werven.
Om te starten word het model eerst in een donkere en daarna een lichtere metaalkleur gespoten.


Vervolgens worden door middel van een klein sponsje in 3 kleuren roesttinten aangebracht. Hierbij moet je goed opletten dat je de spons na het doppen in de verf goed afdept op een keukenpapier. Zodanig dat er nog amper verf van de spons loskomt op het model. Nooit wrijven met de spons, altijd een deppende beweging maken. Je begint eerst met de donkere roesttint, daarna de middelste kleur om te eindigen met de lichtste kleur. Onthoud dat de donkere kleur het meest terugkomt en de lichtste tint het minste:


Vervolgens dien je al deze lagen verf te beschermen door een laagje vernis te spuiten:


Nadat deze vernis laag heeft kunnen uitharden gaan we het gehele model airbrushen met haarlak (wella sterkte 1) in 2 a 3 laagjes


Nadat deze haarlak lagen zijn gedroogd kan het model in de basis lakkleur gespoten worden. UITERMATE BELANGRIJK dat je je verf (moet acryl zijn) nu gaat VERDUNNEN MET WATER! De techniek is eigenlijk simpel: nadat het model gespoten is met in dit geval de blauwe kleur gaan we alles terug bevochtigen met water. Het water zal door de blauwe verflaag dringen omdat die verdund werd met water. Het water zal op zijn beurt de haarlak oplossen waardoor er een leuk chipping effect ontstaat! De graad van chipping of afgebladerde verf bepaal jijzelf natuurlijk. Je tools hiervoor zijn tandenstokers, oude stugge verfpenselen etc.... (Vooral opletten dat je niet gaat krassen waardoor je door alle lagen heen gaat krassen)


Het eindresultaat:




Nu moet er natuurlijk nog heel wat gaan gebeuren. Allereerst het geheel sealen met een glans vernis laagje. Vervolgens interieur schilderen, inlijnen, vuil maken, aflopers schilderen, stof laagjes etc....
Hierover volgt de komende dagen meer natuurlijk!

Groetjes Roel
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Mooi verslag, en dat ziet er zeer realistisch en mooi uit :thumbup:
Ik ben benieuwd naar het vervolg, en het totale eindresultaat.
Succes verder,

Gr, Myron
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Ziet er Super mooi uit zeg!! Ben benieuw naar het eindresultaat!!
Succes met de rest ;)

Mvg Mark
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Ik vroeg aan mijn vrouw, wat zou deze bak vol zand kosten voor onze tuin. Ze zei: geen idee. Ik zei toen, dit is nep, voor de treinbaan. Dat geloofde ze niet, tot ik terug naar boven scrolde.

Maw, werkelijk schitterend gemaakt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Net echt!!!

groeten Martin
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
@ Myron: Hartelijk bedankt voor je reactie. Ben blij dat je het realistisch vind ogen, dat was de bedoeling.

@ Mark: bedankt!

@ Martin: Dat kan ik toch moeilijk geloven  8o Het ziet er wel realistisch uit maar zo echt....

Ondertussen weer even verder kunnen doen, jammer genoeg vrees ik dat ik hem niet ga af krijgen tegen woensdag, dan vertrek ik voor een hele tijd naar het buitenland.
Ik heb de wielen ietsje afgeschuurd aan de onderzijde om een beladen effect te bereiken, tevens kregen ze een rubberkleurtje:



Verder werden op de achterzijde twee reflectoren gemaakt met plastic card:


Dan werd alles voorzien van een laagje glans vernis:


De zetels werden geschilderd, het interieur opgebouwd, ingelijnd en gedrybrushed:





Tot slot nog een foto van de reeds ingelijnde cabine en nog "nieuwe" laadbak, het onderstel zal vooral veel stof krijgen achteraf:


Bedankt om een kijkje te komen nemen en tot de volgende

Groetjes

Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Mooi Roel,

Moet er alleen geen preisertje als chauffeur in de cabine ?
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Leuk topic en je maakt hem erg fraai!
Ik ga dit volgen en wacht rustig tot een volgende update af.
Ga zo door en veel plezier/succes in het buitenland. :)

Groetjes,

Antal
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
leuke kipper geworden mooi blauw :thumbup:
ga zo door  ;)
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Top!! (andere woorden heb ik er niet voor :) )
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Tja, ze zat er ook niet met de neur erbovenop, maar neemt niet weg dat dit echt vakmanschap is. Die beschadigingen aan de container is echt realistisch. :thumbup: De rest ziet er uiteraard ook erg goed uit :thumbup:

groeten Martin
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Kibri Mercedes Meiller Kipper
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: GZD!