Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zaagmethode voor -rails.

Gestart door Willem E donderdag 03 mei 2007, 21:14:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zaagmethode voor -rails.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Zaagmethode voor -rails.
L.S.

zoals ik al aangaf in mijn berichten over mijn minibaantje, zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2718.0
worstel ik nog met een zaagprobleem.
Mijn 2 vragen zijn:
1- Wat lijkt jullie de beste methode om de rails te scheiden. Precies op de naad tussen de vaste en de opklapplaat? Of gewoon haaks t.h.v. die naad?
Dat er een stukje rails buiten de planken uitsteekt is geen probleem. Ik denk dus de tweede methode. Wat denken julie?
2- Hoe kan ik in het algemeen de C-rails zagen? Toch 'dremelen' of zijn er betere manieren?
Belangrijkste is dat de rails goed berijdbaar blijft EN niet met veel lijm ofzo bijeen moet worden gehouden!
Alvast dank voor de reacties. :o

Re: Zaagmethode voor -rails.
Beste Willem.

Je kunt de c-rails gewoon zagen.
Zie even op mijn SITE onder Tips & Trucs.
Daar heb ik een stukje geplaatst met enige uitleg.

Re: Zaagmethode voor -rails.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Zaagmethode voor -rails.
Dank voor de reactie, Riny.

En uiteraard had ik dit al gelezen.
M.n. de opmerking "de spoorstaven knallen nogal vlug van de rails" maakte me wat bezorgd. Zeker omdat ik eerst nogal schuin door de rails wilde.
Nu denk ik erover om toch maar gewoon dwars erdoor te gaan. In opgeklapte stand steken er dan wat stukjes buitenboord...
Wat denk je?

met vr.gr.
Willem
Re: Zaagmethode voor -rails.
Hoi Willem,

sorry voor mijn late reactie.

Maar dat "knallen" moet je ook niet overtrekken hoor, maar de waarschuwing is goed overgekomen.
De C-rails kun je in alle voorkomende graden zagen hoor, dat moet ik dadelijk ook gaan doen met mijn nieuwe modulebaan.

Wat ik wel zou doen is de rails goed "opklemmen" zodat er een lichte druk op de spoorstaven komt, het blokje wat op de spoorstaven komt zou ik op de spoorbreedte inzagen.

Mocht ik onduidelijk zijn dan hoor ik dat wel.

P.s. mocht ik weer eens wat laat reageren stuur dan even een pb-tje zodat ik het hier aan kan vullen.
Re: Zaagmethode voor -rails.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Zaagmethode voor -rails.
Hoe dan ook bedankt, Riny.
:D :D :D
Binnenkort ga ik e.e.a. eens uitproberen.
Resultaten in mij Minibaantje-draadje.
8)
Re: Zaagmethode voor -rails.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zaagmethode voor -rails.
Beste Willem,

hoe je ook zaagt (of gaat zagen) let je wel op de zogenaamde "vrijdraaiing" van de rails t.o.v. de scharnierpunten.
Er is hier al eens een draadje aan gewijd.

In essentie komt het erop neer dat het draaipunt (scharnierpunt) boven de rails komt te liggen. Kijk maar eens goed naar een gewone deur en leg hier eens een latje tegenaan als je heb open wilt doen.

John
Re: Zaagmethode voor -rails.
Citaat van: VT601 op woensdag 20 juni 2007, 16:09:35
In essentie komt het erop neer dat het draaipunt (scharnierpunt) boven de rails komt te liggen. Kijk maar eens goed naar een gewone deur en leg hier eens een latje tegenaan als je heb open wilt doen.

Op dit punt heeft John 300% gelijk.

Wat ik aan wilde geven betrof hoofdzakelijk het zagen van de C-rails.
Dit is dus geen enkel punt, maar als een deel van een blad moet scharnieren, wat ik nu ga vermoeden en dus zeker niet goed heb gelezen, (naar boven scharnierend) ga je toch een probleem krijgen.

Dat kan met geen enkel rails type het gaat om het draapunt.
De enige echte optie die hier voor is, laat het blad dan naar beneden scharnieren.
Maar dit laatste zal de bedoeling niet zijn vermoed ik.
Re: Zaagmethode voor -rails.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Zaagmethode voor -rails.
Jullie kunnen gerust zijn:
Het draaipunt van het blad ligt 10 centimeter boven de oppervlakte.
Kijk maar op de foto in mijn Minibaan-draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2718.0
Het rechterscharnier is bovenop de balkjes. Niet goed zichtbaar is het klosje dat het blad op horizontale wijze stuurt en fixeert.

Maar zeker dank voor het extra attenderen hierop.
Ook anderen hebben er dan wat aan, wellicht...