Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

bergen maken op eigen manier

Gestart door zoldertreinman zaterdag 14 juli 2012, 21:10:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bergen maken op eigen manier
Ik maak scenery en  bergen eigenlijk op een zelfbedachte manier en pas later las ik op het forum  en in tijdschriften,  hoe anderen het doen en  omdat ik mijn manier nog nergens ben tegengekomen dacht ik,  als ik wat ga veranderen, dan  maak ik  fotos voor het forum en ben dus benieuwd of er anderen zijn, die ook op deze manier  bergen maken.
Ik begin met kartonstrippen te snijden en zet wat blokjes  hout rechtop en plak de kartonstrippen vast,  zoals op de eerste foto, dan heb je een soort geraamte,  dan doop ik keukenpapier in vloeibaar gips en leg het natte gipspapier een beetje rommelig en bobbelig op het kartongeraamte, ik maak wel al vast de wegen,  die zijn van dun triplex en ik wacht een dag tot het gips hard is en dan verven,  zie foto, ik   leg al vast wat stroomdraden voor licht enzo en tenlotte strooisel, wat bomen, huisjes, dan afwerken en autos, figuurtjes etc zie het resultaat voor de laatste foto......ben dus benieuwd wie maakt zijn scenery  ook op deze manier???
Re: bergen maken op eigen manier
Ziet er goed uit!  :thumbup:

Alleen mis je nu niet heel erg het rostmotief?
Als je bijvoorbeeld schors pakt uit het bos, een beetje van de bobbelige, en die grijs verft, krijg je rots blokken  :D

Met vriendelijke groet,
Clint
Re: bergen maken op eigen manier
ja dank voor de ti,p ik ga wat kleine stukjes  boomschors opplakken en verven
Re: bergen maken op eigen manier
Mooi Leen .... zie je wel dat het niet moeilijk is om de plaatjes hier te plakken.... :D

We willen graag nog meer zien in de toekomst, het begin is er.

Mvg: Alex
Re: bergen maken op eigen manier
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: bergen maken op eigen manier
zier er leuk uit. dat schors kun je ook in een winkel kopen als je veel van hebt.
(boswachters vinden het niet zo fijn dat het weg word gehaald. vind het ook een rare mening maar goed)

gr john
Re: bergen maken op eigen manier
Hier in België blijkt het wegnemen van schors van bomen en gevallen bladeren strafbaar. Volgens een kleuterleidster hier in de buurt.
Re: bergen maken op eigen manier
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 24 juli 2012, 06:54:56
Hier in België blijkt het wegnemen van schors van bomen en gevallen bladeren strafbaar. Volgens een kleuterleidster hier in de buurt.

Huh nog nooit van gehoord... :?
Dat word illegaal boomschors plukken :O 8o :-)


Succes
Re: bergen maken op eigen manier
Tuurlijk is dat illegaal!
Je gaat toch geen schors van bomen scheuren  8o 8o Das beschadiging van de natuur, dat moet je dus echt niet doen  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Je moet schors wat op de grond licht oprapen, en van dode bomen, niet van levende bomen, er is een kans dat de boom dan dood gaat, en het lang duurt voordat die weer herstelt. :thumbup:

Toch nog wat opgestoken in die 4 jaar op school 8) ;)

Gr Clint
Re: bergen maken op eigen manier
Dank voor de reacties maar ik lees meer mbt boomschors, milieu, en wat we van de juf op school hebben onthouden en dat  je in Belgie boete krijgt,  dan wat vinden jullie van mijn eigen manier karton knippen en keukenpapier in het gips etc en wie doet het ook op deze manier, maar sinds de reacties ben ik toch begonnen met in het park en bos uit te lijken naar kleine stukjes schors los op de grond of op het pad, veel heb je niet nodig want bijv een 10 cm schorsstripje is op de baan al ruim 8 meter. Tis allemaal wel een bewijs dat het milieu letterlijk en figuurlijk leeft onder ons!!
Re: bergen maken op eigen manier
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: bergen maken op eigen manier
ja je moet alleen de stukjes die op de grond oprapen
daarmee maak je de natuur juist schoon
ik ga ook geen stukken van bomen af rukken 8o 8o
en als je bang bent voor een boete moet je maar eens in een doe het zelf zaak kijken
daar liggen meestal ook van die zakken met schors erin

gr john
Re: bergen maken op eigen manier
Hallo John
Over stukjes schors en hout uit het park enzo, en ik zag je topic lucifer houtjes en ik hou ook van creatief iets maken met allerlei materiaal en kocht in Houten 3 lima platte wagens voor 5 euro totaal en daar heb ik,  zie foto,  takjes uit het park opgeplakt, en verzwaard met een autowielbout en het rijdt perfect. Kenners en veel perfectionisten zouden zoiets nooit zo doen,  die gaan m.i. voor het echte maar dat wel voor bijv 20/30 euro per wagon, ik vind juist het leuke van de hobby om met allerlei materialen creatief te zijn, die takjes lagen onder de struik en op het pad dus dat doet geen schade, en zoals je zegt, het ruimt zelfs op!!!.
Re: bergen maken op eigen manier
Dat ziet er goed uit! :O
Zou je er nog een paar foto's van kunnen maken?
Misschien kun je er nog iets van banden om heen doen (tie-wraps bijvoorbeeld), om het misschien nog iets realistischer te maken.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: bergen maken op eigen manier
Hallo Lukas

goed idee van die tie raps, want inderdaad zonder dat,  is het niet realistisch, in het echt zou alles ervan afvallen....ik  moest ff denken wat voor kleur en zwart leek me het beste, ik verf het nog om dof te maken,  zie fotos, bedankt voor de tip!!!!
groet
Leen
Re: bergen maken op eigen manier
Heel erg bedankt voor de foto's!
Ziet er echt mooi uit!
Misschien dat ik het zelf ook nog een keer ga toepassen.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: bergen maken op eigen manier
leuke en mooie manier om bergen te maken ook mooie vracht  :thumbup:
ik ben benieuwd naar de rest  :D
Re: bergen maken op eigen manier
ik heb ook geprobeerd om met keukenpapier in behanglijm gedrenkt mijn berg te maken en dat leek wonderwel te lukken tot zelfs 3 of 4 lagen.  Maar om één of andere reden begon het "delaminatieproces" de dag nadien en kwamen sommige laagjes los.

Keukenpapier in gips gedrenkt werkte dus zoals je zelf zegt een stuk beter en steviger, maar het was zo een kliederboel en het papier scheurde de hele tijd.   Daarna heb ik het geprobeerd met stroken van een oud laken in gips te drenken.  Dat ging nog vlotter, maar uiteindelijk heb ik wat extra gespendeerd en gipsrolletjes gekocht  (zoals ze op de spoedafdeling gebruiken bij breuken)   Die zijn op voorhand gegipst en moet je enkel nat maken en aanbrengen.  Geen gips meer zelf aanmaken en ook geevn "haast je of het gips is te droog" meer.  Ik koop deze rollen in de hobbywinkel en omgerekend kosten ze minder dan 2 euro per rol van 8cm breed en 3m lang.
Re: bergen maken op eigen manier
dani
haha jaja....  het -haast je,  anders is het gips te droog-- dat is het een groot probleem bij mijn manier van bergen maken en door dat haasten komt er soms gips waar je het niet wilt en dus ook aan je handen!! en dus bedankt voor de tip over  gipsrollen die je alleen maar nat hoeft te maken en ik denk,  het loslaten van de lagen komt door werken met een gipspapje dat al te droog is, dat had ik in het begin ook steeds, totdat ik besloot steeds kleine porties gips nat te maken,
Re: bergen maken op eigen manier
Ik zou in plaats van nieuwe gipsrollen te kopen eens informeren bij het ziekenhuis voor gipsrollen die reeds vervallen zijn. Vervallen voor medisch gebruik betekent niet onbruikbaar voor ons.
Re: bergen maken op eigen manier
dat klopt, Johnny, maa in de meeste ziekenhuizen moeten ze die dan terug aan de leverancier mee geven, om "misbruik" te voorkomen.  Althans hier is dat zo.   De zus v an mijn vriendin werkt in een ziekenhuis en mijn neef ook, maar geen van beiden mag er mee brengen.
Trouwens, tegenwoordig ebruiken ze ook meer en meer van die polyester of plastic dingen...  bweurk !
Re: bergen maken op eigen manier
ik koop het wel, als ik weer bergen ga maken,  want   2 euro voor een rol van 3 meter, moet geen punt zijn met deze hobby waar een beetje lok 150 euro kost
Re: bergen maken op eigen manier
Hoi Zoldertreinman,

Mijn manier van bergen scheppen lijkt op die van jou.
Ik gebruik als basis ook balkjes en karton.
Daaroverheen kranten ingesmeerd met veel behanglijm.
Dat laat ik een paar dagen drogen.
Dan doe ik er muurvuller van de bouwmarkt overheen smeren, waar ik steentjes in verwerk.
Daar kun je lekker mee smeren en dik aanbrengen in klodders, zodat er structuur ontstaat.
Dat laat ik weer drie dagen drogen. Dan verf ik het eerst met grijze latex en daarna met acryl verder op kleur brengen. Dan strooisel, mos boompjes enz,

Gr. Leo
Re: bergen maken op eigen manier
Hallo Leo
Leuk dat te lezen dat je het ongeveer op dezelfde manier doet, dat was ook mijn idee  dit forum draadje te beginnen, wie doet het ongeveer net als ik,  en  jouw bergen zijn steviger dan de mijne, ik gebruik wel net als jij,  maar alleen op sommige plekken die ik steviger en meer rotsachtig wil, wat muurvuller en mijn bergen hoeven eigenlijk niets te dragen behalve wat plastic huisjes en autootjes want waar treinen rijden is het op een triplex ondergrond net breed genoeg voor de rails
groet
Leen