Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan van Pieter

Gestart door PietMarklin zaterdag 14 juli 2012, 17:45:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan van Pieter
Volgende stap was het voorzien van verlichting op alle perron objecten met ledjes uit HongKong...ofzo...


De rol met ledjes...


... die onder het dak van de voetgangersbrug geplakt zijn.


En hier het resultaat.


Hetzelfde principe toegepast bij de grote overkappingen.


Geeft een leuk sfeertje die ledjes!


Idem dito voor de perronoverkappingen.... wel een gepruts hoor  :?.. en dan braken die paaltjes weer af...




Intussen zijn er flink wat paaltjes afgebroken... :-( daar moet ik binnenkort nog even iets anders op verzinnen. :idea:
Re: Modelbaan van Pieter
Mijn laatste projectje was het dorp...
Zet "Het Dorp" van Wim Sonneveld meer even aan via yubtjup  :)




























Meet foto's op http://s1160.photobucket.com/user/pietmarklin/library/Het%20Dorp?sort=2&page=1
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter

Dat ziet er weer geweldig uit zo.
Ja een echte dorpssfeer. :thumbup:

Tony
Re: Modelbaan van Pieter
Mooi hoor.
die gebouwen zijn van karton?
zelf gemaakt, of als bouwplaat aangeschaft.
zie er wel erg goed uit. :thumbup:

groet Winno
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Peter,

Mooi Hollands tafreel :thumbup:

Zijn de huizen lasercut modellen?

Groet, Ronald
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Winno, Ronald,
Nee zijn kartonnen modellen. Aangechaft bij peard.nl
Gr. Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

Dat ziet erg mooi uit.
Wat ben jij lekker creatief om zo'n leuke dingen te bouwen.

Ga zo door
Gr
Gert-Jan
Re: Modelbaan van Pieter
Even een vraagje:
Waar blijven de updates van deze prachtige baan, met indrukwekkende zelfbouw projecten? :thumbup:
We want more!
Groet Arend.
Re: Modelbaan van Pieter
Ja het is inderdaad even wat rustig met de werkzaamheden door andere drukte.
Ik hoop binnenkort weer een doorstart te kunnen maken. Het dorp en platte land staat op het programma...
Laterss :D
Re: Modelbaan van Pieter
Beste Piet,

Mooie baan ben je aan het maken, handige tips die langskomen waar iedereen zeker gebruik van kan maken, toch handig zo'n geweldig forum.

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan van Pieter
Wow, echt mooi dit alles en heel creatief! Echt super gedaan, Pieter. Ik blijf je updates ook trouw volgen!
Re: Modelbaan van Pieter
Mijn oude video camera en pinnacle video kaart uit de vodde ballen gehaald... Wat mee geprutst dit weekend en een compilatie gemaakt van wat oude beelden.
(zal ook weer wat nieuwe beelden maken omdat de baan al weer wat uitgebreid is.)

http://www.youtube.com/watch?v=n9Hjqq3qWJI
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Ha Pieter,
Dat ziet er allemaal erg goed uit. Heb veel bewondering voor mensen als jij die bijna alles zelf maken.
Volgende stap is zeker om de huizen ed ook zelf te ontwerpen en dan met die nieuwe 3D printers te maken  :D.
Vind de perronoverkappingen en loopbrug erg goed gelukt. Wat is het gebruikte (witte) materiaal van de daken en bovenkant dakdragers?

Verder vroeg ik me af wat de afmetingen van je baan zijn en welke hoogte je vanaf de grond hebt gebruikt. De ruimte op foto 1 lijkt nl erg op de ruimte die ik nu van plan ben te gaan gebruiken (ben bezig deze te isoleren en netjes af te werken).

groet, Gertjan
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Gert Jan,
Bedankt. Ik probeer een beetje creatief te zijn met alle daagse gebruiksvoorwerpen. Zo zijn de daken van de voetgangersbrug van beschuitrolribbelpapier en de daken van de perronoverkapping van zwart schuurpapier.

De afm. vanaf de grond is ongeveer 60 cm. Hoe hoger hoe meer ruimte je kwijt bent ivm het scheve dak wat bij mij in een punt gaat.
Gr. Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
Bedankt voor het plaatsen van het prachtige filmpje ! Mooi materiaal heb je (lekker veel NS) Ook de rijtuigen zien er super uit zo met die binnenverlichting. Groet Arend.
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Peter

Geweldig leuk die oude beelden van je baan.
Leuke treintjes heb je. :thumbup:
Ben benieuwd naar de nieuwe beelden.

Tony
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Modelbaan van Pieter
leuk die Broersma containers  :thumbup: soms rijden de treinen wel hard verder mooi filmpje !!
groet Robert
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2011

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

ik had je draadje al eens gezien, maar vergat toen te reageren en na enkele klikken was je topic natuurlijk foetsie :?.

Echter heb ik het geluk om toch nog even mijn complimenten te maken over je baan en zeer zeker ook over je bouwwijze. Zelf probeer ik ook zoveel als mogelijk bij het gezin te zitten. (Soms wordt er zelfs spontaan meegeholpen) Ik vind vooral de voetgangersbrug een pracht bouwwerk. Hoe simpel kan het materiaal soms zijn en dan met dergelijke resultaten.  :thumbup: :thumbup:

Ik ben benieuwd naar je verdere baanbouw en creatieve ideeen.

groeten Martin
Re: Modelbaan van Pieter
De bouw lijkt wat stil te liggen maar niets is minder waar  :P
De nieuwbouwwijk en het platteland met weilanden en boerderij stonden nog op het programma. En om het tempo er wat in te houden en e.e.a. af te kunnen maken heb ik geen tussentijdse foto's van de bouw gemaakt.

De bouwwerkzaamheden zijn vrijwel identiek als in mijn vorige verslagen. Het water is gemaakt van blanke lak wat na 2 a 3 dagen hard op droogt en een bruine sloot kleur krijgt. De (moderne) windmolen is ontdaan van zijn batterij bak en is aangesloten op een ringleiding. De wieken draaien dus echt.

Het volgende staat nog op programma:
    - meer details: verkeersborden, mensen, verkeer etc.
    - Overgaan op MS2 en digitaal schakelen wissels en seinen.
    - Spoorwegovergang in het dorp
    - Fietshok bij station in de stad
    - dan nog een grote klus.... de bovenleiding. :?

Als dat klaar is en er tijd, zin en ruimte is gaan we de baan uitbreiden naar achteren: wordt iets van een polderlandschap en de Maasvlakte als eindpunt.

Zie onderstaande foto's voor het eindresultaat  :D
Re: Modelbaan van Pieter
O ja, meer foto's te vinden op mijn website:  Pieter Goes Marklin
en op PhotoBucket
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Wat een prachtig knutselwerk! De tip van het plastic bordje om de klinknagels na te bootsen is geweldig. Kun je mij vertellen waar je de ledstrips op rol hebt gekocht of ben je die zelf in HongKong wezen halen? ;)  Begrijp ik het goed dat het weerstandje al op die strip zit? En op hoeveel volt kunnen die dingen branden?
Allemaal vragen... maar ik had dit draadje nu pas gezien :)
Ik blijf het hier volgen.
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Modelbaan van Pieter
het lijkt net of ik weer in de polder ben beland.
ziet er leuk en sfeervol uit.
mooi gedaan, ga zo door  :thumbup:

groet john
Re: Modelbaan van Pieter
@Henk, De ledjes heb ik via Ebay besteld. Kijk hier maar eens: ledverlichting bestellen
Ongeveer 4 euro per rol van 5m met gratis verzendkosten.

Voor de ledjes gebruik ik een Fleischmann Transformator van 14V. Alhoewel de ledjes op 12V werken heb ik geen gebruik gemaakt van weerstanden: ik zet de trafo niet voluit op 14V maar net daarvoor op 12V zodat weerstanden niet nodig zijn.

En anders moet je even rekenen met de wet van Ohm:
Elke strip heeft 3 ledjes met een totaal van 0,01 A per strip. Gebruik je 14V dan moet je 2V overbruggen omdat de ledjes op 12V werken (14-12=2). De benodigde weerstand voor 1 strip wordt dan 2V/0,01A = 200 Ohm.  Voor 2 stripjes (= 6 ledjes) wordt het 2V/0,02A = 100 Ohm etc.

Gr. Pieter




Re: Modelbaan van Pieter
Gretsie derie, ik wou de ledjes bestellen maar de verkoper zend deze niet naar België. Jammer maar helaas.
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelbaan van Pieter
België

Wereldvreemd
Re: Modelbaan van Pieter
Citaat van: PietMarklin op zondag 03 november 2013, 11:38:09
Volgende stap was het voorzien van verlichting op alle perron objecten met ledjes uit HongKong...ofzo...

Leuke plaatjes :) Wat je al niet kan doen met led... Het is alleen wel een beetje fel, al kan het door de camera komen.

Citaat van: PietMarklin op vrijdag 09 mei 2014, 09:14:57
Voor de ledjes gebruik ik een Fleischmann Transformator van 14V. Alhoewel de ledjes op 12V werken heb ik geen gebruik gemaakt van weerstanden: ik zet de trafo niet voluit op 14V maar net daarvoor op 12V zodat weerstanden niet nodig zijn.

De 12 volt zal naar verhouding nog (heel)veel licht geven. Dus terugschroeven is niet zo heel gek idee...

Citaat van: PietMarklin op vrijdag 09 mei 2014, 09:14:57
En anders moet je even rekenen met de wet van Ohm:
Elke strip heeft 3 ledjes met een totaal van 0,01 A per strip. Gebruik je 14V dan moet je 2V overbruggen omdat de ledjes op 12V werken (14-12=2). De benodigde weerstand voor 1 strip wordt dan 2V/0,01A = 200 Ohm.  Voor 2 stripjes (= 6 ledjes) wordt het 2V/0,02A = 100 Ohm etc.

Iedereen wil graag rekenen... Maar dat is niet echt nodig. Bijna iedere waarde tot wel 5 kOhm is goed. Het een ander staat wel in dit bericht Help met schema: voorschakelweerstanden. Dit omdat een led meestal wel heelveel licht opbrengst heeft bij een klein voltage.

Bij start en landingsbanen branden de lampjes 's nachts ook op maar max 10 of 30% en overdag tegen de 100%....

Groet Ronald.
Re: Modelbaan van Pieter
@Roland, bedankt voor de toevoeging. Licht is inderdaad op de foto feller dan in het echt.

Ik heb nog even een vraag:
Momenteel ben ik bezig om mijn wissels en seinen digitaal te kunnen schakelen. Ik gebruikte nog steeds de oude blauwe schakelkastjes.
Inmiddels heb ik mijn MS1 omgeruild voor een MS2 en met de MS2 is het mogelijk om magneetartikelen digitaal te schakelen. Als decoder gebruik ik de DR4018 van Digirails.

Mijn M-rails wissels heb ik inmiddels werkend via de DR4018 en werkt prima, echter krijg ik mijn seinen niet digitaal geschakeld. Ik gebruik hiervoor de Viessmann 5552. Als ik de DR4018 weer vervang met de oude blauwe schakelkast van Marklin (+ een massadraadje van de schakelkast naar de trafo) werkt het schakelen van de Viessmann 5552 weer prima.

Ik heb e.e.a. in een schema gezet (zie plaatje onder). Wat doe ik hier niet goed?



Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Zo de betreffende LED-strip besteld. Nu zelfs uitverkoop met 10% korting. Heb maar gelijk 2 rollen besteld, kan ik de rest van mijn leven vooruit voor bijna 7 euro :)
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Ha die Pieter !

Ik kom nu pas bij jouw baan terecht, maar dat had best eerder gemogen zeg ! Erg leuk om te zien met wat voor methodes je de zaken aanpakt  :thumbup: Je bent een echte modelbouwer, zo te zien en creatief.
Wat ik me wel afvraag als ik je hele baan bekijk, heb je genoeg plaats om in de U-vorm te zitten als je aan't rijden bent ?
Kblijf je volgen.....

Grtz Tony
Re: Modelbaan van Pieter
@Henk, mooi man. Succes met de ledjes. Ben benieuwd wat je er mee gaat doen. Stuur je wat foto's als het zo ver is?

@Tony, bedankt! In het pad van de u vorm kom ik alleen als er wat mis is met de baan/treinen. De modelbaan neemt maar de helft van de zolder is beslag. Ik zit dus bij het rijden voor de u vorm  :D
Op de andere helft staat allemaal rommel ed. (opslag). Doel is wel om de baan uit te breiden... maar ja.. eerst die rommel een plek geven dus en overleg voren met het parlement hierover (lees: vrouw).
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: Modelbaan van Pieter
mooie baan pieter,maar om je baan helemaal mooi te krijgen zou ik de rails wel verouderen met roest kleur.dat geeft nog een beter effect! ;) gr eltjo
Re: Modelbaan van Pieter
marklinfan
gast

Re: Modelbaan van Pieter
leuke baan
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Ha Pieter,

Had je draadje nog niet eerder gezien. Wat een leuke en creatieve ideeën heb je qua scenerybouw.
Leeuwarden heb ik wel wat mee, en de Condens zeker. Daar heeft mijn moeder vroeger nog gewerkt.

Ik houd je updates in de gaten.
Re: Modelbaan van Pieter
lgbmarklintrein
gast

Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Pieter

Je baan ziet er mooi uit
veel plezier met verder bouwen


Eugene
http://lgbmarklintrein.wordpress.com/
Re: Modelbaan van Pieter
dgieskens
gast

Re: Modelbaan van Pieter
Pieter,

Ik heb zojuist voor het eerst je hele reeks van posts van deze baan bekeken en ben zeer onder de indruk van de technieken die je gebruikt en hoe je in staat bent de scenery een echt NL uiterlijk te geven.
Ik ben zelf onlangs weer volledig opnieuw begonnen en nog bezig met het onderstel van de tafel, maar ik heb al verschillende technieken in jouw werk gezien, die een aantal van mijn toekomstige vragen/uitdagingen adresseren.
Nogmaals mijn complimenten.

Daniel
Re: Modelbaan van Pieter
Allemaal bedankt voor de leuke reacties. Leuk te horen dat ik soms voor wat inspiratie zorg  :D.
Jullie ook allemaal succes. Hoop zelf binnenkort de draad weer op te pakken...
Groeten Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
Roland56
gast

Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Piet,

Ik kom hier voor het eerst maar beslist niet voor het laatst. Ik zal meteen jou draadje opslaan in mijn favorieten. Ik ben zelf nog niet zo lang geleden begonnen en heb inderdaad ook heel wat inspiratie nodig voor scenery want eerlijk gezegd, mijn fantasie laat op dat gebied te wensen over :-(. Ik heb hier nog niet alles gelezen maar ben verwonderd hoe je met eenvoudige dingen die je misschien reeds in huis hebt spulletjes kan maken om je scenery bij te werken. Mijn treinbaan ligt bovenop een laag perfex maar dat kan geen probleem zijn om daarop bepaalde dingen te plaatsen die het geheel mooi kunnen maken.
Ik kom hier vast terug om bij te leren ;)

Grts,

Roland
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Citaat van: jj_marklin op woensdag 01 oktober 2014, 09:21:03
Leeuwarden heb ik wel wat mee, en de Condens zeker. Daar heeft mijn moeder vroeger nog gewerkt.
Dan wordt het tijd om eens langs te komen in Leeuwarden bij de FMC ;) Langzaam aan verschijnt steeds een groter deel van de spoorbuurt van Leeuwarden in model. Helaas de Condens niet, maar de LEIJMF wel.
Re: Modelbaan van Pieter
Roland56
gast

Re: Modelbaan van Pieter
Dag Peter,

Vraagje: Is die Fleischmann trafo een trafo die 14 volt gelijkstroom of 14 volt wisselstroom bezorgd?
Ik heb momenteel zo'n witte 32 VA trafo en deze levert 16 volt wisselstroom. Daarmee gaan led lampjes kapot tenzij je een gelijkrichter tussen zet toch?
Mijn kennis van elektriciteit is niet zo hoog maar ik heb al zo'n strips gezien waar je de trafo kan bijkopen, en totaalpakket dus of een led driver die 12 volt gelijkstroom levert. Ik zou willen experimenteren met led verlichting en uiteindelijk ook gebruiken. De wet van ohm is mij bekend.

Grts,

Roland
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Roland,

Ikzelf heb net mijn led verlichting binnen gekregen en heb een stukje geprobeerd met de zelfde trafo die jij ook hebt een Märklin 32VA.

Ook heb ik hem natuurlijk voluit gezet en de led's bleven gewoon branden maar als het op de baan aangesloten is draai ik hem niet helemaal open omdat het anders toch te fel is.

Gewoon op 1/3 of even over de helft is genoeg.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Modelbaan van Pieter
 :offtopic:
Citaat van: Wijbe op maandag 20 oktober 2014, 16:18:10
Dan wordt het tijd om eens langs te komen in Leeuwarden bij de FMC ;) Langzaam aan verschijnt steeds een groter deel van de spoorbuurt van Leeuwarden in model. Helaas de Condens niet, maar de LEIJMF wel.
Ligt zeker nog in de planning. Ben jij er op dinsdag en zaterdag?
Re: Modelbaan van Pieter
Aan de baan heb ik al ruim een jaar niet meer gesleuteld en geklust maar rijden des te meer.
Er moet eigenlijk nog 1 grote klus gebeuren en dat is de bovenleiding... ik kan me er maar niet toe verzetten  :?
Het zal er wel niet van komen want ik zit er aan te denken de baan af te breken en weer een nieuwe te bouwen.. :P
Dus dan maar even een filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=z8EGXlUp1eQ
Re: Modelbaan van Pieter
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan van Pieter
 :) Leuk filmpje en je hebt een mooie baan. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Indien je inderdaad opnieuw gaat beginnen heb ik een goede tip;
Als al je rails liggen en zijn getest, direct daarna alle bovenleiding aanleggen.
Zo kan je dan nog overal goed bij en heb je geen last van de scenery.

Dirk-Jan
Re: Modelbaan van Pieter
peterke33
gast

Re: Modelbaan van Pieter
heb je draadje even doorgelezen en moet zeggen mooi gedaan allemaal, leuke dingen gemaakt met niet al te veel geld das knap .
Re: Modelbaan van Pieter
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

Ik heb net je filmpje bekeken en heb genoten van je baan.
Ook het rollende materiaal mag er wezen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman