Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0

Gestart door nobody zaterdag 14 juli 2012, 17:03:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
De tenderbehuizing verwijderd en de twee afstandsnokken, die de dragerprint op z'n plaats moeten houden, afezaagd met een dremel cirkelzaagje.
De dragerprint met een pietsje secondelijm vastgezet. De oude decoder verwijderd. Eerst geprobeerd los te solderen van de dragerprint maar dat was geen succes, een printbaan liet los...
Daarom maar voor de grofstoffelijke manier gekozen en de decoderdraden met een fijne zijkniptang zo dicht mogelijk bij de printbaan afgeknipt.
Plaats genoeg voor de ESU decoder, nadat de Märklin decoderhouder weggehaald was. Gewoon met enige kracht van de dragerprint trekken. De lijm stribbelt even tegen... maar geeft zich snel gewonnen. ;)
De originele (bijgeleverde) luidspreker plus klankkast past niet, dus heb ik die vervangen door ESU nummer 50330.
Heb dankbaar gebruik gemaakt van een afbeelding, die ik tegenkwam op internet. Daarheen geleid door m'n maatje Google. Voor deze afbeelding: Zie onder dit bericht.
De 8 polige steker van de ESU decoder afgeknipt, draden op lengte gemaakt, uiteinden gestript en van een soldeerlaagje voorzien.
Het aansluiten was verder een fluitje van één Eurocent.
AUX1 (rookgenerator) aan één der rode draden gesoldeerd die door het tenderkoppelingshuisje naar de lok gaan.
De andere draad is verbonden met de sleper en de soldeeraansluiting op de dragerprint. 
Even proefgedraaid met de lokprogrammer. Alles werkt. Hoera.
De tenderbehuizing er weer opgezet en me naar de baan gespoed en het geheel opgestart.
De van de nieuwe decoder voorziene lok kenbaar gemaakt aan m'n Intellibox IR. Adres 124 op DCC formaat (uiteraard).
Ze rijdt buitengewoon goed, en dat met de door ESU aangeleverde parameters. Heb alléén tevoren de VMAX, de vooruit en achteruit trimming en het geluidsvolume van de stoomslagen, fluit en bel wat aangepast.
En wat "mapping" gedaan v.w.b. geluiden en AUX1.
Ook de rookproduktie, lastafhankelijk gemaakt. Gas geven = veel rook. En andersom. Werkt "fabelhaft".
Morgen een ovaaltje in de buurt van de programmer leggen en de puntjes op de I zetten. ('k heb nu geen zin meer).

Edit nobody: Link met verwijzing naar verwijderd item weggehaald.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Filmpje?  ;)

Groet,
Martijn
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: M. Lankhaar op zaterdag 14 juli 2012, 17:25:11
Filmpje?  ;)
Citaat van: nobody op zaterdag 14 juli 2012, 17:03:53
Morgen een ovaaltje in de buurt van de programmer leggen en de puntjes op de I zetten. ('k heb nu geen zin meer).
Even geduld a.u.b.  :wink:
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Da's een mooi ombouwtje. Ben ook benieuwd naar het filmpje, morgen tegen twaalven? :D

Gr, Ben.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Hallo.
Kan het iets eerder.....we zijn allemaal vroeg op morgen.... :D

Mvg: Alex
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Lieve mensen,
Helaas zijn er kinken in kabels gekomen, te wijten aan het (onverwacht) fraaie weer.
Had dus iets anders in de zin dan het vervaardigen van een fillumpie.
Trouwens, het posten van "Filmpje?" is makkelijk. ;)
Het rommelen met statief voor camera en lampen in een ruimte waar je je kont nauwelijks kunt keren is iets anders...
Edoch, wat in 't vat zit verzuurt niet.


Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op zondag 15 juli 2012, 20:44:41

Helaas zijn er kinken in kabels gekomen, te wijten aan het (onverwacht) fraaie weer.


Waar zit je, Saint Tropez? :D

Gr, Ben.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Scheveningen. Iets duurder, maar dichterbij... ;)
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Hallo belangstellenden,
't Had nogal wat voeten in de aarde. Tot twee maal toe liep m'n BTO notebook vast tijdens het renderen van MVP naar MP4 formaat. Na uitschakelen van één videokaart en op 70% zetten van de processor, lukte 't eindelijk. 
Hier 't videootje:


Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
WIm,

:thumbup: :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst,

Gr, Jan
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op zaterdag 14 juli 2012, 17:03:53


En wat "mapping" gedaan v.w.b. geluiden en AUX1.
Ook de rookproduktie, lastafhankelijk gemaakt. Gas geven = veel rook. En andersom. Werkt "fabelhaft".

Je loc rijd super mooi, kun je uitleggen hoe je de rookproductie hebt ingesteld.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Wim, leuk filmpje met mooie stomers hoor en ze roken er flink op los. :)
Je hebt zeker wel een heel klein baantje, dat je loks direct weer links in beeld komen, net nadat ze rechts zijn verdwenen. :P :D

Citaat van: degeluidsman op maandag 16 juli 2012, 17:41:17
Je loc rijd super mooi, kun je uitleggen hoe je de rookproductie hebt ingesteld.
Peter, je kunt per AUX een effect instellen en rookgenerator is er één van.
De AUX wordt dan automatisch tijdens het aanzetten van de lok met meer "vermogen" aangestuurd, waardoor er meer rook wordt gemaakt.
Je kunt het in de handleiding van de Loksound V4.0 nalezen onder het hoofdstuk Funktionsausgänge in de Duitse of Function outputs in de Engelse handleiding.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: degeluidsman op maandag 16 juli 2012, 17:41:17
Je loc rijd super mooi, kun je uitleggen hoe je de rookproductie hebt ingesteld.
Hoi Peter,
Met behulp van de lokprogrammer heb ik de volgende parameters voor AUX1 ingesteld:

Warmte van de Seuthe rookgenerator terwijl de lok stilstaat -
CV 278=14 (CV 32=0)
Minimum warmte terwijl lok rijdt -
CV 279=18 (CV 32=0)
Maximum warmte terwijl lok rijdt -
CV 280=24 (CV 32=0)

Ik heb bewust de waarden wat laag ingesteld, omdat de Seuthe nr 20 die in deze lok zit nogal "proest" bij hogere waarden en aldus de "veroudering" van het lokje vettig maakt, zodat 't weer gaat glimmen als een hondel.. in de maneschijn... ;)
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Hallo Ad en Wim,

Bedankt voor de uitleg,

Ik neem aan dat dit niet alleen geld voor de sound decoders maar ook voor de V3 en V4 decoders.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
@Peter: V3 niet, V4 wel. En Zimo decoders ook. :P

@Wim: mooie ombouw met leuk filmpje. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Dank :important:
Kreeg, per PB, van een medelid de vraag wat 't kost om z'n BR 24 van een Loksound decoder te voorzien...
Beleefd uitgelegd dat ik met pensioen ben.  ;)
En dat ik 't inbouwen van decoders ook zelf heb aangeleerd met behulp van de info die op dit voortreffelijke forum (en op internet) te vinden is.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Vanaf 15 septemterber openen wij een clubgebouw in Werkendam, hier kun je iedere vrijdag en zaterdag terecht voor dit soort zaken.

Met raad en daad willen wij mensen helpen met de hobby in de ruimste zin van het woord.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op dinsdag 17 juli 2012, 12:55:57

Kreeg, per PB, van een medelid de vraag wat 't kost om z'n BR 24 van een Loksound decoder te voorzien...
Beleefd uitgelegd dat ik met pensioen ben.  ;)


Als dat forumlid een oproepje plaatst reageren er vast ombouwers, er zijn er nogal wat die bijklussen.

Gr, Ben.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Heb 't bewuste lid per PB deze suggestie doen toekomen. :idea:
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Wim,

Schitterend filmpje, hartelijk dank voor het plaatsen!

Bouw je 'tegenwoordig' elke lok om met een loksound?
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Dag Wijbe, en alle andere forumleden/bezoekers,
De locs met ingebouwde Märklin sounddecoders bouw ik (voorlopig) niet om. De oudere M* locs hebben trouwens een ESU sounddecoder aan boord.
M'n Brawa en Fleischmann exemplaren hebben ook een ESU Loksound (af fabriek) ingebouwd.
De nog niet "aangepaste" locs komen in principe in aanmerking voor ombouw. Vooropgesteld dat er voldoende plaats in de loc is, ik er zin in heb en de huishoudbeurs 't toelaat... ;)
Ik zie niets in het MFX formaat en ben voorstander van de algemene invoering van het DCC formaat. :idea:

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op dinsdag 17 juli 2012, 17:39:00

Ik zie niets in het MFX formaat en ben voorstander van de algemene invoering van het DCC formaat. :idea:


Of nog beter: elke 3-rail lok ongeacht het merk (Ma*, Ro*, Flei*, Piko enz.) de koper de keuze geven: wel of niet uitgerust met een (sound)decoder. Dan heb je ook als 3-railer vrije keuze. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Ben heeft helemaal gelijk.

Vanwege de wielen moet je wel een drie-rail-versie kopen maar dan zit er (bijna) altijd een of andere decoder in.
En niet de decoder die ik wil hebben.....

grv Huub

Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Probleem, nou ja probleem, is dat Märklin vanouds een wisselstroom merk is dat alle loks tegenwoordig met DC motor worden uitgerust.
Er moet dus altijd minimaal iets van elektronica in om, als je analoog rijdt, de AC gelijk te richten en de lok van rijrichting te kunnen wisselen.
Dat hoeft natuurlijk niet veel te kosten, maar we kennen Marklin en ik denk dat je dan inclusief een sound decoder van ESU of Zimo, wel weer veel duurder uit zult zijn, dan wanneer er af fabriek een decoder in zit.
Het simpelst lijkt me door er af fabriek een mSd in te proppen die Motorola, mfx en DCC verstaat.
Maar nee, dat doet M nou net weer niet.
Wellicht gaan ze alsnog overstag als we hier maar voldoende over blijven klagen.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Heeft iemand belangstelling voor het decodertje dat ik uit de BR 24 gehaald heb?
Voor noppes. ;)
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op donderdag 19 juli 2012, 23:22:28
Heeft iemand belangstelling voor het decodertje dat ik uit de BR 24 gehaald heb?
Voor noppes. ;)

Ik wel :)


groeten Dylan
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Anders ik wel.... ;)

maar ja, ik zal wel te laat zijn zoals gewoonlijk...
mooie ombouw, Wim !
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Dag naamgenoot,
Bedankt voor je positieve response. :thumbup:
Dylan had eerder gereageerd.
'k Heb 'm een PB gestuurd i.v.m. adresgegevens.
Als hij antwoordt, is de decoder voor hem. Zo niet; krijg je bericht.
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Hoi Wim,
weet Dylan wel dat deze decoder alleen voor de chinamotortjes is?
en dus niet geschikt voor 5* motor ?
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: Wim op vrijdag 20 juli 2012, 11:32:22
Hoi Wim,
weet Dylan wel dat deze decoder alleen voor de chinamotortjes is?
en dus niet geschikt voor 5* motor,
daarom had ik hem graag gewild om hem in een piko te duwen ;)

Oh ik weet dat heus... Is voor eentje et een CD motortje :P
Dit kwam net zeer goed uit voor mij  :mrgreen:


groeten Dylan
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op dinsdag 17 juli 2012, 12:55:57
Dank :important:
Kreeg, per PB, van een medelid de vraag wat 't kost om z'n BR 24 van een Loksound decoder te voorzien...
Beleefd uitgelegd dat ik met pensioen ben.  ;)
En dat ik 't inbouwen van decoders ook zelf heb aangeleerd met behulp van de info die op dit voortreffelijke forum (en op internet) te vinden is.

Je bedoelde mij denk ik of niet?
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Wat zou dat kosten dan om een BR 24 (met sound decoder) door iemand te laten ombouwen?
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: Hey21 op vrijdag 20 juli 2012, 18:24:20
Wat zou dat kosten dan om een BR 24 (met sound decoder) door iemand te laten ombouwen?

Deze is al digitaal dus zoveel werk is er niet aan... Loksound erin en programmeren maar... Ik wil het wel doen maar beschik niet over een Lokprogrammer...
Kan er altijd wel eentje gebruiken in de club ofzo. Maar misschien kan een ander lid je helpen die ook een Lokprogrammer heeft :P


groeten Dylan
Re: Ombouw 36240 (BR 24) naar ESU Loksound V4.0
Misschien ook makkelijk als je je woonplaats bekend maakt....wil vaak helpen.

Woon je in Belgie , dan word het een duur grapje om naar bv Den Helder in Ollanda te komen.
En anders om ook uiteraard.

Wens je in ieder geval veel suc6 bij je zoek tocht....( gaat je zeker lukken ).

Mvg: Alex