Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!

Gestart door Bassie maandag 14 mei 2012, 22:25:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Hoi,

De BR 151 is een mooie lok, en in model misschien wel een van mijn favorieten. Nu heb ik al de 3057 groen-zwart en 3058 blauw-beige. Behalve het lawaai van de motor (reeds 5* anker geplaatst) is het een mooi model, alleen jammer van die 'oude' motor.

Nu wil ik er een BR 151 van ESU bijkopen, simpelweg omdat die er weer zo veel beter uitzien en de motor niet zo'n lawaai maakt tijdens het rijden, nog los van alle licht en geluidseffecten die er in zitten.
Marklin maakt ook wel een BR 151 met een moderne motor, (C-sinus) maar die kost bijna net zo veel als een ESU exemplaar, en dan is de M* aanschaf eigenlijk niet meer verantwoord al je ziet wat je allemaal meer krijgt bij een ESU lok. Bovendien is het M* model al zo'n 35 jaar oud en volgens mij nooit meer bijgewerkt. We moeten het dus nog steeds doen met een model wat 35 jaar geleden ontworpen is.

Kortom, een ESU BR 151 moet het worden, maar welke kleur?
Rood, zou je zeggen, want die heb je nog niet.


Een plaatje is het, met alle moderne opties die erbij zitten een top-lok zou je zeggen.

Maar, de BR 151 in blauw-beige vind ik eigenlijk wel de mooiste kleurencombinatie die er is. Als ik die neem, hoef ik niet meer naar het geratel van die oude lok te luisteren als deze over de baan gaat.
Of, als ik dat wel wil, kan ik ze in dubbeltractie laten rijden. Hoewel kleurverschil dan wel weer in het oog zou kunnen springen. Maar dan heb ik nog steeds niet alle drie de uitvoeringen, en dat zou ik ook wel graag wiullen.

En ik moet zeggen dat de groen-zwarte ook een mooie kleurcombinatie is. De lok toont iets massiever in de donkere tinten, en dat past hem goed.

Eigenlijk zou ik ze alle drie wel willen, of twee in dezelfde kleur om in dubbeltractie te rijden.
Maar ik wil mezelf beperken tot de aanschaf van slechts 1 lok.

Kortom, wie heeft nog aanvullende argumenten om voor een kleur te kiezen en kan mij over de streep trekken om zo tot een keuze te komen. Alle input is welkom, ik wil graag een goede keuze maken en kom er zelf niet uit.

Bassie
Re:Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
De beige blauwe uitvoering was ook wel te vinden voor personentreinen, maakt deze kleurvariant het meest flexibel inzetbaar.
Re:Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Ieder zijn smaak, maar ik zou zeker niet voor de rode gaan. Die vind ik veruit het lelijkste.
Daarnaast is die qua tijdperk en combinatie-mogelijkheden ook het minst universeel inzetbaar (in feite alleen in het DB Cargo tijdperk voor DB Cargo treinen in multi-tractie met andere DB Cargo locs...)

De (oceaan-)blau/beige uitvoering is wel apart, maar ook minder universeel als de oorspronkelijke groene versie. Dus ik zou voor de groen versie gaan. Helemaal toevallig vind ik dat ook de mooiste :-)

Overigens zou ik me geen zorgen maken over kleurverschillen tussen de Märklin en de ESU locs: In het echt zijn er ook altijd kleurverschillen tussen 2 "dezelde" locs. Door vuil, maar ook door verschillen in de ouderdom van de lak, verschillen in onderhoud,  verschllende weersinvloeden, verschillende jaar-kilometrages en ga zo maar door....
Re:Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Bij mij zou de verkeersrode ook meteen afvallen. In vergelijking met de andere twee is dit gewoon de minst mooie.

Blijft groen en blauw/beige over. Hier zou ik ook moeilijk uit kunnen kiezen, allebei zijn schitterend. Twee van dezelfde kleuren in dubbeltractie is natuurlijk een mooi gezicht, maar een combinatie van die twee kan eveneens! Dat gebeurde in het echt ook. Ook de groene zag je trouwens wel eens voor reizigerstreinen. Ik heb hier thuis een foto van een groene 151 voor een aantal drie-assige ombouwrijtuigen!Blijkbaar een planmatige ritje in 1974 rond Hagen Hbf.

Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor blauw/beige zou kiezen. Die licht gekleurde lok met dat elegante blauwe streepje op de voorkant in combinatie met een flink stel van die kolen/ertsbakken er achter blijft toch een prachtig gezicht.

Succes met de keuze!

Groet, Marc 
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Hallo Bassie,

Alledrie zijn het toplok's :thumbup:

Het wordt wel moeilijk kiezen zo,want je hebt er al een paar van Märklin in de oude kleurstellingen,en als je diezelfde kleur van de lok voor de Esu variant gaat,verbleekt de M variant.

Ondanks dat ik een DB rijder ben (nouja rijder,eerder verzamelaar),ben ik niet zo gecharmeerd van die rode cargo kleur,en daar zie ik ook meer reacties over.
De blauw/beige kleurstelling,vindt ik deze lok het beste staan,van alle blauw/beige lok's.
Vooral met een sleep ertswagons vindt ik hem ook een prachtige combi,maar ook voor een rola (rollende landstraße) trein misstaat deze lok niet.

Hou je soms een tijdperk aan voor je baan,of rij je met alles door elkaar heen Bassie?
Want dit zou de keuze iets makkelijker maken.

En dubbeltractie?
Met deze geluidsmachine kan dat weleens een oorverdovend lawaai worden :D
Verschillende kleurcombi's?
Jazeker,dat kwam vaak voor zelfs in het echt,dus waarom niet op de modelbaan? :thumbup:

Lastige keuze Bassie,zou niet graag in je schoenen willen staan :-)

En ik heb een filmpje gevonden van de groene BR 151,kijk en
   

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Of onderstaand filmpje.



Was een zgan br151 van marklin gekocht zonder print en motor.
Was 100% niet te zien dat lok gereden had.
Zelf een 5* en sound decoder ingebouwd.
Totale kosten rond de 200,00.
Lok rijd echt als nieuw,en motor maakt geluid zoals het hoort.

Enne groen is mooi,maar mooi rood is ook niet lelijk.... :D

Suc6 bij je keuze straks.

Mvg: Alex
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Lees eens even op http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=75993 voordat je de ESU koopt. Beter gewaarschuwd dan te laat.  ;)

Wat overigens niet wil zeggen dat alle locs problemen hebben.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 juni 2012, 03:48:21
filmpje gevonden van de groene BR 151,kijk en geniet.......

Nou, ik genoot niet. Goeie hemel wat een gekras en gepiep. Als ik zo'n lok op mijn baan zou hebben rijden zou ik constant de onweerstaanbare neiging hebben om naar de oliespuit te grijpen om goed gedoseerd de lagers van de wielen en van het motoranker daarmee eens fiks onderhanden te nemen. En dan te zien dat onder die loc een fluister sleper zit!

Zoals Olav hiervoor ook al schrijft is op Stummiforum een discussie over de ESU BR 151 op gang gekomen waaraan ook ik  "met genoegen"  >:-D al heb deelgenomen.

Koop toch gewoon een stevige Märklin 151, stop er voor mijn part een geluidsdecoder in (althans nadat het de geluidstechnici gelukt is om uit een luidsprekertje van niks - want dát is het geval bij al die sound locs - een zodanig geluid te peuren dat het ergens op lijkt.

Met dergelijk commentaar maak ik vermoedelijk in onze forumkring weinig "vrienden", het zei zo. Maar ik denk dan altijd maar aan mijn vrije interpretatie van het sprookje van "De kleren van de Keizer": "Iedereen" roept "ach hoe mooi al die opschik" totdat een enkelling van de goegemeente roept "maar er is niets aan"!

Gegroet,

Rob

Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
als ik twijfel tussen 2 of 3, dan heb ik de neiging ze allemaal te kopen.   Maar het geldknipje speelt ook mee ;-)
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het een turkoois-beige uitvoering gaat worden. Die vind ik simpelweg er het mooiste uit zien. Hoewel ik ook wel meer een verzamelaar dan een rijder ben, wil ik ook gewoon ervaring opdoen met een ESU lok. Dan gaan we vanzelf zien of het over twee jaar schroot is, of dat hij het gewoon netjes blijft doen. Bovendien ben ik blij met een fabrikant als ESU die zijn loks werkelijk tjokvol met opties stopt, daar hou ik wel van en dat wil ik wel ondersteunen dmv een aanschaf. We kunnen alleen maar hopen dat ze meer modellen gaan uitbrengen. En eindelijk een fabrikant die ons niet overlaadt met nieuwe reeksen van stoomlocomotieven (die zijn allemaal zwart en lijken allemaal heel erg op elkaar, gaaaap!) , voor de liefhebbers leuk die eindeloze rij van stoomlokomotieven, maar M* laat wel een gat liggen door geen high-end locs te leveren voor niet-stoomliefhebbers.

Zal de komende keer in Houten kijken of hij daar te verkrijgen is. Doel is om hem voor rond de 350 euro te pakken zien te krijgen. Iemand nog tips welke leverancier hem daarvoor levert?

Welke wagons er dan weer het mooiste achter staan ben ik nog niet uit. Ik ben niet periode gebonden, als ik het mooi vind is het goed. Ertswagons zijn inderdaad mooi, maar eigenlijk moeten er dan dubbel gekoppelde zes-assers achter en moet hij dan getrokken worden door twee suks BR 151.
Iemand een idee wie die wagons levert, want M* heeft ze niet.

Ik ga zelf eens op zoek naar mooie voorbeelden van goederentreinen die getrokken zijn door een BR 151. En als iemand anders nog tips heeft, laat ze vooral weten.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: rovanko op maandag 04 juni 2012, 17:46:35
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 juni 2012, 03:48:21
filmpje gevonden van de groene BR 151,kijk en geniet.......

Zoals Olav hiervoor ook al schrijft is op Stummiforum een discussie over de ESU BR 151 op gang gekomen waaraan ook ik  "met genoegen"  >:-D al heb deelgenomen.


Ga 2-railen, lost veel van je problemen op. ;)

Over de ESU151: treinenmaatje van me is er heel erg tevreden over. Rijdt perfect, geen problemen.

Gr, Ben.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Spoorman op maandag 04 juni 2012, 18:24:21
Citaat van: rovanko op maandag 04 juni 2012, 17:46:35
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 juni 2012, 03:48:21
filmpje gevonden van de groene BR 151,kijk en geniet.......

Zoals Olav hiervoor ook al schrijft is op Stummiforum een discussie over de ESU BR 151 op gang gekomen waaraan ook ik  "met genoegen"  >:-D al heb deelgenomen.


Ga 2-railen, lost veel van je problemen op. ;)

Over de ESU151: treinenmaatje van me is er heel erg tevreden over. Rijdt perfect, geen problemen.

Gr, Ben.

Is dat een 2-rail- of een 3-rail-maatje, Ben ?

Ook ik ben aan het denken geweest over de BR151, maar heb me even laten afschrikken door de verhalen in het ESU-forum.
Ik wil niet alweer zo'n probleemgeval erbij, eigenlijk  8o

Komt er op neer dat ten eerste de wielen op 14,0 mm gezet dienen te worden (voor M*), dat heeft men kennelijk vergeten.
Anders struikelt de lok over de wissels. Dit geldt kennelijk niet voor alle loks.
Kortom de lok lijkt in eerste instantie NIET voor M* (wij dus) gebouwd te zijn ?

En ik ging eigenlijk op het decoderprobleem af, maar hoe daar nou de vork in de steel zit ?

grv Huub
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: huub op maandag 04 juni 2012, 18:36:51

Is dat een 2-rail- of een 3-rail-maatje, Ben ?


2-rail Huub.

Er worden nogal wat problemen gemeld met C en K-rail, zie ook FAQ van ESU. Oplossing zou zijn wielen controleren.

http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/br151-radsaetze-einstellen/

Gr, Ben.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Bassie op maandag 04 juni 2012, 18:17:37
Welke wagons er dan weer het mooiste achter staan ben ik nog niet uit. Ik ben niet periode gebonden, als ik het mooi vind is het goed. Ertswagons zijn inderdaad mooi, maar eigenlijk moeten er dan dubbel gekoppelde zes-assers achter en moet hij dan getrokken worden door twee suks BR 151.
Iemand een idee wie die wagons levert, want M* heeft ze niet.

Ik ga zelf eens op zoek naar mooie voorbeelden van goederentreinen die getrokken zijn door een BR 151. En als iemand anders nog tips heeft, laat ze vooral weten.

Als je in dubbeltractie wilt rijden, ontkom je inderdaad bijna niet aan ertswagons, maar die zes-assige ertswagons zijn geen verplichting. Weliswaar worden ze veelal gebruikt in combinatie met twee BR 151's in dubbeltractie, maar de vier-assige kunnen ook. Kijk maar eens naar onderstaand filmpje uit 2009 (vanaf minuut 4.54).



Je zou verder eens kunnen kijken in de special van het Eisenbahn Journal (Special nr.2 2010) over de BR 151. Daar staat veel informatie in met foto's van deze locs. Onder andere ook een foto van twee verkeersrode 151's in dubbeltractie die een sleep van 'schwerlastwagen' achter zich aandragen met daarop tanks van het leger (p.70). Ook een idee misschien.

Groet, Marc
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: 10103 op maandag 04 juni 2012, 19:24:22
Je zou verder eens kunnen kijken in de special van het Eisenbahn Journal (Special nr.2 2010) over de BR 151. Daar staat veel informatie in met foto's van deze locs. Onder andere ook een foto van twee verkeersrode 151's in dubbeltractie die een sleep van 'schwerlastwagen' achter zich aandragen met daarop tanks van het leger (p.70). Ook een idee misschien.
Da's een goeie, die heb ik nog liggen dus ik zal hem er eens op naslaan.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Ik vind de 151 van ESU een schitterende lok, met heel veel mooie details.
Een vergelijk met de ruim 35 jaar ouder 151 van Märklin is dan natuurlijk snel in het voordeel van de ESU versie.
Ik vind allen het aanzet geluid niet mooi klinken, net kattengejankt.
Vergelijk maar eens met het volgende filmpje vanaf 1:00 minuut.

Dat lijkt er in mijn beleving echt niet op.
De vele exta's zoals het vonken van de schakelaars in de machineruimte en de remmen zijn wel heel mooi gedaan.
Ik betwijfel of de vele geluidsfunctie niet voor een kakofonie op de baan gaan zorgen en snel vermoeien.
Verder een schitterende lok.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Kappa op donderdag 07 juni 2012, 19:42:33

Ik betwijfel of de vele geluidsfunctie niet voor een kakofonie op de baan gaan zorgen en snel vermoeien.

Of het "vermoeiend" is kan ik niet goed beoordelen, maar gék wordt je er na 131,7 seconden wel van (die exacte tijdsduur is in een geheim medisch protocol onlangs vastgesteld)   >:-D

Sorry aanbidders van soundloks iets "leukers" kan ik er niet van maken, maar ach, dat weten jullie inmiddels  misschien wel van mij. :D

Gegroet,

Rob
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: rovanko op vrijdag 08 juni 2012, 11:24:39

Sorry aanbidders van soundloks iets "leukers" kan ik er niet van maken, maar ach, dat weten jullie inmiddels  misschien wel van mij. :D


Ik snap wel wat je bedoelt, ik heb er ook niets mee. Heb één soundlok, een Class66 Diesel, t*ringherrie (excusé le mot). Die is snel in een BR23 gezet met een stoomgeluidje, da's dan wel weer aardig.

Gr, Ben.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Hoewel ik het aan een kant leuk vind dat ESU eens wat nieuws probeert, zijn al die toeters en bellen van de 151 aan mij ook niet besteed.* Ik zal deze loc dan ook niet kopen. Omdat de Märklin-modellen met de kunststof kap voor mij persoonlijk ook geen optie zijn, wacht ik wel rustig dat ze met een nieuwe versie komen.

De geluiden van mijn eigen sound-locs staan overigens eigenlijk nooit aan. Maar goed, die ventilatorgeluiden van de E10, E40 en BR150 zijn ook niet echt boeiend om naar te luisteren, om het over dat gekke 'geknal' van de E41 maar niet te hebben. De gezellige dieselbrom van mijn railbus, die je ook hoort op- en terugschakelen, vind ik daarentegen weer geweldig. Die zet ik dus bijna wel altijd aan. :)

Groet, Marc 

* Het enige leuke aan de ESU 151 vind ik de panto's die digitaal beweegbaar zijn. Dat is nu een extraatje dat ik - zoals ook al bij de Insider 103 en bij enkele(?) Roco-locs - graag meer zou zien bij de E-locs van Märklin.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: 10103 op vrijdag 08 juni 2012, 14:59:21
* Het enige leuke aan de ESU 151 vind ik de panto's die digitaal beweegbaar zijn. Dat is nu een extraatje dat ik  graag meer zou zien bij de E-locs van Märklin.

Dag Marc,

Ja, inderdaad zijn bewegende pantografen een bijzonder leuke outfit, en het maakt geen herrie! Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af hoe lang de mechanische apparatuur dat op- en neergaan volhoudt. Er kleven dus risico's aan omdat wie zo'n loc koopt er ongetwijfeld van uitgaat dat hij - net zoals "vroeger" - jarenlang plezier heeft van zijn bezit. Maar een puur analoog dagelijks verschijnsel als een stevige "ontsporing" van een pantograaf kan al snel aardig roet in het eten gooien. Je ziet dan ook - als er al bovenleiding hangt - electrische locs veelal met gestreken pantografen rondrijden. Waarom begint een mens dan aan e-locs? Persoonlijk zou ik zeggen: koop uitsluitend diesel- of stoomlocs.

Het is nu mogelijk spoorwegmodellen eigenschappen te geven die vroeger ondenkbaar waren hetgeen met name bij de jongere generaties - opgegroeid met revolutionaire digitale apparatuur - hopelijk interesse zal blijven opwekken omdat anders de belangstelling voor de modelspoorweg ernstig zou verminderen. Maar de liefhebberij is door de elektronische revolutie sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw wel héél duur geworden. Zeker bij de "A-merken".

Bovendien gaat in de modelspoorwegindustrie dezelfde geest rondwaren als in de de wereld van de iPods en wat er vandaag de dag nog meer aan gadgets te koop is. Morgen is wat vandaag gekocht werd alweer "oud". Soms kan de nog maar een paar jaar "oude" apparatuur met updates op de been worden gehouden, maar hoe lang duurt het nog voordat Märklin met een CS 3 op de proppen komt ("geheel vernieuwd" zoals dat heet)? En dáár doemt een fiks probleem op: TV's en computers als gebruiksgoederen worden op een bepaald moment - soms met wegpinkelen van een traan - bij het "groot vuil" gezet, en wellicht gaat het met de CS 1 en 2 dezelfde kant op maar wie dumpt een locomotief als die door nu nog niet te bevroeden ontwikkelingen electronisch niet meer aan de dan te stellen eisen kan voldoen? That's the difference.

Ach, het zijn zo maar een paar overpeinzingen.

Gegroet,

Rob

Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: rovanko op vrijdag 08 juni 2012, 22:01:41
Citaat van: 10103 op vrijdag 08 juni 2012, 14:59:21
* Het enige leuke aan de ESU 151 vind ik de panto's die digitaal beweegbaar zijn. Dat is nu een extraatje dat ik  graag meer zou zien bij de E-locs van Märklin.

Dag Marc,

...........En dáár doemt een fiks probleem op: TV's en computers als gebruiksgoederen worden op een bepaald moment - soms met wegpinkelen van een traan - bij het "groot vuil" gezet, en wellicht gaat het met de CS 1 en 2 dezelfde kant op maar wie dumpt een locomotief als die door nu nog niet te bevroeden ontwikkelingen electronisch niet meer aan de dan te stellen eisen kan voldoen? That's the difference.

Ach, het zijn zo maar een paar overpeinzingen.

Gegroet,

Rob

Nou Rob,

Ik heb genoeg "oude" analoge locs die gewoon omgebouwd worden.

Onlangs nog een 60er jaren loc gekocht.   :)
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken,wat de een mooi vind,vind de andere afschuwelijk.

Ik ben blij met me Marklin BR151 , en hoef zeer beslist geen ESU BR151..... , ik ken iemand (mod) ook met beweegbare panto's , mooi maar nu is er een stuk en dan......heb je er toch een rot gevoel bij...

En 1-2-3 herstellen is er ook niet bij , moet dus naar Keuterman....das lekker dan (voor keuterman natuurlijk).

Heb nu ongeveer 6 a 7 locs met sound, maar meestal hoor ik liever de muziek op de achter grond.... :D

Voor sommige hier dan  :thumbdown: , maar regelmatig geniet ik toch van het geluid van sommige locs.

2 gaat ook nog (geluid is zo ie zo getemperd) , maar meer tegelijk beslist niet.

Maar nogmaals , iedereen bepaald zijn eigen keuze , ESU Rood of  Groen vind ze beiden mooi van kleur.

De smaak licht toch lekker bij je zelf  :D.

Wens je veel suc6 bij je keuze.

Mvg: Alex
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Ik heb de groene M variant, zat al 5 polig anker in met een 60760 decoder.
Decoder vervangen door een ESU Locsoud uit een stoomloc en daar via de ESU site en Locprogrammer het geluid van de BR151 op gezet.

De Loc rijdt en klinkt perfect !

Mvg Gert
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Hallo,

Sinds een tijdje rijd hier de oceaan blauwe rond en dat is genieten, of je nu met of zonder geluid rijd.

Ik heb er ? 340.00 voor betaald in Duitsland op de beurs en hier in Houten kun je hem voor ? 350.00 kopen bij lokomobil.
Deze duitse handelaar staat in hal 3 ongeveer het derde pad ( linkerzijde ) en dan bijna tegen de buitenmuur aan, hij is altijd met zijn vrouw daar en die heeft rood haar dus die kun je makelijk vinden Bas  :)

De stand ligt ook vol met Marklin materiaal.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Ik ben ook meer dan tevreden met mijn blauw/beige marklin 151. Moet nog worden omgebouwd naar digitaal, maar daar heb ik alle tijd voor. In jouw geval als je toch een esu koopt, zou ik voor de groene gaan. Heeft m.i. een wat stoerder uitstraling.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 09 juni 2012, 15:14:29
Ik heb er € 340.00 voor betaald in Duitsland op de beurs en hier in Houten kun je hem voor € 350.00 kopen bij lokomobil.
Deze duitse handelaar staat in hal 3 ongeveer het derde pad ( linkerzijde ) en dan bijna tegen de buitenmuur aan, hij is altijd met zijn vrouw daar en die heeft rood haar dus die kun je makelijk vinden Bas  :)

De stand ligt ook vol met Marklin materiaal.
Ik weet precies wie je bedoelt, maar helaas waren ze bij hem al uitverkocht, toen ik er langsliep in Duitsland. In Houten zal ik er zeker even langslopen, alleen dat duurt nog een maandje.

Citaat van: Jurrien op zaterdag 09 juni 2012, 20:56:04
Ik ben ook meer dan tevreden met mijn blauw/beige marklin 151. Moet nog worden omgebouwd naar digitaal, maar daar heb ik alle tijd voor. In jouw geval als je toch een esu koopt, zou ik voor de groene gaan. Heeft m.i. een wat stoerder uitstraling.
Die groene is ook wat imposanter, zeg maar indrukwekkender, maar de turkoois-beige variant vind ik toch gewoon het mooiste. Bijna iets sierlijks. De lengte van de loc wordt in deze kleurstelling nog eens benadrukt.

Dat filmpje hierboven, einsatz voor BR 151 laat hele mooie beelden zien. Ik wist dat deze ook voor personenvervoer werd ingezet, maar zo op die beelden ziet dat er erg 'apart' uit. Zo'n grote lok en dan twee of drie rijtuigen er achter.
En allemaal regionaalverkeer, geen intercities.

Zoals al geschreven beschik ik al over de 'klassiekers' de 3057 en 3058 en di ewil ik ook gewoon blijven gebruiken. Weet iemand of de recentere versies van M* ook korter koppelen? En weet iemand of het mogelijk is deze loks korter te laten koppelen? Nu is de lege ruimte tussen de lok en de eerste wagon wel heel erg ruim, en kort op elkaar staat gewoon zo veel beter.


Gisteren toevallig tegen dit aangelopen, en dat zal ook mooi achter een BR 151 staan.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Olav op vrijdag 08 juni 2012, 22:18:45
Ik heb genoeg "oude" analoge locs die gewoon omgebouwd worden.

Dag Olav,

Dat is vandaag de dag inderdaad mogelijk. Ook ik koop het liefst nog lekker oude analoge of "delta" locs. Bij die laatsten gaan sowieso de Delta decoders eruit omdat die bij analoog gebruik na een tijdje de oorspronkelijke rijrichting "vergeten", en dat kan heel vervelend zijn als dat in de ondergrondse opstelsporen gebeurt  :(

Mijn analoge baan is groot en functioneert - zeg maar - probleemloos zodat het geen issue is om die alsnog te gaan digitaliseren. Dat gaat gewoon veel te veel kosten ook al vanwege het aantal locomotieven dat zou moeten worden omgebouwd. Wat ik wél doe is de mechanische rijrichtingschakelaars vervangen door Uhlenbrock 75 000 decodertjes. Dat kost niet zoveel, en hoewel de freaks daar meesmuilend over oordelen werken die prima als het erom gaat de rijrichting te veranderen en tegelijkertijd ook de front- en sluitlichten naar gelang de rijrichting te laten wisselen. Die laatsten worden bij mij steeds meer vervangen (+ extra aangebracht als dat laatste mogelijk is) door Leds. Met de allernieuwste duo-Leds (softwhite/rood) levert dat heel mooie resultaten op. Aan sound heb ik een broertje dood (enfin dat weten de meeste medelezers op dit forum ook al denk ik).

Nee, wat ik bedoelde te zeggen is dat geen mens vandaag de dag weet hoe electronica over tien jaar zal functioneren. En dan zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat de huidge locomotieven daar dan niet meer mee voorzien kunnen worden. Ik zie de handel daar echt wel voor aan als ze een productiepolitiek gaan volgen die gericht op moeilijke repareer- en aanpasbaarheid van relatief dure zaken. In feite is het al zover met de digitale besturingsapparatuur. Hoeveel maal heeft Märklin al het roer omgegooid en dan zit je dan met je oude spullen. Mijn trafo's werken al veertig jaar probleemloos en dat verhaal dat die niet meer geschikt zijn omdat er 230V uit de stopcontacten komt en de secundaire uitgangen daardoor ook hogere spanning afgeven waardoor decoders doorbranden heb ik nog nooit aan den lijve ondervonden.

Gegroet,

Rob

P.S. Wat doe jij - als je die hebt - met oude geluidsbanden en kan jij je cassettes en video banden nog afspelen? Dat zijn net zulke voorbeelden van apparatuur die in de kortste tijd weer van de markt is verdwenen waardoor je aan de bijpassende  software nauwelijks meer iets hebt.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Het is de blauw/beige uitvoering geworden, heb hem gisteren in Houten gehaald. Valt zeker niet tegen, zitten erg veel details aan, zeker de draaistellen zijn waanzinnig gedetailleerd uitgevoerd. Ook zit er van alles en nog wat aan en onder de buffers wat allemaal zeer fragiel is. Zeker geen lok voor kinderen.

Wel wat handgrepen naast de deuren die er niet helemaal netjes in zaten. Die zijn wel van plastic ipv metaal zoals bij de M* BR151.

Het geluid staat standard erg luid. Wel raar was dat hij zich niet automatisch aanmeldde op mijn ecos. En een typenummer om uit de database te zoeken kon ik ook niet vinden. Na het uitlezen alle symbooltjes handmatig bij de functies gezet, en dan maar hopen dat je het juiste symbooltje hebt gekozen.

Hoewel ik het nergens op het internet heb gelezen, komt deze lok gewoon uit China, vandaar natuurlijk de lage prijs voor hetgeen geboden wordt. Behalve het veelzeggende ovale goudkleurige Q.C. PASSED stickertje op de omdoos, stond het aan de onderkant van de omdoos er gewoon op gedrukt: "Made in China"

Dan is het maar goed ook dat de prijs niet zo idioot hoog is. Als het uit China komt, wil je er gewoon niet de hoofdprijs voor betalen. Is misschien meer gevoel dan dat het echt onderbouwd kan worden, maar voor iets uit Europa wil je gewoon meer betalen, het heeft toch een ander imago.

Dus nu maar afwachten hoe goed de kwaliteit uit China zich zal houden de komende tijd op de modelbaan.

Nu ik deze ESU lok eenmaal in bezit heb, heb ik op dit moment niet direct de behoefte om meer modellen van ESU aan te gaan schaffen.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Hallo Bas

Ook ik heb deze uitvoering en afgezien van de al eerder gemelde problemen vind ik het een super loc en dat smaakt juist naar meer Esu modellen.

Dat ze uit China komen vind ik niet zo erg, ook daar komen goede en minder goede producten vandaan.

Ik ben erg benieuwd hoe hij bij jou rijd, welk type rails gebruik je.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
tot nu toe rijdt hij hier goed op C-rails, misschien nog niet zo veel wissels genomen, zal hem eens een ander 'traject' laten rijden.

Mbt China als land van herkomst zie ik het zo. Modelbaan rijden en/of verzamelen is toch voor een groot deel door de emotie gedreven, we bouwen/verzamelen omdat we dat leuk vinden. En juist dan kunnen zaken als de herkomst een grote rol spelen. Maar goed, hoe belangrijk men dat vindt is natuurlijk persoonlijk.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Bassie op zondag 08 juli 2012, 10:37:26
Het is de blauw/beige uitvoering geworden, heb hem gisteren in Houten gehaald. Valt zeker niet tegen, zitten erg veel details aan, zeker de draaistellen zijn waanzinnig gedetailleerd uitgevoerd. Ook zit er van alles en nog wat aan en onder de buffers wat allemaal zeer fragiel is. Zeker geen lok voor kinderen.

Wel wat handgrepen naast de deuren die er niet helemaal netjes in zaten. Die zijn wel van plastic ipv metaal zoals bij de M* BR151.

Het geluid staat standard erg luid. Wel raar was dat hij zich niet automatisch aanmeldde op mijn ecos. En een typenummer om uit de database te zoeken kon ik ook niet vinden.

Hoi Bassie,

Gefeliciteerd met je aankoop,maar je verhaal doet me dit een beetje met een gemengd gevoel doen.

Dat je lok zich niet op je Ecos aanmelde lijkt mij op zich niet vreemd,want door de sleper zal hij waarschijnlijk ook naar MM of M4 gezocht hebben,en wie weet wat nog meer.

Waarschijnlijk heeft ie de eerste gepakt die voorbij kwam,en dat liep waarschijnlijk niet zo lekker op je Ecos.

Heden ten dage zal dat zoeken ooit een keer tot het verleden gaan behoren,want de communicatie van centrale naar decoders is alleen maar toe genomen.

Wel balen als dat automatische zoeken dan stokt :(

Bij een produkt met een trotse prijs verwacht je een rijdbaar model zonder fratsen,wellicht hebben ze dat bij Esu als kersverse lokbouwers nog niet begrepen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Als je Railcom Plus hebt, dan meldt de lok zich automatisch aan.
Mfx/M4 ondersteund de lok niet.

Je kan wel het decoderprofiel inlezen met een ecos of csr.

groeten Sander.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Dat klopt als een bus Sander, op mijn Ecos ging dat heel snel.

Bas, Hoe rijd jou loc nu over de gehele baan en dan met name de wissels.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 13 juli 2012, 07:59:13
Citaat van: Bassie op zondag 08 juli 2012, 10:37:26
Het geluid staat standard erg luid. Wel raar was dat hij zich niet automatisch aanmeldde op mijn ecos. En een typenummer om uit de database te zoeken kon ik ook niet vinden.
Gefeliciteerd met je aankoop,maar je verhaal doet me dit een beetje met een gemengd gevoel doen.

Bij een produkt met een trotse prijs verwacht je een rijdbaar model zonder fratsen,wellicht hebben ze dat bij Esu als kersverse lokbouwers nog niet begrepen.
Gemend gevoel, zou misschien wel kunnen. Is op zich niet erg ik wou graag zelf 'ervaring' op doen met een ESU lok. Door alle jubelverhalen misschien iets te hoge verwachtingen, maar ik kan nu zelf op eigen ervaringen bogen en dat was ook mijn doel. Zelf vaststellen hoe goed ESU nu is in vergelijking met M*. Ben natuurlijk (zeer) goed bekend met de M* loks, ken het rijgedrag en andere eigenschappen inmiddels wel goed, en vind de kwaliteit nog steeds hoog genoeg gerelateerd aan de aanschafprijs. En ook niet onbelangrijk, heb ik gewoon een goed gevoel bij loks van M*.

Just dat laatste punt is wat minder bij de ESU lok gezien de herkomst. Of dat gevoel blijft is afwachten, het kan beide kanten uitgaan wat mij betreft. Dat is gewoon afwachten hoe zich dat ontwikkeld. Only time will tell.

Citaat van: Seinwezen op vrijdag 13 juli 2012, 08:26:41
Als je Railcom Plus hebt, dan meldt de lok zich automatisch aan.
Mfx/M4 ondersteund de lok niet.

Je kan wel het decoderprofiel inlezen met een ecos of csr.
Railcom instelling helemaal over het hoofd gezien :oops:
Nog even checken op de Ecos hoe die staat ingesteld, en anders de lok verwijderen opnieuw laten aanmelden.

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 13 juli 2012, 09:12:21
Dat klopt als een bus Sander, op mijn Ecos ging dat heel snel.

Bas, Hoe rijd jou loc nu over de gehele baan en dan met name de wissels.
Heb hem alleen nog maar over de 'buitenbaan laten rijden  :oops:
Daar zitten alleen twee bochtwissels in die over de 'buitenbocht' genomen worden en dat gaat tot nu toe probleemloos.
Hij heeft daar echter wel gereden met een enorm mooie lange sleep containerwagons en andere mooie lange goederenwagons met draaistellen er achter. Het ziet er echt ge-wel-dig uit. De looks zijn werkelijk helemaal top!

Tevens ook een 'minpuntje' genoteerd: Bij het rijden over een recht tracé wijkt de koppeling van de lok naar de eerste wagon iets naar buiten. Alsof er een (heeeele flauwe) bocht genomen wordt wanneer de koppeling trekkracht moet verwerken. Is het Erg? Tja, M* loks hebben het in iedere geval niet. Hoe is dit bij andere ESU BR 151 eigenaren?

Verder gewoon nog wat meters maken dit weekeind, en voor Peter even uitzoeken hoe hij over de wissels crosst  :D
Ik kom er nog op terug.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Bassie op vrijdag 13 juli 2012, 18:32:18

En ook niet onbelangrijk, heb ik gewoon een goed gevoel bij loks van M*.

Just dat laatste punt is wat minder bij de ESU lok gezien de herkomst.


Met alle respect voor je mening maar niet alles wat uit China komt is per definitie slecht.

Gr, Ben.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: Spoorman op vrijdag 13 juli 2012, 18:40:35
Citaat van: Bassie op vrijdag 13 juli 2012, 18:32:18
En ook niet onbelangrijk, heb ik gewoon een goed gevoel bij loks van M*.

Just dat laatste punt is wat minder bij de ESU lok gezien de herkomst.

Met alle respect voor je mening maar niet alles wat uit China komt is per definitie slecht.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar ik heb het over het gevoel wat ik op dit moment heb bij een lok uit China komt, en dat is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Esu weet als geen ander dat ze in een keer een goed product in de markt moeten zetten, ondanks dat mijn model een probleem had met de voor as ben ik zeer blij dat zij weer eens iets anders maken.
Het geluid in de bochten ben ik nog nergens anders tegen gekomen, ik vind het geluid van deze loc van goede kwaliteit.

Ik wil zeker meer van hun loc,s gaan kopen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 13 juli 2012, 19:08:59

Het geluid in de bochten ben ik nog nergens anders tegen gekomen.


Mogelijk in elke LokSound V4.0: soundslot 17 en 18. Als je die koppelt aan een functie kun je 'm met Koploper triggeren.

Gr, Ben.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Dat bedoelde ik niet, deze loc maakt het geluid zelf ( eigen sensoren ) als hij met lage snelheid door een bocht of over wissels gaat.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Dat begrijp ik wel maar dat gepiep en geknars komt uit de LokSound V4.0 die er in zit. De ESU lok gebruikt alleen een boogsensor als trigger. Die trigger kun je ook vanuit Koploper geven als een lok met een LokSound V4.0 een blok inrijdt wat in een boog ligt. :)
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 13 juli 2012, 09:12:21
Bas, Hoe rijd jou loc nu over de gehele baan en dan met name de wissels.

Heb de BR 151 eens flink 'over de baan' gejaagd, en nergens uit de rails gelopen. Hij vertoonde voorbeeldig rijgedrag over wissels, bochtwissels, 3-weg wissels en kruiswissels in elke richting en afbuiging genomen.

Ook bij langzamer rijden ging alles gewoon goed.

Railcom plus stond uit, dus dat maar even aangezet en de lok meldde zich binnen enkele seconden aan bij de centrale. Dat gaat veel en veel sneller dan bij een MFX (M4) lok.
Toch leuk, dat 'DHCP' voor modeltreintjes  :mrgreen:
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Welke van de drie ESU BR 151 nemen, ik kom er maar niet uit!
Hoi Bas,

Fijn dat jou model goed over de wissels rijd, ik zal wel een maandag morgen model gehad hebben  :D

Nog veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.