Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LED-strip aan de decoder

Gestart door Willem E donderdag 12 juli 2012, 00:01:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
LED-strip aan de decoder
L.S.,
Na enig spitten kom ik er toch niet helemaal uit...
Ik heb een rol met LED-strip (die uit HongKong) en deze wil ik gebruiken om treinstellen en wagons te verlichten en wil deze verlichting schakelen met de functie-uitgangen van de decoder.
De LEDstrip is geschikt voor 12-volt DC.

De eerste decoder aan de beurt is een TAMS LD-G34. Deze heeft 6 functie-uitgangen, waarvan 2 al gebruikt worden voor de voor- men achterverlichting. De uitgangen geven 500 mA aan stroom.

Waar moet ik rekening mee houden?
Ik ben niet bang om wat te solderen, maar ben verder een electronicabeet...

Dank voor de reacties.

Willem E.

Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Hoi Willem,

Ledverlichting is 12 volt;     je tams-decoder geeft ..... volt  (zie gebruiksaanwijzing)
Het verschil in volt dien je met een weerstand (IN SERIE geschakeld met je ledstrip) op te vangen.
Het gebruikte amperage per 3 ledjes, (ledjes zitten per 3 in serie op je ledstrip) is ca 20mV


Vraag 1: hoeveel setjes van 3 leds, ga je per rijtuig gebruiken? Je dient het totale benodigde amperage te berekenen.  1 setje is 20mV; 2 setjes is 40mV enz...  Je kan ze PER 3 delen.
Vraag 2: Hoeveel volt geeft je functie-uitgang van je decoder?
Je dient het verschil in volt te berekenen. 

(er zijn decoders, waarbij de spanning kan worden afgeregeld. Dan is dit niet nodig. Echter, als dit niet is gebeurd, en je sluit je led toch aan, gaan ze waarschijnlijk gelijk naar de ledjes-hemel.....  Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een voorschakelweerstand.)

Even tot zo ver....

Gr, Mars
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: LED-strip aan de decoder
het verbruik is in mA (milliampere).Neem gerust maar 10 mA dan branden de leds niet zo fel.Om de weerstand te berekenen moet je eens kijken op : google .
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Hoi Mars,
Allereerst hartelijk dank voor de snelle reactie!
Ledverlichting is 12 volt;     je tams-decoder geeft ..... volt  (zie gebruiksaanwijzing)
Het verschil in volt dien je met een weerstand (IN SERIE geschakeld met je ledstrip) op te vangen.
Het gebruikte amperage per 3 ledjes, (ledjes zitten per 3 in serie op je ledstrip) is ca 20mV

Met deze vraag worstelde ik al direct... de gebruiksaanwijzing geeft in de technische gegevens alleen aan dat het 500mA stroom per uitgang is... Verderop in het boekje staat dat Leds altijd via een voorschakelweerstand moeten worden aangesloten. En die zitten toch al op de ledstrips, toch?

Vraag 1: hoeveel setjes van 3 leds, ga je per rijtuig gebruiken? Je dient het totale benodigde amperage te berekenen.  1 setje is 20mV; 2 setjes is 40mV enz...  Je kan ze PER 3 delen.Ik wilde 2x3 ledjes gebruiken
Vraag 2: Hoeveel volt geeft je functie-uitgang van je decoder?
Dat heb ik niet gevonden in de gebruiksaanwijzing. Wel kan je met REG54-56 de uitgangsspanning in 15 stappen reduceren. Maar wat dan de bandbreedte is staat er niet bij...
Je dient het verschil in volt te berekenen. 

(er zijn decoders, waarbij de spanning kan worden afgeregeld. Dan is dit niet nodig. Echter, als dit niet is gebeurd, en je sluit je led toch aan, gaan ze waarschijnlijk gelijk naar de ledjes-hemel.....  Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een voorschakelweerstand.)

Even tot zo ver....


Gr, Mars

Ik heb een kleine multimeter. Hoe kan ik het beste meten? Als dat zinvol is. Of is de uitgang geen digitale stroom?

Alvast heel hartelijk dank.
mvg.
Willem E.
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Willem E op donderdag 12 juli 2012, 10:32:36
Hoi Mars,
Allereerst hartelijk dank voor de snelle reactie!
Ledverlichting is 12 volt;     je tams-decoder geeft ..... volt  (zie gebruiksaanwijzing)
Het verschil in volt dien je met een weerstand (IN SERIE geschakeld met je ledstrip) op te vangen.
Het gebruikte amperage per 3 ledjes, (ledjes zitten per 3 in serie op je ledstrip) is ca 20mV

Met deze vraag worstelde ik al direct... de gebruiksaanwijzing geeft in de technische gegevens alleen aan dat het 500mA stroom per uitgang is... Verderop in het boekje staat dat Leds altijd via een voorschakelweerstand moeten worden aangesloten. En die zitten toch al op de ledstrips, toch?

Vraag 1: hoeveel setjes van 3 leds, ga je per rijtuig gebruiken? Je dient het totale benodigde amperage te berekenen.  1 setje is 20mV; 2 setjes is 40mV enz...  Je kan ze PER 3 delen.Ik wilde 2x3 ledjes gebruiken
Vraag 2: Hoeveel volt geeft je functie-uitgang van je decoder?
Dat heb ik niet gevonden in de gebruiksaanwijzing. Wel kan je met REG54-56 de uitgangsspanning in 15 stappen reduceren. Maar wat dan de bandbreedte is staat er niet bij...
Je dient het verschil in volt te berekenen. 

(er zijn decoders, waarbij de spanning kan worden afgeregeld. Dan is dit niet nodig. Echter, als dit niet is gebeurd, en je sluit je led toch aan, gaan ze waarschijnlijk gelijk naar de ledjes-hemel.....  Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een voorschakelweerstand.)

Even tot zo ver....


Gr, Mars

Ik heb een kleine multimeter. Hoe kan ik het beste meten? Als dat zinvol is. Of is de uitgang geen digitale stroom?

Alvast heel hartelijk dank.
mvg.
Willem E.


1) Ik heb er ook al aan de Tams zo'n ledstrip gehangen. Ik had deze toen gedimd om te testen. Ongedimd was het dacht ik 19 V - 20 V.

2) 200 Ohm is voldoende

3) De uitgang is pure gelijkstroom.

groeten Dylan
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 10:38:13
Citaat van: Willem E op donderdag 12 juli 2012, 10:32:36
Hoi Mars,
Allereerst hartelijk dank voor de snelle reactie!
Ledverlichting is 12 volt;     je tams-decoder geeft ..... volt  (zie gebruiksaanwijzing)
Het verschil in volt dien je met een weerstand (IN SERIE geschakeld met je ledstrip) op te vangen.
Het gebruikte amperage per 3 ledjes, (ledjes zitten per 3 in serie op je ledstrip) is ca 20mV

Met deze vraag worstelde ik al direct... de gebruiksaanwijzing geeft in de technische gegevens alleen aan dat het 500mA stroom per uitgang is... Verderop in het boekje staat dat Leds altijd via een voorschakelweerstand moeten worden aangesloten. En die zitten toch al op de ledstrips, toch?

Vraag 1: hoeveel setjes van 3 leds, ga je per rijtuig gebruiken? Je dient het totale benodigde amperage te berekenen.  1 setje is 20mV; 2 setjes is 40mV enz...  Je kan ze PER 3 delen.Ik wilde 2x3 ledjes gebruiken
Vraag 2: Hoeveel volt geeft je functie-uitgang van je decoder?
Dat heb ik niet gevonden in de gebruiksaanwijzing. Wel kan je met REG54-56 de uitgangsspanning in 15 stappen reduceren. Maar wat dan de bandbreedte is staat er niet bij...
Je dient het verschil in volt te berekenen. 

(er zijn decoders, waarbij de spanning kan worden afgeregeld. Dan is dit niet nodig. Echter, als dit niet is gebeurd, en je sluit je led toch aan, gaan ze waarschijnlijk gelijk naar de ledjes-hemel.....  Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een voorschakelweerstand.)

Even tot zo ver....


Gr, Mars

Ik heb een kleine multimeter. Hoe kan ik het beste meten? Als dat zinvol is. Of is de uitgang geen digitale stroom?

Alvast heel hartelijk dank.
mvg.
Willem E.


Dank Dylan,
Effe kijken of ik het begin te snappen.... :P
1) Ik heb er ook al aan de Tams zo'n ledstrip gehangen. Ik had deze toen gedimd om te testen. Ongedimd was het dacht ik 19 V - 20 V.
Dus dimmen tot stap 8-10 ongeveer (1 is hoogste/15 laagste) .
2) 200 Ohm is voldoende
Tussen de decoder uitgang en de - van de ledstrip een 200Ohm-weerstandje.
3) De uitgang is pure gelijkstroom.
Dat scheelt weer een gelijkrichter.

mvg.
Willem


Re: LED-strip aan de decoder
Het kan zijn dat deze nog gedimd is ik ben niet 100% zeker maar ik dacht het niet anders ff resetten en dan ben je zeker :)


groeten Dylan
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Re: LED-strip aan de decoder
Let vooral ook op het totale vermogen van de strips die je aan gaat sluiten.
Een decoder is (zoals je weet) kwetsbare elektronica en als je meer dan die 500 mA gaat afnemen (aantal LED strips parallel geschakeld * mA per LED strip) zou er afhankelijk van je decoder wat door kunnen branden.

Zet er in dat geval een vermogenstransistor (bijvoorbeeld een NPN Darlington) tussen om een groter vermogen probleemloos te kunnen schakelen. Meer info over aansluiten via Google bijv: http://www.technologystudent.com/images2/tran4.gif

Succes!
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 17:40:28
Let vooral ook op het totale vermogen van de strips die je aan gaat sluiten.
Een decoder is (zoals je weet) kwetsbare elektronica en als je meer dan die 500 mA gaat afnemen (aantal LED strips parallel geschakeld * mA per LED strip) zou er afhankelijk van je decoder wat door kunnen branden.

Zet er in dat geval een vermogenstransistor (bijvoorbeeld een NPN Darlington) tussen om een groter vermogen probleemloos te kunnen schakelen. Meer info over aansluiten via Google bijv: http://www.technologystudent.com/images2/tran4.gif

Succes!

Zo'n 5 cm ledstrip neemt 20 mA af van de 500 mA.
500 / 20 = 25 * 5 cm = 125 cm ledstrip =p MAX maar ik zou minder nemen... Je kan dan ongeveer 5 wagons voorzien vanaf 1 uitgang :)


groeten Dylan
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 20:27:54
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 17:40:28
...

Zo'n 5 cm ledstrip neemt 20 mA af van de 500 mA.
500 / 20 = 25 * 5 cm = 125 cm ledstrip =p MAX maar ik zou minder nemen... Je kan dan ongeveer 5 wagons voorzien vanaf 1 uitgang :)


groeten Dylan

Klopt als een bus.
Bedankt voor je aanvulling!
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 20:43:15
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 20:27:54
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 17:40:28
...

Zo'n 5 cm ledstrip neemt 20 mA af van de 500 mA.
500 / 20 = 25 * 5 cm = 125 cm ledstrip =p MAX maar ik zou minder nemen... Je kan dan ongeveer 5 wagons voorzien vanaf 1 uitgang :)


groeten Dylan

Klopt als een bus.
Bedankt voor je aanvulling!

:mrgreen: Meer van electronica ken ik ook niet :P


groeten Dylan
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 11:12:36
Het kan zijn dat deze nog gedimd is ik ben niet 100% zeker maar ik dacht het niet anders ff resetten en dan ben je zeker :)


groeten Dylan

Hij is al gereset. En getest op een Intellibox bij een collega.
ik heb zelf alleen een MS1.

Misschien deze week wordt-ie ingebouwd.

Voorlopig alvast dank voor de info.

mvg.
Willem.

Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Wijbe op donderdag 12 juli 2012, 12:09:10
Kijk hier eens

Dank je Wijbe,

Heel informatief, maar soms gaat dit dan weer duizelen... warmtedissipatie, vermogenstransistor, condensator...
Ik blijf een electronicabeet, dus dat wordt te ingewikkeld voor mij.

Mij ging het erom: kan ik door het dimmen van de uitgang de zo'n 19 volt terugbrengen tot zo'n 12 volt gelijkstroom en moet er een weerstand tussen. Of kan wellicht beide met 1 weerstand en hoe zwaar dan.
en geeft een zwaardere weerstand een minder fel branden.
Volgens mij begint dat nu op zijn plek te vallen. Ik ga alles nog eens goed doornemen.

mvg.
Willem E.
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 20:43:15
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 20:27:54
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 17:40:28
...

Zo'n 5 cm ledstrip neemt 20 mA af van de 500 mA.
500 / 20 = 25 * 5 cm = 125 cm ledstrip =p MAX maar ik zou minder nemen... Je kan dan ongeveer 5 wagons voorzien vanaf 1 uitgang :)


groeten Dylan

Klopt als een bus.
Bedankt voor je aanvulling!

Ook jij bedankt, Pimh.

2 (of 3) stripjes "van de rol" is dus geen probleem.

mvg.
Willem E.
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Willem E op donderdag 12 juli 2012, 21:25:48
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 20:43:15
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 20:27:54
Citaat van: Pimh op donderdag 12 juli 2012, 17:40:28
...

Zo'n 5 cm ledstrip neemt 20 mA af van de 500 mA.
500 / 20 = 25 * 5 cm = 125 cm ledstrip =p MAX maar ik zou minder nemen... Je kan dan ongeveer 5 wagons voorzien vanaf 1 uitgang :)


groeten Dylan

Klopt als een bus.
Bedankt voor je aanvulling!

Ook jij bedankt, Pimh.

2 (of 3) stripjes "van de rol" is dus geen probleem.

mvg.
Willem E.


Neen zeker niet ... Deze decoder heeft 2x zoveel mA als een 'gewone' decoder dus hij kan tegen een stootje :P


groeten Dylan
Re: LED-strip aan de decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: LED-strip aan de decoder
Citaat van: Willem E op donderdag 12 juli 2012, 21:22:30
Mij ging het erom: kan ik door het dimmen van de uitgang de zo'n 19 volt terugbrengen tot zo'n 12 volt gelijkstroom en moet er een weerstand tussen. Of kan wellicht beide met 1 weerstand en hoe zwaar dan.
en geeft een zwaardere weerstand een minder fel branden.
Volgens mij begint dat nu op zijn plek te vallen. Ik ga alles nog eens goed doornemen.
Willem,
De eenvoudigste manier is om de weerstand op de LED-module aan te passen of je zet er een extra mee in serie.
Je moet eerst weten wat de maximum stroom door de LEDs mag zijn en hier pas je de weerstand op aan.
Deze gegevens vind je in Datasheets, maar voor gewone LEDs is het maximum vaak 20 mA.
Ook vind je daar de spanning die over de LED staat bij een bepaalde stroom.
Je hebt nu 2 variabelen en dan kan je met de wet van Ohm de derde bepalen:

U(spanning in Volt), I(stroom in Ampere), R(weerstand in Ohm) of:
U(spanning in Volt), I(stroom in milliampere), R(weerstand in kilo-Ohm)
De wet luidt: U = I x R of gemakkelijker in deze vorm: R = U / I (gedeeld door)

Dus drie LEDs in serie is 3 x 3,2 Volt (bij witte of blauwe LEDs) totaal 9,6 Volt en de stroom is maximaal 20 mA.
Hiermee in serie staat de onbekende weerstand (die moet er wel altijd in zitten !).
De voeding is 12 Volt dus over die weerstand valt 12-9,6=2,4 Volt
Nu de formule: R=2,4 / 0,02 = 120 Ohm
Dit is de MINIMALE weerstandswaarde, die mag echter wel groter genomen worden (waardoor de stroom lager wordt).
De weerstand die je neemt als de waarde niet bestaat is de eerst volgende grotere.

Ga je deze LED's nu aansluiten op 19 Volt (7 Volt hoger) dan worden de waardes in de formule:
R= 9,4 / 0,02 = 470 Ohm.
(alsof de duivel er mee speelt, ook deze waarde bestaat  :D)

De berekende weerstand is de totale weerstand en het aanwezige exemplaar dient hierdoor vervangen te worden.
Wil je die weerstand laten zitten, dan moet je even uitrekenen wat er bij moet komen:
Er zit al 120 Ohm op en dat moet 470 Ohm worden, dan moet er bij 470-120=350 Ohm
En die bestaat niet; de eerst volgende hogere waarde is dan 390 Ohm.
Hier hoort wel een maar bij: de berekende weerstand is geldig voor 1 sectie met LEDs, bij 2 secties (totaal 6 LEDs) moet de weerstand een andere waarde hebben !

Voel je vrij om elke grotere weerstandwaarde uit te proberen want we hebben nu de kleinst mogelijke berekend.
Een grotere weerstandswaarde is grotere rem voor de stroom en daarmee zakt ook de lichtopbrengst.

Normale, bestaande waardes voor weerstanden:

1 - 1,2 - 1,5 - 1,8 - 2,2 - 2,7 - 3,3 - 3,9 - 4,7 - 5,6 - 6,8 - 8,2
(dus ook 10, 12, 15 enz. enz.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
Re: LED-strip aan de decoder
Ik heb deze waardes genomen maar dit is echt de minimum waarde en ik heb 20V gebruikt als spanning.
Als het teveel licht geef dim ik de decoderuitgang een beetje en klaar...

Voor 5 cm ledstrips ===> 390 Ohm 1/4 W
Voor 10 cm ledstrips ===> 220 Ohm 1/4W
Voor 20 cm ledstrips ===> 100 Ohm (ik heb de 1W versie genomen)


groeten Dylan