Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

zelf sturing maken ?

Gestart door dani dinsdag 10 juli 2012, 21:49:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelf sturing maken ?
 Ik heb al wat tijd gestoken in het proberen doorgronden van het oude en nieue M* Motorola protocol, weet intussen wat trits zijn, hoe de data is opgebouwd, maar slaag er neit in om dit in een VB code te gieten die dan DDW via IP  data overdracht op port 4303  (of andere) kan aansturen.

Heeft iemand dit ooit hier al geprobeerd ?  En zo ja, is daar dan source code van beschikbaar ?  Mag zowel Visual Basic,  VB .net,  C, C++, Visual C,  Delphi zijn, alles is welkom.

Mijn bedoeling is om een simpele GUI te maken met bvb 1O schuifregelaars die elke een loko besturen vooruit/achteruit en functies.   De basis hiervoo rheb ik al gemaakt, maar ik zit vast op de eigenlijke communicatie.

Geen simpele vraag maar ik kan het maar proberen.  Men weet maar nooit.
Het zou bvb ook later van pas kunnen komen voor gebruik op een Raspberry Pi of zo, of een tablet PC.
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: zelf sturing maken ?
Je zou eens met snOOzerman een contact moeten opnemen  :)

Gr Einte
Re: zelf sturing maken ?
Spoorman
gast

Re: zelf sturing maken ?
Of met Paul Haagsma van Koploper. Die wil zijn source wel verkopen. Kun je gelijk het CS2 er in opnemen. :D

Gr, Ben.
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: zelf sturing maken ?
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2009

offline
Re: zelf sturing maken ?
Citaat van: dani op dinsdag 10 juli 2012, 21:49:42
Ik heb al wat tijd gestoken in het proberen doorgronden van het oude en nieue M* Motorola protocol, weet intussen wat trits zijn, hoe de data is opgebouwd, maar slaag er neit in om dit in een VB code te gieten die dan DDW via IP  data overdracht op port 4303  (of andere) kan aansturen.

Heeft iemand dit ooit hier al geprobeerd ?  En zo ja, is daar dan source code van beschikbaar ?  Mag zowel Visual Basic,  VB .net,  C, C++, Visual C,  Delphi zijn, alles is welkom.

Mijn bedoeling is om een simpele GUI te maken met bvb 1O schuifregelaars die elke een loko besturen vooruit/achteruit en functies.   De basis hiervoo rheb ik al gemaakt, maar ik zit vast op de eigenlijke communicatie.

Geen simpele vraag maar ik kan het maar proberen.  Men weet maar nooit.
Het zou bvb ook later van pas kunnen komen voor gebruik op een Raspberry Pi of zo, of een tablet PC.

Waar woon je ? Ik heb (met steun van zonen) zelf al vele jaren stuurprogramma's gemaakt voor de trein, beginnend met MS-DOS/Turbo-Basic
tot nu met VisualBasic(VB2008 Express Edition). Wij hebben zowel via Marklin Interface (6050/6051) als ook met de IB communicatie lopen- nog aanzienlijk uitgebreider dan je beschrijft. Ik woon in de buurt van Eindhoven; je bent welkom om eens te komen kijken.

m.vr.gr.

RoelofS
Re: zelf sturing maken ?
@wilbert :  zo iets, inderdaad, maar dan niet via een CS , doch gewoon via   DDW en een booster.
@Roelofs : ik woon in Aalst dus Eindhoven is een eindje rijden.    Maar ik hou me wel aanbevolen voor tips en eventueel een stukje source code .  Dat zeker en vast, en wie wee geraak ik wel binnen afzienbare tijd eens in jullie buurt verzeild....

INtussen heb ik ook een aantal tips per  PB gekregen en eentje daarvan leidde me naar een stuk programma dat precies doet wat ik wou en dat gratis is...  het is   LokDrive  , en het is een heel simpele  SRCP client die met DDW communiceert, en die je toelaat om een hele lijst loko's op je scherm te zetten die je dan gewoon met de muis kan besturen.   Een geweldig stukje software.  Die "logika" wil ik in mijn eigen software gaan integreren zodat ik maar 1 enkel venster heb van waaruit ik alles bestuur.    Voorlopig is LokDrive  voldoende voor wat ik wil bereiken.  De rest zien we binnenkort.

http://epoche3modellbahn.de/modellbahn_Digitalsteuerung_10.html   (helemaal onderaan de pagina)

Bedankt aan iedereen die mee heeft gezocht en tips heeft gegeven.   En vooral:  nog extra hulp is altijd welkom.

Dani

Re: zelf sturing maken ?
een kleine update op dit topicje ...

Ik ben vandaag toch nog wat gaan snuffelen naar hoe je nou eigenlijk communicatie voert via TCP-IP en UDP  vanuit Visual Basic Dot Net.
Dank zij mijn goeie vriend Google, kwam ik op een voorbeeldprogrammaatje uit, en ben ik daarop beginnen verder borduren.

Tot nu toe lukt het om het volgende uit te voeren in "dummy" mode, dus nog niet echt aan de baan gekoppeld :

* een directe IP verbinding naar DDW Server opzetten
* initialisatie van het socket
* instellen van de parameters voor SRCP versie
* SCRP communicatie protocol starten
* Initaliseren van Kanaal 1 in SRCP
* DDW in actieve mode zetten
* De nodige initialisaties van de lokomotieven doorvoeren
* De Hoofd-draad activeren (power ON op de baan)
* De eerste 2 lokomotieven een snelheid , richting, lichtinstelling en start signaal geven
* de hoofddraad stoppen   (POWER OFF, dus de stroom  van de baan af halen)
* Socket sluiten  (de verbinding stoppen)

Verdere stappen nu zijn om de grafische interface op te maken die toelaat echt loko's te gaan besturen met de muis,   dan de boel te testen, en dan zorgen dat ik ook vanaf een andere PC op het netwerk   toegang kan krijgen.   

En dan zal de laatste stap zijn om de eigenlijke controls op mijn oude trouwe touch-screen draadloos PC'tje (met XP) te zetten en van daaruit de treinen te sturen.   Tegen dat dat allemaal lukt zullen we waarschijnlijk al ergens in september zijn, en dan is hopelijk de Android programmatie aan de beurt !

Wordt vervolgd
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: zelf sturing maken ?
Dani,

Leuk te zien dat er mensen zijn die hun baanbesturing zelf programmeren.
Ik zie je draadje nu pas anders had ik je wel op weg kunnen helpen met een socket maken in vb en koppelen aan DDW-server, maar dat kan je inmiddels al.

Nu de GUI nog. Kijk maar eens naar mijn korte filmpje waarin ik ook zoiets heb gemaakt in vb6.


Door het zelf programmeren kan je het custom-made maken. Zo heb ik de bezetmeldingen via een PLC lopen die de informatie seriëel communiceert met mijn programma (geen S88 dus).

Ik ga je vorderingen volgen! Veel succes!

Groet,
Siko
Re: zelf sturing maken ?
Haai Siko.

Wow, man is me dat een cool ding, zo een heuse PLC onder je treintafel.  ZO'n budget heb ik voorlopig nog niet, maar het opent perspectieven.
Ik hou het momenteel op het "rijden" met de PC, de terugmeldingen en zo zijn nog niet aan de orde, maar in de toekomst ligt die weg zeker nog open en dan zou het wel kunnen dat ik met vragen aan uw deurtje kom kloppen :-).
Voorlopig heb ik dus inderdaad de communicatiemodule onder de knie en heb ik ook de GUI al klaar , alsook de treinen-database (als je het zo mag noemen want alles is gebaseerd op TXT en JPG bestandjes om het makkelijk en simpel te houden en geen DB engine te hoeven draaien).

Ik ben nu bijna in de test fase, en als dat loopt, dan zal ik zeker nog een filmpje maken.  Nu momenteel heb ik m'n dochter nog op bezoek en genieten we samen van 't mooie weer maar als ze volgende week terug naar d'r mama toe is, dan ga ik verder met de VBasic toestanden en dan zal er gefilmd en gepost worden.

Ik blijf het indrukwekkend vinden, die PLC en de hele interface die je er rond gebouwd hebt, dit is voor mij een lichtend voorbeeld, een soort van "referentie".    Bedankt om dit te delen !!   ( Welke PLC is dat trouwens ? Is dat een Siematic S5 of een Hitachi, ik kan 't zo niet meteen zien op de film )

Dani
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: zelf sturing maken ?
Citeer( Welke PLC is dat trouwens ? Is dat een Siematic S5 of een Hitachi, ik kan 't zo niet meteen zien op de film )
Een SattCon 31. Zweeds van de vroegere firma SattControl, nu ingelijfd door ABB. Deze kwam vrij bij een renovatieproject van een Nederlandse tunnel  :D

Groet,
Siko
Re: zelf sturing maken ?
"kwam vrij", vind ik een leuke manier om te zeggen ....  dat je 'm wslk voor weinig hebt kunnen bemachtigen.  Leuk voor je, die PLCs zijn super dingen.  Ik heb daar in m'n opleiding (zowat 20+ jaar geleden) ook nog mee gespeeld (niet met dit merk maar met enkele anderen) en je kan er heel veel mee doen.  In mijn "vorig leven" in de automobielindustrie deden wij van IT uit de communicatie en sturing tussen de "mainframes" en de PLCs in de eigenlijke robot installaties, maar toen was dat nog meest van al serieel RS 485 via terminal servers en industriële terminals van Siemens.  ZO lang is dat al geleden. Sinec H1 en AP waren nog maar pas aan hun opmars begonnen en PLCs in je computernetwerk dat was nog "spelen met vuur" ;-) ;-) ;-)  Vandaag de dag is dat normaal dat die allemaal in hun netwerk hangen en met elkaar praten.  In onze "manufacturing pants"  (fabrieken, dus) over de hele wereld gebeurt dat zo in  industriële netwerken.  Mocht ik zo'n ding ooit kunnen bemachtigen, ... hmmmmmm....
Re: zelf sturing maken ?
intussen is LokoRunner versie 1.0 klaar en getest op mijn eigen baan.

Het rijdt vlotjes en soepel, niet super professioneel met optrekvertragingen en zo maar da's misschien voor de toekomst.

Filmpje geeft een idee van hoe het allemaal werkt.  Ikzelf vind het vrij simpel en intuitief, maar JULLIE MENINGEN  zijn welkom !!!



PS: als het filmplje nog niet zichtbaar is, nog even geduld, het is nog maar net aan het verwerken na het uploaden.
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: zelf sturing maken ?
Je hebt al 1 like gekregen (van mij natuurlijk !).

Dit ziet er veelbelovend uit !
Helaas zijn de teksten in het scherm niet leesbaar.

grv Huub
Re: zelf sturing maken ?
Bedankt voor de "like", Huub.  Ik ben nu ook op jouw  Joeptjoep kanaal geabonneerd ;-).

Ik zal bij deze een paar screenshots plaatsen van de huidige user interface...   Voor wijziging vatbaar naargelang er input komt.

Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: zelf sturing maken ?
Kijk eens aan! Dat ziet er goed uit, fraaie GUI!
Leuk filmpje met uitstekende muziek. Welliswaar niet de originele JMJ... (dat mag ik als grote fan toch wel zeggen?)

Wat ga je nog meer aan het programma toevoegen?

Groet,
Siko
Re: zelf sturing maken ?
Scherp gehoord, Siko !  Het is niet de originele, maar het was de eerste die ik hier onder handen kreeg en waarvanik hoopte geen "copyright" block te krijgen van Youtube.

Ik overweeg nog een  "simple mode" te maken met slechts 5 of 6 controllers die makkelijk op een tablet pc'tje draait, en zonder al de toeters en bellen.   En zeker en vast komen er nog wel wat kleinigheden bij in deze versie, maar wat precies dat zal een beetje af hangen van de reakties en suggesties van de mede-treinreizigers hier.
Re: zelf sturing maken ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: zelf sturing maken ?
Citaat van: dani op maandag 30 juli 2012, 17:50:42
Bedankt voor de "like", Huub.  Ik ben nu ook op jouw  Joeptjoep kanaal geabonneerd ;-).

Tja Dani, dan ben je toch vlug uitgekeken vrees ik  :)
Ik voel me nu zelfs verplicht om er van alles neer te gaan zetten  8o

Maar ik zie nu toch wel werk van iemand die wel weet waar hij het over heeft !

Grv Huub
Re: zelf sturing maken ?
zo veel lof verdien ik absoluut niet, Huub, want ik ben op treinvlak nog een echte beginner, ben amper een dik jaar bezig.  Er zijn hier mensen die al een hele generatie bezig zijn, en die er veel meer van kennen.   Ik doe gewoon zo af en toe es wat, waar anderen misschien niet aan denken of soms de "technische bagage" niet toe hebben  ;-). Elk heeft zijn talent en zijn kennis, gelukkig liggen die bij iedereen een beetje anders of de wereld was zoooo saai :-)