Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Binnenverlichting Railbus

Gestart door Aad K. maandag 09 juli 2012, 21:08:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting Railbus
Zaterdag in Houten de 37705 gekocht, de VT75.9 railbus. Rijdt als een zonnetje echter er is een ding dat me stoort en dat is de lichtsterkte van de binnenverlichting. Veel te fel, het lijkt wel een rijdende TL bak!
Weet iemand of dit te dimmen is bij een MFX decoder en zo ja welke CV moet ik dan veranderen?

Aad K.
Re: Binnenverlichting Railbus
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Zit er geen boekje bij met cv waardes.

is het led verlichting of een gloei-lampje.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Binnenverlichting Railbus
Beste Peter, het is  led verlichting en de CV waarden staan jammergenoeg niet in het boekje. Slopen en een weerstand ertussen vind ik nog geen optie voor zo'n nieuw modelletje. Het is echt jammer want verder is het een prachtig afgewerkt model, ik zal z.s.m. een foto plaatsen om een idee te geven.
Groet,
Aad
Re: Binnenverlichting Railbus
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Zie dat je een ecos hebt, dan gaat het bij mfx iets anders dan CV's. CV kan misschien ook, maar heb zelf geen ervaring met cv's in de combinatie met mfx.

Voor de ecos:
Selecteer de loc, dan het sleuteltje, en dan loc wijzigen. Vervolgens naar uitgebreid. Dan naar Aux.

Vermoedelijk zit de binnenverlichting op aux 1, dan klik je daarbij op het plusje, en de 255 wijzigen naar een lagere waarde. (Zit hij niet op aux 1, moet je even uittesten welke het wel is)

Overgins bij type (dat staat ook onder het menu'tje van de +), en dan de optie zoom is ook heel leuk. Vooral bij de normale verlichting.
Re: Binnenverlichting Railbus
Wijbe, bedankt voor je hulp, het ziet er nu een stuk beter uit.

Aad
Re: Binnenverlichting Railbus
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Schienenbus (39984); ook hiervan vind ik de binnenverlichting te fel. Heeft iemand een idee of bovenstaande truc ook hier zou kunnen werken? Ik heb zelf een MS2 en daarmee kun je de CV's van een MFX-loc niet aanpassen. Alleen een paar vaste zaken (snelheid, optrekken, afremmen, geluidsvolume) kunnen aangepast worden.

Groet, Marc 
Re: Binnenverlichting Railbus
Citaat van: 10103 op woensdag 11 juli 2012, 14:31:07

Heeft iemand een idee of bovenstaande truc ook hier zou kunnen werken?


Ja, met een Ecos of CS2.

Gr, Ben.
Re: Binnenverlichting Railbus
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Of CS1? Of moet ie dan Reloaded, oftewel een Ecos zijn?
Re: Binnenverlichting Railbus
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Citaat van: Spoorman op woensdag 11 juli 2012, 15:06:30
Citaat van: 10103 op woensdag 11 juli 2012, 14:31:07

Heeft iemand een idee of bovenstaande truc ook hier zou kunnen werken?


Ja, met een Ecos of CS2.

Gr, Ben.

Okay. :)
Is het bij de CS2 dan een kwestie van alle cv's aflopen en hopen dat je snel de goede vindt? Of weet iemand soms welke cv het zou moeten zijn? (CV 01, 03, 04, 05, 08 en 63 zijn volgens het boekje in elk geval bezet voor het adres, optrekken, remmen, topsnelheid, reset en geluidsvolume)

Groet, Marc
Re: Binnenverlichting Railbus
Dat gaat in het programmeer menu denk ik. Kijk even in de gebruiksaanwijzing.

Gr, Ben.
Re: Binnenverlichting Railbus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
In de handleiding van de CS2 staat niet veel over function mapping.
Op Stummis heeft iemand een uitgebreid verslag gemaakt hoe dit op een CS2 te doen.
Zie
http://stummiforum.de/viewtopic.php?t=51242
en
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=62444

Heb je geen CS of ECOS dan kun je met de een MS2 proberen om onder DCC de diverse CV's te wijzigen en kijken of deze wijzigingen ook in mfx worden meegenomen.
Voor overzicht van de CV's van de mfx decoder klik hier.
De lijst is in principe alleen voor mSd decoders, maar werkt wellicht ook voor de nieuwe decoders die Märklin sinds vorig jaar in haar loks stopt.
Kwestie van proberen en als het niet lukt geef je de decoder gewoon weer een reset.
Re: Binnenverlichting Railbus
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Ben, Ad, weer bedankt voor de informatie! Ik zal eens kijken of ik het zo opgelost krijg.

Groet, Marc
Re: Binnenverlichting Railbus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Ik ben erg benieuwd of je van deze decoder de CV's in DCC kunt wijzigen, volgens de Miba zit er een een mSD decoder in, maar volgens Märklin is DCC "uitgeschakeld".

Groet, Anne W
Re: Binnenverlichting Railbus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
Ik vrees van niet Anne.
Nu herinner ik me dat ik het zelf al heb geprobeerd met mijn Br 41 (37927) en die liet zich niet onder DCC programmeren.
Dus de kans dat het met de railbus 39884 lukt is zeer klein.
Marc, ik vrees dat je iemand met een CS1R of CS2 zal moeten opzoeken.
Re: Binnenverlichting Railbus
POM geprobeerd?

Gr, Ben.
Re: Binnenverlichting Railbus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Binnenverlichting Railbus
POM ging ook niet, helaas.