Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.

Gestart door i_m_johny zondag 08 juli 2012, 22:26:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Is het een probleem als er dik 2.5 mm2 draad op m.b.v. een 7141x bus op een 72090 verteilplatte wordt aangesloten?

De bijsluiter van de 71413 (groen) geeft aan dat de draaddikte maximaal 0,75 mag zijn. Maar het max Amp mag 4 zijn (wat ik met een 60061 toch niet zal overschrijden).
Daarnaast is vanaf de 60215 de eerste 'verteilplatte' volgens mij met een 0,75 draad aangesloten.

?
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Als jij het goed passend krijgt zie ik geen enkel bezwaar. Aangezien het relatief kleine busjes zijn zal het net wel of net niet gaan (ik heb ze hier nu net even niet liggen).

2.5mm draad heeft minder weerstand en dus verlies in de vorm van warmteontwikkeling dan gelijkwaardig dunner draad. Dus in feite is het zelfs beter, maar voor de afstanden en stromen waar we het hier over hebben zal het verschil nihil zijn. Dit verschil komt doordat de meeste stroom loopt aan de buitenkant van draad en het oppervlakte hiervan bij dikker draad groter is. Door dit grotere oppervlakte ondervindt de stroom minder weerstand.

Maar nogmaals: voor hier is het verschil gering tot nihil. Bij gelijkwaardige temperaturen wordt de capaciteit van je draad alleen een stuk hoger.

Succes.
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Citaat van: Pimh op maandag 09 juli 2012, 13:58:36
Als jij het goed passend krijgt zie ik geen enkel bezwaar.

Het past inderdaad niet rechtstreeks (daar kwam ik pas achter nadat ik 40 meter had gekocht  :-( ).
Dus gebruik ik eerst een  kleine 20 cm. luidsprekerdraad aangesloten met een kroonsteentje (zwaardere uitvoering), die ik direct op de verteilplatte aansluit.

(achteraf had ik beter een aantal computer stroomsnoeren uit elkaar kunnen trekken, dan was dat niet nodig geweest  :D ).
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Aah, jammer...

Wie weet komt het ooit nog van pas, en met een tussenstukje lukt het inderdaad uiteindelijk ook.
Uit interesse: Waarvoor had je eigenlijk 2.5mm2 nodig? Bestaande elektronica op je ringleiding aansluiten o.i.d.?

Succes met het bouwen.
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Ik was in eerste instantie van plan om bij de CS2 een 60101 voeding te nemen (met max. 5 Amp).
Dus toen gemeend dat het voor de toekomst wel handig was de DIKKE variant te nemen.

Echter heb ik er toch voor gekozen (ook omdat ik 'maar' 50 meter rails heb en maximaal 10 LOCS) voor een 60061 voeding (met 3 Amp. max). Achteraf had het denk ik ook wel met luidspreker draad gewerkt. Was allemaal wat handzamer geweest.

Ach, aldoende leert men.

(zo heb ik nog wel meer dingen, die ik achteraf anders had willen doen (viesmann 4554 i.p.v. de Marklin variant, bijv.))

Wat bedoel je trouwens met 'bestaande electronica'?
Re: Aansluiten van dik 2.5 mm2 draad op 71413 bus.
Dat is inderdaad een stevige voeding, ik kan me wel voorstellen dat je aan dikker draad dacht. Kan nooit kwaad, maar zoals je zegt had het ook wel gewerkt met luidspreker draad.

Je zou nog kunnen overwegen om het "oude model" Märklin stekker te gebruiken. Märklin verkoopt ze niet meer, maar Brawa nog wel. Misschien dat het daar net wel op past, maar dan moet je ook weer een ander verdeelplaatje nemen, ik weet niet of dat een optie is? Stekkers zoals hier: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Brawa/5-7-0-5787-001007005-0-0-0-0-0-0-grp-nl-h-0/ein_produkt.html

Of het wel of niet past zou iemand anders even moeten bevestigen, ik heb ze hier wederom niet liggen.

Waar ik zei "bestaande" bedoelde ik niet-Märklin of zelfgemaakte elektronica o.i.d. Was een beetje een onduidelijke woordkeuze :)

Veel plezier met het bouwen.