Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

'verhitte wissel-aandrijvingen'

Gestart door i_m_johny zondag 08 juli 2012, 22:22:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
'verhitte wissel-aandrijvingen'
Ik heb onlangs gemerkt dat, nadat de baan al een tijdje aanstond (en op baan aangesloten lampjes daadwerkelijk hebben gebrand), dat eigenlijk elke wissel-aansturing (het 74490 type) warm was.

Is dat schadelijk?

Toen ik vanmiddag weer teste (terwijl de lampjes NIET gebrand hadden), bleken de aandrijvingen gewoon koel te zijn.

Ik heb verder geen last van haperende wissels.
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Hallo Johnny,

Kan jij zo zien wat voor een lampjes erin zitten? Zijn dat bijvoorbeeld 22 volts lampjes of 18 volts. Als dat laatste het geval is, dan worden ze warm. Als ik mijn loks ombouw van analoog naar digitaal, dan moet ik ook mijn lampjes in de loks vervangen. Doe ik dat niet, dan smelt mijn lokbehuizing gewoon weg. De lampjes worden dan ook kokend heet. Het kan zijn dat het wat anders is, maar dat weet ik nu nog niet. Ik ben de eerste die reageert.

Groeten en veel suc6.

Jasper
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Citaat van: Jasperkc op zondag 08 juli 2012, 22:38:22
Hallo Johnny,

Kan jij zo zien wat voor een lampjes erin zitten? Zijn dat bijvoorbeeld 22 volts lampjes of 18 volts.

@Jasper,

Ik heb 'losse' lampjes op de rijbaan aangesloten (kan bij C-Rail wel heel gemakkelijk), op de stroom en een geïsoleerde Massa connectie. Dus als er een treinstel op staat, brand deze.
Nu was het zo dat (bij toeval) er gedurende ruim een uur op alle baanvakken waar deze constructie wordt gebruikt er een treinstel stond, dus branden er in totaal 6 lampjes (á 50 Mha).

En daarnaast waren er dan ook nog de 5 locs waarvan (bij het starten van de baan) de ledjes natuurlijk ook branden.

Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Waarom plaat je geen ledjes toe? Lampjes zijn niet meer van deze tijd :mrgreen:

Stomtoevallig net je wissels een paar x geschakeld toen je ging voelen? Ze worden namelijk een beetje warm als je ze schakeld.
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Citaat van: Wijbe op maandag 09 juli 2012, 13:36:53
Waarom pas je geen ledjes toe? Lampjes zijn niet meer van deze tijd :mrgreen:

Ik merkte dat mijn (grote) led-lampjes ook wanneer de massa niet is geconnected, een heel flauw lichtje laten zien.
Daar heb ik wel eens iets over gelezen, maar ik snap het niet (geldt ook als ik of plus of min van het led-lampje aan de stroom of massa direct koppel).
Daarnaast vindt het het 'gewone' lampje gezelliger licht hebben.
(het zijn trouwens 14 volts lampjes).

Citaat van: Wijbe op maandag 09 juli 2012, 13:36:53
Stomtoevallig net je wissels een paar x geschakeld toen je ging voelen? Ze worden namelijk een beetje warm als je ze schakeld.

Een twee-tal wel, maar ik heb structureel een stuk of acht gevoeld en het gold voor ze allemaal.

Maar ik ga straks nog eens even de proef op de som nemen.
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Er is natuurlijk wel een verschil tussen warm en heet. Je kan er vanuit gaan dat elektronica tot 80 graden Celsius verhit kan worden zonder stuk te gaan, en zelfs nog warmer als het uit staat...
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Sterker nog, elektronica vindt het heerlijk een beetje op tempratuur te komen, 60C, geen last van vocht accumulatie etc.
Cees
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 'verhitte wissel-aandrijvingen'
Ik heb gisteravond nog getest, geen warmte.

Ik heb zopas nog getest, geen warmte.

:help: