Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting

Gestart door ArjanM zondag 08 juli 2012, 19:56:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Een tijdje geleden heb ik op ebay een Re460 gescoord. Deze bleek een Delta uitvoering met veldspoel, je weet wel, zo'n koffiemolen. Bovendien had deze loc verlichting met leds (jawel!) maar gele, witte hadden ze in die tijd nog niet.

Daarom maar besloten tot een ombouw. En tevens besloten deze te documenteren. Alles is al wel een keer beschreven, maar misschien dat iemand er toch weer iets van kan leren.
De volgende zaken worden aangepakt:

  • de motor: ombouw naar 5-polig en voorzien van kogellagers
  • de decoder, vervangen van de delta decoder door één anno 2012 (lopi 4)
  • de verlichting: vervanging van de lichtprint.

Het lijdend voorwerp van deze verbouwing:

De Re460-73-0 in RTSI uitvoering.

Bij het lichten van de kap blijkt alles er nog netjes bij te liggen.


Als bonus zie je in het midden de 2e versie zwitserse lichtwissel print. Deze heeft transistoren aan boord die de verschillende uitgangen afhankelijk van de AUX ingangen kan schakelen. In eerste instantie was ik van plan deze print te hergebruiken. Later besloten dit toch anders op te lossen.
Alles is er dus uitgebouwd.

Stap 1 en 2, kogellagers en 5 polig anker.
Het lager aan de tandwiel kant is simpel in te bouwen. Als je de oude (veld)magneet en anker hebt verwijderd hou je dit over:


In het midden boven het tandwiel zie je het nylon glijanker, waarmee Märklin standaard de locs uitrust. Dit nylon stukje is eenvoudig van buiten naar binnen eruit te drukken. Ik doe dat altijd met een kruiskop schroeven draaier.


Er is nu een gat ontstaan waarin precies een 4mm lager past. Deze kun je er zo indrukken. Let wel op dat ie goed vast zit. Ik heb gemerkt dat de grootte van het gat tussen verschillende locs kan variëren. Soms is het nodig het lager met een heeeel klein beetje secondenlijm te fixeren.


In dit geval zit het allemaal strak en bleek lijm niet nodig.


En dan het motorschild. Voor de ombouw heb ik een setje 60941 gekocht, waar alle onderdelen die nodig zijn inzitten. [EDIT]Nummer aangepast naar de juiste[/EDIT]


Om een lager in het motorschild te bouwen moet het 1,5 mm gat in het schild vergroot worden naar 4 mm (zie ook de wiki). Dit doe ik met behulp van een centreerboor, een boorkolom en een
zelfgemaakt hulpmiddel waarin ik het motorschild vastzet.


Het uitboren is echt niet moeilijk. Zo'n centreerboor haal je bij een goede gereedschapzaak (1,5-4mm).


Het lagertje druk je er zo in:


De boel weer in elkaar schroeven en je hebt een nieuwe motor op rolletjes geïnstalleerd.


En dan nu de verlichting. Ik had twee opties, of de gele leds verwijderen en nieuwe witte leds erop solderen of de hele print vervangen. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat op de oude print alleen plaats is voor één rode led. De twee rode sluitlichten, die nu standaard zijn voor de SBB, was er ten tijde van de productie van deze loc nog maar één.
Sinds kort is de verlichting vervangingsprint E172883 te krijgen. Hiervan heb ik er twee besteld.
Binnen twee weken waren ze binnen. Helaas bleek van één een rood ledje te missen. Die wordt dus geruild. Daar wacht ik nu nog op, maar ik heb de verbouwing toch maar door laten gaan. Dan eerst maar aan één kant. Hier zie je de oude en de nieuwe print:


Wat opvalt aan de nieuwe print is dat de rode en witte led door een plastic kapje van elkaar gescheiden zijn. Hierdoor kan in de loc waarvoor dit onderdeel eigenlijk bedoeld is ? denk ik ? het rode licht netjes aan de zijkant schijnen en het witte aan de binnenkant. Achteraf heb ik de kapjes verwijderd, want het kost teveel licht bij inzet in deze loc.

Het bleek noodzakelijk de houder een beetje bij te werken, omdat de nieuwe print net iets breder is. Ook moest de onderzijde van de cabine iets geruimd worden.


Voor het aansluiten heb ik uiteindelijk niet voor het gebruik van de eerder genoemde zwitserse lichtprint gekozen. Reden hiervoor is dat ik niet zeker weet of het mogelijk is met gedoofde lichten en rood sluitlicht te rijden. Die configuratie is nodig bij een duwtrein.
Ik heb gekozen alles met de decoder functie uitgangen aan te sturen. Aan beide zijden heb ik het volgende nodig:

  • drie front lichten
  • één wit sluitlicht rechts onder, en
  • twee rode sluitlichten

Alle witte leds op de lichtprint zijn afzonderlijk aan te sturen. De leds in het midden en linksonder branden altijd tegelijk en zijn daarom doorverbonden.
Aansluitschema is:

  • licht voor : led midden en linksonder voor
  • licht achter: led midden en linksonder achter
  • aux1: rechts onder voor
  • aux2: rood licht voor
  • aux3: rechts onder achter
  • aux4: rood licht achter.

Met function mapping heb ik de locdecoder zo geprogrammeerd dat f0 (licht) de rechts onder van beide zijden ook aanstuurt.

Voordat de decoder is ingebouwd heb ik aan het niet aangedreven draaistel, met sleper, nog een extra kontakt gemaakt voor verbetering van de massa. Eén kontakt zit rechtsboven aan het motorschild geschroefd en ik bouw er ook altijd één in het ander draaistel.
Een dun stukje messing met gaatje wordt tussen plastic en metaal van de koppeling bevestiging geschroefd en de draad aan de massa gesoldeerd.


Een simpele maatregel die een hoop ellende en ergernis kan schelen.

De decoder moet er één zijn met 4 funtie uitgangen. Ik heb daarom de 21 polige lopi 4 van ESU gekozen met de versie 2 adapterprint. Hierop zitten twee transistoren waardoor aux 3 en 4 te gebruiken zijn.


Je ziet hier ook de ander zijde van de lichtprint met de soldeerpads.

En na een uurtje rustig solderen heb je dan dit:




Je kunt hier de zwarte kapjes op de lichtprint nog zien zitten, die heb ik er later dus afgehaald.

En dan is dit het resultaat:
Wit licht:


wat naast het onscherpe van de foto op valt is dat het midden licht qua sterkte achter blijft. Ik vermoed dat dit komt doordat het ledje op de print net niet voor de lichtgeleider zit. Ik heb het een paar keer uit en in elkaar gezet, maar krijg het niet beter. Misschien bouw ik hier nog eens een aparte led in. Bij het freubelen heb ik ook d zwarte lichtkapjes verwijderd.

Rood licht:


Dat ziet er dus wel goed uit. Eigenlijk hoort niet de hele schijnwerper rood te zijn, maar daar kan ik mee leven.

En dan als afsluiting nog twee plaatjes van de loc die de trein de tunnel in duwt.


Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hoi Arjan.

Mooi duidelijk verslag.Wij zijn nog niet zover dat we dit zelf aandurven maar hier kunnen we wel behoorlijk van opsteken  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hopi Arjan,

Bekende ombouw, netjes geschreven  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Mooi ombouwverhaal Arjan. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Inderdaad, een mooi en duidelijk verhaal.

Ik heb zelf ook een aantal locs omgebouwd, maar tot nu toe nog nooit gedurfd om er lagertjes in te zetten. Dit zou bij een aantal locs zeker een oplossing kunnen zijn voor het geluid (lawaai) wat deze maken. Na het lezen van jouw verslag denk ik dat ik dit toch een keer ga proberen, echter waar kan ik deze het beste  lagertjes kopen?

met vriendelijke treingroet,
Bas
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Bas,

In eerste instantie heb ik de lagers besteld bij CNC-Modellsport, zoals ook leder op dit forum genoemd. Dit leek een zeperd te zijn, geen reactie op de bestelling en mails en ook veel negatieve publiciteit op het internet. Maar, eerlijk is eerlijk, na drie maanden toch mijn bestelling gekregen.
Inmiddels had ik via ebay bij Causemann ook een bestelling geplaatst. Deze kwamen zeer snel ± 1 week binnen (tegelijk met die van CNC). Bij kleine hoeveelheden is Causemann nog goedkoper ook.
Als je op ebay zoekt op Miniatur kugellager (1,5 x 4 x 2 ZZ) vind je ze wel.

Succes!
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Arjan,

Zie je kans een youtuubje te maken? Ik ben nl. zeer nieuwsgierig hoe nu zo'n lok loopt met de lagers. Vind je de rijeigenschappen structureel verbeterd door de plaatsing van de lagers?
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hallo Arjan,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb op Ebay inderdaad deze lagertjes gevonden.
Ik heb ze besteld en als ze binnen zijn ga ik er eens een proberen om te bouwen met deze lagers.
Als het zover is laat ik het weten.

groet,
Bas
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Citaat van: tikker op maandag 09 juli 2012, 13:39:45
Arjan,

Zie je kans een youtuubje te maken? Ik ben nl. zeer nieuwsgierig hoe nu zo'n lok loopt met de lagers. Vind je de rijeigenschappen structureel verbeterd door de plaatsing van de lagers?

Ik zal proberen wat te fabrieken. Kan wel een paar dagen duren.

Wat me opvalt is dat de meeste locs stiller zijn dan voorheen. Met name het lager in het schild, maakt een groot verschil. De andere kant minder. Ook blijven de koolborstels mooi droog, wat levensduur ten goede komt.
Sommige locs maken naar mijn zin nog steeds teveel lawaai. Ik heb gemerkt dat dat ook te beïnvloeden in met de afstelling van de decoder. Het ultieme antwoord heb ik nog niet gevonden. Sinds kort heb ik een locprogrammer en ik ben daarmee druk aan het experimenteren.

Bij een collega heb ik een tweetal locs van lagertjes voorzien, en hij vind de rijeigenschappen flink verbeterd.

Algehele conclusie: het schaadt zeker niet en baat meestal wel. Ook de bijkomende voordelen als minder onderhoudt en olie vind ik een plus. Daarom bouw ik standaard - ook bij gloednieuwe locs - lagertjes in.

Ik zoek de kamera op en plaats binnenkort een parade, met geluid  :O

En Bas, succes, houd ons op de hoogte.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Arjan,

Fijn, bedankt. Ik ga ze ook bestellen. Ben benieuwd naar je filmpje.
Vindt het altijd leuk om aan een lok te fabrieken.
Volgens jouw beschrijving is het niet moeilijk.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Zo, die zijn besteld.
Ben benieuwd of ze vóór de vakantie komen, kan ik nog eentje proberen.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Ik heb ook al mijn loks, die een 5 polige motor hebben, voorzien van lagers, maar echt stiller worden ze er niet van.
Het is voornamelijk dat de koolborstels droog blijven, het blijven koffiemolens.

Wel een heel mooi en duidelijk verslag Arjan.
Vind die led printjes wel vrij duur, ?29 per stuk of zoiets, of kreeg je nog korting?
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Ad,

Nee, helaas geen korting. Het is inderdaad wel aan de prijs. Achteraf heb ik berekend dat ik net zo goed een direct een nieuwe Re460 (bv 37462) had kunnen kopen. Reken maar uit:
Loc plus verzending ?100, lichtprints ?60, ombouwset 60941 ?30, adapterprint ?10 en een lopi 4 ?28. Achteraf iets meer dan de bedoeling, maar ik heb er wel een hoop lol van gehad :D

Ik heb nog wat tijd gevonden (eigenlijk gemaakt  8o ) voor een filmpje. Pas op, het geluid is erger dan in werkelijkheid. Mijn camera blijkt een erg gevoelige microfoon te hebben. Ik heb het geluid iets geknepen, maar toch harder gelaten dan in werkelijkheid. Dan kun je goed beoordelen hoe de verschillende locs lopen. Veel kijkplezier!

Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Ah leuk filmpje, wat rijden die loks mooi, zeg.
Bedankt.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Leuk filmpje Arjan, je hebt mooi materieel op je baan.
?228, is inderdaad vrij veel, maar je hebt er wel een mooie lok bij die goed rijdt.
Voor dat bedrag koop je ook een nieuwe E-lok met sound, maar dan valt er niets meer te knutselen. ;)
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Arjan,

Een mooi filmpje en een mooie baan.
Nu ben ik toch benieuwd wat het geluid wordt met lagers. Vanmorgen kreeg ik al een mailtje dat ze onderweg zijn.
Voor het afregelen van de motoren gebruik ik ook al een tijdje een programmer van ESU. Werkt werkelijk fantastisch, het wordt een stuk gemakkelijker om de motoren goed af te regelen. Helaas werkt het alleen op decoders van ESU en enkele oudere Märklin decoders (ESU tijd). Ook een voordeel is dat je de gegevens kunt opslaan en dus een back-up hebt.
Alle andere merken zijn wel uit te lezen en te veranderen, maar alleen per adres.

groetjes,
Bas
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Klasse ombouw  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hoi Arjan,

ik heb nu ook twee van mijn locs voorzien van een dergelijk setje lagers en wat mij opvalt is dat ze mooi klem zitten in het schild en in het motorhuis, maar dat het anker niet echt klem in het lager zit en dus vrij rond kan draaien binnen het lager. Ben benieuwd of meer mensen dit hebben?
Zou het zinvol zijn het anker te fixeren door aan de buitenkant loctite te gebruiken (heel nauwkeurig uiteraard)?

Ik heb onder andere een 37120 omgebouwd (ns 1211). Deze loc is berucht om zijn herrie. Motortje is heel stil geworden, maar na terugbouw in het chassis en voorzien van de metalen kap toch nog wel veel lawaai. Toen ik de kap optilde zodat het draaistel vrij kon 'hangen' was het geluid weg. Vervolgens heb ik de nokjes waar het chassis mee op het aangedreven draaistel rust voorzien van twee flinke klodders vet en dat deed echt wonderen voor het geluid! het chassis en de metalen kap zijn dus een klankkast en versterken het geluid. Ik ga nu een betere manier gebruiken om het draaistel en het chassis beter van elkaar te isoleren.

Groet,

Guus

Edit: foutje verbeterd
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Guus,

Het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt dat het anker vrij rond kan draaien in het gat van het lager (ik neem aan dat je dat bedoelt). Uiteindelijk volgt het de weg van de minste weerstand.
Wat de klankkast werking betreft, daar heb ik ook ervaringen mee. Een stukje schuimrubber in de holle ruimte van de kap kan ook wonderen doen.

[edit] typo verbeterd
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Citaat van: Guus op zondag 23 september 2012, 16:37:36
Ik heb onder andere een 37120 omgebouwd (ns 1211). Deze loc is berucht om zijn herrie. Motortje is heel stil geworden, maar na terugbouw in het chassis en voorzien van de metalen kap toch nog wel veel lawaai. Toen ik de kap optilde zodat het draaistel vrij kon 'hangen' was het geluid weg. Vervolgens heb ik de nokjes waar het chassis mee op het aangedreven draaistel rust voorzien van twee flinke klodders vet en dat deed echt wonderen voor het geluid! het chassis en de metalen kap zijn dus een klankkast en versterken het geluid. Ik ga nu een betere manier gebruiken om het draaistel en het chassis beter van elkaar te isoleren.
Guus, precies hetzelfde ondervond ik ook met mijn 1215 (37121).
Het geluid wordt inderdaad versterkt als je het chassis op het motor draaistel laat rusten.
Ook dragen de sleuven/openingen tussen chassis en kap bij tot het versterken van het geluid.
Ik heb er dubbelzijdig tape tussen geplakt en folie laten zitten waardoor deze niet aan de kap kan plakken.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hallo even over het ombouwen betreft lagers
Metaal op metaal geeft altijd meer lawaai .
Dan nylon op metaal anders had marklin dit al veranderd.
Ik ben nu zelf een carsystem auto aan het maken.
Nylon tandwiel nylon worm schroef bijna geruisloos.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
hallo Arjan,

Mooi ombouwverslag.

verder een klein puntje van opbouwende kritiek:
=> Leds/print zijn zelf te maken, al zal het optisch niet kunnen tippen aan die van Märklin. Qua werking wel.
Je kan er heel wat maken voor het bedrag, welke je nu hebt betaald. Zelf pas ik ook printen aan.
=> Märklin biedt ook decoderdragers* aan met versterkte uitgangen, zodat je Aux1-aux4 kan toewijzen aan F1-F16. Je hebt wel een CS oid nodig. (* bij sounddecoder)

Gr. Mars
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hoi Arjan,

Bedankt voor het plaatsen van dit verslag.
Ik heb het met veel aandacht gelezen en er eea van opgestoken.

Filmpje is helemaal ok!

Groet Jos
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Citaat van: Henk.HO op zondag 23 september 2012, 18:51:39
Hallo even over het ombouwen betreft lagers
Metaal op metaal geeft altijd meer lawaai .
Henk, ik denk dat dat niet altijd opgaat. Een draaiend lager hoor je praktisch niet. Deze loc is één van stilste die ik heb. je hoort 'm eigenlijk niet. Andere locs - al of niet omgebouwd - hoor je meer. Ikzelf heb de indruk dat dat ook een hoop te maken heeft met de tandwielen naar de wielen én de resonantie binnen de kap. Over het algemeen maken de locs na ombouw minder herrie dan voorheen.

Mars, kun je hier iets meer over vertellen? Zelf prints maken?

Jos, dankjewel!  :thumbup: Blij dat je er je voordeel mee kunt doen. Daar is het forum tenslotte voor.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hallo allemaal, ik wil graag een toevoeging doen bij dit schitterende ombouwverslag. Naast de lagering van de rotor kan ook het verstevigen van de bevestiging van de borstelhouders op het motorschild een grote verbetering geven. Ik begin daarbij met het vastzetten van de borstelhouders met een druppeltje secondenlijm. Dit is op den duur niet afdoende, omdat het weer lostrilt. Daarom dek ik het geheel af met een laagje epoxylijm (in mijn geval "steel-epoxy" van Biltema - ik woon in Zweden - maar iedere vergelijkbare variant is prima). Na volledig uitharden is het motorschild zeer stevig geworden en hebben de borstels absoluut geen speling meer. Resultaat is een zeer rustige loop en een mooi recht slijtagepatroon van de borstels. Bij een volgende ombouw zal ik een paar foto's maken en plaatsen. Succes!
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Dit schreeuwt om foto´s! 

Groet,

Guus
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Hallo Guus, ik heb snel even twee fototjes gemaakt. De ene is een oude ÖBB 1020 en de andere is een moderne SBB 460, net als de jouwe. Hoop dat het lukt!
Hans
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
het lijkt gelukt! Zoals je ziet kun je de versteviging ook nog opleuken door hem te schilderen; in de 460 - die zelf ook helemaal chroom is - heb ik hem zilverkleurig gelakt. Flauwekul natuurlijk, maar als je eenmaal bezig bent....
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
 :thumbup:
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Nooit geweten dat de borstelhouders mogelijk ook een probleem kunnen zijn en bijdragen aan luidruchtig rijden.

Heel erg bedank voor je bijdrage, ik ga dit ook eens proberen. Eerst nog de juiste epoxy lijm vinden. Iemand een suggestie?

Trouwens, dat ene wiel van je Re460, is dat roest?  :O
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Gelijk maar even op epoxy lijm gezocht. Blijkt gewoon bison 2-componenten lijm te zijn. Toen ik zocht op het lijmen van messing op kunststof, kwam de lijm adviseur (mooie naam voor een simpel programmaatje) met Kombi Power. Ik heb nog gewone 2-componenten liggen ( kombi snel) en zal het daar eens mee proberen. Ik heb nog een kandidaat dit volgens mij inderdaad z'n koolborstels aan het vermalen is....
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Citaat van: ArjanM op zaterdag 27 oktober 2012, 18:40:03
Trouwens, dat ene wiel van je Re460, is dat roest?  :O

Hmmmmm koffie gemorst  :roll: :D

Als ik tijd heb ga ik ook eens met lijm aan de gang, Inderdaad zitten er hier en daar wel eens wat houdertjes te "los"
Waarmee ontvet je eerst?

Mvg, Johan
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
Goed verhaal, zeker ook met de aanvulling van het vastlijmen van de koolborstelhouder. Zal nog wel even duren voor ik me er aan waag te gaan boren in mijn treintjes maar als ik zover ben, dan weet ik waar ik moet zijn.

Good job.  :thumbup: :thumbup:

Albert.
Re: Ombouw RE460 van Delta naar 5 polig, lagers en nieuwe verlichting
heb ik me daar mooi een aantal mensen aan het werk gezet...
Ik maak het oppervlak van het motorschild altijd even ruw met de Dremel en dan ontvetten met alcohol. De epoxy die ik gebruik is van het metaalhoudende type; ik ben bang dat "gewone" epoxy minder sterk is en mogelijk loslaat. Volgens mij moet het spul in Nederland ook wel verkrijgbaar zijn, heb het ooit wel bij de Makro gekocht. Een beetje experimenteren kan trouwens geen kwaad: als het niet houdt krab je het er gewoon weer af. Misschien kan ik een leuk handeltje beginnen met import uit Zweden.....