Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal

Gestart door Willem E zondag 08 juli 2012, 12:44:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Al lange tijd stond-ie op mijn verlanglijst: de MAT46 Zilverbuik.
En nu is-tie er dan!

En dat terwijl er toch her-en-der verschrikkelijke dingen geschreven worden over de rij-eigenschappen, de koffiemolenpannekoekmotor etc... Positiever zijn de berichten over het model zelf. En dan is de Zilverbuik m.i. de mooiste ervan!

De eerste stappen van de ombouw zijn inmiddels gezet en ik wil jullie deelgenoot van mijn ervaringen maken. Laat gezegd zijn dat deze ombouw 'wel wat' verder gaat dan effe een slepertje eronder en wat draadjes om solderen, decodertje erin plempen, klaar!

De stand van zaken nu is dat zij goed rijdt op 3-rail analoog gelijkstroom. En dat is een de basis voor alle digitalisering. Lees verder hoe dit is gekomen.
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal - Probleem 1
Uit de diverse beschrijvingen kwam al snel naar voren dat bij dit treinstel met name het middelste draaistel (Jacobs-draaistel?) een probleem had met de Marklin-kruisingen en -wissels. Een kleine handmatige test leerde al snel dat dit ook bij mij zo was. Ik rij overigens C-rail.
En zo werd het draaistel uitgebouwd en los met de hand over de rails gereden om goed te voelen waar het op en mee bleef haken. Vooral bij de (kleine) kruisingen blokkeerde het helemaal op de hoge puco's bij de railovergangen.
Door nu een paar keer stevig heen en weer te raggen kon ik al snel zien waar de boel haakte. Hierop dus:

De 4 puntjes, duidelijk zijn de sporen van het raggen te zien.

Nu zou ik deze kunnen wegsnijden, maar dan bleef toch de ruimte tussen de onderkant van het draaistel en de puco's heel krap zoals hier te zien is:

Het middelste deel van het scheenplaten blokje moet dus eraf... maar dan vallen de wielen er uit!

Ja het is niet zo-maar een verbouwinkie! :D

Wordt vervolgd...
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Verder met de verbouwing...
Lima heeft in het draaistel al wel de inbouw van een slepertje voorzien, alleen blijft er toch te weinig inveerruimte voorde sleper. Maximaal ingeveerd :


En dan gaat het mes erin:


Daarnaast zijn de stroomafnemers van de wielen ook verwijderd: werken beter als een rem dan als stroomvoorziening. Op de foto liggen daarnaast ook de afnemers van het achterste draaistel. Dit waren nòg betere remmen:


Het kan exemplarisch zijn geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dit zo ooit goed heeft gewerkt! Onnodig slecht en ingewikkeld, maar dit terzijde...
Tijd om weer te gaan opbouwen!

Wordt vervolgd.
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Het opbouwen en aanpassen is eigenlijk best simpel:
Allereerst werden aan de binnenzijde 2 steunplaatjes van polystireen gefutseld, wat secondespul erbij en het zit. Aan de bovenzijde had ik kleine uitsparingen gevijld en daarin een stripje van dat stroomafnemers metaal, zilverbrons ofzo? En daaraan zit natuurlijk een draadje gesoldeerd! Hoe dan ook, zo dus:


Daarop weer een stripje van 0,5 mm polystireen, dat net tussen de asgaten past. Afgedicht om de kans op contact tussen de afnemer en de sleper zo gering mogelijk te maken:


Maar ja, de wielen blijven er zo toch uitvallen?
Klopt!
Met een volgend stripje, nu zo lang dat het over de asgaten komt, wordt dit opgelost. Het is alleen in het midden vastgeplakt, zodat je het met een schroevedraaiertje ofzo iets omhoog kan halen om de wielas eronder en in het asgat te schuiven:


Foto is wat out-of-focus, maar het idee lijkt me wel duidelijk.
Tenslotte komt de sleper eronder. Op het plaatje is een heel oude sleper te zien, die nog wordt vervangen door een nieuwe. Ik wil wel zo snel mogelijk testen!
Een nadeeltje van mijn constructie is dat door het stroomafnemerstripje er geen schroefje door de sleper meer kan... De nieuwe sleper wordt vastgeplakt met cyano. Ik verwacht niet dat-ie ooit nog vervangen zal gaan worden!


En kijk: voldoende inveerruimte!


Wordt vervolgd.
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Dat zijn lekker heldere plaatjes en beschrijvingen.
Ga zo door. Daar kunnen we heel wat andere Mat46's mee ombouwen naar 3-rail.

John
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Ik ga weer verder, want er zijn nog meer plaatjes....

Allereerst een aanvulling op de eerdere berichten:
Niet vermeld was dat na het aanbrengen van de stripjes er uiteraard eerst getest is of het wielstel soepel loopt. Welnu: testen geslaagd en wielstel loopt soepel. Veeeeeel soepeler dan dan met de Lima-veerstalen-rem erop!
Testmethode: met een hand heen-en-weer duwen, veel en weinig druk van boven en van opzij, open-en dicht-rijden van wissels. Volgens mij alle mogelijkheden gehad...

En natuurlijk is er ook weer getest met de sleper eronder. Deze zit nu nog los en geklemd. De uiteindelijke nieuwe sleper wordt vastgezet met secondelijm.
Ook hier verliep de test prima en was het resultaat ditto: mooi, zonder haperingen of haken, over de verhoogde puco's en railovergangen van alle beschikbare wissels en kruisingen (C-rail).

De soldeerbout kan weer worden aangezet!

Eerst werd ook nog even het achterste draaistel verbouwd. De Lima-remmen waren er al af en een "nieuwe" contactstrip geplaatst.


Dit is een veer van een kleine Marklin verlichtingssleper. Handig dat het gat middenin zit! Draadje eraan gesoldeerd en op zijn plek gezet met cyano-secondenlijm. Het draadje is naar buiten geleid door een gaatje te boren in de zijkant. Dan de originele assen er weer in met aan ieder kant een geisoleerd wiel. Net als bij het Jacobsstel. Via de asafnemer/contactstrip heb je nu op 2 wielen massacontact met de railstaven.
Deksteltje weer erop en inklikken in het onderstel.

Het jacobsstel wordt weer ingehaakt en de 2 draadjes naar de motor vastgesoldeerd. Dan op de rails.


Zo, die staat!
Dan het achterste treinonderstel erbij...


Klaar voor de testritjes!

Wordt vervolgd.

Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal

De eerste korte ritjes gaven enkele probleempjes....
Allereerst bonkten de wielen bij het rijden op de wissels. Nu wist ik uit ervaring dat dit meestal komt door een onjuiste wielafstand. Dus als eerste de aangedreven wielen iets dichter bijeen gezet. Niet teveel anders klem je ze vast! De tussenafstand van de flenzen zou 14 mm moeten zijn, maar dit bleek te weinig... Staan nu op ongeveer 14.3. en het gebonk is weg.

Bij het achteruitrijden werd het Jacobsstel heel vaak uit de rails gedrukt in bochten naar links.
Bij handmatig duwen en voelen bleek het scharnieren van de onderstellen geblokkeerd te worden, maar waardoor? Het draaistel haakte niet met het onderstel...
Nauwkeurig kijken en voelen en ja, dit is hem:


Een kleine braam, afkomstig van de gietboom, denk ik.
Op de andere koppelingspoot zat er ook 1. Beide weggesneden en alles licht en glad geschuurd.
Probleem opgelost en geen ontsporingen meer!

En hier zijn dan de eerste beelden:


Let wel: het treinstel rijdt hier op R1-bochten Crails!
De testritten zijn dus in 3-rail GELIJKSTROOM-configuratie. De puco's zijn + en de railstaven -.
Aangestuurd met een oude 12-volts TRIX-trafo.

De aandachtige kijker ziet en hoort tevens dat bij langzamere snelheid de loop nog niet geheel regelmatig is. Ik vermoed dat dit komt door de nog gebrekkige massa: alleen nog 2 wielen van het Jacobsstel. Vandaar dat ik ook het achterste draaistel daarvoor ga aansluiten. De draad zit er al...
Of de oude sleper...


Wordt vervolgd.
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Netjes werk :P


groeten Dylan
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 09:53:39
Netjes werk :P


groeten Dylan

Dank je Dylan,
Ik ben ook niet ontevreden, tot nu...
Mij LOTH wel: waarom heb je niet eerst al die rommel van je baan gehaald? :D

mvg.
Willem E.
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Citaat van: Willem E op donderdag 12 juli 2012, 10:35:11
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 09:53:39
Netjes werk :P


groeten Dylan

Dank je Dylan,
Ik ben ook niet ontevreden, tot nu...
Mij LOTH wel: waarom heb je niet eerst al die rommel van je baan gehaald? :D

mvg.
Willem E.

:mrgreen: Heb in je Ledstrip + Tams topic een reactie gegeven :P


groeten Dylan
Re: Ombouw Lima MAT46 Zilverbuik 2= > 3digitaal
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 10:39:11
Citaat van: Willem E op donderdag 12 juli 2012, 10:35:11
Citaat van: minitreintje op donderdag 12 juli 2012, 09:53:39
Netjes werk :P


groeten Dylan

Dank je Dylan,
Ik ben ook niet ontevreden, tot nu...
Mij LOTH wel: waarom heb je niet eerst al die rommel van je baan gehaald? :D

mvg.
Willem E.

:mrgreen: Heb in je Ledstrip + Tams topic een reactie gegeven :P


groeten Dylan

Gevonden!
Dank daarvoor.