Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)

Gestart door AlbertG zondag 08 juli 2012, 10:26:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Hoi,
Ik heb deze lok voorzien van een LoPi4 en een Hamo magneet en nu rijdt hij een stuk beter. Ik heb 2 vragen over het aansluiten van de draden:
1: Aan de voorkant zit een voorbereiding voor een rookgenerator en een led (zie foto). Aan de rookgenerator zit een paarse draad en aan de led een bruine en een grijze.
Ik heb de witte draad van de LoPi (Head Light) aan de grijze van de led vastgemaakt en de groene draad (AUX1) aan de paarse van de rookgenerator. Volgens de handleiding moet ik de blauwe draad ook aan de AUX1 verbinden.
Mijn vraag: Moet ik nu de bruine draad van de koplamp en de blauwe draad van de LoPi vastmaken aan de massa van de loc?

2: De verlichting aan de achterkant zit vast op de decoder (zie foto). Wat voor led heb ik nu nodig om verlichting te krijgen aan de achterkant? En moet hier dan ook een voorschakelweerstand in, en zo ja, welke dan?

Alvast bedankt voor de hulp.
Albert.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Hallo Albert,

1: Nooit de blauwe draad verbinden aan de locmassa.

2: daar kan je gewoon een 3mm led insteken, alleen moet je dan wel er een weerstand voorzetten.

Alleen kan ik het niet goed zien, maar als er voor ook een led zit, moet daar ook een weerstand voor.

Kwa waarde hangt het af hoe fel je ze wil laten branden, maar ik zou voor een 10Kohm gaan.


Gr John
PS: je kan ook de gloeilampjes vervangen door een 22v exemplaar, dan hoef je niet met weerstanden te werken.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Hoi John,
Bedankt voor je reactie, maar hoe sluit ik het dan wel aan? Kan ik de bruine draad wel aan de massa verbinden?
De rookgenerator gebruik in niet, maar de verlichting natuurlijk wel. Er zit nu geen weerstaand voor de led.

Groeten,
Albert.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
volgens mij moet de bruine van de led aan de uitgang licht komen, dus de witte (licht vorne).Is dan de negatief van je led (kathode of het platte streepje).De grijze zal dan aan de blauwe moeten.Ook in de witte een weerstandje opnemen (vermoedelijk is 5k6 voldoende).Voor je rookgenerator moet je zeker zijn dat die de massa van je loc NIET raakt.Als dat zo is dan is hij juist verbonden tussen de blauwe en AUX1 of mss AUX 2 als het de violet is.Wees wel zeker dat het een rookgenerator is voor digitaal gebruik.Pas in elk geval op dat er nergens wat aan de massa van je loc komt behalve je zwarte draad.Dat is dus de gemeenschappelijk massa van de decoder.Geeft beter rijgedrag bij eventueel slecht kontakt van de wielen.
Voor de achterkant gewoon identiek.Een rode led met voorschakelweerstand op de gele (licht hinten en de blauwe.Je hebt dan wel alleen rood licht als je vooruit rijd en geen licht als je achteruit rijdt.Ook geen van beide draden mag de massa raken.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Hoi Albert,

ESU heeft een andere kleurcodering dan Märklin hanteert.
Kijk even op Wiki voor de juiste omzettingen, anders heb je straks een kapotte decoder.
Hieronder de kleuren conversie tabel van Wiki:

En is die bruine draad aan de verlichting voor, geen oranje draad?
Märklin hanteert namelijk bruin als chassis, of railmassa en oranje als decoder + (na gelijkrichter, dus DC)!
Als je kleuren niet goed onderscheid, krijg je problemen.

Voor een normale witte led is een voorschakel weerstand van 820 ohm voldoende.
Je kunt het op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html zelf narekenen.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Hoi Ad,
Bedankt voor de reactie. De kleuren zijn grijs en bruin voor de verlichting, zie bijgaande foto. En dat klopt met je kleurenschema. Als ik het nu goed aansluit (inclusief weerstand) dan komt de witte draad van de ESU aan de grijze van de lamp voor en de blauwe draad van de ESU aan de bruine van de lamp voor.
ESU  verbinden met      BR44
Wit         -->              Grijs (inclusief weerstand)
Blauw      -->              Bruin

Ik kan niet goed zien of de paarse draad ook gebruik maakt van de bruine draad als massa, maar dat komt wel als ik er een keer een rookgenerator in zet.

Groeten,
Albert.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Meten is weten. Bruin is bij M echt lokmassa, en als je daar de blauwe draad van je decoder op aansluit komt er alleen nog maar rook uit. Zals al eerder is geschreven: NIET DOEN!!!!! Nu kan het zijn dat erg is afgeweken van de kleuren, en dus eerst even meten met een multimeter of die bruin ook echt kontakt maakt met lokmassa. Persoonlijk gooi ik alle bedrading eruit als ik een nieuwe decoder aanbreng, en begin gewoon met een schone lei. Geen gedoe met draadjes aan elkaar prutsen, krimpkousjes op onmogelijke plaatsen en weet ik veel wat voor ellende nog meer, maar gewoon een cleane installatie, met bedrading volgens de kleurconventie van de decoder leverancier.

Walter
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Albert, kijk eens waar die bruine draad naar toe gaat.
Het kan best zijn dat bij de delta uitvoering de bruine draad (chassis-massa) werd gebruikt.
Heb je een foto van de decoder en de plaats waar de bruine draad zit?
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Hoi Ad,
De bruine draad gaat nergens meer naar toe, want ik heb hem losgeknipt. Helaas heb ik niet opgeschreven hoe het aangesloten was. Dat is dus de les voor de volgende keer.
De decoder heeft als nummer: 66415 ver 2.2 (zie foto) en het aansluitschema lijkt het meest hierop: http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:digitaal:loc-decoders-marklin, alleen de gele draad ontbreekt omdat het achterlicht op de decoder zit.
Daaruit blijkt dat de bruine inderdaad aan de massa en aan de decoder zit.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Albert,

Ik had het plan om vandaag een foto te maken van mijn omgeboude 44er ( :D) Helaas niets van gekomen.
Moet ook wel eens wat anders doen dan modeltreinen.
Vwb de verlichting in de tender , dit heb ik opgelost met 2 identieke stekkertjes waar het steeklampje inzit op de
decoder, dus heb er geen led in gezet, kijken of het morgen lukt en zal alles fotograveren met uitleg.

Gr, Jan
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Vandaag de Engelstalige handleiding er nog maar eens op nagelezen. Voor mij ontstaat er verwarring bij afbeelding 4 waar staat dat voor de lampen de gele en de witte draad gebruikt worden en dat de 'andere' kant aan de 'loco housing' (de massa dus) verbonden is. Verderop in de handleiding staat dat het beter is in plaats van de 'loco housing' de blauwe draad van de decoder te gebruiken om knipperen van de lampen te voorkomen.
Mijn conclusies:
Er is maar 1 draad van de decoder verbonden met de massa en dat is de zwarte.
Alle andere functies (lampen, rookgenerator) worden 'terug' verbonden met de blauwe draad.
Lampjes zijn minimaal 16V
LED's moeten in de aanvoer voorzien zijn van een weerstand tussen de 470 Ohm en 2,2 kOhm.

Wat de handleiding niet vermeld is welk type LED ik kan gebruiken, maar daar weet hier vast wel iemand het antwoord op.

Bedankt voor jullie hulp.
Albert.
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansluiten LoPi4 in BR44 (34880)
Citaat van: agre30 op maandag 09 juli 2012, 21:25:06
Er is maar 1 draad van de decoder verbonden met de massa en dat is de zwarte.
Alle andere functies (lampen, rookgenerator) worden 'terug' verbonden met de blauwe draad.
Lampjes zijn minimaal 16V
Je conclusie klopt Albert, maar je kunt beter 19Volt lampjes nemen, die trekken tot 50% minder stroom.

Citaat van: agre30 op maandag 09 juli 2012, 21:25:06
LED's moeten in de aanvoer voorzien zijn van een weerstand tussen de 470 Ohm en 2,2 kOhm.

Wat de handleiding niet vermeld is welk type LED ik kan gebruiken, maar daar weet hier vast wel iemand het antwoord op.
De led weerstand moet je berekenen en niet ergens tussen twee waarden kiezen.
En je kunt elke led gebruiken, zolang je maar de juist voorschakelweerstand berekend.
Hoe je de weerstand berekend heb ik hier al eerder geschreven.