Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !

Gestart door dani donderdag 05 juli 2012, 20:59:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
Mag ik even een absolute beginnersvraag in de lucht gooien ivm  KOploper en DDW ?

De situatie :
- Een PC met daarop WIN XP en met een ingebouwde seriële poort (geen USB converter dus)
- Koploper geïnstalleerd, Treintypes gedefinieerd, en enkele loko's gedefinieerd.
- DDW 7.x geinstalleerd en geconfigureerd
- Communicatie tussen KL en DDW is ingesteld op SRCP  (8.x)
- DDW start perfect op en log netjes alle stapjes
- links onderaan in statusvenster :  "Com 1 On"
- Koploper start perfect op en ik zie de loks
- Ik klik op het "groene ei"  (start symbool)
- Koploper verbindt met DDW
- DDW ziet KL en zegt  "1 client connected"
- De baan komt onder spanning te staan via de boosters


so far so good...  ziet er prima uit.  En dan....




... dan open ik een rijvenster, en van zodra ik ee F toets of de verlichting aanklik, of zodra ik se schuifbalk voor manueel rijden verzet, zie ik bij DDW wel dat hij data doorkrijgt, dat hij die ook  bevestigt...   maar op de baan gebeurt NIKS !  Integendeel, de baanspanning valt af.


Er zijn geen kortsluitingen want als ik de sturing via een andere PC met  MRDirect  opstart kan ik manueel perfect rijden, alsook wanneer ik de MS1 op de boosterbatterij aansluit.   Alle loks zijn in orde, de baan ligt er goed bij, maar DDW en Koploper weigeren de treinen te doen bewegen.




Help, wie helpt mij zoeken ?  Is het een instelling in de COM poort van DDW ?  Is het een protocol fout ? Is het een poort-fout ? is het gewoon MIJN domme fout ?   Wat zie ik nu over het hoofd ?


Bedankt om mee te helpen speuren naar het probleem
Dani
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
al 30 lezers en niemand die me kan helpen ?
Dan zal ik zelf ook nog maar es wat aan de slag gaan met instellingen... 
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Citaat van: dani op donderdag 05 juli 2012, 23:31:16
al 30 lezers en niemand die me kan helpen ?
Dan zal ik zelf ook nog maar es wat aan de slag gaan met instellingen...

Ik zou je er graag mee willen helpen Dani, als nr 31 zijnde, maar ik kan er werkelijk niks zinnigs over zeggen!

vrgr

Frank
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
no problem hoor Frank... ik vond het alleen raar dat er nog geen tips waren. meestal zijn ze hier vrij snel.
'k ga nof wat geduld oefenen, het is ook al laat natuurlijk .

Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Hi Dani,

Ik heb dit ook gehad, moet even naar de instellingen van DDW en KL kijken, naast srcp is er nog iets anders dat niet standaard KL en/of DDW moet worden ingesteld anders werkt de boel niet.

Heeft te maken met de TCP/IP poort in DDW, deze staat standaard dacht ik in DDW op 4303, kijk even wat KL hier van maakt, deze twee moeten in overeenstemming zijn.

Als de 4303 van DDW niet werkt neem dan de KL waarde. Deze kon ik zo snel niet vinden, je moet het in deze hoek zoeken anders kletsen ze niet met elkaar.

Voor mij al weer even geleden dat ik hiermee worstelde. Volgens mij DDW 4303 aanpassen aan koploper, anders gaat het niet, dit zijn zo even de eerste gevoelens er bij.

Gr. Fred.
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Bedankt, Fred. 
Ze "praten" wel met elkaar, zo te zien, maar gewoon van zodra ik een echt commando geef, dan houdt DDW er mee op en zet de baan zonder stroom.
KL ziet DDW en omgekeerd, maar inderdaad als de "echte" babbelronde begint dan haakt eentje af.

Ik zal zeker verder zoeken in die richting.

bedankt !

Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Ik heb het niet direct bij de hand, als ik in het weekend tijd heb zoek ik even verder.

Moet er een oude PC voor opstarten en de demobaan er aan hangen, uit het hoofd is die 4303 niet goed.
Moet anders zijn geloof ik.

Gr. Fred.
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Ik denk dat ik daar zondag eens mee ga spelen, Fred.   Voorlopig hoef je niet alles uit de kast te halen (letterlijk dan), ik ben al blij met de tip en kan even zoeken.
%Maar morgen zal het niet gebeuren vrees ik, dan is het Houten !
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Dani,

Ik ben geen koploper expert, maar wanneer ik een probleem heb dan kan ik altijd op het Koploper forum terecht. Ik weet zeker dat je daar direct antwoord krijgt! www.koploperforum.nl

succes,

René
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
bedankt voor deze link, René !  Ik zal zeker eens registreren.
En nu op naar Houten :-)
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Dani kijk even in het topic Tilly?s modelbaanproject, even naar beneden scrollen in de inhoudsopgave hier staan instellingen voor ddw/koploper.
mischien heb je hier wat aan.

Groet Rob
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Is voor mij al weer even geleden maar meen dat het had te maken had met activeren van S88 (dummy) in KL.
Log files doorspitten en KL Handboek hebben mij op het juiste spoor gezet.

Als ik expert was had ik je graag geholpen maar ..... :)

Volgens mij heb ik wel een en ander beschreven maar staat op een stand-alone PC die op dit moment niet is aangesloten.
Als ik vandaag een "gaatje" heb sluit ik hem aan, en deel ik het met je.
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Help ik je met screendumps van de settings COM, DDW en Koploper zoals ik die heb staan?
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Dani,

Ik ben even aan het zoeken geweest.

In KL de instellingen per database.
Daarna tabje algemeen 1


Selecteer

Digitaal systeem: SRCP
Poortnummer: aansturen en activeer de button er naast.
Baudrate 9600 is OK.

In het volgende scherm:
IP adres: localhost
Nu komt het: KL neemt poortnummer 4303

Dit veranderen in 12345

Verander dit ook in DDW in 12345

Hier zit hem de crux weet ik nog uit het verleden.

Probeer dit eens, hierna ging het bij mij echt leven op de baan.

Gr. Fred.

Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
bedankt nogmaals voor al de tips en opzoekwerk.  Niks helpt.  Ik heb het allemaal al uitgeprobeerd.
adres 4303, 12345, noem maar op.
Alle isntellingen veranderd, getest... resultaat blifjt hetzelfde.

Ik ga maar es op koploper forum registreren denk ik .

Dani
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
ben toch maar eerst even wat verder gaan snuffelen op de site van DDW...
Ik heb "treiber for NT", de specifieke driver voor XP en zo , gaan downloaden.
Ook maar meteen de emulator afgehaald, en Gplan even gaan "naar beneden laden" ;-).

Vanavond of morgen dan nog maar eens een testje  (ben nu momenteel niet thuis) en hopelijk krijg ik dat ding aan de praat.  dat MOET gewoon !
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ABsolute beginnersvraag Koploper-DDW
Hi Dani,

Als je met downloaden van drivers geen geluk hebt, mail dan naar de ontwikkelaar van DDW.
Drivers heb je zeker nodig!

Berichtje in het duits of engels sturen, hij zal je wel om een logfile van DDW vragen.
Zeer aardige en behulpzame persoon.

Ik bedenk me net dat je DDW elke keer als je de PC opstart volgens mij ook bewust aan moet schakelen, anders gaat het ook niet goed.
DDW bewaart niet altijd zijn instellingen, KL wel.

Gr. Fred.
Re: Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
We schrijven zondagavond 23:37 en het probleem is nu van de baan.....

Dank zij jullie tips en een beetje experimenteren ben ik er aan uit gekomen.
Dus vind ik dat het niet meer dan normaal is om jullie de oplossing mee te delen :

-*- de drivers voor DDW  installeren (downloaden, uitpakken (Zip) en "run"...)
-*- de driver effectief activeren op de PC
-*- dan in DDW en Koploper dezelfde poort instellen  (maakt niet uit welke)
-*- daarna in DDW zorgen dat  de optie   "direct access" op de seriële poort AAN staat
-*- even DDW herstarten....
-*- koploper opstarten, de instellingen van de loks correct zetten

.....   en dan RIJDEN !!!!

Het duurde wel nog even voor ik de lokomotief decoders correct ingesteld had.
Ik had ze eerst op MM2 protocol en dan gingen ze er gewoon vandoor en stopten niet meer tenzij met een noodstop op de baan.

Uiteindelijk blijkt dat voor zowel een Delta als een TAMS  decodertje, alsook een Uhlenbrock , de instelling  MM5  (nieuw M* protocol, F0..F4 met 28 stappen)  de beste keuze is en dan alles netjes loopt . 
Getuige hier van  : het onderstaand filmpje.





NOGMAALS DANK aan allen die hebben mee gezocht naar de oplossing en me met raad en daad hebben bij gestaan !   Ook de mensen die PB'tjes hebben gestuurd :  BEDANKT !
Re: Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
Kijk weer eens iemand die begrijpt hoe belangrijk het is de oplossing even uitvoerig te melden.
Dan hebben anderen er ook nog iets aan in de toekomst. Top Dani  :thumbup:
Re: Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
Citaat van: Hero op zondag 08 juli 2012, 23:56:22
Kijk weer eens iemand die begrijpt hoe belangrijk het is de oplossing even uitvoerig te melden.
Bedankt, maar dat vind ik maar normaal dat je de opgedane kennis of ervaring dan op je beurt ook weer deelt.  Zoals je zeg, voor de toekomst, voor anderen  ;-)
Re: Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
Hallo Dani,

Welke versie van DDW heb jij gebruikt.

Ik zit nu te klooien mer DDW 0.83 en Koploper op een Win 7 computer

Zou je ook kunnen vertellen wat je bij DDW bij kortsluit beveiliging heb ingevuld
Die staat nu uit bij mij maar als ik die aan zet gaat het zoiezo fout

Wissels schakelen al wel maar trein gaat heeeeeel af en toe een tandje vooruit..

Bedankt voor de Info van hierboven want ik heb er wel wat aan gehad..

Mcg
Rudi
Re: Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
ik zal het eens checken Rudi.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat op de PC boven die de baan stuurt, ik met Windows XP wxerk en niet met WIN 7.
Die WIn 7 die draait op de pc beneden waar ik op programmeer en andere dingen doe.

Ik zal de instellingen eerstdags es noteren en doorgeven van op de pc boven.   Volgens mij staat de kortsluit beveilinging uit , want er is geen 2 weg communicatie naar de boosters met de seriële kabel die ik heb.   Als je trein maar af en toe vooruit gaat dan ga je misschien moeten kijken naar de "refresh" periode van je treinen.  Die staat bij mij om   25 millisekonden (bij "miscellaneous"), de backward compatibility met M2 protocol staat aan en "improved timing for MM accessory decoders" staat uit.

Dani
Re: Beginnersvraag Koploper-DDW ---- OPGELOST !
Hallo Dani,

Bedankt voor je antwoord.

Maar ik heb DDW 0.79 weer erbij gepakt en nu werkt het weer als een speer.
Ergens zit dus een verschil tussen 0.79 en 0.83 wat ik nog niet gevonden heb..
Zal wel een instelling zijn maar goed, ik ben al tevreden op deze manier'
We kunnen weer rijden..

Groet
Rudi