Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien

Gestart door Wijbe donderdag 05 juli 2012, 13:45:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Hallo,

4 polige stroomvoerende koppeling in gebruik. 2 aansluitingen onder, 2 aansluitingen boven.

De 2 aansluitingen boven staan op een functieuitgang van de lok, de 2 onderste zijn simpelweg de baanspanning.

Nu is het probleem, als je een ledstrip hebt die persee zo moet worden aangesloten, - op de min en + op de plus.

Of dan moet je de stam altijd zo hebben staan, en mag een wagon niet worden omgedraait omdat dan de stroomvoerende koppeling andersom kunnen zitten.

Oftewel hoe zorg ik ervoor dat de polariteit?? altijd precies juist zit in de wagon, door bijvb een componentje?
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Geen idee. Ik merk de 4p koppelingen altijd met een stipje gekleurde verf waardoor de rijtuigen altijd op dezelfde wijze in een stam zitten. :)

Gr, Ben.
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Als je een bruggelijkrichter er tussen zet moet het geen probleem zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter

Want dan maakt het niet uit hoe je de plus en min aansluit. Er komt dan gewoon een plus op de + en min op de - uit.

Groeten Sander
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
En het maakt niet uit dat de input ook al dc is? Zat zelf ook te denken aan een gelijkrichter, maar meen dat de input altijd ac moet zijn?
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Nee hoor, maakt niet uit.

Kijk maar naar het schema in de link.

Groeten Sander
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Prima, een aantal van die dingen bestellen. En standaart in een wagon inbouwen, voor die ?0,3 per wagon scheelt het je een gedoe met het plaatsen van de stam in de juiste volgorde.
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Ik plaats altijd een diode in de leiding maar dat heeft een nadeel ze hebben dan wel een volgorde nodig :(



groeten Dylan
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Nu de goeie vraag nog, als ik de wikipagina zo lees moet er na de gelijkrichter nog weer een condensator? Hoe zit dit precies?
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Hoeft niet, maar word wel aangeraden.
De reden ???
Als er ergens een slecht contact is op je baan , dan knippert je verlichting...en dat is niet mooi kan ik je vertellen.
Doe je er nu nog iets achter je gelijkrichter zetten (let wel dat dit goed moet worden aangesloten - op de - dus + ook op de plus) anders boem .....normaal is het gebruikelijk dat aan de zijkant van een condensator het - teken staat.

Als je dit nu geplaatst hebt kun je makkelijk over een slecht contact rijden ....je ziet geen verschil , daar de spanning enkele seconden gewoon blijft branden en zachtjes uitgaat.
Doe je dit niet gaat ie op een slecht contact aan / uit aan / uit.

Kijk is bv in mijn topicje , na heel veel geneuzel staan er zeker mooie foto's en beschrijvingen tussen.. :D

Wat ik ook niet helemaal begrijpt is de manier waarop je de 4 polige koppelingen aansluit.
Volgens mij kun je toch altijd het rijtuig draaien als je de doorgaande bedrading maar kruist....dan zitten je draadjes toch altijd het zelfde .....of zie ik het verkeerd.
En waarom 4 polig.....
Ik gebruik max 2 polig , en heb dit alleen gedaan bij Roco plan D rijtuigen....en is genoeg voor mij geweest (ook dit staat in mijn topic).

Mvg: Alex
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
4 polig omdat die er al aan zitten. Bovenste 2 polen voor een functieuitgang, de onderste 2 voor de baanspanning. Dan kan er ergens in een wagon altijd nog een functiedecoder.

Draden kruisen zou bij elke 'even' wagon moeten. Je kan dan niet een 'oneven' wagon snel draaien met een 'even' wagon. Als je de koppelingen doorrekent. De wagons hoeven dus niet in een vaste stam te staan.

Het makkelijkste zou dan gewoon voor de ledstrip een gelijkrichter inbouwen. Dezen zitten dus ook op de ledstrips van digirails en dergelijk. Bij die ledstrips maakt het niet uit hoe je de boel aansluit. En dat wil ik dus ook met de welkbekende ledrollen  :D
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Begrijpelijk.
Maar als je eenmaal met dit soort koppelingen ga werken,is het altijd raadzaam de bedrading zo te kruisen dat je altijd goed zit....op wagens na die aan een zijde een "normale "koppeling hebben dan he.
Mijn personen rijtuigen zijn dus altijd gewoon wisselbaar en koppelbaar , daar de bedrading overal gekruist zit .
Bij enkel polig heb je niets te kruisen..... :D
Maar gaat zeker goed komen bij je....veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Alex,

Het gaat er bij mij niet in dat je altijd goed zit met dat kruisen? Heb je een plaatje ter illustratie?
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Oeps Wijbe ik denk dat je zelfs gelijk gaat krijgen..... :D

Vooral smorgens zijn dit natuurlijk de leukste vraagstukken......

Voorlopig word het even in ieder rijtuig een gelijk richter..... :D

Mvg: Alex
Re: Ledstrip en doorvoerende koppeling - en + omdraaien
Alex,

Ik had al zo  mijn vermoedens :mrgreen:. Zolang de pinnen naast elkaar zitten hou je het gedonder. Onderelkaar is veel makkelijker. Die 4 polige heeft alleen 2 boven, 2 onder. En zonde om er maar 1 'stroom' op te zetten.