Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat voor lijmen gebruiken jullie?

Gestart door VidJa donderdag 17 mei 2012, 23:49:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Ik ben bezig met een eerste baantje samen met de kleine op basis van de spulletjes die ik nog heb liggen en andere goedkope dingen. Huisjes uit de printer enzo.

Op diverse fora kom ik verschillende tips tegen m.b.t. het lijmen van scenery materiaal. De meest gebruikelijke is toch wel verdunde hout lijm voor ballast en strooisel.

Nu was vorige week mijn houtlijm op bij het strooien van ballast (samen met de kleine gezeefd uit het zand van het strandje bij een plas in de buurt  :D )

Als alternatief heb ik wat knutsellijm van de hema gebruikt (je weet wel, waar papier zo lekker van gaat bobbelen en je terug verlangt naar good old velpon). De lijm heb ik verdund met 1 deel water op 5 delen lijm en een drupje glansspoel). Op deze manier vloeide het mooi uit.

Rails en dergelijke hebben we op van die dunne witte schuim laminaat folie gelegd en 'vast' gezet met spuitfotolijm van de action. ('t moet ook weer een keer uit elkaar kunnen)

Wat zijn jullie 'lijm tips'?

Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
ikzelf maak gebruik van verdunde houtlijm voor de ballast en spuitlijm voor eventueel andere scenery
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Voor polystyreen gebruik ik Revell (met de naald) voor detailwerk.
Revell of Kibri (met het kwastje) voor grotere vlakken.
En Methyl Ethyl Keton (M.E.K.) voor kopse kanten. De laatste werkt echt fantastisch.
B.v. muurplaat op grondplaat: Muurplaat uitrichten op grondplaat, Met penseel M.E.K. aaanbrengen op het raakvlak en de capilaire werking verdeelt het lasmiddel en last de delen snel aan elkaar. M.E.K. droogt mat op. Dus: Geen vlekken. Het penseel gewoon laten opdrogen. Even tussen de vingertoppen rollen en de opgedroogde M.E.K. is weg en het penseel is gereed voor de volgende klus.

Gietharsmodellen plak ik met dun en/of dikvloeibare secondenlijm.

De snel populair wordende laser gesneden kartonnen bouwpakketten behoeven andere lijmsoorten. Van alleslijm (Velpon), contactlijm (Bison)  tot houtlijm.

De weerbestendige paketten van PIKO en POLA vereisen tweekomponenten lijm op kunstharsbasis of dikvloeibare secondenlijm.
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Ik gebruik:

:arrow: Vloeibare rubber (1 deel rubber, 1 deel spiritus, 1 deel water) Voor het balasten.
:arrow: Verdunde houtlijm om bomen etc vast te plakken.
:arrow: revel lijm voor plastic aan elkaar te plakken.
:arrow: haarlak om bomen te maken. Zodat vlokken blijven zitten.
:arrow: spuitlijm om struiken en grassen te laten zitten.
:arrow: Een of ander noch spul zodat de weather poederds blijven zitten.

Dus behoorlijk veel verschillende lijmen staan hier  :)

Gr Clint
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Naast de bekende houtlijm en dergelijke gebruik ik ook nog een plakstift voor het plakken van papier (aanplakbiljetten, wissel- en seinnummers, stationsnamen).
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
ik gebruik houtlijm en de snelle variant. "een echte aanrader". voor huisjes gebruik ik ook revell. ook seconde en supergleu gebruik ik

het is maar wat makkelijk is op dat moment en waar je mee bezig bent.

gr john
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Citaat van: Clint op woensdag 23 mei 2012, 12:56:51
:arrow: Vloeibare rubber (1 deel rubber, 1 deel spiritus, 1 deel water) Voor het balasten.

Rubber?
Hoe gebruik je dat als lijm?

Want ik gebruik hier houtlijm voor het ballasten
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
op dezelfde manier als houtlijm, Martijn...   ballast aanbrengen en er laten tussen druppelen.  Laten drogen en klaar ;-)

@Jptrain: wat is  "de snelle variant", John ?  Kan je daar wat mer over vertellen ?
Re: Wat voor lijmen gebruiken jullie?
Hallo,

Als ik ga ballasten dan gebruik ik eerst mijn verdunde behanglijm, vervolgens doe ik er het ballast overheen.
Daarna spuit ik er nog wat spuitlijm overheen(evt. nog een beetje ballast erover). Ik had het laatst met houtlijm geprobeert en dat deed het ook prima!

Mvg Mark ;)