Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verlichting bij een 6090 decoder

Gestart door Laenderbahn027 maandag 02 juli 2012, 12:43:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting bij een 6090 decoder
Hoi allen,

Voor kennissen ben ik een aantal locs aan het reinigen en repareren daar waar nodig. Een van deze locs is een 3109 welke omgebouwd is met een 5-polig hoogvermogensetje en een 6090 decoder. Functioneert prima, op 1 ding na:


  • Digitaal werkt de verlichting wel (aan/ uit);
  • Maar op een analoge baan doet de verlichting het niet, ook niet als deze in de digitale stand ingeschakeld is.

Iemand enig idee wat hiervoor de verklaring is en hoe dit op te lossen? Misschien zie ik een heel klein dingetje over het hoofd...?

Groet,
William
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Bij analoog gebruik van een 6090 is de verlichting continu ingeschakeld. Intensiteit van het licht is afhankelijk van de rijsnelheid/spanning.
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Beste Wim,

Bedankt voor je reactie: dat wist ik ook al. Alleen bij deze loc doet de verlichting het wanneer digitaal gereden wordt, wel, maar wanneer analoog gereden wordt, niet. Dus ook niet tijdens het rijden. Ik las al dat deze decoder geen geheugen heeft. Dat verklaart in ieder geval waarom "aan" zetten met de MS en vervolgens de loc op een analoge baan zetten, geen enkel effect heeft.

Groet,
William
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Bij de eerste versie van de C90 de 6090 (Motorola-I) werk de verlichting analoog niet.
Bij de tweede versie C90 6090X (Motorola-II) werkt de verlichting wel, inderdaad afhankelijk van de rijsnelheid.

Mvg, Johan
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Hoi Johan,

Bedankt voor deze informatie! Mag ik vragen hoe je hieraan komt? Wat is je bron?

Groet,
William
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Gewoon, eigen ervaring. Zie je vanzelf als je die dingen hebt en mee opgeroeid bent.
De eerste C90 had ik vrij snel in grote getale, de tweede versie ook.
Dus ik weet niet beter  ;)

Mvg, Johan
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Hoi Johan,

Bedankt dan voor het delen van deze ervaring! Ik heb 'm niet en vroeg me al af waar dit aan zou kunnen liggen. Misschien iets om ergens in de wiki erbij te kunnen zetten? Het is in ieder geval hier vermeld, dus de kennis is aanwezig  :thumbup:.

Overigens, de 3109 met deze motor en decoder loopt zo fantastisch veel mooier dan mijn analoge 3109... Ik voel een ombouw aankomen...  :)

Groet,
William
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Ik weet ook niet beter, dat de 6090 (Moterola I) en ook de 6080 alleen in het digitale bedrijf met function "aan" de verlichting brandt. In alle andere gevallen niet.
Bij 6090x (Moterola II) staat deze automatisch aan, en bij digitaal bedrijf automatisch uit. (geprogrammeerd)

Gr. Marcel
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Citaat van: William027 op maandag 02 juli 2012, 15:49:36
Bedankt dan voor het delen van deze ervaring! Ik heb 'm niet en vroeg me al af waar dit aan zou kunnen liggen. Misschien iets om ergens in de wiki erbij te kunnen zetten? Het is in ieder geval hier vermeld, dus de kennis is aanwezig  :thumbup:.
Hoi Willem,

Het feit dat de verlichting het in analoog bedrijf het niet doet, heeft te maken met de gebruikte chip 701.13, welke het decoderen en aansturen van de motordriver en verlichting voor zijn rekening neemt.
Deze chip is dezelfde als die op een aantal delta decoder versies (6603) werd gebruikt.
Bij de 6090 worden beide verlichting stuurtrappen (transistor) via de LIGHT uitgangen aangestuurd.
Deze werken alleen in digitaal bedrijf.
Daarom heeft men er bij de delta decoders voor gekozen, om de transistoren voor de verlichting aan te laten sturen door de uitgang van de motor stuurtrap.
Helaas zijn ze dan weer wel spanningsafhankelijk geworden.
Je kunt het een en ander eens nalezen op de site van Kenneth Pallund, deze info staat hier al meer dan tien jaar beschikbaar.
http://www.pallund.dk

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 02 juli 2012, 15:46:39
Gewoon, eigen ervaring. Zie je vanzelf als je die dingen hebt en mee opgeroeid bent.
Johan, was je toen ook nog steeds aan het opgroeien? :D
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Ik groei nog altijd Ad  :-)

Mvg, Johan
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Beste Ad,

Bedankt voor deze reactie! Ik zal eens gaan neuzen op de door jou aangegeven site. Zoiets moet je ook maar net weten te vinden...  :thumbup:

Groet,
William
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting bij een 6090 decoder
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 03 juli 2012, 22:44:38
Ik groei nog altijd Ad  :-)
Jij groet wat af (en op)  :P