Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouwen V140001 DB Marklin 34211 sounddecoder ?

Gestart door blackbird zaterdag 30 juni 2012, 21:57:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen V140001 DB Marklin 34211 sounddecoder ?
Hallo Allemaal,

Weer een nieuw project een 34211 (delta) ombouwen naar een 37211 volledig digitaal met geluid !

Graag jullie advies/ervaringen:

Ik heb de 34211 voor weinig in Houten gescoord, moest wel wat aan gebeuren, maar dat is inmiddels opgelost. De deltadecoder is inmiddels ook verwijderd en de motor is al vervangen door een 5*Hv-exemplaar. De luidspeakers met klankkast liggen ook klaar !
Blijft over het digitale hart.
Als ik bij Marklin ga shoppen dan heb ik 2 opties:
a.) een nieuwe generatie Smd decode met universeel dieselgeluid, of;
b.) een nieuwe oorspronkelijke decoder uit de 37211.

De eerste kost met een beetje mazzel circa ? 80,00, maar daar vraag ik me bij af: past het universele geluid wel bij dit type diesel? zowel de motor zelf als alle andere geluiden. De V140 heeft nog iets van een stoomfluit-achtige signaalhoorn terwijl een modernere diesel ongetwijfeld een echte luchtdrukhoorn heeft.
De tweede kost volgens Marklinopgave ongeveer ? 145,00. Als ik dat allemaal bij elkaar optel had ik net zo goed een hele nieuwe 37211 kunnen kopen.

De andere optie is een ESU loksound M4.
Deze zijn ook niet echt goed koop maar prijstechnisch wellicht interessanter. Vervelende is alleen dat daar nog geluid op geprogrameerd moet worden. En die apparaten heb ik niet. Bovendien vraag ik me ook hier weer af:
heeft ESU het geluid van een V140 wel beschikbaar ? Als ik op hun site zoek dan hebben ze deze specifieke niet, wel een universeel diesel geluid !

Wat is wijsheid ? Kan iemand van jullie mij adviseren en helpen om toch een keuze te maken ?

Kan het ook zo laten en er gewoon een ESU lokpilot V3 of v4 inzetten . Dan maar geen geluid !

Wat denken jullie er van ? ik hoor het graag.

Mazzel,

Blackbird
Re: ombouwen V140001 DB Marklin 34211 sounddecoder ?
Ik heb wel een lokprogrammer dus je kan bij mij de gewenste ESU-sound er in programmeren.
Ik heb zelf geen loksound-decoders, wel een aantal originele M*loks met sound (die verdacht veel op elkaar lijken en ook nog eens zoveel herrie afgeven dat ik de zooi na een half uur gewoon uit zet).
Re: ombouwen V140001 DB Marklin 34211 sounddecoder ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen V140001 DB Marklin 34211 sounddecoder ?
Je kan er net zo goed een standaard diesel geluid in proppen, want er zijn geen opnames van de originele lok,  omdat deze al heel lang niet meer bedrijfsvaardig is.
Het geluid van ESU en dat van de Märklin versie zal ook niet origineel zijn.