Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan Woerden: De dag die je wist dat ging komen.

Gestart door Ferdi zaterdag 30 juni 2012, 12:17:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Ziet er goed uit hoor Ferdi.
dat groen heb ik zelf ook al in gebruik.
tja, het is net wat je er zelf van vind.
natuurlijk vind ik het andere grassoort ook mooier, maar het is ook veel meer werk.
ikzelf heb ook die kleine houtvlokken, maar ik heb meerdere kleuren gebruikt, deze eerst gemengd en daarna gebruikt.
ik heb het felle groen, donker groen en bruin gemengd.
ik zal er een foto van maken, dan lijkt het niet zon lentegroen gazonnetje.

groet Winno
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Hallo Ferdi, wat maakt het uit wat voor gras er ligt, als jij zelf het maar mooi vind. In het echt is er ook veel verschil in grasmatten, bij de buren is het altijd groener :D

Gr, Ad
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Ferdi.

Ik heb even een foto gemaakt van dezelfde graspollen alleen dan gemengd.
veel groen, en een weinig bruin, geeft het volgende....
ik ben het wel eens met Ad.
je moet doen wat jezelf het mooiste vind.
ik blijf het een prachtige baan vinden...
alleen elke keer als ik Woerden zie staan, moet ik denken een een klant van mij.......
een zeer groot magazijn aan de snelweg, waar de vrachtwagens over het dak rijden....

groet Winno
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Hallo Winno, ik zelf heb ook verschillende restjes bij elkaar gedaan en dan gezaaid, en dan krijg je ook een mooi effect. Zoals op jouw foto is te zien. Maar Ferdi zijn foto's zijn verder af genomen en dan zie je niet zo goed hoe zijn grasveld precies is, vandaar mijn reactie. :)

Gr, Ad
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Citaat van: wvniersen op donderdag 11 april 2013, 18:00:05
Ferdi.

Ik heb even een foto gemaakt van dezelfde graspollen alleen dan gemengd.
veel groen, en een weinig bruin, geeft het volgende....
ik ben het wel eens met Ad.
je moet doen wat jezelf het mooiste vind.
ik blijf het een prachtige baan vinden...
alleen elke keer als ik Woerden zie staan, moet ik denken een een klant van mij.......
een zeer groot magazijn aan de snelweg, waar de vrachtwagens over het dak rijden....

groet Winno
Prachtig Winno,
Ik heb meteen de drie verschillende kleuren gehaald en gemengd. Fantastisch resultaat. Ik ben dan wel zo eigenwijs het villa-gazon zo te laten....
Ook de koeien grazen nu lekker in een verse wei.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Hoi Ferdi,

Ik vond het er al niet verkeerd uitzien, maar dit nieuwe gras oogt een stuk realistischer.
De huisjes bij de baan geeft een leuk extraatje, zeker als er verlichting in komt/zit.

Gr. Paul
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Zo kun je elkaar toch een beetje helpen.  :thumbup:
kijkt inderdaad erg mooi.

groet Winno
Re: Baan Woerden: Eerste bewoners gearriveerd
Citaat van: Paul de Gans op zaterdag 13 april 2013, 20:44:40
Hoi Ferdi,

Ik vond het er al niet verkeerd uitzien, maar dit nieuwe gras oogt een stuk realistischer.
De huisjes bij de baan geeft een leuk extraatje, zeker als er verlichting in komt/zit.

Gr. Paul
Hallo Paul,
Verlichting komt er in. Ook nog straatlantaarns.
Dank!
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Beste mensen,
Het zit me toch niet lekker, dat gras.
Vandaag bij M**mer een elektrische vliegenmepper gekocht (? 2,99) en heel snel en eenvoudig met een theezeefje (? 1,99) een statische graslegger gemaakt. Scheelt toch weer zo'n ? 140,00!
Een eerste teststukje geeft meteen resultaat. Het is nog een beetje moeilijk te zien op de foto's. Morgen maar eens wat langere grassoorten kopen en kijken of ik het daarmee nog realistischer kan maken.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Je hebt ja "grassmaster" mooi in beeld gebracht. Ik wil ook zo'n ding maken maar ik vroeg me wel af of het geen fabeltje zou zijn. Maar jouw close up foto's leveren het bewijs zo te zien.
Is een grotere theezeef niet handiger?
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Citaat van: Jongslog op dinsdag 16 april 2013, 21:34:52
Je hebt ja "grassmaster" mooi in beeld gebracht. Ik wil ook zo'n ding maken maar ik vroeg me wel af of het geen fabeltje zou zijn. Maar jouw close up foto's leveren het bewijs zo te zien.
Is een grotere theezeef niet handiger?
Goedenavond Henk,
Je moet de zeef vlak boven het gras houden. Ik heb straks zoveel kleine oppervlakten, dat ik bang ben met een te grote zeef er niet goed bij te kunnen. Ik wilde morgen al een grotere zeef kopen (met een nieuwe vliegenmepper), om dat ook eens te proberen. Dan kan ik het variëren. Er kan ik de kleine zeef natuurlijk ook een beetje weinig gras. Maar goed het was ook een eerste experiment, voor mezelf ook om te kijken of het wel werkte.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Is het wel vochtig genoeg. Als ik naar de foto kijk is het wel erg droog en dan werkt het niet, je hebt de geleiding van het vocht nodig.
Ik heb precies hetzelfde en werkt prima.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Citaat van: D. Eshuis op woensdag 17 april 2013, 09:28:07
Is het wel vochtig genoeg. Als ik naar de foto kijk is het wel erg droog en dan werkt het niet, je hebt de geleiding van het vocht nodig.
Ik heb precies hetzelfde en werkt prima.
Goedemorgen Dirk,
Het was een klein experiment. Volgens mij was het vochtig genoeg toen ik het gras erop strooide. Het staat ook mooi rechtop (zie de foto's). Het vocht is echter heel snel weer opgenomen door het blanke hout. Straks zit er natuurlijk ook nog lijm bij etc.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Citaat van: Ad48 op donderdag 11 april 2013, 16:37:37
bij de buren is het altijd groener :D
Da's waar, Ad, maar weet je dan ook waarom ?   
Het gras is altijd groener aan de overkant , omdat er nog meer str**t  ligt daar, de bemesting is gewoon beter dan hier ....
(dat is althans wat mijn baas me wou vertellen toen ik hem suggereerde dat ik elders kon gaan werken)
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Vanmiddag het eerste gras gezaaid bij de lantaarnpaal.
Ik vind het een goed resultaat.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Goed gelukt! En meteen dient zich het volgende probleem aan. Wie gaat het gras maaien?  :P
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Op de beurs in Dortmund, was een nieuw type gras master te zien, hij werd gedemonstreerd en werkt erg goed.

De spanning die gebruikt werd lag rond de 10000 volt.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Die kun je dan gelijk gebruiken om je bovenleiding mee te voeden, Peter. Lekker realistisch! ( ;))
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Druk je theezeef bodem plat, krijg je een beter resultaat, en tussen wat je nu hebt gemaakt, niks mis mee :thumbup:,en die 140,00 zit ook nog een goeie die rond de 60,00 kost. Die gebruik ik om grote stukken te begrassen, is een Brits ding maar goed met een flinke beker.
Peter heeft het over een nieuwe van 10000 spanning, als dat werkelijk zo is dan is dat helemaal top vooral met lange vezels die gaan er dan als een kanon in zeker in combinatie met voorstrijk.

Mvg Ron
Re: Baan Woerden: Statische graslegger
Citaat van: ron van den broek op woensdag 17 april 2013, 23:41:10
Druk je theezeef bodem plat, krijg je een beter resultaat, en tussen wat je nu hebt gemaakt, niks mis mee :thumbup:,en die 140,00 zit ook nog een goeie die rond de 60,00 kost. Die gebruik ik om grote stukken te begrassen, is een Brits ding maar goed met een flinke beker.
Peter heeft het over een nieuwe van 10000 spanning, als dat werkelijk zo is dan is dat helemaal top vooral met lange vezels die gaan er dan als een kanon in zeker in combinatie met voorstrijk.

Mvg Ron
Dag Ron,
Dank voor de tip: ik druk de bodem plat! Ik heb inmiddels ook een grotere gemaakt, ook met platte bodem!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Haag richting Bodegraven
Beste mensen,
Vanmiddag eindelijk weer even tijd gehad voor de baan. Druk, druk, druk op m'n werk.
De haag richting Bodegraven gemaakt. Op de dubbele laag JEWEHA aluminium gaas de Woodland scenics geplakt.
Mooi spul om mee te werken zeg. De haag ziet er realistisch uit met die open plekken.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Haag richting Bodegraven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan Woerden: Haag richting Bodegraven
Mooi gemaakt Ferdi! Goed bezig man!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Baan Woerden: Haag richting Bodegraven
Leuk, zal je in de gaten houden, straks zie ik mezelf nog op het perron staan ...
Nu de Minkema nog .....  :)
Re: Baan Woerden: Haag richting Bodegraven
Hoi Ferdi,

De haag ziet er zeker erg realistisch uit. Zeer geslaagd!

Gr.Wim
Re: Baan Woerden: Haag richting Bodegraven

Ferdi,
een heeeel fraaie haag heb je gemaakt.
grt
jan
Re: Baan Woerden: Talud
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Talud
Beste mensen,
Vanmiddag het talud gemaakt.
Eerst het kippengaas aan de plaat vast geniet. Vervolgens de keukenrol erop gelegd, nat gemaakt en met verdunde houtlijm vastgezet. Het modelgips aangemaakt en opgebracht. Handig dat we vrijdag chinees gehaald hebben. Ideale bakjes. Nu 24 uur drogen.
Daarna gras erop met m'n nieuwe vliegenmepper! Zal ik de ondergrond nog schilderen?
En die autoweg staat ook wel een beetje raar zo.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Re: Baan Woerden: Talud
leuk, Ferdi.   Ik heb een gelijkaardige werkwijze gebruikt bij mijn stijgende omloop spoor rond het BW. 
In plaats van kippengaas en keukenrol heb ik gewoon  gipsverband gebruikt voor de eerste vorm.  Maar het resultaat ziet er gelijkaardig uit.
Alle wegen leiden naar Rome, en meerdere manieren zijn mogelijk om een talud te maken.

Al bij al neemt het mooi vorm aan.   Voor de aansluiting van de rijbaan kan je misschien een brug bouwen ?  (of was je dat al van plan ?)
Re: Baan Woerden: Talud
Hallo Ferdi,


Ik heb net je hele topic doorgelezen, mooi ontwerp en opbouw, ik ga je zeker volgen..

:thumbup:
Re: Baan Woerden: Talud
Ik zou aardkleurige latex of vinylverf mengen met houtlijm en daar de ondergrond mee schilderen. Stukje bij beetje, terwijl je het gras in het natte verfmengsel strooit. Dit om het "gazoneffect" te vermijden.
Re: Baan Woerden: Talud
lijkt me een leuke tip, Wim .  Kan je  de houtlijm ook mengen met Acryl verf (ik denk dan aan de tubes uit de Action...) ?
Misschien moet ik dat eens testen ....
Re: Baan Woerden: Talud
Proberen is leren...
Volgens mij(n bescheiden mening) kun je die Acrylverf mengen met houtlijm. Is allebei op waterbasis.
Re: Baan Woerden: Talud
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baan Woerden: Talud
Leuke baan zeg, met een echt Hollandse sfeer. Ik heb een aantal jaren geregeld op Den Haag gereisd en kwam dan ook altijd langs Woerden. Mooie details ook op de perrons. Top  :thumbup:
Re: Baan Woerden: Talud
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Talud
Citaat van: dani op maandag 29 april 2013, 16:21:22


Al bij al neemt het mooi vorm aan.   Voor de aansluiting van de rijbaan kan je misschien een brug bouwen ?  (of was je dat al van plan ?)
Dag Dani,
Een brug lijkt me inderdaad een voor de hand liggende mogelijkheid. Ik wilde daar beneden echter een Faller Car System aanleggen. Even kijken of dat met een brug accordeert.
Dank!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Talud
wordt een prachtige herkenbare baan!

Eigenlijk nu ook mijn huis hé, woon ook in Woerden :D
Re: Baan Woerden: DD-AR
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: DD-AR
Beste mensen,
Even een update.
Ik heb twee boosters 60174 gekocht en aangesloten (zie apart draadje):
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43898.msg792283#msg792283
Daarnaast heb ik de DD-AR set aangeschaft en daar een aantal filmpjes van gemaakt.
Op het eerste filmpje de set overdag, op het tweede ook in het donker. Helaas heeft de 1711 z'n frontlicht nog aan.
Ik moest er even achter komen hoe ik de frontlichten kon doven, maar toch de sluitlicht kon laten branden. Dat is gelukt! Ik heb meteen een nieuw filmpje gemaakt met meerdere sets: de DD-AR, de Plan-V, de Olympische koploper, de 6513 en de Schienen-Stopfexpress 09-3X (bij station Breukelen). Voor de aardigheid ook bij Woerden de stationsverlichting aangesloten.
Filmpjes:
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/DD-AR.MOV
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/DD-AR_1.mov
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/DD-AR_2.mov
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Woerden: DD-AR
Ze staan er mooi op Ferdie, echt genieten deze set  :thumbup:


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: Baan Woerden: DD-AR
Ferdi, leuke videootjes :important:
De baan schiet al aardig op. Mooi. :thumbup:
Re: Baan Woerden: DD-AR
Mooi hoor, met ingebouwde binnenverlichting! Leuke filmpjes.

Groet,

Tom
Re: Baan Woerden: DD-AR
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan Woerden: DD-AR
Een mooie trein in een mooie omgeving, wat wil je nog meer!

Gr.Wim
Re: Baan Woerden: Talud
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Baan Woerden: Talud
Beste mensen,
Vanmiddag met Jelle verder gewerkt aan het talud. Hij heeft het met bruine acrylverf geverfd en is daarna met de brug begonnen. Ik heb als eerste een mengsel van groen en bruin erop gestrooid en vervolgens met de grasmaster een laagje lang gras erop gemaakt. Ik vind het een prachtige uitvinding. Het werkt als een speer. Echt levensecht gras op het talud.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Talud
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Woerden: Talud
Hoi Ferdi

Dat gras ziet er erg goed uit zo. :thumbup:

Tony

Re: Baan Woerden: Boosters geplaatst
Beste mensen,
Even een update:
Ik heb twee boosters 60174 geplaatst. Eén voor de baan en één voor het schaduwstation, waardoor de CS2 alleen voor het programmeerspoor gebruikt wordt. In een ander draadje (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43898.msg792283#msg792283) leg ik uit hoe ik dat gedaan heb. Voor hier de uiteindelijke foto.
De bezetmelders zitten links van de rails, de isolatie van de stroomkringen in het midden.
Later meld ik nog het resultaat van de fantastische workshop iTrain bij Hobby In Praktijk.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Hallo Ferdi.
Bijzonder leuk om iedere keer al die mooie foto's van de bouwvorderingen te kunnen bewonderen! :thumbup:
De mooiste is die natuurlijk van Jelle, die héél ingespannen met precisie op de baan aan het werk is om de baan nog mooier te maken.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Mooi werk allemaal weer. Hoe heb je nu berekent hoeveel boosters je nodig hebt?
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Citaat van: Jongslog op dinsdag 02 juli 2013, 11:25:46
Hoe heb je nu berekent hoeveel boosters je nodig hebt?
Hallo Henk,
Dank voor het compliment!
Ik heb niets berekend. De wissels begonnen te 'tikken' omdat de CS2 niet voldoende stroom meer kon leveren. Na wat gelezen te hebben op dit forum, heb ik besloten de CS2 'vrij' te houden (risico van opblazen) en met twee boosters de baan van stroom te voorzien: de baan en apart het schaduwstation. Dat werkt prima. Misschien moet ik het inderdaad eens gaan berekenen, zeker als alles in vol bedrijf is. Dan zullen er misschien nog twee bij moeten.
Alle verlichting, huisjes en andere zaken zitten op een andere stroomkring met aparte transformatoren.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
 :) hallo , ik heb met veel aandacht uw bouwverslag gelezen ... ziet er zeer fraai uit . Kan weer enkele ideeen gebruiken voor mijn baan ...  8o
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Ferdi, ik ben er stil van. Waarom ga je nu zo ver weg wonen? Hahaha.
Goed bezig zeg, wat een grote baan. Als je klaar bent mag je mij helpen.......
We houden kontakt, Lodewijk.
Re: Baan Woerden: Booster geplaatst
Citaat van: Marklinlover op dinsdag 16 juli 2013, 23:07:20
Ferdi, ik ben er stil van. Waarom ga je nu zo ver weg wonen? Hahaha.
Goed bezig zeg, wat een grote baan. Als je klaar bent mag je mij helpen.......
We houden kontakt, Lodewijk.
Hee, Lodewijk,
Dank voor het compliment! Kom eens langs zou ik zeggen. Zorg ik de volgende keer dat ik wel thuis ben. :D
En jij natuurlijk eerst maar eens een goede ruimte maken. Iets (meer) weggooien misschien (geen treinspullen, natuurlijk)? Of een schuur in de tuin zetten. Plek zat toch? Het bloed kruipt uiteindelijk toch waar het niet gaan kan....
Natuurlijk kom ik dan helpen!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Portaalseinen ontvangen
Beste mensen,
Vandaag de portaalseinen van Robert Modderman http://www.modelspoorseinen.nl ontvangen.
Zien er fantastisch uit. Speciale bestelling mét en zonder cijferbak 8. De nummers van de seinen komen overeen met de nummers op het grootspoor. Nu eens gaan experimenteren met aansluiten. De stekkertjes gaan door de plaat (afgesloten met de plug) en de print wordt onder de baan gemonteerd.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Routes geprogrammeerd
Beste mensen,
Toch nog iets positiefs deze week (na het gedoe met de sein decoders):
Het is gelukt om een aantal routes in iTrain te programmeren.
De Koploper, DD-AR, 6513 en IRM rijden hun voorgeprogrammeerde rondjes. Inclusief geluidssignaal bij doorkomst van het station, stationsgeluid op het station en ventilatoren etc. En natuurlijk de wachttijd op het station.
Geweldig leuk dat het werkt. Mijn vrouw vond mij 'gelukzalig' kijken toen ze binnen kwam!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.