Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan Woerden: De dag die je wist dat ging komen.

Gestart door Ferdi zaterdag 30 juni 2012, 12:17:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Woerden: Vertreksein en Strukton werklicht aangesloten
Die windmolens zijn ontzettend leuk. Bij mijn te bouwen Zwitserse thema passen geen windmolens en dat vind ik nu ontzettend jammer. Maar zo lang ik nog niet begin met het bouwen van de baan krijg ik in elk geval niet de arbo op bezoek! Aan de andere kant hebben die toch maar mooi voor een verbetering op jouw baan gezorgd. Gelukkig is een modelbaan nooit af dus ik zie al weer uit naar volgende updates.
Re: Baan Woerden: Vertreksein en Strukton werklicht aangesloten
Ziet er weer prachtig uit.

Pim
Re: Baan Woerden: 10 meter ledverlichting
Beste mensen,
Dit weekend 10 meter ledverlichting in het schaduwstation aangelegd. Ziet er prachtig uit. Binnenkort volgt een filmpje met de Car Key camera.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: 10 meter ledverlichting aangesloten
mooi die ledverlichting. Waar kun je die kopen en wat is de prijs? want ik moet onder mijn baan ook alles nog verlichten.
Re: Baan Woerden: 10 meter ledverlichting aangesloten
Citaat van: loc6400 op maandag 14 oktober 2013, 17:12:56
Waar kun je die kopen en wat is de prijs? want ik moet onder mijn baan ook alles nog verlichten.
Hallo Loc6400,
Ik heb drie rollen van 5 meter warm wit gekocht op eBay. Erg goedkoop £ 4,95. Met wat googlen kun je ze waarschijnlijk nog goedkoper vinden. Was binnen 3 dagen geleverd.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: 10 meter ledverlichting aangesloten
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baan Woerden: 10 meter ledverlichting aangesloten
mooi!  :idea:
kun je aangeven hoe je ze aangesloten hebt? elke "band" op de foto apart? of zijn ze doorverbonden?
Re: Baan Woerden: 10 meter ledverlichting aangesloten
Citaat van: ernstcramer op maandag 14 oktober 2013, 19:41:49:idea:
kun je aangeven hoe je ze aangesloten hebt? elke "band" op de foto apart? of zijn ze doorverbonden?
Hallo Ernst,
Ik heb per rol van 5 meter een 12V adapter erop gezet. Deze kosten ? 4,95.
Ik heb elke rol wel geknipt in kleine stukken om ze per sectie eronder te krijgen en doorverbonden met elkaar.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: binnenverlichting Intercity met 1631.
Beste mensen,
Tussendoor ook nog de binnenverlichting in de Intercity stam met de 1631 ingebouwd met Viessmann 5048 tweepolige stroomdoorvoerende koppelingen. Uhlenbrock Functiedecoder 76.900. De rijtuigen hebben wit licht, de 1e klas warm wit. Iets 'comfortabeler' voor de reiziger.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Hoi Ferdi,

Ziet er goed uit hoor al dat licht. Zowel in je schaduwstation als in de rijtuigen. Zijn die koppelingen eenvoudig te plaatsen? Moet je ook zaken solderen?

Groeten Dennis
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Citaat van: d.vanaalst op maandag 14 oktober 2013, 22:36:24
Zijn die koppelingen eenvoudig te plaatsen? Moet je ook zaken solderen?
Hallo Dennis,
De koppelingen steek je in de NEM schacht. De draadjes soldeer je aan de ledstrip in het rijtuig.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
thx zal ook eens gaan kijken voor zulke verlichting
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Hoi Ferdi,

Mooi hoor....
Wat voor ballast gebruik jij tussen de rails? Ik vind het mooi passen bij de c-rails!

Alvast bedankt.
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Citaat van: Jan_Willem op woensdag 16 oktober 2013, 08:45:38
Wat voor ballast gebruik jij tussen de rails? Ik vind het mooi passen bij de c-rails!
Hallo Jan-Willem,
Voor het grind gebruik ik twee soorten Busch: nrs. 7072 en 7069.
Deze meng ik door elkaar en ik maak het af met de bovenste laag nr. 7069.
Het lichtgrijze pad is Woondland Scenics B1375.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Citaat van: Ferdi op maandag 14 oktober 2013, 17:22:16
Citaat van: loc6400 op maandag 14 oktober 2013, 17:12:56
Waar kun je die kopen en wat is de prijs? want ik moet onder mijn baan ook alles nog verlichten.
Hallo Loc6400,
Ik heb drie rollen van 5 meter warm wit gekocht op eBay. Erg goedkoop £ 4,95. Met wat googlen kun je ze waarschijnlijk nog goedkoper vinden. Was binnen 3 dagen geleverd.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Hallo Ferdie, misschien heb je een link voor mij, voor deze rollen.
Goedkoper als 14,95 kan ik ze niet vinden.
Alvast bedankt.
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Ik wilde dezegaan bestellen

http://www.ebay.nl/itm/160746017443?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_2280wt_1037

net iets meer als 4 euro zonder verzenkosten
maar alleen met paypal te betalen

maar dat moet geen probleem zijn

succes Ed
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Beste mensen bedankt,  :arrow: :thumbup:
zojuist 3 rollen besteld.
Had in het verleden al eens een rol besteld om uit te proberen als rijtuigverlichting.
Nu komt de rest van de rijtuigen aan de beurt, en uiteraard voor gebouw verlichting.
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Woerden: Binnenverlichting Intercity met 1631.
Succes Ceess
Re: Baan Woerden: MDDM met schakelbare verlichting
Beste mensen,
Gisteren bij Robin langs geweest. Hij heeft de MDDM voorzien van een functiedecoder met relais om de binnenverlichting en het front/sluitlicht te kunnen schakelen. Zie dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46392.msg829649#msg829649
Voor het filmpje:

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: MDDM met schakelbare verlichting
Ferdi, zojuist je filmpje bekeken. Ziet er geweldig uit!.
Het is, dat deze niet op mijn baan past, anders had ik er zeker voor gegaan.

Tijdje je draadje niet gelezen, maar die led verlichting ziet er goed uit. Je hebt niet stil gezeten.
Ben benieuwd naar je key camera filmpje.

Gr.Wim
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: filmpje
Beste mensen,
Het is gelukt. Ik heb de OC32 aan de praat gekregen met hulp van Sander van HIP en Hans van het iTrain forum. Belangrijk om op de CS2 alle kanalen in DCC te zetten. Ook in iTrain moet dat gebeuren. Hierbij een filmpje:

Nederlandse seinen van M-Trains (www.modeltreinonline.nl) worden aangestuurd door OC32 en bediend met Marklin CS2.
Groen via geel naar rood, geel knipper en geel, geel met cijferbak, groen knipper, geel met knipperend cijferbak en groen knipper met cijferbak.
Vervolgens in iTrain: groen via geel naar rood, geel zijn standaard. Rood knipper heb ik op het ene sein geprogrammeerd als groen knipper met cijfer en op het ander geel met knipperend cijfer.
Ik hoop dat iTrain 3.0 wat meer mogelijkheden voor het Nederlands sein krijgt!
Ik heb alle Breukelen seinen inmiddels aangesloten. Filmpje daarvan volgt.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: Filmpje
Als mijn bronnen de waarheid spreken is er iemand jarig!

Van harte gefeliciteerd!

Gr.Wim
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: Filmpje
Dank Wim!
Na het werk onder de baan gekropen. Vanavond met de familie uit eten. Lekker!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: Filmpje
Gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk heb je een fijne dag gehad.
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: Filmpje
Iets te laat, maar alsnog gefeliciteerd!

Pim
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: Filmpje
Ben benieuwd naar de seinen.

Gr,

Marco
Re: Baan Woerden: Nederlandse seinen: Filmpje
Beste mensen,
Hierbij het filmpje van de seinen bij station Breukelen. Ik heb in ieder geval met iTrain de loc in goede positie op het station gekregen met behulp van 'verschuiving'. Tsjonge wat maakt die DD-AR een herrie met de wielen zeg!
In de route het machinegeluid geprogrammeerd en na 20 seconden wachttijd het vertrek fluitje. Het vertreksein wordt met de DR4018 geschakeld. Ik heb het in de rijweg ingevoerd met een vertraging van 20 seconden (de wachttijd van de loc), waardoor het vertreksein gelijk aanspringt met het sein boven de rails. Ik weet nog niet hoe ik het ook weer uit krijg.
De seinen werken echter nog niet goed. Daar zit mijn probleem: het lijkt een willekeurige opeenvolging. Ik krijg de programmering niet stabiel. Ik wil graag na rood groen knipperen en via geel weer naar rood als de trein vertrokken is.
Tot nu toe gaat groen knipperen goed, maar het sein gaat niet over naar rood. Geel met cijfer lukt wel naar rood. Ik snap niet hoe het precies werkt. Zal ik op het iTrain forum eens voorleggen.
Filmpje:

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Beste mensen,
Nogmaals de baan. Vanuit Woerden - Breukelen, naar het schaduwstation en vanuit Woerden richting Bodegraven. Opgenomen met de 808 Car keys Micro-camera #23. Nu met verlichting in het schaduwstation en wat langzamer gereden.
Zie:

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Hallo Ferdi,

dat zijn mooie beelden en een heelleuk overzicht van de baan

ga vooral zo door

gr Ed
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Geweldig filmpje weer.
Je hebt toch ook in een redelijk korte tijd iTrain goed in werking gebracht.

Petje af hoor. :thumbup:
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Hoi Ferdi,

Het piepen van de assen komt door de massa veren die tegen de assen drukken, ik heb op de plaats waar de veer tegen de as drukt een klein druppeltje olie gedaan en het probleem was opgelost.

Ik vind de trein weg erg snel remmen en optrekken, kun je in Itrain hier niet iets voor aanpassen.
Bij koploper kun je met massa simulatie dit regelen, ITrain zal ook wel zoiets hebben.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Ferdi, wat heb je toch een pracht van een baan en materieel :thumbup:. Heb het al eerder gezegd maar de bovenleiding maakt het wat mij betreft echt af. In het langere filmpje zie je de trein naar een hoger niveau rijden maar is het optisch vanwege de camera of is het stijgingspercentage inderdaad wat aan de hoge kant?

Groet,

Tom

Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Mooie beelden hoor Ferdi. :thumbup:

En voor Peter , uiteraard kun je dit per loc bij loc eigenschappen geheel instellen.

Mvg; Alex
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Beste mensen,
Dit weekend bezig geweest met de portaalmasten voor de seinen. Ik had eerst de seinen aan de bovenleiding gemonteerd, maar Frank wees me erop dat het mooier is om ze (net als bij de NS) op eigen masten te monteren. Bovendien kan ik dan de plaats van de seinen beter bepalen en ben ik niet afhankelijk meer van de bovenleiding. Ik heb de Sommerfeld portaalmasten grijs geschilderd en de seinen erop gesoldeerd. Mooi resultaat. Staat inderdaad veel beter.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
dat ziet er erg mooi uit.
word steeds mooier.  :thumbup:

groet Winno
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Ziet er prachtig uit. Sommige foto's lijken wel echt!

Pim
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Citaat van: Tomm op zondag 03 november 2013, 11:55:40
In het langere filmpje zie je de trein naar een hoger niveau rijden maar is het optisch vanwege de camera of is het stijgingspercentage inderdaad wat aan de hoge kant?
Hallo Tom,
Klopt hoor, het is daar wat meer, ongeveer 4,5%. De treinen hebben er geen problemen mee, hoewel ze natuurlijk wel iets langzamer rijden.
Dank voor de complimenten!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Hoi Ferdi,

Er moet natuurlijk altijd commentaar zijn hè  :P

Ten eerste zoals ik al zei, complimenten dat je dit zo snel en mooi voor elkaar hebt gekregen.

Ten tweede (nu gaan we zeuren) let op de positionering van de seinen, sommigen zie ik "hart spoor" hangen, deze seinen hangen altijd buiten het profiel van de treinen, zie de tekening die ik heb geplaatst.
Tis maar een detail, maar misschien het kersje op de taart  :-)

Gr
Frans
Re: Baan Woerden: Filmpje baan met 808 Car keys Micro-camera
Citaat van: degeluidsman op donderdag 31 oktober 2013, 18:19:52
Het piepen van de assen komt door de massa veren die tegen de assen drukken, ik heb op de plaats waar de veer tegen de as drukt een klein druppeltje olie gedaan en het probleem was opgelost.
Hallo Peter,
Inderdaad, een druppeltje olie doet wonderen!
Citaat van: degeluidsman op donderdag 31 oktober 2013, 18:19:52
Ik vind de trein weg erg snel remmen en optrekken, kun je in Itrain hier niet iets voor aanpassen.
Bij koploper kun je met massa simulatie dit regelen, ITrain zal ook wel zoiets hebben.
Ik heb even gekeken naar de optrek- en remvertraging in iTrain. Na wat proberen is het gelukt. Je moet in het tabblad locomotieven bij de 1711 in 'functies' de directe regeling uitzetten. Vervolgens in 'opties' de optrekvertraging en remvertraging en de stapgrootte instellen. Ik heb de waarde 900 en 9 gebruikt. Vervolgens de reactievertraging op 410. De loc remt nu mooi af en trekt langzaam op.
Dank voor de reactie!
Ik heb tevens in de 'rijweg' (relais toevoegen) het vertreksein op het perron ingesteld na 17 sec. (wachttijd loc is 20 sec.) en daarna na 9 sec. weer uit. Ook dat werkt. Ik realiseer me dat dat nu bij elke loc op perron 3 zal gebeuren (het is gekoppeld aan de bezetmelder). Mooier is als dat straks met het sein geprogrammeerd kan worden.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Citaat van: Frako op maandag 04 november 2013, 12:47:56
Ten tweede (nu gaan we zeuren) let op de positionering van de seinen, sommigen zie ik "hart spoor" hangen, deze seinen hangen altijd buiten het profiel van de treinen, zie de tekening die ik heb geplaatst.
Tis maar een detail, maar misschien het kersje op de taart  :-)
Hallo Frans,
Ik ben dol op kersen op de taart! Ik vind het geenszins gezeur.
De seinen hangen allemaal naast het spoor. Misschien dat de foto wat flatteert. De twee seinen op foto 14 zouden (voor het mooi) net iets meer naar rechts kunnen hangen. Ik ga kijken of ik dat nog lukt (vooral met de bedrading).
Dank weer!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
He Ferdi, wat grappig.

We zijn met hetzelfde bezig alleen ieder 'zijn eigen spoorwegmaatschappij'. Mooi gedaanL: die sein- en cijferbakken? aan het portaal. Eigen fabrikage??

Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Hallo Ferdi,

Heel erg netjes gedaan zo met die seinportalen!
Oogt meteen vrij netjes.
Groeten,

Ronald
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Citaat van: Has-bls op woensdag 06 november 2013, 14:33:59
Mooi gedaanL: die sein- en cijferbakken? aan het portaal. Eigen fabrikage??
Hallo Henk,
Dank voor het compliment.
De Nederlandse seinen zijn van M-Trains (www.modeltreinonline.nl). Prachtig, degelijk spul. Mooi op de baan en het werkt prachtig. Alle seinbeelden zijn ermee te schakelen.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Beste mensen,
Afgelopen weekend met de Sommerfeld masten uit Houten alle seinen opgehangen. Ziehier het resultaat. Ook de OC32 geprogrammeerd om ze werkend te krijgen. Dat gaat allemaal voorspoedig!
Tijd voor het volgende project: ik wil graag een SLT. Ik verwacht niet dat een fabrikant dit model snel uit zal brengen en kwam al googlend deze tegen:
https://www.shapeways.com/model/225243/sprinter-lighttrain-h0.html
Je krijgt een 'kaal' 3D print model en moet deze veel schuren en spuiten. Helaas worden de decals niet meer gemaakt.
Bij de buren zijn er al een aantal mensen mee bezig:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34725.msg800581.html#msg800581
Ik heb zaterdag een Roco BR423 gescoord (zie foto's). Deze dient als onderstel voor de SLT.
Bovendien zijn er gelukkig een aantal forumleden die mij willen helpen met het spuiten.
Ik houd jullie uiteraard in een apart draadje op de hoogte van de vorderingen.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Dat ziet er niet verkeerd uit.
Mooi die seinen zo en ben wel benieuwd wat er uit de (spuit)bus gaat komen met de SLT.
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Dit ziet er zeer indrukwekkend realistisch uit. :thumbup:
Succes, ik blijf dit volgen

Mvg
Koos
Re: Baan Woerden: Portaalmasten voor seinen
Ferdi, ik ben erg geïnteresseerd in jouw ervaring met iTrain en de OC32. Ik wil mijn Schneider SBB seinen ook met een OC32 gaan aansturen. Kunnen we daar eens een keertje over PB-en of bellen?
Re: Baan Woerden: Schermen opgehangen
Beste mensen,
Veel kleine dingen geregeld. Een oude Mac opgeduikeld, iTrain en RailModeller opgezet. Netwerkje aangelegd én twee beeldschermen gekocht. Met een Diamond HDMI adapter het tweede beeldscherm op de MacBookPro aangesloten en het werkt!
Op de foto de twee beeldschermen met de baan links en schaduwstation rechts. Op de laptop de locomotief besturing.
Toch blijken de beeldschermen (24'') te klein. Vooral het schaduwstation is moeilijk leesbaar. Maar de grotere dingen zijn zo verrektes duur!
Verder veel gereden en gereden en gereden. Wat is dat toch een machtig mooi gezicht als alles automatisch rijdt. Ik ben nog niet uitgeëxperimenteerd. Er kunnen nog steeds meer routes en treinen bij. Kleine dingetjes kom je dan tegen: toch een bezetmelder die niet goed functioneert omdat de isolator aan de verkeerde kant zit. Een rails die, ondanks de isolator, aan de bovenkant toch contact maakt etc. etc.
Nu alle routes verfijnen. Kan de ene loc weg als de ander al aankomt? Wisselen de locs op de goede sporen in het schaduwstation? Stopplekken op de stations precies instellen etc. etc.
Ben nu op het iTrain forum bezig een pendeltrein (mijn Stopfmachine) te automatiseren. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde.
Afijn, ik heb niet stilgezeten, ondanks dat het resultaat niet echt meetbaar is.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Baan Woerden: Schermen opgehangen
Dat ziet er heel fijn uit!
Precies zoals ik het ook wil doen: Itrain op Mac laptop en (1) extern scherm aan de muur.

Succes!
Re: Baan Woerden: Schermen opgehangen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Woerden: Schermen opgehangen
Hallo Ferdi,

ja je kan vaak hele dagen/avonden bezig zijn en dan heel veel gedaan hebben in jouw ogen en uiteindelijk valt het een ander totaal niet op wat je gedaan hebt

maar zolang je zelf je plezier er aan beht is het geen gelukt dan heb je weer veel plezier van je hobby gehad en je vele uurtjes zijn netjes volgemaakt

het ziet er heel mooi uit

Gr Ed
Re: Baan Woerden: Pendeltrein Stopfexpress in iTrain: filmpje
Beste mensen,
Vandaag in iTrain de Viessmann Stopfexpress geprogrammeerd, zodat deze heen en weer gaat rijden. Ik had aanvankelijk één blok met drie bezetmelders. Op advies van Peter (de Geluidsman) het blok opgedeeld, zodat het realistischer 'werken aan het spoor' is. De twee delen heb ik nu onder moeten verdelen in drie blokken. Twee voor de Stopfexpress en één voor de Strukton set. Het Stopfexpress traject is verdeeld in twee blokken met ieder één bezetmelder. Omdat elk blok kleiner is dan 44 cm en de loc 26 cm is, moet de marge in iTrain (op het blok) aangevinkt worden en op 3 cm gezet. De loc is 26 cm, de blokken 40 en 43 cm. In de route programmeer ik blok 1, blok 2 en blok 1. De laatste twee met een wachttijd van 5 seconden, zodat het voorgaande blok vrijgegeven wordt. Herhaling op 0, zodat de Stopfexpress heen en weer blijft gaan. De 'Verschuiving' is ingesteld op 408 cm, zodat de loc precies voor de werklui stopt. Voor de terugweg op 26 cm, zodat hij weer aan het begin staat.
Filmpje:

Hierin zie je in het tweede deel de Stopfexpress 'in bedrijf'.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.