Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco Plan V

Gestart door M. Lankhaar vrijdag 29 juni 2012, 20:40:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Roco Plan V
Eindelijk is het langverwachte Roco model van de NS Plan V bij de dealers gearriveerd. Hieronder de Plan V in wisselstroom (AC) sound uitvoering.

Meer foto's volgen later deze avond.

Met vriendelijke groet,
Martijn Lankhaar







Zoals men ziet is dat de overgang tussen beide stellen mooi is weggewerkt dmv een vouwbalg. Hierdoor heeft het model geen grote open ruimte tussen beide stellen, zoals bij bijvoorbeeld de Fleischmann sprinter.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Niceeeee! Maar wat doet dat ding stiekem op jouw baan? :mrgreen: Dacht dat het daar 'steam only' was. >:-D

Gefeliciteerd met de primeur, heb je filmpje ontvangen op whatsapp en ik wordt enthousiast van het geluid! :D

Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Netjes....... :thumbup:

Bedankt voor het plaatsen.

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Corné
gast

Re: Roco Plan V
OMG wat ziet dat er geweldig uit !! wat een ongeloofelijk mooi stel ! :D
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Wijbe, wat dat ding bij mij doet? Hij logeert even... Op de plaats waar een aantal dagen nog een oude Baureihe 01 stoomloc stond te stomen, staat nu dit ''zeer moderne ding''. Althans voor de begrippen van mijn modelbaan/collectie.  :)
Re: Roco Plan V
steven346
gast

Re: Roco Plan V
Zou je het filmpje van het geluid online willen zetten, als dat kan??
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Dit gaat trending topic worden :D Arme Martijn, iedereen die hem vraagt of het filmpje online komt :mrgreen:
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V










Met vr groet,
Martijn
Re: Roco Plan V
mathijs-spoor3
gast

Re: Roco Plan V
wat een prachtstel.... :O misschien komt ie toch op mijn verlanglijstje :D

gr
Re: Roco Plan V
Corné
gast

Re: Roco Plan V
wat mooi wat mooi ! :D De Plan V is altijd al m'n favorite treinstel geweest en als ik hierzo naar kijk begin ik toch te twijfelen of ik op de TP V varianten ga wachten of dit stel en de groene Plan T ga aanschaffen en ander tijdperk ga rijden . (alweer) :D
Re: Roco Plan V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco Plan V
Wat een schitterend treinstel en ook het interieur ziet goed uit, inclusief verlichting, hoef je zelf niks meer aan te doen. :)
Veel plezier ermee, Martijn.
Re: Roco Plan V
Gerard
gast

Re: Roco Plan V
Bedankt Martijn :thumbup:, nog meer redenen om morgen even op pad te gaan en de trein te gaan halen :P.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Hier vindt men dalijk wat bewegende beelden...



@Ad, het model is niet ''officieel'' van mij, zie het als een soort keuring... ;p Ik houd het (veel) liever bij grote stomers.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Re: Roco Plan V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco Plan V
Ik krijg de tekst dat deze film prive is  :-( :-(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Wat een mooi treinstel is het geworden, Martijn! En ik krijg ook door dat je een privé filmpje hebt geplaatst  ;)
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Filmpje zal wel nog niet geheel op Youtube staan, even geduld dus ;)
Re: Roco Plan V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco Plan V
Geweldig geluid, weer eens iets anders dan al het standaard geluid.

Bedankt voor het plaatsen Martijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Poeh Roco heeft een mooi model neergezet  :O B)

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Mensen,

zijn er nog bepaalde delen die jullie op de foto willen zien? Details e.d ? Morgen gaat ze weer terug, de vrije wereld in. (lees verkoop)

Martijn
Re: Roco Plan V
steven346
gast

Re: Roco Plan V
Foto van.scharfenberg.zonder kap?
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Kun je het koppelen van 2 stellen laten zien? Ik begrijp dat er iets meegeleverd is om dat te doen?

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Roco Plan V
Hee Martijn,

Wel grappig dat het model op dezelfde wijze uit het lood staat als het origineel. Je ziet dat heel erg duidelijk op jou eerste foto. Ik weet niet beter of het origineel stond altijd uit het lood en dat is in model dus ook het geval. Dat hebben ze bij Roco dus heel erg goed in het model verwerkt. :D :D :D

Groet, Jasper
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Bij het model is geen extra hulpmiddel bijgeleverd mbt het koppelen van beide bakken. De 2 stellen dient men voorzichtig ''in elkaar te drukken''. Ik raad jullie niet aan om de bakken te koppelen wanneer deze zich op de rails bevinden, hierdoor kan de koppeling geforceerd worden, met alle gevolgen van dien...
Dus de 2 stellen in je hand nemen, desnoods je duim op elke weerszijde van de koppeling (om verbuigingen te voorkomen), en dan met beleid in elkaar steken.



En de andere bak




Om eventueel in dubbeltractie te rijden is een extra scharfenbergkoppeling bijgeleverd. Eenvoudig te verwisselen met de ''ongekoppelde'' scharfenbergkoppeling.



Onder elke kop is een sleper geplaatst





En om het plaatje helemaal af te maken... Decals van koersborden.


Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Apeldoorn - Zwolle  :O
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Re: Roco Plan V
Corné
gast

Re: Roco Plan V
bedankt voor alle foto's en het filmpje  ! Heb er geen woorden meer voor  :D
Re: Roco Plan V
Gerard
gast

Re: Roco Plan V
Ik misschien morgen ook niet, maar ik kijk er nu echt naar uit om het te gaan halen morgen.
Re: Roco Plan V
Corné
gast

Re: Roco Plan V
kan ik me voorstellen  :)
Re: Roco Plan V
Chris
gast

Re: Roco Plan V
O, gaaf, toch een mooie koppelboom tussen de bakken ( neuzen)

Top !
Re: Roco Plan V
steven346
gast

Re: Roco Plan V
Ja idd...maar toch jammer dat ze niet koppelbaar zijn zonder starre koppeling...
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: steven346 op zaterdag 30 juni 2012, 00:56:56
Ja idd...maar toch jammer dat ze niet koppelbaar zijn zonder starre koppeling...

Wat niet is kun je altijd zelf maken... :D

Mvg: Alex die hem volgende week ook wel binnen zal hebben, eerst is even lekker naar de bossen in Belgie.....goed voor de gezondheid..... :D
Re: Roco Plan V
VincentKloeg
gast

Re: Roco Plan V
Mooi dat de koppelingen ook voldoende aandacht hebben gekregen. Ziet er netjes uit, ze zijn zelfs voorzien van een opschrift conform grootbedrijf!

(Heel) Soms is het wel 'ns jammer dat ik DB tp. III rijd, want zo'n treinstelletje als dit maal twee op een baanvak met typische Nederlandse bovenleidingsportalen met in de achtergrond een Hollandse molen... :) Oók leuk! :P

Roco krijgt een compliment. Alles wat ik tot nu toe op de foto's en het filmpje heb gezien (en gehoord) bevalt me. Ik ben benieuwd bij hoeveel leden dit treinstel binnenkot zijn intreden doet!

Groet,
Vincent
Re: Roco Plan V
SMF
gast

Re: Roco Plan V
Hallo

De koppelboom vind ik geniaal verzonnen. De ramen van de trein vind ik echter zwaar tegenvallen.
Geen gele voor mij dus, bij de groene zullen de lelijke randen wel niet zo opvallen.

SMF
Re: Roco Plan V
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Roco Plan V
Schitterend model! Roco is lekker bezig.

Alleen kijk ik wat vreemd tegen die neus aan. Van voren lijkt hij platter en hij lijkt ook een langere neus te hebben dan in werkelijkheid. Dat kan natuurlijk komen door de foto (no offence Martijn), dus ik ga 'm eens in de winkel bewonderen.
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Die vleesman Plan V neus is 1:100, schaal 1:87 is wel even wennen natuurlijk  :)

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: SMF op zaterdag 30 juni 2012, 09:11:10
De koppelboom vind ik geniaal verzonnen. De ramen van de trein vind ik echter zwaar tegenvallen.
Geen gele voor mij dus, bij de groene zullen de lelijke randen wel niet zo opvallen.
Dat was mij ook al opgevallen op de eerste foto en de foto's die Roco paar weken geleden had vrijgegeven. Bijzonder jammer, want die gele randen doen afbreuk aan het mooie model dat Roco heeft neergezet. Hopelijk wordt dit in de volgende versies aangepast. :)

grtn,
Herman
Re: Roco Plan V
Gerard
gast

Re: Roco Plan V
Ik weet niet of ik hier de eerste ben, maar ik heb mijn trein zojuist opgehaald. Foto's zal ik hier niet plaatsen; dat zou een herhaling zijn van wat Martijn al gedaan heeft (waarvoor nog mijn hartelijke dank).
Ik moet zeggen dat Roco een zeer mooi model heeft gemaakt met geweldige geluiden. Ook het typische snerpende remgeluid van de Mat'64 is luid en duidelijk hoorbaar.

Citaat van: Jasperkc op vrijdag 29 juni 2012, 22:51:05
Wel grappig dat het model op dezelfde wijze uit het lood staat als het origineel. Je ziet dat heel erg duidelijk op jou eerste foto. Ik weet niet beter of het origineel stond altijd uit het lood en dat is in model dus ook het geval. Dat hebben ze bij Roco dus heel erg goed in het model verwerkt. :D :D :D
Mijn model staat niet uit het lood, de 2 bakken staan netjes in lijn. (Misschien toch een klein minpuntje? :lol:)
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

online
Re: Roco Plan V
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 juni 2012, 11:05:30
Die vleesman Plan V neus is 1:100, schaal 1:87 is wel even wennen natuurlijk  :)

Mvg, Johan

Nee, de neus van de Fleischmann was nou net niet 1:100, juist om de vorm erin te houden.
Het is op foto's bijzonder lastig om de neus te beoordelen. Een net iets andere fotohoek, levert alweer een ander beeld op. Maar gauw in het echie gaan kijken.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Roco Plan V
Ziet er op het eerste gezicht netjes uit.

Maar (waarschijnlijk omdat ik de plan-V van Fleischmann wel eens ombouw) toch een kleine kanttekening: Ik had eigenlijk wel een Scharfenbergkoppeling zonder afdekplaat verwacht.
Dat ding moet toch handmatig verwijderd worden, en is links op de neus geplaatst. (vanuit cabine gezien)
In het grootbedrijf kan bij geplaatste afschermplaat ook niet automatisch gekoppeld worden.

Wel leuk dat er tekst op de wegklapbare rode kap is aangebracht, zoals in het grootbedrijf.

Gr. Mars
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Plan V
Surf even naar http://www.nicospilt.com/index_neuzen.htm en scroll een flink eind naar beneden en je treft een foto van een Plan V in 1973.
Toen reed men gewoon met de afdekplaat op de Scharfenbergkoppeling.
De situatie die jij beschrijft is er een uit tijdperk V. Maar dit model is overduidelijk tijdperk IV. Dus die kap op de koppeling is gewoon prima gedaan door Roco!

Wat betreft het eerdere vergelijk in dit (of het Roco 2012-draadje, dat weet ik niet meer) met een Fleischmann Sprinter waar je zo'n gapend gat tussen de bakken zag: Zoek eens even foto's op van Spinter tweetjes uit die tijd...
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat tijdens de rit van de ene bak naar de andere bak overstappen net zo waarschijnlijk zou zijn als over een wateroppervlak lopen!

mvg,
Gert
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Kijk even bij de buren voor wat meer detailfoto's en een eerste succesvolle pimpactie van Karst: klik. Daar knap'tie van op. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

online
Re: Roco Plan V
Citaat van: Gert1 op zaterdag 30 juni 2012, 19:41:05

Wat betreft het eerdere vergelijk in dit (of het Roco 2012-draadje, dat weet ik niet meer) met een Fleischmann Sprinter waar je zo'n gapend gat tussen de bakken zag: Zoek eens even foto's op van Spinter tweetjes uit die tijd...


Dat is nog steeds zo, ook bij de drietjes, alleen zit er nu ook een vouwbalg gemonteerd, zodat je geen aanloop hoeft te nemen.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Plan V
Ja, maar bij die in Randers gerenoveerde Sprinters is het daadwerkelijk mogelijk om vanuit de ene bak tijdens de rit (dus niet via een perron tijdens een stop op een station) naar een andere bak over te steken. Bij de oer-Sprinters was dat godsonmogelijk omdat er geen eens deuren waren aan de kopse kanten van die bakken. Vandaar dat die kritiek op de Fleischmann Spinters nou niet bepaald steek hield...

mvg,
Gert
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

online
Re: Roco Plan V
Ja, we zeggen gewoon hetzelfde. Zo'n ouderwetse vouwbalg geeft ook aan hoe groot de bakafstand is. Bij de eerste serie van 15 Sprinter tweetjes was het niet mogelijk om tijdens de rit van bak naar bak te lopen en Fleischmann had van die serie een model gemaakt. Alle verder geleverde tweetjes en drietjes hadden die mogelijk al wel van begin af aan, maar met dezelfde grote bakafstand en dus met vouwbalgen. De eerste serie kreeg de deuren en de vouwbalgen pas bij de renovatie.

Maar misschien moeten we het hier niet over de Fleischmann Sprinter maar de Roco plan V hebben.  :D
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 juni 2012, 11:05:30
Die vleesman Plan V neus is 1:100, schaal 1:87 is wel even wennen natuurlijk  :)

Mvg, Johan

Ik heb vandaag mijn Roco opgehaald. schitterend model! Daarna voor de grap even mijn Fleischmann ernaast gehouden. Dan snap je dus even niet meer waarom je daar tot dit moment jaren tevreden mee geweest bent.
Re: Roco Plan V
SMF
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Spoorman op zaterdag 30 juni 2012, 20:38:26
Kijk even bij de buren voor wat meer detailfoto's en een eerste succesvolle pimpactie van Karst: klik. Daar knap'tie van op. :thumbup:

Gr, Ben.

Hallo

En dat bij een nieuwe trein?
Wat als er nu eens iets stuk gaat en de trein moet voor garantie terug?

SMF
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Roco Plan V
ik vind het er allemaal prima uitzien zeg! Kan alleen het rijgeluid niet zo goed horen in het filmpje. Was benieuwd of de karakteristieke brom van de tractiemotoren goed hoorbaar was.

Denk dat hij in meerlingsbeek ook nog wel een keer komt, ondanks dat ik nu alles binnen heb, om mijn fleischmann om te gaan bouwen.

Roy
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: SMF op zaterdag 30 juni 2012, 22:01:16
Citaat van: Spoorman op zaterdag 30 juni 2012, 20:38:26

Kijk even bij de buren voor wat meer detailfoto's en een eerste succesvolle pimpactie van Karst: klik. Daar knap'tie van op. :thumbup:


En dat bij een nieuwe trein?
Wat als er nu eens iets stuk gaat en de trein moet voor garantie terug?



Karst bouwt zijn lok's en treinstellen zelf. Ik denk dat als er iets stuk gaat (zou niet weten wat trouwens) hij dit zelf kan repareren. :)

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: Roy op zaterdag 30 juni 2012, 22:21:43
ik vind het er allemaal prima uitzien zeg! Kan alleen het rijgeluid niet zo goed horen in het filmpje. Was benieuwd of de karakteristieke brom van de tractiemotoren goed hoorbaar was.

Denk dat hij in meerlingsbeek ook nog wel een keer komt, ondanks dat ik nu alles binnen heb, om mijn fleischmann om te gaan bouwen.

Roy

Wat betreft het geluid:
- compressor: heel goed
- motorgenerator: heel goed; alleen jammer dat dit alleen vlak na tot stilstand komen goed te horen is.
- deuren sluiten: voor mij onherkenbaar geluid, zeker geen Plan V
- conducteursfluit: goed
- tractiemotoren bij aanzetten: goed bij lage snelheid, bij hoge snelheid toonhoogte veel te laag
- typhoon hoog en laag: lijkt niet op Plan V
- piepende remmen: heel goed, maar begint bij te hoge snelheid
Re: Roco Plan V
SMF
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Spoorman op zaterdag 30 juni 2012, 22:25:35

Karst bouwt zijn lok's en treinstellen zelf. Ik denk dat als er iets stuk gaat (zou niet weten wat trouwens) hij dit zelf kan repareren. :)

Gr, Ben.

Hallo

En als je de talenten van Karst niet hebt? Ik vind de ramen nu net het meest storende aan het model. Ook niet iets wat je tegenwoordig nog zou verwachten.

SMF