Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco Plan V

Gestart door M. Lankhaar vrijdag 29 juni 2012, 20:40:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Roco Plan V
JacobBakker
gast

Re: Roco Plan V
Hoi Martijn,
Wat een schitterende plaatjes/filmpje....
Even ook een paar vragen van een leek/beginner;
Passen roco materieel altijd ook op een marklin baan? (digitaal)
Waar zitten dan de evt valkuilen? Of beter, waar met je dan opletten bij evt aanachaf.
Groet
Jacob
Re: Roco Plan V
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: JacobBakker op vrijdag 03 augustus 2012, 08:25:04
Passen roco materieel altijd ook op een marklin baan? (digitaal)
Als het een Roco wisselstroomversie betreft, ja. (Roco is van oorsprong een gelijkstroomfabrikant maar brengt tegenwoordig ook heel veel wisselstroomversies (3rail) versies uit waaronder uiteraard ook de Plan V)

Citaat van: JacobBakker op vrijdag 03 augustus 2012, 08:25:04
Waar zitten dan de evt valkuilen? Of beter, waar met je dan opletten bij evt aanachaf.
Niet. :) Behalve dat je om een wisselstromer moet vragen :)

Hetzelfde geldt ook voor andere merken zoals LSmodels, Fleischmann en Rivarossi.

grtn,
Herman
Re: Roco Plan V
MarklinKoen
gast

Re: Roco Plan V
Op de facebookpagina van het groterdamproject staat de eerste foto van het handmonster van de Plan T!!
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Ziet er goed uit. Maar misschien even een plan T topic openen?

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
nobody
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Spoorman op maandag 20 augustus 2012, 16:51:45
Maar misschien even een plan T topic openen?
Bestaat al ===> klik
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Roco Plan V
Sterker nog, Ben heeft daarin zelf het tweede berichtje geplaatst B)
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Ik hou het allemaal niet meer bij. 8)
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: Spoorman op maandag 20 augustus 2012, 17:15:49
Ik hou het allemaal niet meer bij. 8)
Werkelijk? Je hebt pas 4897 berichten geplaatst ...  :D :D
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Plan V
Ben er vandaag achter gekomen dat de sleperomschakeling maar in één richting volledig is. Als de aangedreven bak voorop loopt, wordt de stroom voor rijden en alle andere functies van de voorste sleper betrokken. Als de niet-aangedreven bak voorop rijdt, wordt de stroom van beide slepers betrokken. Dit betekent vrijwel zeker dat deze dan met elkaar elektrisch doorverbonden zijn, met mogelijk vervelende consequenties bij sectie scheidingen. Uitzondering is kennelijk de stroomvoorziening voor de front- en sluitlichten van de niet aangedreven bak. Deze heeft kennelijk een eigen decoder en krijgt de stroom hiervoor van de eigen sleper.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Roco Plan V
Vreemd verschijnsel bij dit treinstel. Wanneer ik analoog rijdt dan heeft het treinstel aan beide zijde dezelfde kleur verlichting dus geel-geel of rood-rood. Wanneer ik digitaal rijdt dan is het wel netjes geel-rood of rood-geel. Is dit op te lossen met een decoder instelling?
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Vermoedelijk wel. Even uitpluizen wat de preciese waarden zijn voor beide decoders. Bij analoog gebruik kan je instellen welke 'lichten' moeten branden.

Wat vermoedelijk ook kan. Als je de trein stroom geeft ervoor zorgen dat 1 van de 2 decoders even geen stroom heeft. Ik dacht dat dit kon door er maar 1 bak op te zetten. Vervolgens een omschakelpuls geven, en dan pas de 2e bak op de rails. Dan heb je 1 al gewisseld.

Ik vermoed ook dat door deze 'opstart' methode 1 van de decoders 'verkeerdom' staat.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Roco Plan V
Eén bak even van de rails halen en dan analoog een omschakelpuls geven heeft het inderdaad opgelost. Weten we dat ook weer.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Wat zouden we moeten he , zonder dit prachtige forum...... :thumbup:

En scheelt weer een hele berg aan frustratie..... :D

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Roco Plan V
Ja, vooral de tip die al eerder eens gegeven was om goed te kijken of alle bladveren op de draaistellen wel aanwezig zijn was ook een hele nuttige. Snap alleen niet dat Roco niet een paar reserve bladveren bij de set doet. Je raakt die dingen namelijk echt makkelijk kwijt als je ze niet vastlijmt. En als los onderdeel heb ik ze bij Roco op het onderdelen blad niet kunnen vinden, alleen volledige draaistel zijkanten.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Roco Plan V
zijn de scharfenberg koppelingen al los verkrijgbaar ??
Groet Robert
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=734:scharfkop&catid=78:rivarossi&Itemid=118

U vraagt wij draaien.....Robert..... :D :D :D

Alleen denk ik dat jij ze gelijk met stroom doorvoer wilt hebben?

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Hoi Alex,

Ik denk dat Robert de koppelingen van de Plan V/T bedoeld.

Robert,
Even navragen bij MTE of Ets Emmen.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Roco Plan V
Ja Wijbe die koppelingen bedoel ik , ik wil ze onder me nieuwste aanwinst hangen  ;) ik heb Erwin al een mailtje gestuurd.
ik dacht dat ik al een nieuwsbrief van MTE had gehad, dat de koppelingen leverbaar zijn. Die kon ik natuurlijk niet terug vinden, en op hun site moet je een artikelnummer hebben en met omschrijving kon ik ze niet vinden.
groet Robert

Edit : ik heb het artikelnummer gevonden Roco 133390
Re: Roco Plan V
Chris
gast

Re: Roco Plan V
Re: Roco Plan V
Bahnhof Kloten
gast

Re: Roco Plan V
Ik begon het stel eindelijk een beetje te waarderen tot ik de prijs uitrekende die ik ervoor zou moeten neerleggen om hem rijdend op mijn baan te krijgen. Zeker omdat de decoder die roco levert verouderd en daardoor ongeschikt is (gezien mijn grote collectie). En dan is 370 euro plus 99 euro voor een ESU loksound teveel. Jammer, een echte misser van roco.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Plan V
Hoezo is de decoder verouderd?
Aan een Loksound heb je sowieso niet veel, omdat er geen correcte soundfiles voor zijn.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Tsja, de functiedecoder misschien. Omdat die geen lange lokadressen heeft.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Roco Plan V
Kan iemand een foto maken van een marklin koploper (lengteschaal 1:93,5) en een roco plan v (lengteschaal 1:87)?

'k Zit namelijk nog erg te twijfelen welke plan v ik zal aanschaffen. Tot nu toe heb ik helemaal niets in lengteschaal 1:87.

De plan v heeft wel een langere lengteschaal, maar doordat de bakken van de plan v in het echt korter zijn dan die van de koploper, zou je denken dat de bakken van beide treinstellen ongeveer even lang zijn, waardoor het verschil in lengteschaal hopelijk niet zo opvalt.

Alvast bedankt :)
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Je kan het berekenen, Koploper lengte delen door 93,5. Plan V delen door 87. Lengte van treinstellen staat op wikipedia.
Re: Roco Plan V
Bahnhof Kloten
gast

Re: Roco Plan V
Ja, voor iemand met een gewoon aantal locomotieven/treinen (lees een tot een stuk of 50-60) maakt het niet veel uit. Mijn probleem is dat ik eerder richting de 250/300 ga. en dan is een decoder met een gelimiteerd aantal adressen (voor het gevoel) gewoon verouderd.
Correcte soundfiles zijn zo gemaakt ;) dagje pielen op de computer, en dan zijn er twee mogelijkheden:
1- (The lazy man's way) met de zimo decoder in het v'tje, opnemen met een goeie microfoon, op de ESU programmeren
2- Met een microfoon geluiden in/onder een 1:1 v'tje opnemen. en dat op de ESU programmeren.
Maar als je de fouriers/laplaces/etc weet van de Zimo kan het zelfs nog makkelijker zijn. (in theorie, daarvan ken ik de praktijk niet)
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Hoi Gerrit,

De sounddecoder kan gewoon lange adressen aan. Je moet alleen de functiedecoder vervangen.
Re: Roco Plan V
Bahnhof Kloten
gast

Re: Roco Plan V
Je bedoeld dat ik er een ''gewone'' esu decoder in kan stoppen :help:
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Minder zelfs nog.

De aangedreven bak bevat de sounddecoder, die kan tot adres 9999. De niet aangedreven bak bevat een fuctiedecoder die maar tot adres 127 gaat. Je hoeft dan alleen de functiedecoder te vervangen, door bijvoorbeeld een Esu.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: Wijbe op vrijdag 03 mei 2013, 11:20:18
Je kan het berekenen, Koploper lengte delen door 93,5. Plan V delen door 87. Lengte van treinstellen staat op wikipedia.

Ja klopt, maar hier wordt gesproken over "lengte over de buffers"
Alleen de tussenbakken van bijvoorbeeld de koploper hebben korte buffers, terwijl de buffers (koppelingen) van de plan v uitsteken.

Het gaat mij dus om het lengteverschil van de bakken tussen de roco plan v (1:87) en marklin bakken, zoals bijvoorbeeld de koploper of de nieuwe DDAR set (1:93,5)

Hoor graag of iemand daar een foto'tje van zou kunnen maken. Het zou mij enorm helpen met het maken van een keuze tussen de roco en fleischmann.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Roco Plan V
Net even een foto voor je gemaakt met weinig licht, dus erg korrelig maar je krijgt in ieder geval een idee van de verhoudingen.

Van voor naar achter:

  • DE2 (het kneusje :D)
  • Plan V (Fleischmann)
  • Koploper (Märklin)
  • Plan V (Roco)

Edit:
Nog even een foto van boven, dan heb je geen last van het vertekenende perspectief.
Volgens mij is je keuze dan snel gemaakt B)

Groet, Eric-Paul
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Roco Plan V
Dank je wel! Dit helpt mij enorm met het maken van een keuze.
Zo te zien is de kopbak van de plan v niet langer dan de kopbak van de koploper, want daar ging het me om.

k Ben er uit en ga (zeker gekeken naar de toekomst) voor de roco plan v
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Roco Plan V
is toch wel een aanzienlijk verschil zeg. 8o Wel jammer dat die fleischmann veel mooier kort-gekoppeld is, al die nieuwe roco.

Roy
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Roco Plan V
Volgens mij staat die Roco Plan V op die foto's niet gekoppeld.

Zie deze foto maar op Het Groterdam Project klik.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Roco Plan V
Klopt, ik heb even snel de koploper en Roco Plan V bakken voor het vergelijken van de lengte geplaatst zonder ze te koppelen!
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: rscosworth op woensdag 08 mei 2013, 10:12:00
Dank je wel! Dit helpt mij enorm met het maken van een keuze.
Zo te zien is de kopbak van de plan v niet langer dan de kopbak van de koploper, want daar ging het me om.

k Ben er uit en ga (zeker gekeken naar de toekomst) voor de roco plan v

En inmiddels heb ik hem binnen :D
Zo uit de doos een enorm mooi model!

Echter op kruipsnelheid (rijstap 1 en 2) rijd hij bijzonder schokkerig. Alsof er een oude 3-polige motor in zit en 'stil' is de motor niet te noemen met deze snelheid.

Op topsnelheid is het net een hogesnelheidstrein.
Wanneer ik CV5/6 verander (ongeacht welke waarde ik in vul) dan rijd hij niet harder dan omgerekend 10 km/h. Dan moet ik de decoder resetten (waarde 8 in CV8) dan rijd hij wel weer normaal, maar wel weer veel te hard waardoor ik alleen rijstap 1 t/m 6 kan gebruiken.

Het zou mooi zijn als ik netjes de topsnelheid kan afregelen en dus gebruik kan maken van alle 14 rijstappen.

Het gaat overigens om een standaard decoder van de 69160.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Roco Plan V
Gefeliciteerd, mooi dat je hem nu ook hebt.

Qua snelheden hier geen probleem.
Verder geen idee of het voor jou en/of je decoder van toepassing is, maar in een Zimo handleiding (weet niet of dit de juiste is) staat iets over het 0 moeten zijn van bit 4 in CV 29 om CV 2,5,6 te laten functioneren.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Plan V
rscoworth

Ik herken je opmerking over het gedrag op de laagste stappen. Ik heb het er nog niet uit kunnen krijgen. Wel een klein beetje verbeterd. Wat het wijzigen van de CV's 5 en 6 betreft herken ik niet wat je aangeeft. Ik maak gebruik van de lokprogrammer en deze had er nog wel moeite mee als beide treinstellen op de programmeer rail stonden. Door ze te koppelen en de programmeer rail op te splitsen kon ik vrij programmeren. Kan het niet verklaren, maar dit gebeurde.

Ik heb als info de CV waarde hieronder weergegeven...Het is niet het ideale (ivm het stotteren). Wellicht kan het nog veel beter.

succes,

Marcel

Oeps. Cv5 en 6 staan verkeerd om aangegeven. Excuus hiervoor.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Ik herken gelukkig geen van bovenstaande opmerkingen.

Hij loopt echt als een zonnetje.....kruipsnelheid is echt prima , zonder gestotter en gebrom.

Vind alleen de verlichting een drama , zo gauw de spanning eraf is geweest is de verlichting uit.

Maar kan best zijn dat ik het boekje is goed moet nazien..... :D

Ben er echt nog steeds super blij mee.

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: marcel01 op vrijdag 31 januari 2014, 00:55:13

Ik heb als info de CV waarde hieronder weergegeven...Het is niet het ideale (ivm het stotteren). Wellicht kan het nog veel beter.


Dat gaat zo niet werken. In de plan V zit een Zimo decoder (CV8 is 145). Jij beschrijft de settings van een ESU.

Voor het juist afregelen kun je onderstaand manual hanteren:
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder.pdf

Vanaf blz. 14 staat de motorregeling beschreven, hiermee is de plan V prima aan het rijden te krijgen.

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Plan V
Ben ik wel benieuwd wat de instellingen dan moeten zijn Ben. Want mij is het bij de plan V van Roco niet gelukt.

Het stel rijdt met een ESU veel beter, gewoon op de standaardinstellingen.
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Dat staat juist in de handleiding stap voor stap beschreven Henk. Ik heb geen plan V dus zou het je niet kunnen zeggen.

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Plan V
Ben,,

Dat het niet helemaal lekker werkt, ben ik me bewust van. Kreeg m gewoon niet beter. Ben blijkbaar ook niet de enige. Dat het bij vele wel goed is, is alleen maar positief nieuws. Dan moet het uiteindelijk ook lukken.

ik heb de handleiding er ook bij gehad, maar tot nu toe is het nog duister...Pak het nog wel op.

Bedankt in ieder geval voor je feedback.

groeten,

Marcel
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Plan V
Ik heb ruime ervaring met de instellingen van Zimo decoders Ben en in de plan v krijg ik het gewoon niet veel beter. Dus als iemand het wel voor elkaar heeft gekregen, hoor ik graag met welke instellingen.

Maar ik heb er een hard hoofd in. Ik was altijd enthousiast over Zimo, maar ik vind de decoders er niet beter op worden. Het is wel bijzonder dat het stel met een ESU opeens veel vloeiender rijeigenschappen heeft en dat zonder nadere instellingen.