Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Roco Plan V

Gestart door M. Lankhaar vrijdag 29 juni 2012, 20:40:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Onderstaand de mogelijkheden van geluidsterkte instellingen uit de Zimo manual. Ik ga er van uit dat dit ook geldt voor de plan V Sounddecoder maar dat weet ik niet zeker. Ik heb er geen een dus kan het niet proberen. :( :D

Voor je een instelling gaat veranderen noteer eerst even de oude instelling, je kunt dan altijd weer terug.

CV # 266: Totaal geluid, dus ook alle functiegeluid als hoorn, fluit, piepende remmen enz. Het is dus niet handig die te gebruiken.

In plaats daarvan:

CV293: Thyristor geluid bij gelijkmatig rijden (0 - 255, default = 30)

CV294: Thyristorgeluid bij snelheid verhogen (0 - 255, default = 100)

CV295: Thyristorgeluid bij snelheid verlagen (0 - 255, default = 50)

CV296: Maximaal motorgeluid bij hoogste snelheid (0 - 255, default = 100)

De Zimo manual kun je hier downloaden: Duits of Engels.

Daar staat heel veel meer in om in te stellen maar dat voert een beetje erg ver om het hier neer te pennen. Voorts is het als gezegd niet zeker of de OEM decoder van Roco volledig gelijk is aan de originele Zimo's.

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Dankje Ben , ga dit in het weekend als de temp iets gezakt is proberen.....

Enne Rene .... heb veel R1 in mijn baan liggen , en totaal geen enkel probleem ondervonden.
Alleen heb ik geen boven leiding , dus dat kan ik niet proberen....maar hij heeft al meer dan een uurtje op de teller staan , en zonder dat hij uit R1 gaat.

Wil je een keertje proberen Rene , volgens mij woon je in Rotjeknor , dus mot niet zo ver hier vandaan zijn. Mot proberen toch geen probleem zijn.
Geef maar een Pbtje als ik x langs mot komme.

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Roco Plan V
Wel oppassen met de aanschaf. Er zijn stellen die krom zijn. Ik heb in totaal drie stellen gezien bij de plaatselijke dealert. Eentje was niet goed te beoordelen, eentje was kaarsrecht, maar (uitgerekend!  :D) de wisselstroomuitvoering was dat niet. De ABDk-bak was netjes recht, maar de Bk was duidelijk bol, sterk overdreven als een kat met een hoge rug. Gewoon van opzij zie je het nauwelijks, maar recht van voren was het een duidelijke zaak. Vooral kijkend langs de ramen was het wel drama ja. Hopelijk wordt dat in de vervolgversies opgelost, want het model is verder schitterend (jaja, de neus is in werkelijkheid òòk mooi  ;)).
Re: Roco Plan V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco Plan V
Jammer dat er een zimo decoder inzit die weer zijn eigen programmer heeft, het zou mooi zijn als deze sound file ook voor esu of Marklin zou uitkomen.

Die kans acht ik niet al te groot, maar je weet maar nooit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Zimo en esu ontlopen elkaar op het moment weinig. Maar waarom zou je die sound aan jr grootste concurrent geven?
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Wie heeft het over geven.....in principe is het zelfs mogelijk de sound zelf te fabriceren...je bent er even mee bezig , maar dan heb je ook wat.... :D

Had er ook liever een Esu in .... maar het zal best wel weer met een reden gebeurd zijn.....

Helaas is het niet zo, en zullen we het hier mee moeten doen......voorlopig gaat ie nog goed...geen klachten.

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Waarom wil je er liever een Esu in?
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Zimo is nog altijd de Rolls onder de decoders  B)

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2012, 11:34:39

Zimo is nog altijd de Rolls onder de decoders  B)


Precies. :thumbup:

Heb altijd Zimo gereden tot de Esu V3.0 kwam en die liepen lekker. Mijn aanvankelijke enthousiasme over Esu is aardig weg sinds de V4.0. Heb toch een aantal lok's en treinstellen die ik niet mooi rijdend krijg en ik ben niet de enige. Zimootje erin (die trouwens veel meer mogelijkheden heeft) en op nagenoeg default waarden rijdt het als een trein.

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
ice3
gast

Re: Roco Plan V
Is Zimo duurder?
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Even zoeken bij de webshops en naar zimo decoders, vergelijk dan met de esu decoders en je weet het antwoord.
Re: Roco Plan V
redskin
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Wijbe op vrijdag 06 juli 2012, 14:53:52
Even zoeken bij de webshops en naar zimo decoders, vergelijk dan met de esu decoders en je weet het antwoord.
gewoon ja of nee in typen te moeilijk.........
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco Plan V
Citaat van: redskin op vrijdag 06 juli 2012, 14:58:36
Citaat van: Wijbe op vrijdag 06 juli 2012, 14:53:52
Even zoeken bij de webshops en naar zimo decoders, vergelijk dan met de esu decoders en je weet het antwoord.
gewoon ja of nee in typen te moeilijk.........
Zelf zal ik eerst ook even moeten zoeken wat de exacte prijzen op dit moment zijn ;)

Veel vragen worden vaak gesteld omdat mensen zelf te lui zijn om te zoeken, tik je vraag eerst eens in google in, of op onze zoekmachine zeg ik altijd maar  :)
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Roco Plan V
     
     JA,    :mrgreen: :mrgreen:
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: redskin op vrijdag 06 juli 2012, 14:58:36
gewoon ja of nee in typen te moeilijk.........

De vraag is of Zimo decoders duur zijn, het antwoordt is relatief. Wat is duur  :|
Dus kun je ja en nee in tikken, de vraag kan ik niet voor een ander beantwoorden.
Dus zelf werkzaamheid met opzoeken en vergelijken is het beste antwoord en dat is moeilijker dan alleen ja of nee in tikken.

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
nobody
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Wijbe op vrijdag 06 juli 2012, 15:08:53
Veel vragen worden vaak gesteld omdat mensen zelf te lui zijn om te zoeken, tik je vraag eerst eens in google in, of op onze zoekmachine zeg ik altijd maar  :)
Daar ben ik het, uit de grond van mijn hart, mee eens. Veelal worden medeleden als "alternatieve zoekmachine" gebruikt. 8o
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
vaag antwoord Ben  :mrgreen: net als ja en nee  ;)

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Wijbe op vrijdag 06 juli 2012, 11:27:17
Waarom wil je er liever een Esu in?

Omdat ik zo'n helemooie programmer van ESU heb.

En omdat je eigenlijk verwacht dar Roco met Esu word uitgerust...maar helaas.

We wisten het voor ie uitkwam.

En cv aanpassen vergt geen probleem,maar geheel gelijk inlezen en ev aanpassen zal helaas niet zo werken,en das weer jammer..... en een marklin decoder in een Roco loc , dat kan toch nie man ..... :D

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 06 juli 2012, 16:26:18

.... en een marklin decoder in een Roco loc , dat kan toch nie man ..... :D


Alleen de gedachte al geeft koude rillingen en straaltjes transpiratievocht....... 8o :D

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Ben, CV 266 geluid algeheel tikkie zachter gezet.... :thumbup:

In tegen stelling tot een eerder bericht (gelezen in de manuel) over het aanpassen van bv adres wijzigen , dat je van het motor loze deel de decoder moet demonteren hoeft niet.....kan ze allebei apart op programmeer spoortje van me ESU programmer zo van een ander adres voorzien.....staat nu als adres 31 (rijtuig 431).

Heb tot bijna 100 alle cv instellingen uitgelezen, maar de temp speeld me even parten daar ...

Mvg: Alex

Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Heel goed. :thumbup:
Re: Roco Plan V
ice3
gast

Re: Roco Plan V
CiteerVeel vragen worden vaak gesteld omdat mensen zelf te lui zijn om te zoeken, tik je vraag eerst eens in google in, of op onze zoekmachine zeg ik altijd maar
wel meevallen!


Ze behoren toch helemaal in het gesprek wat er op dat moment gevoerd wordt, anderen weten het antwoord op de vraag en zo wordt het topic steeds duidelijker. Anders heeft ene forum weinig zin wantje kan alles wel opzoeken.

En als ik t vergelijk met sommige ouwehoer verhalen die ik hier lees, of 100 keer, goh wat een mooie aankoop, of meer van dat soort flauwekul vind ik deze nog wel meevallen.

Edit Ad: Quote hersteld, maar tekst klopt ook niet helemaal.
@ice3: Bekijk en corrigeer eerst je bijdrage voordat je deze verzend.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Heb je Zimo al is in getikt in google......???

Moet je daarna Esu is intikken,en kijk naar de verschillen.

Heb het geprobeerd vanmorgen , maar kom bij Zimo niet zo heel ver.

Een prijs gevonden kom ik alleen op ebay uit.

Als ik dit bij Esu doe , dan zie ik duidelijk iets anders , en heb ik zo winkels te pakken die ze verkopen.

Dus de vraag of ze duur zijn en kwaliteit er van is nog helemaal zo slecht nog niet.

En dan is het volgens mij ook nog is zo, dat de een iets meer gevoel met internet heeft dan de ander.

En dan gaan wij zeuren om google te gebruiken?????

Nee heren , sorry .

We zitten hier op een heel gezellig forum , waar we proberen iedereen met alles wat we kunnen bij te staan.

Heb je daar geen zin in? Of vind je alles gezeur..... Prima.

Sla je toch lekker de topics over, waar je niet in bent geinteresseerd.

Misschien dat ik dit verkeerd zie , maar gelukkig met mij zitten er nog heel veel leden die er ook zo over denken hier.

Wees wat vriendelijker tegen elkaar , ook hier op het forum zou je dat helemaal niet misstaan.

Mvg: Alex

(schrijf foutje hersteld)
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 07 juli 2012, 06:03:47

Heb het geprobeerd vanmorgen , maar kom bij Zimo niet zo heel ver.


Zimo is goed verrkijgbaar, o.a. bij:

http://www.anw-modeltreinen.nl/

http://www.modeltreinexpress.nl/

http://www.decodershop.com/ (Webshop van Han Zijlstra, staat ook op Houten)

http://www.oude-station.nl/zimo_decoders.htm

In het verleden bestelde ik rechtstreeks bij Krois in Oostenrijk: http://shop.krois-modell.at/Digital-Zimo:::5.html

Op Houten staat Maarten van der Burgt van Eurotrein, is/was (?) Zimo vertegenwoordiger voor NL. Bij Maarten kon ik altijd m'n decoders van nieuwe firmware voorzien als dat nodig was.

Enz..

Dan toch maar even over prijzen: :) een LokPilot V4.0 MM/DCC kost in de regel zo'n ?29. Een Zimo MX630 (de meest verkochte standaard decoder) ?30,50. Een zusje met een iets lagere motorstroom MX623 ?27. Voor zowel Esu als Zimo gelden hier en daar lagere prijzen of zijn er aanbiedingen.

Esu LokSound ?105, Zimo Sounddecoder rond de ?85, dan moet er nog wel een geluidje in.

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Dankje Ben , voor de zeer uitgebreide info.

Dus die prijzen ontlopen elkaar niet zo heel veel (gelukkig).

Blijf toch bij Esu hoor....heb daar nu eenmaal de juiste spullen voor.

Maar anderen zullen hier zeker mee geholpen zijn. :thumbup:

Bedankt.
Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Plan V
Beste medeforummers,

Sinds gisteren ook de trotste bezitter van deze prachtige trein!
Natuurlijk loop ook ik weer tegen een specifiek probleem aan, in combinatie met mijn afremmodules:

Staat de trein op een spanningsloos stuk spoor en krijgt hij weer spanning dan gaat alles goed..
Staat de trein in een afremgedeelte van de remmodule bij een rood sein, en het sein gaat groen gaat ook alles goed..

Wat gaat er dan fout, hoor ik jullie denken?
Staat de trein in een afremgedeelte van de remmodule bij een rood sein, en de spanning gaat er af (bijvoorbeeld door het uitzetten van de baan), en de spanning gaat er weer op dan rijdt de trein met een enorme snelheid achteruit  :-(

In het afremgedeelte staat negatieve wisselspanning bij een rood sein geloof ik? Het heeft iets te maken met de CV instellingen.
Bij ESU is dit vaak 56, braking modus geloof ik. Hoe zit dat bij deze decoder?

Groet,

Guus
Re: Roco Plan V
Wasmi
gast

Re: Roco Plan V
Tja, als je hem dan we aanzet denkt de decoder dat hij op een analoge baan staat, en gaat er inderdaad als een speer vandoor. Je kan analoog detectie uitzetten. Weet zo niet welke CV dat is.

Walter
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Handleiding Zimo decoders Daar zijn de remmodule instellingen vast wel in te vinden.

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Plan V
Klopt, RTFM (read the fucking manual):

CV 29, bit 2=0
CV 112, bit 6=1
CV 124, bit 5=1

Nu gaat het goed,

Guus
Re: Roco Plan V
loc6400
gast

Re: Roco Plan V
Ik rijd met ecos 2. Als ik mijn plan v op adres 31 zet welke decoder moet ik dan kiezen? Dcc, moterola. Mijn koploper van marklin heeft een mfx decoder maar hij rijd wel verlichting werktmaar de geluidfuncties werken niet.
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
DCC , verder kan ik je helaas niet helpen. Heb een ander besturings systeem.

Zie je wel de icoontjes op je scherm van het geluid?

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Corné
gast

Re: Roco Plan V
Ik hoop deze week ook m'n Plan V met sound te kunnen halen , is trouwens al bekend welke variant van de Plan V en T volgend jaar gaan komen ?
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Roco kondigt ieder geval ook een gele T aan: klik. Galerie, 2e foto.

Wellicht 2013? Het is in ieder geval de versie waar ik op wacht. :)

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Corné
gast

Re: Roco Plan V
En velen anderen denk ik , als er volgend jaar een gele Plan T komt hoop ik dat het een nog niet verbouwde gele T is met de nog lange ramen in de cabine zoals de Plan V die nu is uitgebracht .
Re: Roco Plan V
JPeet
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: M. Lankhaar op vrijdag 29 juni 2012, 20:40:39
Eindelijk is het langverwachte Roco model van de NS Plan V bij de dealers gearriveerd. Hieronder de Plan V in wisselstroom (AC) sound uitvoering.

Meer foto's volgen later deze avond.

Met vriendelijke groet,
Martijn Lankhaar

*foto knip*

Hallo ik ben Jan P.

Ik had ook een vraagje. Ik heb zaterdag ook een Plan V 69161 gekocht. Toen ik hem op de baan zette deed op 1ding alles het. Wat het niet deed was de binnen verlichting. Mij trafo is een Intellibox. Als ik de funtie indruk werken de koplampen. De F toetsen 1 t/m 4 doen het ook. F1 is start F2 en F3 de hoorn en F4 de fluit. Wat doe ik niet goed.

Groet, Jan


- Edit Nameless: Foto's uit quote verwijderd -
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Plan V
Hallo Jan p,

ik heb zelf geen intellibox dus weet niet hoe deze werkt, maar bij mij toen ik hem installeerde op de ms 2 deden de functie's boven de f4 het niet.
Heb toen de functie's (boven de F4 )benaderd in het ms 2, zoals volgens het bij de plan v  bijgevoegde functie lijstje van de decoder en toen deden ze het wel.

Wellicht moet je via de intellibox de functie's boven de f4 nog invoeren.


Groet Rob
Re: Roco Plan V
redskin
gast

Re: Roco Plan V
Hoeveel functies kun je in een intellibox ingeven. De trein heeft nl 9 functie (die ik met mijn CR1 reloaded heb kunnen vinden). Heb je er met een intellibox maar 8 mis je er dus een, en dat zal dan de verlichting zijn.
Re: Roco Plan V
Chris
gast

Re: Roco Plan V
Verlichting zit op F7.
Op Intellibox druk lok toets in samen met F3 (zal dan F7 worden) en licht gaat aan (of uit)
Re: Roco Plan V
woutervdw
gast

Re: Roco Plan V
plan t is er ook hoor
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Plan V
Jaha, al een jaar of vijftig, of bedoel je dat niet?
Re: Roco Plan V
loc6400
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Aliebengalie op maandag 09 juli 2012, 04:26:16
DCC , verder kan ik je helaas niet helpen. Heb een ander besturings systeem.

Zie je wel de icoontjes op je scherm van het geluid?

Ik zie de icoontjes wel ja maar verder doet het geluid niks.


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Het enigste wat ik nog zou kunnen bedenken is proberen bij iemand anders , of terug naar de winkel.
Het is erg vervelend,maar als je wel de icoontjes zie,maar je hoort niets als je op de bijbehorende toets drukt is het zeker niet goed.

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Soms vraag ik me wel eens af of mensen wel in het bijgeleverde boekie van een lok of een centrale kijken....... :(

Denk het niet. :P

Gr, Ben.
Re: Roco Plan V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: loc6400 op maandag 09 juli 2012, 20:37:49
Ik zie de icoontjes wel ja maar verder doet het geluid niks.

Nou gisteren nog een zelfde probleem opgelost.
Draai de spanning van je voeding van je ECoS op naar 18 volt en zie je hoort geluid.
zie deze link

Mvg, Johan
Re: Roco Plan V
Spoorman
gast

Re: Roco Plan V
Dat zeg ik, boekie lezen. :D
Re: Roco Plan V
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Roco Plan V
 :O
Na mijn Piko Spurt is deze Roco Plan V mijn 2de niet Marklin treintje.
Ik kan alleen maar zeggen  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hij ziet er geweldig uit. Deze is recht. Het geluid is prima, maar redelijk hard.
1 minpuntje  :? de sluitverlichting aan een kant deed het niet en er lag losse bagage te rammelen in het bagagecompartiment. De tijdens het transport uitgevallen decoder weer ingeprikt en proefrijden maar!

Ingereden en geijkt in I-train. Wat rijd dit mooi! :warning:

Groet,
Hugo
Re: Roco Plan V
JPeet
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: woutervdw op maandag 09 juli 2012, 16:53:00
plan t is er ook hoor

Ik heb wat de binnen verlichting betreft van Plan V de Loc toets samen met F3 ingedrukt op de Intellibox. Maar helaas er gebeurde niets. Ofschoon ik bij een andere loc wel hem om kan zetten naar F7 . Mijn vraag, is F7 de binnen verlichting? Of is het een andere F toets voorbij de F4? Of bestaat er nog een andere mogelijkheid om de binnenverlichting om te zetten.
Groet, Jan
Re: Roco Plan V
Aliebengalie
gast

Re: Roco Plan V
Als je knopje Lok# en daarna gelijk F3 indrukt gaat ie echt aan hoor,ik heb ook zo'n int.box.

Je mag de knopjes niet gelijktijdig indrukken , dan gebeurt er namelijk niets.

En wacht je te lang tussen het indrukken van de beiden knoppen , werkt het ook niet.

Dus allebei snel achter elkaar.

Suc6

Mvg: Alex
Re: Roco Plan V
JPeet
gast

Re: Roco Plan V
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 10 juli 2012, 05:23:30
Als je knopje Lok# en daarna gelijk F3 indrukt gaat ie echt aan hoor,ik heb ook zo'n int.box.

Je mag de knopjes niet gelijktijdig indrukken , dan gebeurt er namelijk niets.

En wacht je te lang tussen het indrukken van de beiden knoppen , werkt het ook niet.

Dus allebei snel achter elkaar.

Suc6

Mvg: Alex

Helaas het werkt niet. Ik heb gedaan wat Alex zij( Als je knopje Lok# en daarna gelijk F3 indrukt gaat ie echt aan hoor) . Ik heb toen de Syntus treinstel geprobeerd. Die werk wel. Ik frees dat de binnen verlichting kapot is. Ik ga nog even naar kijken of ik bij iemand hem op een andere märklin baan mag testen. Anders gaat hij terug.