Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail

Gestart door Spoorman vrijdag 29 juni 2012, 08:33:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Een goede kennis heeft deze fraaie 221 van de Bocholter Eisenbahn, echter in 2-rail.


Foto: Roco.cc

Om toch te kunnen rijden is tijdelijk de kap gewisseld met een rode 3-rail 221. Eerder heb ik mijn Roco 221 omgebouwd van 3 naar 2-rail en de onderdelen kunnen dus mooi in deze BE lok.

Belangrijkste verschil is het bodemplaatje van een van de draaistellen waarop de sleper zit gemonteerd. Omdat dit de nodige ruimte vraagt is bij Roco 3-railers veelal één aandrijfas opgeofferd. Het bodemplaatje is voor een paar euro te bestellen bij Roco onderdelenservice of via je lokale treinelier.



De boel maar eens uit elkaar gehaald: draden van de stroomafnemertjes los gesoldeerd, het draaistel voor de sleper uit genomen, de scheenplaten welke opgestoken zitten verwijderd en het draaistel opengemaakt. Het zijn feitelijk 2 helften welke zo van elkaar kunnen. De 4 tandwieltjes die de 2e as aandrijven worden verwijderd en het draaistel kan weer in elkaar en teruggeplaatst in de lok.









De assen van beide draaistellen worden voorzien van 3-rail wieltjes. Dit kan eenvoudig door voorzichtig met een messing nagel of een dunne doorslag de as uit het wieltje te tikken. Het zit niet heel erg vast immers de binnenring is kunststof. Van de as zonder aandrijving wordt ook het tandwiel verwijderd. Overigens rijden de Roco 2-rail wielen prima op Marklin C en K-rail dus vervangen is niet persé noodzakelijk maar ik heb ze toch liggen.

De 3-rail wielen met de hogere flens worden er weer opgezet met behulp van een wielenpersje en tevens op 14mm gezet. Overigens gaat dit ook goed tussen duim en wijsvinger en met hulp van een schuifmaat.




Het geheel wordt weer gemonteerd incl. het sleperbodemplaatje. Wat nog rest zijn de draden van de stroomafnemertjes samen te voegen op de print en de sleper te monteren en aan te sluiten. In dit geval een Roco fluistersleper.





De oude situatie op de print: de 4 draden van de draaistellen zitten links en rechts boven en onder gesoldeerd. In de nieuwe situatie op de print worden de aansluitingen van de draaistellen van de railmassa alle 4 samengevoegd op 2 aansluitpunten en de nieuwe draad van de sleper op de andere.



In de lok komt een 76420 UH* decoder die ik overgekocht heb van Wijbe. Even afregelen op snelheid en de motorregeling tunen op een net rijgedrag, kap erop en rijden maar! :)

Gr, Ben.

Edit: 9/4/2016 fotolinks gerepareerd.
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Simpele en nette ombouw Ben!

Ik heb mijn Roco ook omgebouwd nu met dit plaatje is stukken beter :P



groeten Dylan
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Ben,

Jij bent de ware "ombouwkunstenaar"  :thumbup:

De eigenaar van deze Br221 zal ongetwijfeld in z'n nopjes zijn met deze mooie 221 uitvoering.
Hij boft maar dat ie jouw in zijn kenniskring heeft.  ;)

Begrijp ik goed dat 3-rail assen niet per definitie altijd op 14 mm zijn afgesteld??

Jan
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Die decoder heeft 2 functieuitgangen. Kun je misschien de sluitlichten mee schakelbaar maken?
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Netjes gedaan Ben.
Een redelijk eenvoudige ombouw met standaard onderdelen.
Moest er geen loksound in, met een brullend dieselmotor geluid?  ;)
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Citaat van: Wijbe op vrijdag 29 juni 2012, 11:12:06

Die decoder heeft 2 functieuitgangen. Kun je misschien de sluitlichten mee schakelbaar maken?


Citaat van: Kappa op vrijdag 29 juni 2012, 13:37:10

Moest er geen loksound in, met een brullend dieselmotor geluid?  ;)


Dat kan.

Maar ik weet niet of de eigenaar dat wil. Het is een arme man, nog maar net met vroegpensioen. Geen leasebak met tankpas, geen mobiel, geen notebook en geen onkostenvergoeding meer. :P

Gr, Ben.
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Citaat van: Spoorman op vrijdag 29 juni 2012, 17:08:29
Maar ik weet niet of de eigenaar dat wil. Het is een arme man, nog maar net met vroegpensioen. Geen leasebak met tankpas, geen mobiel, geen notebook en geen onkostenvergoeding meer. :P
En jij bent die goedzak die deze lok, in naam van de hobby, belangeloos ombouwt? :P
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Ik zou mijn handen dichtknijpen bij zo een belangenloze(!) ombouw en verder niet nog meer pretenties hebben.
Misschien kan die arme man gaan sparen voor nog een andere Roco Br221;
de BE D20; eveneens een supermodel (m.i.) en met geluid!
Maar ja, wie weet heeft ie al meerdere van deze modellen en wil ie alleen maar dat er mee gereden kan worden??

Ben, nogmaals petje af! I
Jij bent een ware liefhebber die ook mensen helpt die het wat minder hebben!
Re: Ombouw Roco 221 BE van 2 naar 3-rail
Ja dat kan ik beamen :D

gr erik