Een goede kennis heeft deze fraaie 221 van de Bocholter Eisenbahn, echter in 2-rail.
Foto: Roco.ccOm toch te kunnen rijden is tijdelijk de kap gewisseld met een rode 3-rail 221. Eerder heb ik mijn Roco 221 omgebouwd van 3 naar 2-rail en de onderdelen kunnen dus mooi in deze BE lok.
Belangrijkste verschil is het bodemplaatje van een van de draaistellen waarop de sleper zit gemonteerd. Omdat dit de nodige ruimte vraagt is bij Roco 3-railers veelal één aandrijfas opgeofferd. Het bodemplaatje is voor een paar euro te bestellen bij Roco onderdelenservice of via je lokale treinelier.
De boel maar eens uit elkaar gehaald: draden van de stroomafnemertjes los gesoldeerd, het draaistel voor de sleper uit genomen, de scheenplaten welke opgestoken zitten verwijderd en het draaistel opengemaakt. Het zijn feitelijk 2 helften welke zo van elkaar kunnen. De 4 tandwieltjes die de 2e as aandrijven worden verwijderd en het draaistel kan weer in elkaar en teruggeplaatst in de lok.
De assen van beide draaistellen worden voorzien van 3-rail wieltjes. Dit kan eenvoudig door voorzichtig met een messing nagel of een dunne doorslag de as uit het wieltje te tikken. Het zit niet heel erg vast immers de binnenring is kunststof. Van de as zonder aandrijving wordt ook het tandwiel verwijderd. Overigens rijden de Roco 2-rail wielen prima op Marklin C en K-rail dus vervangen is niet persé noodzakelijk maar ik heb ze toch liggen.
De 3-rail wielen met de hogere flens worden er weer opgezet met behulp van een wielenpersje en tevens op 14mm gezet. Overigens gaat dit ook goed tussen duim en wijsvinger en met hulp van een schuifmaat.
Het geheel wordt weer gemonteerd incl. het sleperbodemplaatje. Wat nog rest zijn de draden van de stroomafnemertjes samen te voegen op de print en de sleper te monteren en aan te sluiten. In dit geval een Roco fluistersleper.
De oude situatie op de print: de 4 draden van de draaistellen zitten links en rechts boven en onder gesoldeerd. In de nieuwe situatie op de print worden de aansluitingen van de draaistellen van de railmassa alle 4 samengevoegd op 2 aansluitpunten en de nieuwe draad van de sleper op de andere.
In de lok komt een 76420 UH* decoder die ik overgekocht heb van Wijbe. Even afregelen op snelheid en de motorregeling tunen op een net rijgedrag, kap erop en rijden maar!
Gr, Ben.
Edit: 9/4/2016 fotolinks gerepareerd.