Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?

Gestart door Wijbe donderdag 28 juni 2012, 23:12:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
2 ledjes in serie gezet met een voorschakelweerstand. Met krystal clear vastgezet op het frame van mijn br 86 om het drijfwerk te verlichten.

Nu is voor de tweede keer een ledje kapot gegaan. Vreemde verschijnsel is dat de andere wel blijft branden. De ene knipperde nog een paar minuten en toen was het over.

Iemand enig idee/verklaring als oorzaak? Zelf denk ik sluiting met de lokmassa?
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Citaat van: Wijbe op donderdag 28 juni 2012, 23:12:31
2 ledjes in serie gezet met een voorschakelweerstand. Met krystal clear vastgezet op het frame van mijn br 86 om het drijfwerk te verlichten.

Nu is voor de tweede keer een ledje kapot gegaan. Vreemde verschijnsel is dat de andere wel blijft branden. De ene knipperde nog een paar minuten en toen was het over.

Iemand enig idee/verklaring als oorzaak? Zelf denk ik sluiting met de lokmassa?

Heb je voor de inbouw in het drijfwerk ook de ledjes gewoon eens laten branden aan de decoder?




groeten Dylan
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Yep, boel deed het perfect. Heeft ongeveer 3 uur gebrand.
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Raar... Denk dan toch een sluiting ?



groeten Dylan
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
welke ledjes en waarde voorschakelweerstand ?
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Deze, 2 stuks in serie met een weerstand van 820 ohm. Moet voldoende zijn.

Aparte blijf ik vinden dat de ene nog altijd brand, terwijl de andere niet brand.


EDIT Ad: Link hersteld.
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
allebei in de juiste richting gesoldeerd ? De weerstand zou voldoende moeten zijn bij een spanning van 19 V (esudecoderuitgang).

The wizard thinks arrays with just two LEDs are cool too.

Solution 0: 2 x 1 array uses 2 LEDs exactly

+19V      R = 680 ohms

The wizard says: In solution 0:
each 680 ohm resistor dissipates 272 mW
the wizard thinks 1/2W resistors are needed for your application 
together, all resistors dissipate 272 mW
together, the diodes dissipate 132 mW
total power dissipated by the array is 404 mW
the array draws current of 20 mA from the source.

http://led.linear1.org/led.wiz

daar krijg je ook een tekeningetje na de berekeing.
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Als beide LEDs in serie staan en er brand er nu maar nog één van dan moet de andere LED kortgesloten zijn.
Normaal als je lampjes (of LEDs) in serie zet en er is er 1 stuk dan gaan de overige lampen (of LEDs) in de betreffende serie ook uit (denk aan kerstboom en defecte lampje zoeken).

In dit geval is het de vraag bij de LED die het niet doet 'waar zit de sluiting'.
Is de LED defect geraakt en maakt hij dus intern sluiting (zou je door kunnen meten met een multimeter).
Of maakt de LED contact met het frame van de locomotief (er van uit gaande dat het frame van metaal is). Waarbij de stroom niet door de LED gaat, maar door het frame van de locomotief. In dat geval zou je de LED weer los kunnen halen van het frame en kijken of de LED het dan wel weer doet.
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Wijbe,

Meet de kapotte led eens door met een multimeter in de diode stand.
Als de led nog heel is gaat deze zwak branden.
Heb je de leds niet op een printje gesoldeerd?
Staat de AUX uitgang gedimd?
Verlaag de weerstand eens naar 560 ohm.
Ik heb een br 38 met leds omgebouwd en in de tender zitten twee leds in serie met een weerstand van 820 ohm en doen het prima.
De leds heb ik daar wel op een stukje print gesoldeerd.
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37482.0
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Citaat van: minitreintje op vrijdag 29 juni 2012, 07:55:35
Heb je voor de inbouw in het drijfwerk ook de ledjes gewoon eens laten branden aan de decoder?
groeten Dylan

Citaat van: Wijbe op vrijdag 29 juni 2012, 08:33:46
Yep, boel deed het perfect. Heeft ongeveer 3 uur gebrand.

In dat geval lijkt het erop, dat de lijm die je gebruikt die ene led kortsluit, of het metalen lokhuis verbind de plus en min van die ene led.

Gr.  Charlie
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Denk toch sluiting. Ene led doet niks meer, andere doet het nog wel. Poging 3, nu niet meer met krystal klear maar met dubbelzijdige tape.

Overgins kwam me thet loshalen van de ledjes ook verf mee. Gelukkig op onzichtbare plekken. Maar toch jammer, het is dan wel een afgeragde br86'er (Mijn 3e loc, expirimenteerloc) maar vaag iets.
Re: ledje gaat kadoek, andere blijft branden, staan in serie. Oorzaak?
Soms zijn LEDjes die in grote partijen op internet worden aangeboden van "B" kwaliteit.
Dat betekent dat er binnen de partij te veel verschil in helderheid en stroomopname zit.
Vaak wordt dan de hele parij van 10.000'en ledjes afgekeurd, en duikt dan via een lange omweg op Ebay op.
Omdat het stroomverbruik niet gelijk is zal bij serieschakeling de aangelegde spanning zich niet netjes over
de leds verdelen, Hierdoor zal de ene led eerder sneuvelen dan de andere en dat maakt zo'n parij ongeschikt
voor bijvoorbeeld kerstboomverlichting.

Als je dus een grote parij voordelige Leds gekocht hebt, die je in serie gaat schakelen zit er niets anders op om ze uit
te sorteren op helderheid en stroomverbruik. Dat wordt natuurlijk een heel vlooiencircus...
Overigens bestaat daarvoor een soort van geisoleerde pincet onder andere te verkrijgen bij de Ledbaron.

Nog verstandiger is het om restpartijen SMD componenten te kopen. Deze zitten getaped op de rol, hebben een
model nummer en gegarandeerde specificaties. Vaak is het restant van zo'n reel te kort om nog in een pick-and-place
machine te zetten en gaan ze het hobbycircuit in.

Cor