Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

4Mfor

Gestart door Vince zondag 29 april 2007, 23:37:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:4Mfor
Mathijs
gast

Re:4Mfor
Vindt de 4Mfor er altijd cool uit zien, heeft wel wat als zoiets over baan heen dondert.

Mathijs
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Zo zeg, dat ziet er gelikt uit,

Met beeld en geluid wordt het allemaal veel duidelijker.

Er vallen mij wel enkele dingen op:

A. Er worden wapens geplaats op voertuigen, deed Marklin eerst niet, kijk maar naar de M48 van 2008 en de nieuwe met camouflage van 2009, zit er een boordkanon bij + een antenne.

B. Die gele ambulance voor NL is een beetje vreemd, naar mijn inzien, heeft geen enkel krijgsmachtsdeel in Nederland een gele ambulance, valt teveel op natuurlijk. Eventjes maar afwachten wat daar de bedoeling van is, zal natuurlijk wel een reden achter zitten 8)

Voor de rest leuke modellen met vooral de Puma, als een verassing :D

Marklin ziet er goed uit, ga zo door!
Re:4Mfor
Mathijs
gast

Re:4Mfor
Klopt de ambulances van de krijgsmacht zijn gewoon groen anders zou het inderdaad wel heel erg opvallen als de ambulance komt.

Mathijs
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op zaterdag 31 januari 2009, 21:20:25
Voor de rest leuke modellen met vooral de Puma, als een verassing :D

Ik dacht héél even dat het een CV90 was, maar helaas ;-)
Re:4Mfor
chris
gast

Re:4Mfor
Toch fijn om te zien dat er mensen zijn die regels compleet aan hun laars lappen.
Lees de teksten eens onder de folder.


Hoppa....
Maar goed, ik hou me aan de regels.
Maar nu het er toch staat, erg leuk spul.
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Hoi,

Ik neem aan dat je nu uit oogpunt van een winkel praat??
Anders had jij ze ook niet eens mogen hebben....

Marcel
Re:4Mfor
chris
gast

Re:4Mfor
absoluut !
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Site is al niet meer te benaderen.... :shock:
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: AlexDalex op zaterdag 31 januari 2009, 19:07:25
Op onderstaande site bij het linkje nieuws 2009
staat de 2009 4MFOR folder.

Blijkbaar heeft iemand 'm tot de orde geroepen, kan er niks meer over vinden.... :?
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Hmmm,

Nou heb ik nog steeds niets gezien :evil:.
Wanneer is/was de release datum ??
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Marcel u vraagt wij draaien 8)

Tadaa!

Kuipers met beeld

Re:4Mfor
Mathijs
gast

Re:4Mfor
Ze zien er achter wreed uit 8) Heel leuk :o

Mathijs
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
En nu ook de Duitstalige folder van 4mfor 2009

Kijk en geniet: 4mfor 2009
Re:4Mfor
HEG
gast

Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op zaterdag 31 januari 2009, 21:20:25
Zo zeg, dat ziet er gelikt uit,

Met beeld en geluid wordt het allemaal veel duidelijker.

Er vallen mij wel enkele dingen op:

B. Die gele ambulance voor NL is een beetje vreemd, naar mijn inzien, heeft geen enkel krijgsmachtsdeel in Nederland een gele ambulance, valt teveel op natuurlijk. Eventjes maar afwachten wat daar de bedoeling van is, zal natuurlijk wel een reden achter zitten 8)

Voor de rest leuke modellen met vooral de Puma, als een verassing :D

Marklin ziet er goed uit, ga zo door!

Deze ambulance is niet van het leger inderdaad maar bestaat wel echt. Zoals het roepnummer al aangeeft 02 155 en de tekst Fryslan. De ambulance staat op Ameland als 2de ambulance en is dus wel degelijk een realistisch voertuig.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Zou deze dan in werkelijkheid net als SAR onder de Marine vallen?

Anders kan ik de connectie niet maken met gele ambulance >>> krijgsmacht

Het is in ieder geval leuk en nuttig om te weten dat dit model op Ameland gestationeerd is, bedankt voor deze informatie :D
Re:4Mfor
HEG
gast

Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op donderdag 12 februari 2009, 20:54:38
Zou deze dan in werkelijkheid net als SAR onder de Marine vallen?

Anders kan ik de connectie niet maken met gele ambulance >>> krijgsmacht

Het is in ieder geval leuk en nuttig om te weten dat dit model op Ameland gestationeerd is, bedankt voor deze informatie :D

Nee er is geen connectie met de marine. De ambulance dienst valt gewoon onder de RAV Fryslan en wordt bemand door vrijwilligers. Misschien dat men het voertuig via defensie verkregen heeft, maar volgens mij is er geen connectie tussen defensie en ambulancedienst.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Goedemiddag.
Zie bij de nieuwe produkten de 47022 als Zwitsers nieuwtje........
Is er ooit meer geweest op dit gebied...?
Lees graag
Mvgr.
Re:4Mfor
Gerard
gast

Re:4Mfor
[Off-topic]
Citaat van: Teddyvallei op donderdag 12 februari 2009, 20:54:38
Zou deze dan in werkelijkheid net als SAR onder de Marine vallen?
De SAR (Search And Rescue)-flight valt onder de Luchtmacht en is gestationeerd op de Vliegbasis Leeuwarden.
De Marine-variant hiervan heet OSRD (Opsporings- en Reddings Dienst) en heeft als thuisbasis Marine Vliegkamp De Kooy bij Den Helder.
[/Off-topic]
Re:4Mfor
Henk-Jan
gast

Re:4Mfor
Het ziet er weer mooi uit!
Dan zal ik artikel nummer 46968 maar eens gaan bestellen.
Maar het is nu nog steeds wachten op het artikel nummer 48717 Leopard 2 met flachwagen.
Het artikel nummer 46961  kbs 443 met 2 ,,fennek'' was vorig jaar november al uitgebracht.

henk-jan
Re:4Mfor
Marklin-Gijs
gast

Re:4Mfor
Even een paar vraagjes :P
Hoe ziet de rongewagon met de 2 nederlandse fenneks eruit ? is de wagon ook grijs zoals op de foto staat, of is het een bruine bak?
En 48717, het is mooi dat het een wagen van de NS is, maar de tank heeft geen eens camo kleuren zo te zien, of toch wel ?

Tot slot : De nieuwe 4mfor artikelen voor 2009 zien er toppie uit :D, jammer dat er maar 1 NS wagon bij komt......

Groeten, Gijs. 8)
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Gerard op zaterdag 14 februari 2009, 19:33:01
[Off-topic]
Citaat van: Teddyvallei op donderdag 12 februari 2009, 20:54:38
Zou deze dan in werkelijkheid net als SAR onder de Marine vallen?
De SAR (Search And Rescue)-flight valt onder de Luchtmacht en is gestationeerd op de Vliegbasis Leeuwarden.
De Marine-variant hiervan heet OSRD (Opsporings- en Reddings Dienst) en heeft als thuisbasis Marine Vliegkamp De Kooy bij Den Helder.
[/Off-topic]

Je hebt helemaal gelijk Gerard :D

Heb weinig kennis van de Klu en de marine, daarom ook de vraag over de ambulance. Ik begrijp alleen de achterliggende reden niet van Marklin om met een gele variant te komen?
Re:4Mfor
Gerard
gast

Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op zaterdag 14 februari 2009, 21:28:44
Ik begrijp alleen de achterliggende reden niet van Marklin om met een gele variant te komen?
Ik ook niet.
Re:4Mfor
Tampie
gast

Re:4Mfor
Citaat van: Marklin-Gijs op zaterdag 14 februari 2009, 21:11:45
Even een paar vraagjes :P
Hoe ziet de rongewagon met de 2 nederlandse fenneks eruit ? is de wagon ook grijs zoals op de foto staat, of is het een bruine bak?
En 48717, het is mooi dat het een wagen van de NS is, maar de tank heeft geen eens camo kleuren zo te zien, of toch wel ?

Tot slot : De nieuwe 4mfor artikelen voor 2009 zien er toppie uit :D, jammer dat er maar 1 NS wagon bij komt......

Groeten, Gijs. 8)

Niet alles bij het leger heeft het drie kleurig vlekkenpatroon (DKV) Met name het oudere materiaal. De DAF 4-tonner bijvoorbeeld.
Tot medio 1995 was alles binnen de landmacht effe groen. Zelfs de uniformen. Al het nieuwe materiaal wat nu binnen stroomt heeft wel het DKV. De tank hierboven is een oudere versie van de leopard 2.  Volgens mij de leopard 2A4. Die had het DKV destijd nog niet.

MvG

Re:4Mfor
Marklin-Gijs
gast

Re:4Mfor
Ik heb de 46961 laatst gekocht, met de 2 NL fenneks. Ziet dr mooi uit.
Maar er zitten ook van die zwarte plaatjes bij, ik kan er maar niet achter komen waarvoor dat is ?  :o

Groeten, Gijs  8)
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Die klem je in de wagen, tussen de zijwanden, om de voertuigen tijdens de rit op hun plek te houden. Bij de Fennek is dat echter niet nodig omdat die van zichzelf al klemvast zitten omdat ze zo breed zijn... Voor de Benzjes zijn ze bijvoorbeeld wel nodig.
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Tampie op zondag 15 februari 2009, 10:00:42
De tank hierboven is een oudere versie van de leopard 2.  Volgens mij de leopard 2A4. Die had het DKV destijd nog niet.

Van de week even gekeken op de Bernhardkazerne in Amersfoort. Daar staat een Leopard2A4, en die is inderdaad effen groen.

De tank staat daar trouwens als statisch object opgesteld, al was-ie onlangs ineens foetsie! Hmmmm... :? Twee dagen later of zo stond-ie weer op zijn plek, alsof hij nooit weg was geweest :-P
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re:4Mfor
Opnieuw geverfd misschien?
Je rijdt tenslotte met een 'statisch' object niet zo maar het terrein af, toch  :?:
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Sousa op zaterdag 21 februari 2009, 12:53:37
Opnieuw geverfd misschien?
Je rijdt tenslotte met een 'statisch' object niet zo maar het terrein af, toch  :?:

Ik heb geen idee. Het kan zijn dat-ie nog rijvaardig is en ergens moest opdraven, het kan ook zijn dat ze 'm naar binnen hebben gehaald voor onderhoud of zo. Normaal gesproken staat-ie in ieder geval op een in het gras gelegen betonnen plaat opgesteld langs de hoofdweg die over het kazerneterrein loopt. Het is een raar gezicht als op een ochtend ineens alleen de betonnen plaat en het bordje met uitleg er nog zijn :-P

EDIT: Even op zoek geweest naar foto's van de Amersfoortse 2A4... Foto gevonden (HIER) maar daar staat-ie niet op zijn vaste plek. Ik heb daarom het idee dat-ie nog rijvaardig is. Kan het wel eens vragen aan de mannen daar.
Re:4Mfor
Tampie
gast

Re:4Mfor
Citaat van: Acido op zaterdag 21 februari 2009, 12:57:44
Citaat van: Sousa op zaterdag 21 februari 2009, 12:53:37
Opnieuw geverfd misschien?
Je rijdt tenslotte met een 'statisch' object niet zo maar het terrein af, toch  :?:

Ik heb geen idee. Het kan zijn dat-ie nog rijvaardig is en ergens moest opdraven, het kan ook zijn dat ze 'm naar binnen hebben gehaald voor onderhoud of zo. Normaal gesproken staat-ie in ieder geval op een in het gras gelegen betonnen plaat opgesteld langs de hoofdweg die over het kazerneterrein loopt. Het is een raar gezicht als op een ochtend ineens alleen de betonnen plaat en het bordje met uitleg er nog zijn :-P

EDIT: Even op zoek geweest naar foto's van de Amersfoortse 2A4... Foto gevonden (HIER) maar daar staat-ie niet op zijn vaste plek. Ik heb daarom het idee dat-ie nog rijvaardig is. Kan het wel eens vragen aan de mannen daar.

Een tank is opzich makkelijk weg te slepen met een genie cq bergingstank. Waarschijnlijk is zo een 'monument' of 'poortwachter' helemaal ontdaan van motor e.d. Dit doen ze ivm milieu wetgeving.  Het zo heel goed mogelijk kunnen zijn dat dit is gebeurd.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

online
Re:4Mfor
Als de tank op een betonplaat staat, kan hij best rijvaardig zijn. Bij eventuele lekkages wordt milieuverontreiniging voorkomen door het beton.

groetjes
Henk
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re:4Mfor
Gelukkig hebben we nu de foto nog  :P
Met dank aan Acido.

Als ik in A'foort ben binnenkort ga ik het van dichtbij bekijken.

Nu maar weer on topic, lijkt me.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Martijn en de andere,

Ik ben er een tijdje geleden geweest en heb een bezoek gebracht aan het Cavaleriemuseum, en daar had ik ook dezelfde vraag gesteld die jullie nu stellen, omdat ik afdrukken in het gras zag van deze Leopard 2A4. Deze Leopard 2A4 is een van de (vele) tanks die niet zijn ge-updated naar 2A6, en deze is geschonken aan het museum die deze in rijvaardige staat wil behouden, en 1* keer per 1/2 jaar of 1* per jaar zijn rondjes laat rijden en natuurlijk voor het onderhoud even naar de garage (uiteraard in dezelfde garages waar de 2A6 worden onderhouden) :D

Het museum is echt een aanrader om te bezoeken, geschiedenis ten top veel leuke voertuigen en de enige nog in Nederland verblijvende Landsverk.

By The Way: Open Dagen Koninklijke Landmacht: Juni 2009 te Amersfoort op de Bernhardkazerne / Vlasakkers, Bron www.defensie.nl
Re:4Mfor
PzHRobert
gast

Re:4Mfor
Hallo allemaal :)

Stom toevallig kwam ik op deze site/forum terecht via Google.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb niks met Marklin oid. zeker niet met de 4Mfor modellen maar vond dit wel een aardig topic om eens door te lezen en deel aan te nemen :D

ZoalsTeddyvallei al aangeeft, de Leopard 2A4 is van het Caveleriemuseum. Deze staat normaal gesproken op een en de zelfde plaats namelijk rechts naast het museum bij de ingang. Deze 2A4 wordt ook wel gebruikt met rondritten eens per jaar (ook wel meerdere malen en op andere plaatsen) dus hij is nog volledig werkend ;) Niet geupdate en nog in de oude kleur olive :)
Naast de 2A4 heeft het museum een stuk of 2/3 Leopard 1's (ex KL) die nog in werkend zijn, Centurion tanks (ook stuk of 2/3) en een M24 Chafee. Naast de voertuigen in het museum (bijna allemaal werkend nog overigens) heeft het museum nog een reserve collectie met o.a. een M109 en Leopard les voertuig.
De Fennek die in het museum staat is trouwens een prototype. Daar is er nog een van in NL en die staat in het infantrie museum in de Harskamp.

Over de wagons van de Fenneks, deze zijn bruinkleurig van Transwagon. Uiteraad zijn er wagons waar de Fenneks op staan maar vooral de Transwagons worden gebruikt voor het vervoer van wielvoertuigen (Dafjes, MB's, Fenneks etc). Hier heb ik ook recent foto's van gemaakt toen twee weken terug het 42TKBAT uit Havelte op oefening ging.
Ook heb ik foto's van div. wagons van Defensie, het oprijden van materieel, vast zetten van materieel en opschriften van wagons+type wagons.
Als iemand daar interesse in heeft, roept u het dan maar, dan  zal ik kijken wat ik kan vinden/doen :)

Groeten, Robert
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hèy Robert welkom op ons forum :D

Als je foto`s hebt, schoom niet deze te plaatsen, dit vinden alle lezers van dit topic alleen maar leuk 8)
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

online
Re:4Mfor
Robert,

Ik wil wel fotos zien van het beladen van treinen met Nederlands leger-materieel.

groetjes
Henk
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Zo,

Even dit draadje onder de aandacht brengen want:

er is weer nieuw model leverbaar bij de firma Grootendorst en andere, en welk model valt er deze keer te koop?

Panzertransport mit "Leopard 1".

En nu wachten op onze Nederlandse paradepaardjes, Marklin bedankt voor deze opleving, hopelijk mag dit nog van een zèèr lange duur zijn :D

By the way voor belangstellende van Land / lucht / zeemacht

Open dagen bij de Koninklijke Landmacht: 6 tot en met 7 juni Amerfoort
Open dagen bij de Koninklijke Luchtmacht 19 en 20 juni op Vliegbasis Volkel
Open dagen bij de Koninklijke Marine op 10 tot en met 12 juli op Marinebasis Den Helder

Voor meer informatie: Ministerie van Defensie
Re:4Mfor
Chris
gast

Re:4Mfor
wagen 48717  wagen met Nederlandse Leopard tank is geleverd !
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
TOPPIE en hoe ziet "ze" eruit?
Re:4Mfor
Chris
gast

Re:4Mfor
Tja...
Eerlijk ?

Op de zijkanten mist het NL aanduiding.
NL vlag is nergens te vinden,
Ik vind de Roco mooier.
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:4Mfor
Ik heb er dus maar eentje gekocht  8)

Tja heb weinig verstand van 't leger :D

Jeroen kan er in iedergeval geen genoeg van krijgen... neehee tis geen speelgoed dus in de doos laten zitten en met je ogen kijken  :mrgreen:

Re:4Mfor
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:4Mfor
1 ding snap ik niet, er zit bij railway iets bij van 1.400? en het zijn 4 wagonnen en een vervoersmiddel voor de soldaten , terwijl de rest goedkoper is, beetje raar
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Märklinliefhebber jr. op vrijdag 05 juni 2009, 16:51:27
1 ding snap ik niet, er zit bij railway iets bij van 1.400? en het zijn 4 wagonnen en een vervoersmiddel voor de soldaten , terwijl de rest goedkoper is, beetje raar

Dat is voor spoor 1, voor bijv. LGB,

@Chris, jammer dat de èchte details missen, Roco heeft de 2A4 uitgebracht, die van Marklin is een Leopard 2A?? Misschien stond de vlag op de voorgaande series wel niet op de zijkant van de Leopard, maar is deze aangebracht bij de latere ge-update versie zoals de Leopard 2A5/2A6 maar dat is van mijn kant een gok :D

De Leopard 2A6 hier mag je klikken zie je duidelijk de vlag op de zijkant, ik kan alleen geen foto meer vinden van de Nederlandse Leopard 2A4 of voorgaande versie, misschien kan iemand anders die er meer van weet, dit uitleggen.

In ieder geval bedankt voor de uitleg Chris, en die van Roco ziet er ook TOPPIE uit 8)

Re:4Mfor
Chris
gast

Re:4Mfor
Ik durf het niet te zeggen.
De tank ziet er natuurlijk verder prima uit, met nog los op te zetten onderdelen.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Ga je deze ook nog op je site bespreken?

Die bespreking over de fenneks (46961) was een goed stukje 8)
Re:4Mfor
Chris
gast

Re:4Mfor
Zal ik doen. (van het weekend)
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Bedankt Chris, ik denk dat ik niet de enige ben die dit hartstikke leuk vindt :D
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

online
Re:4Mfor
Foto's van de Nederlandse wagon en Leopard2 in dit topic
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14699.msg270273#msg270273
groetjes
Henk
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:4Mfor
mijn oom heeft er 1 op marktplaats staan !!!
groet robert
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Enorme trap omhoog :mrgreen:

Marklin is "opeens" begonnen met leveren van een groot aantal modellen. Zowel nieuwe artikelen van 2008 (die uitgesteld waren) als nieuwe van 2009, waaronder een model van Military Police dat breed inzetbaar is, en ook door Nederland werd / word ingezet voor militaire transporten naar en door Duitsland 8)

Modellen zijn tot op heden nog niet in de reguliere handel (Nederland) te koop bij mijn weten, dit kan / gaat natuurlijk binnen enkele dagen veranderen :idea:

Kijk voor info, prijzen op www.4mfor.de
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Heden staat het stoplicht op groen en dus op ebay zijn de eerste te koop, en waar heb ik het dan over :?: :arrow: DE BOXER

Helaas maar 1 foto maar het gaat om de beeldvorming, en hij ziet er geweldig uit, Marklin TOP 8) 8) 8) 8) 8)