Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

4Mfor

Gestart door Vince zondag 29 april 2007, 23:37:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 17:44:43
Hebben ze in België een leger dan? ik dacht dat ze alleen patatten verkochten :lol: :lol: :lol:
ben jij nou mal.
Patatten zijn 'out'. :mrgreen:

Ze doelen nu meer op bier en chocolade :lol:

Dennis
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 17:37:33
Het zou nog meer leuk worden als ze nog meer Nederlands spul zouden gaan maken, maar ik ben bang van niet.

enkele voorbeelden:

CV 90 8) 8) 8) 8) 8)
YPR 765;
Bushmaster;
mercedes jeeps;
leopard 1 bergingstank;
DAF vrachtwagens.

Het is een super mooie serie en zeer realistisch, ga door marklin :D  8) 8) 8)

De CV90 is een stoer voertuig, ik ben bij een rijtest geweest; zit een lekker geluidje in ook :-)

Maar ik zou het vooral leuk vinden als ze de DAF vrachtwagens zouden uitbrengen, omdat die zo ontzettend karakteristiek zijn voor het Nederlandse leger. Iedereen kent de viertonners, modellen van die dingen vliegen weg volgens mij :mrgreen:
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Acido,

Ik hoop dat ze het doen, maar Marklin kennende :? :? :?

reken ik daar niet echt op, maar wie weet :D
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: minirailz op dinsdag 13 mei 2008, 20:05:41
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 17:44:43
Hebben ze in België een leger dan? ik dacht dat ze alleen patatten verkochten :lol: :lol: :lol:
ben jij nou mal.
Patatten zijn 'out'. :mrgreen:

Ze doelen nu meer op bier en chocolade :lol:

Dennis

Ha Ha Ha jullie Belgen blijven toch een raar volkje :shock: :lol: :D
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 21:04:26
Acido,

Ik hoop dat ze het doen, maar Marklin kennende :? :? :?

reken ik daar niet echt op, maar wie weet :D

Zodra er voertuigen verschijnen waavan géén Duitse variant bestaat, is er hoop :mrgreen:
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Acido op dinsdag 13 mei 2008, 21:06:02
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 21:04:26
Acido,

Ik hoop dat ze het doen, maar Marklin kennende :? :? :?

reken ik daar niet echt op, maar wie weet :D

Zodra er voertuigen verschijnen waavan géén Duitse variant bestaat, is er hoop :mrgreen:

Misschien zijn ze wel bang daar in Göppingen want onze daf`s zijn vèèl beter dan die MAN`S 8) :lol:
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 21:08:48
Misschien zijn ze wel bang daar in Göppingen want onze daf`s zijn vèèl beter dan die MAN`S 8) :lol:

Hmmm... Dakar Rally gevolgd, vorig jaar? ;-) :-P :mrgreen:
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Acido op dinsdag 13 mei 2008, 21:10:23
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 13 mei 2008, 21:08:48
Misschien zijn ze wel bang daar in Göppingen want onze daf`s zijn vèèl beter dan die MAN`S 8) :lol:

Hmmm... Dakar Rally gevolgd, vorig jaar? ;-) :-P :mrgreen:

Wedstrijd omgekocht door de Duitsers :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:4Mfor
CiteerIedereen kent de viertonners, modellen van die dingen vliegen weg volgens mij
inderdaad als die komen samen met nog meer nederlands materiaal dan koop ik er zeker een paar van
(tevens heb ik 4tonner rijbewijs zal echter lastig rijden zijn in die 1:87dus is dat helemaal leuk om er een paar modellen van te hebben  )
groet robert
Re:4Mfor
wibi
gast

Re:4Mfor
Márklin maakt voor Idee & Spiel winkels in Duitsland een alleen daar verkrijgbaar model, 48682 beladen met een Leopard 2.
Een artikel over militair transport verschijnt in Roco Report 3 / 2008.
Dat nummer moet nog verschijnen, kijk bij www.roco.cc.
De nummers die reeds uitgekomen zijn, zijn als pdf te downloaden!
Een tijdschrift dat de moeite loont, ík vind het geweldig! Wim

Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hè mensen lange tijd geleden dat er gereageerd werd in dit topic, dus ik dacht dit draadje ga ik weer onder de aandacht brengen. Met jawel nieuws. Niet veel indrukwekkends maar t`is toch  leuk om hier te vermelden.

Er zijn enkele nieuwe artikelen van 4mfor verschenen. Zoals jullie mischien al weten is er een Köf en een setje van het Britse Rijnleger uitgebracht, maar er is meer :P

Sinds vandaag wordt er op marktplaats het volgende aangeboden:

mercedes MP

Zwitsers LEOPARD

LEOPARD 2A0

De laaste dat was toch ook een uitvoering die Eurotrain leverde???? Marcel jij weet het, het best :o

Er is dus weer een aantal mooie dingen uitgebracht, maar de echte artikelen van 4mfor moeten nog komen (Nel materiaal bedoel ik natuurlijk 8)) ik ben benieuwd :D 8)

Ps. linkjes werken niet, je komt op de startpagina van MP, tik daar even 4mfor in en je ziet van zelf wat ik bedoel!

Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Als je een Marktplaats advertentie bekijkt zie je boven de foto's een link in een tekstvakje staat, als je die copy/paste dan werkt het wel

Koen
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op dinsdag 17 juni 2008, 18:41:58LEOPARD 2A0

De laaste dat was toch ook een uitvoering die Eurotrain leverde???? Marcel jij weet het, het best :o
Hoi,

Als dat deze tanks zijn, zijn dat die ja:





Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Zoooo mensen het is weer tijd om dit draadje weer omhoog te brengen :D

Zat net even te struinen op de leveringslijst van Marklin, en wat viel mij op :?: :arrow: :idea:

De Nederlandse Fenneks op platte wagen moeten nog deze maand (volgens de planning van Marklin) uitgeleverd gaan worden :D
Zie en overtuig u zelf: hier mag je klikken

Eventjes scrollen naar de 2de pagina en zoek naar nummer 046961

Als het waar is ben ik zeer content :D :D :D
Re:4Mfor
Hendrik_marklin
gast

Re:4Mfor
CiteerDe Nederlandse Fenneks op platte wagen moeten nog deze maand (volgens de planning van Marklin) uitgeleverd gaan worden

En voor de liefhebbers dit is hem  :lol:
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Oei dat was ik vergeten :oops: :oops:

Bedankt Henk :D
Re:4Mfor
Henk-Jan
gast

Re:4Mfor
Citaat van: chris op zondag 11 mei 2008, 22:21:23
Het leger is opeens erg populair geworden.
Ikzelf ben het ook heel leuk gaan vinden, en heb de NL nieuwtjes dan ook besteld.

Ik heb zelf alleen de twee NL versies besteld. :)
Marklin catalogusnummer 46961 & 48717
Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:4Mfor
Ik durf het bijna niet te vertellen, want ik ben al die tijd zwaar anti 4MFOR geweest  :oops: De 4MFOR 46961 KBS 443 met 2 'FENNEK' Nederland voertuigen er op is uitgeleverd bij de shops. Ik heb 'm vanmorgen toch maar meegenomen bij MTE. Het is een eenmalige serie en bedacht dat het voor Jeroen misschien later toch wel leuk is om te hebben  8) Gevolg is dat de 48717 ook besteld zal gaan worden.

In een zakje worden spiegeltjes, antennes ed. voor de voertuigen meegeleverd en een zakje met losse rongen voor de wagon.

46961
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hè Brigitte,

Toppie ziet er goed zeg :D

Hoe is tie??? kenteken?? vlaggetjes??? Ziet dat er een beetje natuurgetrouw uit??

Re:4Mfor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Teddyvallei op vrijdag 19 september 2008, 18:04:15Ziet dat er een beetje natuurgetrouw uit??
Denk niet dat je voor zo een antwoord bij Brigitte meot wezen :P.

Maar dat ik dit nog mag meemaken :). Ziet er mooi uit Brig :).
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:4Mfor
Mmmm ik dacht in de folder gezien te hebben dat de bak van de 46961 grijs zou zijn? Heeft de wagon wel NL opschriften gekregen, of heeft M* maar een Duits 4Mfor wagon gepakt met een paar Nederlandse auto's erop?
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hallo allemaal,

Nadat ik de foto van Brigitte zag en wist dat Grootendorst in Woerden hem ook had, heb ik hem ook aangeschaft.

Hij ziet er geweldig uit en de Fenneks hebben beide een verschillend kenteken. De platte wagen is bruin en lijkt verouderd :shock: :shock:

De wagen is Nederlands en heeft Nederlandse opschriften. De laatste revisie was 16 mei 1994 :P

Alleen er zijn wel een paar minpunten :oops: :oops:

- de Fenneks kunnen met moeite op de platte wagen
- de Fenneks hebben beide het nr 12 onder de bumper :?
- op de plate wagen staat geen DMO (Dienst Materieel Organisatie) DMKL / DVVO

Ikzelf vind hem, ondanks de foutjes,  zeer geslaagd en raad dan ook iedereen aan om deze te kopen. De oplage is beperkt want Grootendorst had er maar 10 en krijgt er geen meer :shock: :shock:
Re:4Mfor
Gerard
gast

Re:4Mfor
@Maurice
CiteerAlleen er zijn wel een paar minpunten 
- de Fenneks hebben beide het nr 12 onder de bumper :?
Dit getal heeft dit te maken met het (totaal)gewicht van de Fennek, en die is in beide gevallen natuurlijk hetzelfde. Het is in ieder geval geen "wagenparknummer".

Vroeger stond dit getal in zwart in een gele cirkel op bijna elk defensievoertuig. Of deze geel-op-zwart uitvoering nog steeds van kracht is weet ik niet, ik ben ook al weer zo'n 6 jaar weg bij Defensie.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hè Gerard,

Je hebt volgens mij helemaal gelijk. En dat zwarte nummer in dat gele rondje, dat zat er volgens mij tot een paar jaar geleden op, tegenwoordig is het 'denk ik' wit, maar ik let daar eigenlijk nooit op, bij een volgend bezoek aan een kazerne (waar de Fennek is gestationeerd) of Open dag ga ik er eens op letten :wink:
Re:4Mfor
Gerard
gast

Re:4Mfor
@Maurice, er schiet mij nog wat te binnen:

CiteerAlleen er zijn wel een paar minpunten 
- op de plate wagen staat geen DMO (Dienst Materieel Organisatie)
Staat er wel DMKL op de wagens? Dit staat voor Directie Materieel Koninklijke Landmacht.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Tegenwoordig hoort er DVVO (Defensie Verkeers- en Vervoers Organisatie) op te staan. Deze dienst verzorgt alle transporttaken binnen de Nederlandse Defensie. Dus zowel voor Landmacht, Luchtmacht als Marine.

De tekst staat alleen op wagons die eigendom is van defensie. Als ze wagons inhuren van derden, dan staat er de naam van de eigenaar op.

groetjes
Henk
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hallo Gerard en Henk,

Nee er staat niks op de wagons :? :?

Dat vind ik wel erg jammer, maar ja we doen er niks aan. Ik dacht DMKL, maar heb DMO geschreven tsja foutje, DMO is voor inkoop en verkoop van Defensiemateriaal .Vroeger was het wel DMKL, maar is nu zoals Henk vemelden DVVO, maar dit staat er helaas niet op. Jammer Marklin, dat had beter gekund als het een echte Defensie wagon was, was het afgemaakt. Roco doet dit wel.......
Re:4Mfor
Lid sinds: 2006

offline
Re:4Mfor
Teddyvallei,

Het is geen fout van Marklin als het een ingehuurde wagon betreft.
Ik weet dat DVVO 6-assige platte wagens SAMMNPS (of zoiets) heeft voor het vervoer van tanks etc..
Maar of zij ook rongenwagens in eigendom heeft, weet ik niet.
Normaal gaan wielvoertuigen over de weg.
Dus ik kan me voorstellen dat dit een uitzonderlijk transport voorstelt.

groetjes
Henk
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Ja Henk,

Daar heb je wel gelijk in, maar het is en blijft zonde dat deze modellen er bijna niet tussen passen op zo`n rongenwagen. En ja, wielvoertuigen op platte wagens, dat kom je niet vaak tegen. Ik heb al vele transporten gezien met voertuigen maar niet met de Fennek, wel met YPR 765, Leopard 2a6, CV 90 Leopard 1 berginstank en ga zo maar door 8)

Maar het is en blijft een setje (als je van Nederlands 4mfor materiaal gecharmeerd bent) wat thuis hoort op de modelbaan. Die kentekens en dat vlaggetje, precies zoals in het echt :D Op dat punt TOPPIE Marklin :D :D :D
Re:4Mfor
Gerard
gast

Re:4Mfor
CiteerNormaal gaan wielvoertuigen over de weg.
Dat is niet helemaal waar, dat ligt aan de afstand van de kazerne of vliegbasis naar het oefenterrein.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Even veranderen van het bericht

Gerard je hebt helemaal gelijk, heb het even nagevragd en er worden inderdaad (in ieder geval) Mercedes Gëlande mee vervoerd. Met de nieuwe modellen is dit nog niet gebeurd, omdat ze nog nieuw zijn en waarschijnlijk dus nog niet vervoerd zijn en dus niet weten waarop ze moeten staan.

Omdat we tegenwoordig met een nieuw fenomeen pantserwagen spreken. Vroegûh was het M113 en YPR 765 nu is dat: CV 90, Boxer en Fennek, is het waarschijnlijk nog niet duidelijk hoe deze vervoerd gaan worden denk ik zo :D
Re:4Mfor
Gerard
gast

Re:4Mfor
Ik heb inderdaad gezien dat Ford Transits, VW-combi's, MB's en ander "klein spul" (bijv. agregaten en aanhangertjes) op een truck met oplegger vervoerd werden, maar ook dat deze én vrachtwagens op een trein gezet werden.
Eén en ander is afhankelijk van een aantal factoren, o.a. de afstand naar het oefenterrein.

Op de site van Nico Spilt vond ik deze foto's. Even naar beneden scrollen.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:4Mfor
het nummer 12 staat waarschijnlijk voor de eenheid waarvan de wagen is
wij haden op onze MB's en 4 tonners 11 voorop staan van 11 palua bt
(pantser luchtdoel attelerie ) onze collega's van 12 palua hadden 12 ervoor op en die van 13 dus ook 13
nu weet ik dat de fenneks ook bij een onderdeel horen en of dit daadwerlijk 12 is weet ik niet zeker
(dat zal marklin best goed uitgezocht hebben neem ik aan )
ook ik ben nu een jaar of 2 weg bij defensie ne toen kwamen de fenneks pas net voor het eerst bij ons
dsu weet niet of dit ook voor een nummer van een onderdeel (bateljon ) geld
maar dat denk ik wel
groet robert
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hallo Remcy,

De Fenneks behoren o.a. bij het 104 verkenninsgbataljon :D
Re:4Mfor
Tighfield
gast

Re:4Mfor
Hallo,

De Fennek past maar moeilijk op de bijgeleverde KBS 443. Derhalve heb ik ze geplaatst op een andere wagon.





Groetjes,

Tighfield :D
Re:4Mfor
Tampie
gast

Re:4Mfor
Even wat duidelijkheid. :)

Het opschrift 12 uitgevoerd in zwarte cijfers en een gele achtergrond geven aan dat de brug classificatie van het voertuig 12 ton is.  Dit voertuig, in dit geval de Fennek mag alleen over een brug die minsten 12 ton of meer kan hebben.
Het gewicht van het voertuig is altijd minder. In het geval van de Fennek iets minder dan 11 ton.
De algemene vrachtwagen binnen defensie, de daf 4 tonner heeft op het gelebordje 11 staan en de leopard tank  62 terwijl zijn gewicht 59 ton is.

Het feit dat de brugclassificatie hoger is dat het gewicht van het voertuig heeft te maken met de trillingen/borddruk die het voertuig veroorzaakt als deze rijd.

Met name in Duitsland zie je voor bruggen langs de weg een bordje staan met daar op de brugclassificatie van de betreffende brug.

Voor meer info zie onderstaande links:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fennek
http://www.boekje-pienter.nl/html/b.htm#brugclassificatie

MvG
Peter
(militair)
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Om precies te zijn: de Fennek weegt; 10,5 ton :D

@Tigfield, wat zijn ze mooi hè :wink: en wat heb jij een prachitge ambiance op je baan :shock: :D
Re:4Mfor
Tighfield
gast

Re:4Mfor
Hallo,

In een eerder bericht stonden mijn Fenneks al op een wagon. Hier nog even wat er aan vooraf ging, het beladen van de wagon.


Van de Low-Loader afrijden.


De ramp op rijden.


Op aanwijzingen indraaien naar de wagon.


Gezien vanuit een andere hoek.

Groetjes,

Tighfield :D
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
leuk zeg :D

jammer dat ik geen plek meer heb (lees: groot tekort) voor rollend mat.

Dennis
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:4Mfor
Tighfield
erg mooie foto's
twijfel ook heel erg heb namelijk ook niet veel plek meer
maar ze zijn zo mooi
groet robert
Re:4Mfor
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:4Mfor
Citaat van: Mister1736 op zaterdag 20 september 2008, 00:14:21
Citaat van: Teddyvallei op vrijdag 19 september 2008, 18:04:15Ziet dat er een beetje natuurgetrouw uit??
Denk niet dat je voor zo een antwoord bij Brigitte meot wezen :P.

Maar dat ik dit nog mag meemaken :). Ziet er mooi uit Brig :).

Hallo 4MFOR fans,

Ziet er inderdaad mooi uit! Bij mij ook inmiddels gearriveerd. Voorzover nog onbekend voor de geïnteresseerden hier wat gegevens over het model 46961:

wagennummer van de Kbs: 333 0 861-8; verder geen opvallende bijzonderheden aangaande beschrifting; ook geen "DVVO (Defensie Verkeers- en Vervoers Organisatie)" (dankjewel Henk) aanduiding.

Fennek A: NL kenteken: KY-01-50; op zijwanden ter hoogte van deuren opschrift NL;
Fennek B: NL kenteken: KY-00-44; op zijwanden ter hoogte van deuren opschrift NL.

Voor de rest, zoals Brigitte al zei; zakjes met diverse onderdelen zijn bijgevoegd.

Mooie aanvulling op de reeds verschenen modellen in deze serie!
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Een ding is wel balen,

Ze maken maar twee kentekens, hoorde ik van de verkoper, alleen de bovengenoemde modellen meer niet, jammer, jammer, jammer Marklin ik had er graag nog 1 of 2 gewild, maar niet met hetzelfde kenteken :(
Re:4Mfor
chris
gast

Re:4Mfor
Kentekens te koop bij TL-Decal.
NL militaire set.

Dat gebruik ik voor al mijn militaire modellen.
Wel suf trouwens dat de Fennek niet past in bijgeleverde wagen.......
Kwam ik vandaag ook achter.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:4Mfor
Citaat van: chris op zaterdag 04 oktober 2008, 23:19:56Wel suf trouwens dat de Fennek niet past in bijgeleverde wagen.......

Sorry, maar ik vind dit zeer vreemd. Hoewel net aan: bij mij past het wel. Maar ik zal wel weer iets verkeerd doen.......
Re:4Mfor
chris
gast

Re:4Mfor
Met flink duwen wel.
Maar dat lijkt me niet de bedoeling.
De spatborden schrapen dan langs de bording van de wagen.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:4Mfor
Citaat van: chris op zaterdag 04 oktober 2008, 23:25:37
Met flink duwen wel.

Zitten we nou te grappen of hoe zit het nou. Hoe zo "flink duwen"? Ik hoef niet te duwen. De "lading" past bij mij gewoon in de Kbs en "that's it"

Ik zie het belachelijke daar niet van in. Sorry.
Re:4Mfor
chris
gast

Re:4Mfor
Bij mij niet, en lees effe goed terug, bij een aantal andere leden ook niet.
Re:4Mfor
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:4Mfor
Citaat van: chris op zaterdag 04 oktober 2008, 23:42:21
Bij mij niet, en lees effe goed terug, bij een aantal andere leden ook niet.

Da's niet zo mooi Chris! Ik heb bij mij nog is ff geprobeerd maar bij mij past het. Wel moet inderdaad enige neerwaartse druk worden uitgeoefend om de Fenneks op hun plaats te krijgen. Vraag: men kan zich afvragen of mijn handelwijze "normaal" is en daar tevreden mee moet zijn.

Ik hoor graag van jou, deskundige die ook met de producenten aan tafel zit, of hier reclames tot betere resultaten leiden. Het lijkt mij zo dat de keuze van de fabrikant ("M" in dit geval) voor de Kbs in combiantie met Fennek niet bepaald correct is.

Re:4Mfor
chris
gast

Re:4Mfor
Hoi Hans

Tja.
Ik roep mijzelf niet uit tot deskundige, ik merkte het vandaag, toen ik ze op de wagen wilde zetten.
Echter, er zitten 4 stukje metaal bij, die lijken op de een of andere manier onder de fennek te moeten.
Als dat zo is, vallen ze niet meer zo diep in de wagen en 'zweven'ze als het ware op de 4 stukjes metaal.

Ik heb nu geen idee waar die 4 stukjes metaal voor zijn.
Jij wellicht ?
Re:4Mfor
Lid sinds: 2007

offline
Re:4Mfor
Hè Chris,

Die stukjes zijn ervoor om tegen de modellen te zetten, waardoor ze niet heen en weer rijden op een platte wagen. Hier zijn ze eigenlijk niet nodig, maar marklin maakt wel eens meer platte wagens met 1:87 autootjes, graafmachines enz, en dan worden die metalen dingetjes tegen het model aan gezet, waardoor het vast staat en niet heen en weer rijdt, als het getrokken wordt door een locomotief :D

En ik heb er ook last van dat je de Fenneks er niet op krijgt, je moet eens kijken als je, je ze er eindelijk in hebt staan, de wielen staan gewoon krom en staat verschrikkelijk veel spanning op, waardoor je na verloop van tijd kromme  wielen hebt :?