Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?

Gestart door julian donderdag 28 juni 2012, 17:41:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Ik heb een modeltrein en die rijd vele banen af om mijn modelstad te promoten en deze heb ik pas uitgebreid.

de set is uitgebreid met een Lima Silberling, maar ik wil er licht inbouwen. Hierop zijn de draaistellen niet standaard gemaakt.

heeft iemand tips of adviezen, want ik wil niet deze bijzondere lok gaan verpesten door geklungel met het licht inbouwen.

ik zat te denken aan 'n Digirails setje met poppetjes en sleper.

linkje naar de bouw van mijn modelbaan, hier is ook meer informatie te vinden over de bijzondere Promotietrein
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Maar het probleem is voor je concept... Je wou dat deze promotietrein zowel op 2 rail als op 3 rail kon rijden maar de verlichting zou dan maar op 1 systeem kunnen werken :S


Op 3rail gewoon een kort slepertje kopen en er onder zetten met nog wat stroomafnemers voor de wielen en klaar :P

groeten Dylan
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
owja, hm.

dan verzin ik daar nog wel wat op (ESU schijnt dit ook toegepast te hebben) met een afklikbare sleper, het verschil is wel dat de mijne niet automatisch doorheeft of hij 2 of 3rail rijdt ;)

maar de vraag is meer, hoe haak ik er 'n sleperonder? of waar laat ik de draadjes?
voor 2rail lijkt het probleem al snel opgelost omdat je deze setjes gewoon kunt halen
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Er zijn van die sleper die er onder kunnen worden geklikt.


groeten Dylan
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
heb je een linkje?
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Neeh want ik zoek altijd zelf dat uit door ermee naar de dealer te gaan en verschillende slepers te passen. Maar misschien kan er een Roco Fluistersleper Kort eronder? Deze is ongeveer 46 mm lang dacht ik.



groeten Dylan
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
ok, ik zal 's gaan passen.

laatste vraag graag morgen reactie wegens vakantie gaan vieren

kan dit op deze manier om op 2 en 3rail te rijden? met een schakelaar, afkliksleeper en 'n gelijkrichter.

graag de tekening aanpassen waar nodig en 'm aangepast posten. (scheelt verwarring van welk draadje waar?) alvast heeeeeeeeel erg bedankt als dat gaat

jep, ene draaistel wordt + en de andere - bij de 2railstand. en natuurlijk de + op de andere rail als waar de - zit  ;) maar één asje tekenen was iets makkelijker ;)
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Tekening lijkt me te werken.

Voor normale ouderwetse gloeilampjes hoeft er geen gelijrichter in.

Veel plezier met de inbouw.
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
waarom maak je dan niet gebruik van 2 diode's? Dan schakelt ie automatisch voor je :)
Heb je alleen ook 2 gelijkrichters nodig omdat anders je diode de helft van de tijd kortsluiting maakt
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Citaat van: Jessendelft op woensdag 11 juli 2012, 15:28:49
Heb je alleen ook 2 gelijkrichters nodig omdat anders je diode de helft van de tijd kortsluiting maakt
:help: :help: :help: Kun/wil je dit verduidelijken  :help: :help: :help:
Een diode is toch al een (enkelzijdige) gelijkrichter... 8o
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Mijn excuses. Die 2 diode's zijn niet nodig. Ik heb het even uitgetekend in een schema en daaruit blijkt dat je geen kortsluiting maakt op het moment dat alleen de 2 gelijkrichters er zitten.
links je aansluiting naar de wielen. Daar is de spanning nog gewoon een wisselspanning. Hierna door de gelijkrichter.
Rechtsboven je aansluiting naar de sleper. Ook hier weer een wisselspanning, en daarna de gelijkrichter. Je ziet dat in de gelijkrichters de diode's zo staan dat ze nooit kortsluiting met elkaar kunnen maken (met andere woorden, je kan nooit van een wiel naar de sleper of andersom).

Succes!
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
zover ik de tekening snap schakelt het stroomsysteem vanzelf om. heb ik dit juist?

zoja, dan denk ik dat ik voor dit systeem ga met een afkliksleper (zodat je die eraf kunt halen)
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
ja zo is het wel bedoelt :P. Hoef je er niks meer intern aan te veranderen als je omschakelt...
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
zouden er namen bij mogen? van de onderdelen. de meeste symbole snap ik wel maar sommige ook niet.

de eerste 2 bezoeken zal het nog donker zijn binnen (is vanaf morgen t/m 1/2sept. weg (en misschien aansluitend weer 'n 3e bezoek)) maar dan kan ik alles vast bij elkaar halen. alvast bedankt ;) :thumbup:
Re: Licht inbouwen in Lima Silberling, Hoe?
het enige wat je gebruikt zijn 2 bruggelijkrichters. De zwarte streepjes is het ground-symbool. Deze moeten met elkaar doorverbonden worden. Verder is er niet veel uit te leggen denk ik?

Ik hoor het wel!

Grtzz Jesper/Jessendelft