Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen

Gestart door pyth dinsdag 26 juni 2012, 20:40:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Na een aantal testbaantjes (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37210.0) eindelijk een echt huis met ruimte voor de trein. De ruimte is 2.7m bij 3.5m, maar voor de boven baan gaat daar vanwege het schuine dak zo'n 1.2m af, blijft 2.7m bij 2.3m over. De tafel wordt een U met 1 been korter vanwege het trapgat. Dat zijn de beperkingen, maar aangezien de zolder verder de komende paar jaar nog ongebruikt blijft wil ik daar een pruts/uitprobeer/vaak-verbouw baan leggen. De voorraad M-rails kan daar mooi voor worden gebruikt. Verder is het plan om het trapgat over te steken met een bergbaan-achtig lijntje en als de ruimte echt niet uitkomt een hoofdlijn zodat een keer lus aan "de overkant" zit. "de overkant" is echter wel het domein van de wasmachine en CV ketel, dus dat zal verwijderbaar moeten blijven en iets tegen vocht kunnen. De pijlen geven de uitbereidingen weer.



Onder de bovenbaan komt een schaduw station, laag zodat ik meer sporen/lengte kwijt kan. Achterin zal de tafel dus verder naar achteren staan dan de boven tafel. Ik ben lang en heb jaren een lage tafel onder een schuine tafel gehad, dus ik ben handig het hersporen op de achterste sporen :). Plan is om in het schaduwstation C-rails met volledige detectie te gebruiken, een spiraal naar boven ook C en boven in eerste instantie de aanwezige M rails met handmatige, digitale bediening. In en uitrit van het schaduw station krijgen overnamesporen met RFID detectie zodat een computer de afhandeling van het schaduwstation kan regelen.

Voor dat ik kan beginnen moet er nog een muur behangen worden en een lek in de radiator (nooit aan!) worden gefixt. Dat laat nog even op zich wachten. Waarom dan toch al in het modelbaanbouw topic. Wel er wordt al hard gebouwd aan de elektronica. Daarover meer in de volgende post.

Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Hoi Dirkjan

Mooie ruimte, ik ben ook met de bouw van een zolderbaan bezig.

Heb je al baanplannen?


Suc6

Hubert
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
ziet er al mooi uit je plaats.

zoals Hubert al zegt heb je al een baanplan of niet

gr john
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Het werk aan de plek van de baan heeft stil gelegen want de radiator die deels achter de tafel komt lekt. En dat fixen neem ik een keer mee met wat andere klussen aan de verwarming. Verder wordt de deadline voor de kinderkamer steeds voelbaarder, dus dat kreeg ook prioriteit. Een begin met een baanplan is er al wel. Uitgaande van de maximale maten voor het schaduwstation is een behoorlijk groot station mogelijk (blauw). Door de dak constructie wordt de bovenbaan(rood) beduidend kleiner. Het schaduwstation ligt op ongeveer 30cm hoogte, met de bedrading tussen het kurk door. In het huidige plan ligt de boven baan op 80cm, maar dit ga ik misschien wel verlagen om meer meters te krijgen. Ik heb mijn hele leven al lage banen onder een schuin dak gehad dus ik ken de nadelen, maar de extra meters zijn erg verleidelijk.

Waarschijnlijk begint binnenkort de bouw van de tafel voor het schaduwstation met lades eronder voor de nodige opslag. Verder ben ik hard met de elektronica bezig, maar daarover meer in een ander draadje.

Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
AArdig baantje zo te zien.

Tony
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
hmmmm, een alleraardigst begin, maar ben je niet bang dat het eenvoudig "rondjes draaien" wordt op het zichtbaar gedeelte ?  Of komt er nog wat bij ?
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Zo, de kinderkamer is inmiddels in gebruik! Tussen de jonge vader verplichtingen door toch nog wat aan de voorbereidingen voor de baan gedaan. Het eerste deel van de tafel staat en ik heb besloten toch eerst nog een kleiner testbaantje te bouwen om dingen als ondervloer platen en dergelijke uit te proberen. Baanplan van het testbaantje is hier onder te vinden, samen met een overzichtsfoto. De kleuren in de rail geven de blokken aan, elk blok bestaat uit drie terugmeldsecties, tenzij er maar twee rails zijn? Dat zijn een hoop terugmeldcontacten, maar voor een nette afhandeling met oude, niet te ijken decoders essentieel. Daarbij komt dat samenvoegen duidelijk makkelijker is dat splitsen...

Het onderstel van de tafel is opgebouwd uit 68 bij 18 latten en wat ander spul dat ik had liggen, dit deel is definitief. Daarop liggen los 12mm dikke MDF platen, over van andere projecten, vandaar de vorm van de baan. Daar weer boven op liggen 1cm dikke onderplaten voor laminaat (type groene pluis plaat), tussen die platen zitten gleuven en daarin liggen boekbinders om de bedrading naar voren te halen. op de voorste balk lopen straks (en nu) de ringleidingen en de terugmeldbus.

Aantal dingen zijn al duidelijk, de ondervloer platen zijn oké als je ze snijdt. Op het moment dat je ze zaagt of breekt houd je pluizige kanten over. En dat wil je niet. Helemaal doorsnijden met een hobby of stanleymes en er is geen probleem. Verder zijn de boekbinders-in-geul erg onhandig, erin peuteren is praktisch onmogelijk, ik ga even verder kijken wat hier een betere oplossing is. Voor tussen de rails o.i.d. zijn ze natuurlijk wel ideaal?

@dani: Het zichtbare gedeelte moet zeker worden uitgebreid, maar ik ben meer een bouwer dan een planner. Best kans dat ik de baan al bouwend ontwerp. Deze bovenbaan is meer een sanity check dat er inderdaad een baan op past en kan aansluiten op de spiraal. In het schaduwstation ben ik aan het denken een extra set overloopswissels in te bouwen om meer kortere treinen op te kunnen stellen en te laten uitrijden, maar aan de hoofdstructuur daarvan zal weinig veranderen.

Verdere updates zullen erg afhankelijk zijn van de tijd die mij wordt gegund, maar gebouwd zal er worden! Da's veel te leuk!
Groeten,

Dirkjan


Baanplan testbaan

Overzichtsfoto testbaan

Doorsnede testbaan tafel
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Citaat van: pyth op dinsdag 29 januari 2013, 21:10:43
Zo, de kinderkamer is inmiddels in gebruik!
Gefeliciteerd papa :-)

Citaat van: pyth op dinsdag 29 januari 2013, 21:10:43
ik ben meer een bouwer dan een planner. Best kans dat ik de baan al bouwend ontwerp.
Dat is zo herkenbaar...  sommige mensen spendere liever 2 jaar aan het zorgvuldig plannen en voorbereiden (waarvoor alle respect, want die gaan dan heel grondig te werk) en andere beginnen te bouwen en krijgen nieuwe ideetjes naargelang de werken vorderen en voeren die uit.  Ikzelf ben ook van dat laatste type, dus ik herken me in je stelling maar al te goed.  Helaas kan het dan ook gebeuren dat je tijdens het bouwen een stuk gewoon weer afbreekt en herbegint omdat je het plots anders ziet.  Dat maakt deel uit van het proces.
Ik volg de verdere bouw, want mijn interesse is zeker gewekt !

Succes !
Dani
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Na de "gestrande" baanplannen van een grote baan (met name vanwege tijdgebrek en veranderende plannen voor de zolderindeling) begonnen met een deel dat ik eigenlijk later gepland had, maar geen last heeft van de verbouwing: een oversteek van het trapgat naar de wasmachine. Dit deel moet verwijderbaar blijven voor toegang tot CV ketel, wasmachine en grote dingen te trap op en af. Daarom "durf" ik ook naar de wasmachine te bouwen, de module zal normaal opgeborgen zijn.

De "onderbouw":
De segmenten mogen niet te zwaar of te hoog zijn, de opstelling boven de wasmachine kan geen bergen gips dragen en de PVR moet niet in de CV terecht komen. Momenteel denk ik aan een 18mm multiplex plaat met een onderbouw van max 44mm hoge balkjes. De trapgat oversteek moet de oversteek van ruim 2m zelf dragen, maar daar speelt de diepte minder. Voor de aansluiting van de afzonderlijke segmenten moet ik nog eens goed studeren.
Zeker boven het trapgat wordt het val risico verkleint door een plexiglas (o.i.d.) bescherm rand.

De "Voraussetzungen":

Tijdperk III, duitsland (met wat daalgasten), een kopstation aan een Nebenbahn met een eigen Kof of stoomloc en dus een mini BW met loods, tankplaats, grube en simpele bekoling. Water nemen kan (ook) aan het perron. Verder een losspoor en twee industrie aansluitingen. Het personenstation heeft twee sporen met minstens 80 cm ruimte ( = ± BR85 met 3 donderbussen).

De baan wordt gebouwd met C rails en kent hopelijk alleen slanke wissels en R9 bochten.

Het plan
Het plan is getekend in SCARM. Ik heb al gezien dat de slanke wissels hun rechte stukjes zo hier en daar missen, ik ben aan het bedenken of ik dat oplos of dat ik het ballastbed bij snij. Verder moet ik uit de praktijk zien of de profiel vrije ruimte onder de CV het toe staat de verzorgingssporen daar te bouwen.


De aansturing

Stroomvoorziening gaat met kale 2,5 mm2 kabels, twee paren: een paar voor de digitale voeding en een paar voor servo/verlichting. De terugmeldingen gaan via eigen modules en S88n ethernet kabels.

Wissels worden voorzien van zelfbouw decoder/montage prints voor servos. Als booster wordt een ORD-3 ingezet, die zijn signaal krijgt van een MDRRC-II. Die hangt op zijn beurt aan een raspberry pi met rocrail.
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Beste Pyth

Bij de onderbouw een vraag en kanttekening: 18 mm multiplex en balkjes van 44 mm ?
Zo groot zal het gewicht toch niet zijn dat deze zware constructie nodig is ?
Voor de overspanning van 2 meter gebruik je het best metaleb l profielen van 27 x 27 mm

Cees
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Citaat van: BR98-10 op woensdag 24 september 2014, 17:58:30
Bij de onderbouw een vraag en kanttekening: 18 mm multiplex en balkjes van 44 mm ?
Zo groot zal het gewicht toch niet zijn dat deze zware constructie nodig is ?
Voor de overspanning van 2 meter gebruik je het best metaleb l profielen van 27 x 27 mm

Hoi Cees,

Dank voor het meedenken. Voor de overspanning gebruik ik zeker degelijker hout, een keer 68x44mm en een keer 68x18mm. Boven de wasmachine liggen de segmenten op een bestaande, al zeer stevige tafel. Waar nodig kan ik daar ook nog meer poten zetten. Zie hier onder, eerst de overspanning,dan de wasmachine met tafel, de steunen voor de tafel zijn zeer degelijk, maar niet te zien...
Groet,

Dirkjan

Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Dirkjan,

Het is jouw baan en dus jouw keuze.
Alleen zie ik ook in andere topics constructies waarvan zwaarte en omvang niet in verhouding staan tot de afmetingen van de baan.
Ik gebruik maximaal 9 mm multiplex en latten van 44 x18 mm; voor vrije overspanningen van 1,5 tot 2,5 meter de metalen L-profielen met houten staanders van 44 x 27
En dat voor deze baan, waaronder nog twee 10-sporige schaduwstations en twee spiralen

Cees

Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Beste Cees,

Bij de overspanning in de baan slechts 17 cm breed met daar op anderhalf spoor (en dus ook weinig scenery), dus de constructie moet met name zichzelf dragen. Ik heb gisten de balken en plaat even op maat gemaakt en op hun plek gelegd. Als ik er op ga zitten in het midden komt het midden minder dan een 0.5 mm naar beneden en de constructie wordt natuurlijk nog sterker als de dwars verbindingen er in zitten en alles vast geschroefd is. Ik zal wel in het achterhoofd houden dat ik de baan in het midden nog aan de muur vast kan maken mocht dat nodig blijken.
Groet,

Dirkjan
Re: Pyth's zolderbaan, de voorbereidingen
Beste DirkJan,

Zoals gezegd: het is jouw baan e dus jouw keuze.
Persoonlijk zou ik qua gewicht kiezen voor een minder zware constructie.
Maar als jouw oplossing beantwoordt aan je doel is het prima toch

Succes verder
Cees