Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)

Gestart door marchei maandag 25 juni 2012, 17:27:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Wie kan mij op het goede spoor zetten ivm het gebruiken van deze decoder in koploper ?
Met mijn CS1 werkt hij als gevraagd en eigenlijk zeer mooi.
Met koploper loop ik en mijn draaischijf vast .
Er zijn ongetwijfeld mensen die ook deze decoder hebben en hem met koploper gebruiken.
En helaas de ombouw heeft al plaatsgevonden dus een andere decoder is geen advies  :(

vast bedankt voor jullie hulp

kan het koploper bestand en fotos sturen indien gewenst.

Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Wat bedoel je met "loopt vast"? Ik wil je wel op weg helpen, op m'n vorige baan had ik de schijf ook in Koploper werken.

Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Met vast lopen bedoel ik dat ik niet verder kom.

het probleem zit hem in het tekenen van de draaischijf in koploper want draaien doet hij in koploper .
Ik heb geprobeerd alle sporen te tekenen en dan degene waar hij niet hoeft te stoppen verwijderen.
ik heb geprobeerd met het nummeren van sporen .
Maar stoppen waar ik wil wil niet echt werken.

groet,

Marc


Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Mail me even met backup van je database dan kijk ik met je mee. Adres staat in m'n profiel.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Spoorman,

Fijn dat je me wil verder helpen.
ik zie geen e-mal adres in het profiel maar dat van mij is mjh3 [at] xs4all.nl
ben inmiddels klaar met eten en op zolder waar het allemaal staat.
Ik voeg het koploper bestand toe en een foto hoe het er werkelijk uit ziet.
heb niets aan de instellingen van de decoder gewijzigd.
Het spoor waar de groene rail trollie staat wordt niet meegenomen in koploper.

vast bedankt


Edit Gerard: mailadres aangepast
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Ben nu niet thuis, zit op mijn phone te kijken. Morgen meer. Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Kijk om te beginnen even HIER. Om de decoder "Marklin compatible" te maken moet je de commando's voor "step" en "turn" (226 en 227) verwisselen. Doorgaans is dat het probleem als de schijf niet doet wat hij moet doen.

Aan je database en de foto te zien heb je de schijf goed getekend. Over de decoder programmering: begin met check of de brug, bediend vanuit Koploper, de goede sporen kiest EN de goede kant uitdraait.

Als je de schijf vanuit Koploper handmatig goed kunt bedienen kun je de volgende stap zetten: opnemen in automatisch rijden. Zie daarvoor je topic op het Koploperforum.  Er mankeert wel het een en ander aan de blokeigenschappen en je hebt de schijf nog niet opgenomen in de wisselstraten. Het heeft niet zo veel zin het hier ook te doen.

Groet van Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Ben,

Bedankt vast zover

ik heb een vraagje over het bevel groen zenden  .
wat is groen want een adres bestaat uit groen en rood hoe kan ik weten wat ik niet rood zent naar mijn decoder?
staat groen voor rechtdoor of afbuigend bij een wisselsymbool of moet ik zoals bij een sein denken .

wederom vast bedankt

groet,

Marc

Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Groen is rechtdoor (gerade), rood is afbuigend (rund). :)

Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Bedankt Ben

en ja ik ben een rund :-(.

groet,

Marc
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Dat zei ik niet. :D
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Nee klopt maar ik lees het wel zo en dacht het ook toen ik jou antwoord las :D
Is niets mis met een beetje zelfreflectie ga vanavond maar eens kijken of het allemaal wil werken.

groeten uit het zonnige Eindhoven
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Als je klaar bent en alles werkt kun je onderstaand nog uitvoeren (citaat van mezelf).


De makke van het Marklin/Fleischmann mickey mouse motortje is dat het weinig power heeft en na verloop van tijd behoorlijk onregelmatig gaat draaien op lage snelheden. Tijd dus voor het truukje met een extra lokdecoder. :)

Gebruik is gemaakt van het feit dat een lokdecoder (althans de meesten) ook lastregeling hebben bij analoog gebruik. De lastregeling bij een decoder zorgt ervoor dat helling op / helling af of bij zware sleep de lok even snel blijft rijden. Ook verschillen in temperatuur van de motor worden gecompenseerd.

Door nu een lokdecoder te zetten tussen de Sven Brandt decoder en het motortje lossen we dit probleem nu ook op bij een draaischijf.

Ik heb een Zimo MX63 decoder toegepast waarvan de functie uitgangen al half overleden waren maar Lokpilot's werken ook goed. Uhlenbrockken hebben geen analoge lastregeling.

Onderstaand plaatje komt van Sven Brandt, het idee is dus niet van mezelf.


http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_tipps2.htm

Ik heb CV5 en 6 omzeild en gebruik gemaakt van de snelheids curve per stap instelbaar met CV 67 t/m 94: de eerste 14 stappen op waarde 100 en de 2e 14 stappen op max. waarde 252. Het is een beetje proefondervindelijk vogelen voor de juiste settings. De R/C kring in de motorleiding heb ik niet toegepast.

De schijf draait nu perfect en zeer regelmatig. De brug kan echt op kruipsnelheid draaien wat het positioneren alleen maar beter maakt. Als je met de vinger de brug een beetje tegen houdt merk je dat de decoder gaat bijregelen. Dat was de bedoeling. Het mickey mouse motortje is nu ook duidelijk minder lawaaierig door de aansturen met PWM op 20kHz. :thumbup:

Deze toepassing maakt het ook mogelijk een Faulhaber motor in te zetten, dan is het helemaal top en heb je er geen omkijken meer naar. Want uiteindelijk is het Marklin motortje toch de zwakke schakel. SB Modelbau heeft een Faulhabermotor die past maar dat kost je dan ook direct ?75.

Tot slot nog een filmpje van een draaischijf met in dit geval een Loksound decoder, het idee is hetzelfde.



Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Ben,

Ik was inderdaad op zoek naar een oplossing hiervoor en heb nog een tams decodertje kiggen maar een esu heb ik ook nog wel.

ga ik mee aan de slag

bedankt

groet,

Marc
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Citaat van: marchei op dinsdag 26 juni 2012, 20:58:20

... heb nog een tams decodertje kiggen maar een esu heb ik ook nog wel.


Ik meen dat Tams geen lastregeling heeft bij analoog gebruik, effe checken. Esu heeft het ieder geval wel.

Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Ben,
Alles ingeprogrameerd (iemand in koploperforum heeft me geholpen )
decoder op Marklin format gezet volgens beschrijving met dit resultaat

226 rood 180 graden draai ro
226 groen 180 gr draai LO
227 groen step ro
227 rood step Lo

225 schakelt het licht in behuizing niet meer
228 geeft 1 stap LO

helaas geen succes  :-(

groet,

Marc


Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Da's niet goed. Je bent in de fout gegaan met programmeren. Nog een keer doen, van voren af aan, beginnen bij 225 t/m het laatste spoortje, zit niets anders op.

Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Ben,

als ik met losse elektronica componenten in de weer moet wordt mijn werktuigbouwkundig brein beetje bang.
tussen de Lopi en de decoder van de draaischijf moet een elco van 3.3 UF 50 volt en de weerstand moet 4k7 zijn kleur geel paars rood goud?

bedankt vast weer.

groet,

Marc
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Citaat van: marchei op woensdag 27 juni 2012, 09:50:55

tussen de Lopi en de decoder van de draaischijf moet een elco van 3.3 UF 50 volt en de weerstand moet 4k7 zijn kleur geel paars rood goud?


Een gewone condensator, geen electroliet. De kleuren kloppen.

Overigens heb ik de RC king niet toegepast.

Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Ben,

Misschien een dat je dit niet ziet zitten maar zou je bereid zijn is naar de draaischijf en de programmering te kijken.

IK heb de draaischijf uitgebouwd en mijn cs en laptop heb ik zo meegenomen .

en Uden vind ik best te doen met de auto.

laat maar weten ik heb er ook best wat voor over flesje wijn kratje bier ofzo.

groet,

Marc

Edit Fred: mailadres aagepast
mail me maar op manifrat[at]xs4all.nl
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Hoi Marc,

Daar ga ik niet op in. Ben druk met mezelf, m'n baan, m'n werk en m'n gezin.

Wellicht kan een ander je op weg helpen.

Gr, Ben.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
helaas kan het altijd vragen .

zo'n hobby kost ook veel tijd

bedankt voor de hulp zover
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Loop alles vanaf begin aan nog eens na, vermoedelijk zit er toch een fout in het programeren zoals Ben zei.
Re: Ger Boll /Sven brand draaischijf decoder in marklin 7286 (kustof)
Ga ik zeker doen ik heb ondertussen teveel geïnvesteerd in de draaischijf in zowel tijd als geld dat hij het gewoon moet gaan doen.

groet,

Marc