Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

tee van trix

Gestart door marklinfan zaterdag 28 april 2007, 19:47:00

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
tee van trix
marklinfan
gast

tee van trix
zoals iedereen wel weet brengt trix dit jaar de tee uit en marklin niet.

wat moet er aan het trix model gebeuren zodat ik hem op marklin kan laten rijden?

Of heeft iemand info dat de tee voor marklin nog komt
Re: tee van trix
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: tee van trix
Op de beurs in Neurenberg heeft Märklin toch een handmonster van de TEE Ram tentoongesteld :shock:.
Weet iemand of dit de Märklin versie of de Trix versie was :roll: :?:
Re: tee van trix
chris
gast

Re: tee van trix
Trix.

Er komt zeker dit jaar geen Marklin variant.
Re: tee van trix
woopietrein
gast

Re: tee van trix
jammer ik was al aan het sparen geslagen, want ik had een stille hoop, maar dat blijft een stille wens....
Re: tee van trix
^Rook
gast

Re: tee van trix
Slightly off-topic maar misschien toch wel interessant (vind ik in ieder geval wel). Hoe zit dat historisch eigenlijk met de 'uitwisseling' van Trix- & Märklin-modellen :?: Is het de trend dat modellen die voor Trix uit komen...enige tijd later ook in Märklin-variant uitkomen...en vice versa ? Of staan deze twee programma's geheel los van elkaar ?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: tee van trix
Davy
gast

Re: tee van trix
Trix gaat weer meer als een zelfstandig merk op de markt gezet worden. Ook gaan er voor Trix weer loks met een kunstofkap weer gemaakt worden.

En aangezien Marklinisten voor het merendeel metaal willen zal denk ik niet elk Trix model ook voor Marklin worden uitgebracht. Maar dat wilt niet zeggen dat je deze modellen niet voor Marklin kan ombouwen dat kan je zelf doen of een door een handelaar laten uitvoeren.

Groeten,
Davy
Re: tee van trix
ATSF2
gast

Re: tee van trix
Hi Koop em gewoon van Roco

Is digitaal en leverbaar in drie varianten voor marklin

Zwitsers
Nederlands
en
met geluid!!!!!!!!!!!!

Daar moet toch wel een keuze tussen zitten

Jos
Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
ik vind roco niet echt goed
Re: tee van trix
chris
gast

Re: tee van trix
Geef eens een reden ?
Moet dus algemeen zijn, want de hele Roco TEE bestaat (nog) niet.
Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
als je het vergelijkt met marklin is die ene stuk minder .en ik heb het niet op andere merken . krijg je altijd ellende mee net zoals me piko hondekop.

maar waarom wordt er geen antwoord geven op mijn vraag

wat moet er aan het trix model gebeuren om hem op me marklinbaan te laten rijden
Re: tee van trix
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: tee van trix
Citaat van: marklinfan op zondag 29 april 2007, 22:34:47als je het vergelijkt met marklin is die ene stuk minder.
Waarom vind je ehm dan minder?? Zomaar iets roepen kunnen we allemaal ...

Citaat van: marklinfan op zondag 29 april 2007, 22:34:47en ik heb het niet op andere merken.
Dat is een ander verhaal, maar ik vind andere merken ook heel goed, neem Mehano, Roco en Gützold :!:

Citaat van: marklinfan op zondag 29 april 2007, 22:34:47krijg je altijd ellende mee net zoals me piko hondekop.
Alsof bij Marklin alles top in orde is :?. Neem de laatste C-sinus motor .... Ze hebben dan nu wel een "niewe" :?, maar dan nog ;).

Marcel
Re: tee van trix
ATSF2
gast

Re: tee van trix
Marklinfan

Omdat het model nog niet bestaat is je vraag niet goed te beantwoorden. Op de beurs Rail 2006 heb ik op de Marklinstand gevraagd of het mmodel wellicht in wisselstroom geleverd zou worden. Dit werd ontkennend beantwoord.

De reden was dat het model niet alle rails zou kunnen berijden. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de bouw van de motorwagen ( ik neem aan de Schortplaten onder het motor compartiment ). Verder is het model exact op schaal ( gelukkig ) en hier hebben vaak alleen Marklinrijders problemen mee. ( vrije ruimte profiel )

Dit zal met het Roco model niet anders zijn. Roco staat bekend om zijn super gedetaileerde modellen en  correcte schaal. Dit is altijd een probleem met het vrije ruimte profiel wat is gehanteerd door Marklin. Helaas is dat niet anders en als je geen maatregelen treft ( Vrijruimte profiel verbeteren ) blijf je met het aanlopen op wissellantaarns, bovenleiding etc. zitten en ontsporende treinen.

Terug naar jou vraag.

Wat moet er gebeuren bij de ombouw. Ik ga nu uit van de verschillende ervaringen met modellen. Normaal moet je de wielen wissellen tegen die van een profiel geschikt voor Marklin. De vraag is of die er voor dit model wel zullen kopen? De flens moet hoger en de wielen tussen de flenzen moet een ruimte hebben van 13,8mm. Dit geeft soms problemen als je de wielen van de gelijkstroom modellen gebruikt. Het loopvlak is wat smaller en door nu enkele tienden van mm naar binnen te brengen loop je de kans dat het loopvlak met name bij de M-rails niet meer juist op de rails blijft lopen en het model ontspoort. Verder zakt de flens diep in de hartstukken weg ( de wilen lopen in de hartstukken op de flens bovenzijde ).

Tegenwoordig wordt door Marklin/Trix een losse decoder ingebouwd. Als je geluk hebt is dat bij dit model ook zo. Er bestaat ook een kans dat de lok een geintregeerd printplaat heeft inclusief geluidbesturing. Dan gooi je meteen een hoop geld weg. Je moet dan meteen een decoder en geluid decoder kopen. Je voordeel is dan dat je bijvoorbeeld een ESU geuid decoder kan inbouwen die meteen het JUISTE geluid levert. Komt er leter een betere sample beschikbaar kun je snel dit geluid plaatsen.

De verlichting zul je moeten aanpassen en en de bedrading. Verder lees ik vaak op dit forum dat Marklin modellen hun sleper koppellen aan het rijtuig dat voorop loopt. Dit om de trein bij seinen te laten stoppen. Mijn inziens nutteloos maar Marklin rijders willen dit graag. Dit is een ingewikkelde aanpassing. Stroomvoeren de koppelingen en kwetsbaar.

Verder zul je een sleepcontact moeten inbouwen. Als je geluk hebt heeft Trix de ruimte hiervoor al vrijgemaakt in het motorblok. Naar mijn idee heb ik dat gezien. Ik heb daar op gelet omdat ik meteen nadat ik het model zag besloot het te bestellen.

10 minuten later zag handmonsters op de Roco stand. Dit stelde me meteen gerust. Ik kan dus mijn Roco model kopen. Voordeel. Meteen geschikt voor wisselspanning en zeer betrouwbaar en veel goedkoper. Ook maar liefst 3 varianten Nederlands, Zwitsers en met geluid.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoordt hebt. Het is niet bedoeld om je overtehalen het model van Roco te kopen. Het is alleen eenvoudiger.

Groet

Jos

Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
het model van roco is ook 479 euro.ik vind het heel erg raar dat marklin niet meedoet.want dan zijn de kosten toch lager als trix en marklin het maken want ze horen bijelkaar
Re: tee van trix
ATSF2
gast

Re: tee van trix
Het gaat niet om wie bij elkaar hoort maar voor welke prijs je een product in de markt zet en en het verwachte aantal dat wordt verkocht.

Marklin en Trix rijders willen meer betalen voor hun modellen dus door de markt werking wordt er ook meer voor gevraagd.

Ik geeft je op een briefje dat het model van Marklin Trix absoluut meer gaat kosten dan 479 Euro.

Marklin maakt het model niet vanwege de te verwachte problemen met het vrije ruimte profiel.

Ik zou ook geen model in de markt zetten waar een groot deel van mijn klanten hier over zal zeuren.

Voorbeeld

LGB bracht een 5 assige stoomlok uit van de Harzquerbahn. Ok LGB rijders verwachten dat alles loopt door de kleinste bogen. Dat hebben ze geweten. Deze lok liep niet door de kleinste bogen.

Het commentaar was niet van de lucht. Het model werd door kritisie volledig de grond in geschreven.

Door deze move van alles moet met elkaar en door elkaar loopt het model slecht en scheef op de rechte baan. Zonde van een model dat zo geliefd is.

Groet

Jos

Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
de marklin versie  39700 die si 93,5 cm kost 475 euro
Re: tee van trix
Davy
gast

Re: tee van trix
De Trix Tee versie is heel wat goedkoper dan de Roco versie.
299 euro voor de analoge en 349 voor de digitale versie met geluid.

Hiermee kan de Trix versie zeker concurreren met de Roco versie.



Re: tee van trix
woopietrein
gast

Re: tee van trix
Goh Davy, wat weet je veel van Marklin/Trix, werk je bij de importeur of breng de al je vrije tijd bij jouw dealer van Marklin door?? :D
Heb je nog wel tijd voor een normaal leven? dat vraag ik me toch wel eens af hoor op deze site, hoe sommige mensen helemaal into Modelspoor zijn.
......... :o
Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
volgens mij denkt die dat achterlijk ben maar ik ben heel wat slimmer als hij al denkt die van niet
Re: tee van trix
Gerard
gast

Re: tee van trix
Märklinfan, het kan zijn dat je je op de een of andere manier beledigd voelt, maar toch vraag ik je, mede namens de rest van het Forumteam, je toon te matigen in deze.
Re: tee van trix
ATSF2
gast

Re: tee van trix
Beste mensen

Ik ben de weg even kwijt betreffende de prijzen.

Er worden prijzen genoemd en ik ben er blijkbaar niet goed van op de hoogte. Sorry voor dat.

Er worden verschillende treinen aangeboden.

Het Marklin / trix model

Is dat 4 delig?
Zit er standaard geluid in?

Het roco model

Is het 4 delig
Er is een versie met geluid en zonder.

Een model zit ook in een start set. Die is vanzelf dus al duurder.

Wie heeft het allemaal goed op een rij en kunnen we appels met appels vergelijken.

Groet

Jos
Re: tee van trix
woopietrein
gast

Re: tee van trix
Marklinfan en Gerard, ik heb  soms ook het gevoel dat ik voor zool wordt versleten, of laat staan überhaupt een fatsoenlijk antwoord krijg, betweterigheid doet mij soms indammen, en dan vraag ik maar niets meer.
Wanneer wordt er nu eens echt begrepen, dat hier profs en beginners zijn?
Iedereen heeft hier een plek van bestaan, of je pas begint of als je al ver gevorderd bent met een Never ending opbouw van een baan, en daarin van Haver tot Gort je ziel en zaligheid en loon inpropt......
Ik kan me voorstellen dat sommigen het zat worden om voor een jandoedel bekeken te worden, en dan heb je van die uitingen die hier kort tevoren zijn gedaan, ik laat me ook wel eens uit over zaken, maar daar heb je het weer, betweterigheid......
Ik zal wel fouten hebben in mijn baan, maar ach ik ben gelukkig met mijn baan van 58 meter en een mooi stuk Schwarzwald.....
Mocht ik nog es een vraag willen stellen, ik zal me wel twee keer bedenken.
En de TEE van Trix ziet er goed uit vind ik om maar weer even terug te komen on topic yeahhhh
Ik ga nu naar bed, want morgen zit de tandarts klaar voor het zetten van een kroon........
Dus geen nieuwe locomotief dit voorjaar....
Re: tee van trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: tee van trix
Jongens (en meisjes),
Wat maken we ons toch weer vreselijk druk. Kort onderzoek door mij door even op trix.nl en op roco.co.at te kijken kom ik tot de conclusie dat wanneer je een versie MET geluid wil de Roco in verkoopadviesprijs maar ?10,00 duurder is als de Trix uitvoering.
Klik hier voor de Trix
Klik hier voor de Roco

Kortom de Trix kan concureren met de Roco maar dat "heel wat goedkoper" valt dus ook wel weer mee. Overigens kan ik niks van beschuldigingen vinden maar dat zal wel aan de manier van intrepeteren liggen.

Groeten en ieder een fijne dag op deze zonnige dag,

Herman
Re: tee van trix
^Rook
gast

Re: tee van trix
Hallo,

In de omschrijving van het Roco-model kom ik de volgende zin tegen: "Ab R3 (434,5 mm) einsetzbar."

Interpreteer ik dit goed ? Kun je met dit model niet door kleinere bogen dan R3 rijden :?: Of laat mijn Duits te wensen over en wordt iets heel anders bedoeld ? Mocht ik 't bij het rechte eind hebben, is dit iets dat vaker voorkomt bij (3-rail-)modellen van andere fabrikanten dan Märklin zelf :?:

Please advise...

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: tee van trix
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: tee van trix
Hoi Rolf,

Inderdaad: je interpretatie klopt!
Erachter staat tussen haakjes de boogstraal van 434,5 mm. De Roco R3 is dus bijna dezelfde als Marklin R2 (rails 2231 dus), die heeft 424,6. Dus niet inzetbaar op cirkels met straat 360 mm.

Je tweede vraag (of dat vaker voorkomt mij niet Marklin zaken) weet ik niet zo 1-2-3....

groet, Frank
Re: tee van trix
Lid sinds: 2007

offline
Re: tee van trix
Hallo,

@Rolf:
om je 2e vraag te beantwoorden: dit komt in ieder geval wel voor bij de Piko hondekop. Deze heeft met name moeite met het hekwerk van de Marklin (gebogen) brugdelen zowel R1 als R2 , bovenleidingsmasten in de binnenkant van R1 bochten worden net niet/net wel geraakt. Maar dit geld ook al voor sommige Marklin-produkten. De Schurzen-wagens bijv. (vooral het bagagerijtuig) heeft hier ook al last van.

@ de rest
Een goede vergelijking tussen de Trix en de Roco Tee kunnen we volgens mij pas maken als de Roco ook echt in de winkels ligt. Er zal best wel een vergelijkingstest in de bekende bladen komen, zoals nu ook het geval is met de Mehano en Fleischman Lint.
Ik zou persoonlijk voor een Roco Tee kiezen als er geen Marklin-variant komt. (en ik nog geen 3070 had) Ik weet niet of er veel collega-hobbyisten zo dapper zijn om een Trix Tee om te bouwen. Lijkt mij nogal gewaagd om van zo'n duur model meteen de wielen af te slopen, en dan maar hopen dat er passende Marklin exemplaren voor zijn.

groeten, Martin
Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
of kijken naar de marklin 39700 maar die is niet in de juiste schaal hij is 93,5 cm
Re: tee van trix
^Rook
gast

Re: tee van trix
Frank & Martin, hartelijk dank voor jullie antwoorden :) Het is goed om te weten dat je hier bij het kijken naar andere merken toch rekening mee moet houden.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: tee van trix
ATSF2
gast

Re: tee van trix
Beste Rolf,

Het beste wat je kunt doen is een duits restaurant wagon kopen uit een 30 cm serie van Roco. Deze zijn 31,5 cm lang. Ik gebruik deze voor het bepalen van mijn vrije ruimte profiel. IK leg een potlood aan de zijkant van de kop aan de buitenboog en een potlood in de midden aan de binnenboog. Dan rij ik met de wagen met de hand rond.

De streepjes zijn bepalend voor het plaatsen van signalen, wissellantarens etc.

Als je dit op deze wijze volgt heb je nooit problemen met andere merken. Het vrijeruimte profiel van Marklin is te klein om op schaal geproduceerde modellen van andere merken op een juiste wijze op de spoorbaan toe te laten.

Een enkele keer loop je dan nog tegen problemen aan met b.v de BigBoy. Deze heeft met name op kleine boogstralen een zeer uitzinderlijk profiel.

Groet

Jos
Re: tee van trix
^Rook
gast

Re: tee van trix
Hmmmm...ik zie dat ik het 'minimale boogstraal'-verhaal verkeerd heb geïnterpreteerd :? Ik begrijp nu dat dit van belang is met betrekking tot hoever een trein uitsteekt buiten de rails. Het heeft dus (zoals IK dacht) niet zo zeer te maken met ontsporingen (door in elkaar hakende buffers of iets dergelijks), alswel met het raken van objecten naast de rails.

Zolang ik dus in bijvoorbeeld mijn schaduwstation met R1 geen objecten naast de rails plaats dan zou ik dus geen problemen ondervinden met, wederom bijvoorbeeld, bovenstaande TEE van Roco.

Helemaal snappen doe ik het nog niet. Er wordt gesproken over "het vrije ruimte profiel" en dat deze bij Märklin "te klein" zou zijn. Wat moet ik me daar nou precies bij voorstellen ? Waarom is zo'n profiel afhankelijk van het merk ? Je bepaalt toch zelf op welke afstand van de rails je objecten plaatst en dus hoe groot dit profiel is :?: Is de term "vrije ruimte profiel" misschien nader toe te lichten voor simpele zielen als ondergetekende ?! :oops:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: tee van trix
HansKl
gast

Re: tee van trix
Citaat van: ^Rook op zaterdag 05 mei 2007, 00:02:18
Zolang ik dus in bijvoorbeeld mijn schaduwstation met R1 geen objecten naast de rails plaats dan zou ik dus geen problemen ondervinden met, wederom bijvoorbeeld, bovenstaande TEE van Roco.

Hoi,

Niet helemaal waar.
De draaistellen kunnen in sommige gevallen niet compleet uitdraaien (kijk naar schürzenwagens), en slaan tegen de apparaatkasten en dergelijke aan die onder een rijtuig hangen. Terwijl ze in een ruime bocht wel goed kunnen bewegen, omdat de uitzwaai dan niet zo groot is.

Of de wielen van een stoomloc die R3 nodig heeft, redden het niet om in een R2 of R1 bocht nog in de rails te blijven.
Hopelijk is dit een beetje helder uitgelegd :)

Mvgr,
Hans
Re: tee van trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: tee van trix
@Rolf,
In een bocht steekt een lang rijtuig uit aan de zijkant. Bij Märklin kan het voorkomen dat door het uitsteken de trein bijv een bovenleidingsportaal raakt. Dit komt door de dan kleine boogstraal. Zou je een grotere boogstraal hebben dan steekt je rijtuig minder uit. Probeer maar eens met twee verschillende boogstralen en een lang IC rijtuig. Je zal zien wat ik bedoel.

Groeten,
Herman
Re: tee van trix
ATSF2
gast

Re: tee van trix
Rolf

Inderdaad ben ik vergeten te vermelden dat er modellen zijn die niet door de kleinste boogstralen rijden. Boogstralen kleiner dan 360mm moet je eigenlijk niet toepassen en wanneer mogelijk eigelnijk groter.

Wanneer je de methode met het potloodje toepast zoals ik heb bescheven zul je zelden tegen een model aan lopen dat niet geschikt is voor 360mm boogstralen. In een enkel geval dat de fabrikant een model produceert dat niet door R=360 mm kan geeft hij dit aan. Roco heeft in het verleden bijvoorbeeld een BR42 geproduceerd. Die kon alleen door boogstralen R=400 of id.

Zelfs dit model reed na een kleine aanpassing gewoon door een boogstraal met R=360. Ook de eerste uitvoering van de BR23 van Roco ( 1984 ) had wat moeite met Marklin wissels en kleine bogen. Ook dit heb ik succesvol opgelost.

Groet

Jos
Re: tee van trix
marklinfan
gast

Re: tee van trix
de tee van marklin is 93,5 cm weet iemand welke schaal dat is
Re: tee van trix
^Rook
gast

Re: tee van trix
Hallo Hans, Herman en Jos :)

Hartelijk dank voor de antwoorden. Een exacte definitie van het begrip "vrije ruimte profiel" zou ik je nog niet kunnen geven maar het is me inmiddels wel een stuk duidelijker geworden. Ik weet nu beter waar ik op moet letten :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: tee van trix
Gerard
gast

Re: tee van trix
Rolf, op Wikipedia heb ik de volgende omschrijving gevonden van het begrip "vrije ruimte profiel":

"Het omgrenzingsprofiel (soms ook gabariet) is de aanduiding voor de maximale hoogte en breedtematen die een trein mag hebben en het profiel van vrije ruimte (PVR) is de aanduiding voor de maximale hoogte en breedte waar binnen zich niets anders mag bevinden dan de trein. Men zou kunnen zeggen dat het PVR de minimale maten zijn voor een tunnel.

Het profiel van vrije ruimte wordt gebruikt bij het ontwerpen van dwarsprofielen van autosnelwegen, tunnels, spoorwegen, enz.

Op 1 januari 1914 is er een standaardprofiel voor Europa ingevoerd dat tijdens de Bernse confentie is vastgesteld met een maximale hoogte van 4280 mm. In de periode daarvoor werd voor internationaal verkeer veelal het Franse omgrenzingsprofiel aangehouden, omdat dat het smalste profiel was van het Europese continent.

Later is dat profiel uitgebreid met ruimere profielen als:

GA: hoogte 4320 mm - is iets hoger dan het 'Bernse profiel'
GB: hoogte 4320 mm - staat een hoekiger dak toe dan het GA-profiel
GB+: hoogte: 4320 mm - staat een nog hoekiger dak toe dan het GB-profiel zodat het (meer) geschikt is voor containertreinen
GC: hoogte: 4650 mm - wordt tegenwoordig in de meeste Europese landen gebruikt
De breedte van al deze profielen is 3150 mm. Nota bene: 3150mm is voor een omgrenzing op een bocht met 250 meter radius, dat wil zeggen dat geen enkel rijtuig of wagon breder mag zijn. Bovendien wordt, door de "overhang" in bochten, de maximale breedte nog verder beperkt in verhouding met de lengte van rijtuig of wagon".


Re: tee van trix
^Rook
gast

Re: tee van trix
Citaat van: ^Rook op zondag 06 mei 2007, 13:42:41
Een exacte definitie van het begrip "vrije ruimte profiel" KAN IK JE INMIDDELS DUS WEL geven...

Wikipedia weer heh ;) Zeer verhelderend ! Hartelijk dank Gerard, always a pleasure...

Vriendelijke groeten,

Rolf