Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraag over hellingen en baanontwerp

Gestart door bartjuh999 zondag 24 juni 2012, 20:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over hellingen en baanontwerp
Hallo allemaal,
Wederom een vraag van een (her)beginner, ik ben bezig met een baanontwerp wil als voorbeeld een ontwerp uit de brochure "Baanontwerpen" pagina 19 van Marklin gebruiken.

Nu wil ik hier een helling in maken bij het berggedeelte, ik begreep via google en dit forum dat de helling niet meer dan 3,5% mag bedragen.
Bij een HO baan waar ik nog een trein onder zou willen laten rijden zou ik zeker 9 cm a 10 cm nodig hebben. Dit zou er op neerkomen dat ik de rails 3 meter lang moet verhogen als ik het goed begrijp.
Nou ben ik aan het kijken naar andere ontwerpen en daar zie ik veel snellere en kortere hellingen. Ook helixen die veel sneller omhoog gaan (wat overigens niet direct mijn bedoeling is)

Graag hoor ik jullie mening ! /Alvast weer bedankt voor jullie reacties.

PS ik heb dus C-rails van Marklin HO en als bijlage het baanontwerp in kwestie
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
zonder bovenleiding kun je heb je aan 8 cm meer dan genoeg. warschijnlijk kom je zelfs met 7 cm nog uit. dat scheelt je bijna een meter helling.
ook kun je hoger dan de 3%. niet te veel maar kan wel.
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
In mijn nieuwe baan rijd de trein op 80 cm 7 cm hoger zonder moeite.

groet Berry
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Zou ik dit in het ontwerp kunnen redden (zie bijlage)
Bij de groene pijl wil ik gaan verhogen, zodat ik bij de oranje pijl hoog genoeg zit voor de onderliggende rails.
Het berglandschap is aangegeven met de paarse pijl. Excuses voor het knullige kaartje, maar heb nog geen baanontwerpsoftware, alleen een demo van Wintrack maar die is helaas Duits (niet mijn sterkste kant).
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Probeer Trax eens.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Je zal wat eerder moeten beginnen met stijgen omdat je ook nog een rangeerspoortje hebt liggen. Per rail 1 cm stijgen is te doen als je treinen niet te lang worden. Maar zorg er voor dat je bij de eerste en de laatste iets minder doet (bv de helft). Persoonlijk zou ik meteen na de wissel beginnen met stijgen, dan heb je ca 12 raillengtes voor je over de eerste rails heen moet, vanaf je oranje pijl heb je ook ca 12 rails om weer beneden te komen.

Walter
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Hoi Wasmi bedankt ! Ga ik proberen. @Lucas : ja had me net aangemeld bij Trax krijg alleen geen Rails menu te zien heb wel gekozen voor Marklin C HO ?
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Dan zou ik contact opnemen met Fedor.
Hij is zowel via het forum als de site te bereiken.
Hopelijk kan hij jou helpen.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

P.s. ik heb nu zelf ook niet de mogelijkheid om even in te loggen. :?
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Ga ik doen bedankt voor de tips !
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Citaat van: Berry op zondag 24 juni 2012, 21:11:09
In mijn nieuwe baan rijd de trein op 80 cm 7 cm hoger zonder moeite.
groet Berry
Dat is een stijgingspercentage van 9% !   Het dubbele van wat normaal als "maximum" wordt aangehouden.
Nu kan ik me voorstelen dat een elke elokomotief daar wel op geraakt, maar hoeveel wagons kan die meenemen naar boven ?  Wat heb je al in de praktij getest en gemeten ?  (en met welke lok / wagons dan wel ?)

Het lijkt me op zich wel haalbaar, maar zal zeker beperkingen mee brengen.
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
stijgen moet beginnen na de wissel.Begin met 2,5 % en de rail daarna mag je naar 3,5 % gaan.Dan zal je wel je 8 cm hebben.Het verschil zit hem in de overgangsknik.Als die te groot is dan krijg je een wipplank en laten je koppelingen makkelijk los.
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
dat laatste kan ik volmondig beamen, Johnny !
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraag over hellingen en baanontwerp
Citaat van: Berry op zondag 24 juni 2012, 21:11:09
In mijn nieuwe baan rijd de trein op 80 cm 7 cm hoger zonder moeite.

groet Berry

Sommige HAG-loks halen zelfs 10% (door hun gewicht).

Wat ik zelf zou doen met weinig ruimte, is het onderste spoor laten dalen en het bovenste spoor laten stijgen. Dat halveert (optimaal benut) de hoogte die bereikt moet worden. Maar een station kun je natuurlijk niet op een 4% helling leggen, 1% zou wel kunnen. Dat scheelt dan toch weer een paar centimeter helling.

Verder vraag ik me af of je dat paarse stuk (60 cm-berglandschap) nog wat kunt verlengen (als je de ruimte hebt), dat haalt een van de angels uit dit ontwerp.

Tenslotte wil ik erop wijzen dat je met een lengte van 2.60 m. voldoende ruimte hebt voor een 4% helling voor het achterste spoor om bij aanleg te streven naar twee niveaus (schaduwstation).