Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd

Gestart door jobocaja dinsdag 05 juni 2012, 22:13:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Hallo iedereen ... een hele tijd terug heb ik hier nog eens een baanplan gepost maar wegens omstandigheden is het er toen niet van gekomen. Nu de microbe terug te pakken en hier een eerste aanzet !! De ruimte die ik ter beschikking heb is 4m80 x ??? ik kan 80cm  breed gaan maar evengoed 120 cm ... wat lijkt jullie een mooie breedte voor een baan van 4m80 lang?

Ik wil er een stoomdepot in (zie onderstaand plan (280x75), suggesties/verbeteringen welkom). Voor de rest van de baan wil ik nog een station en een parade spoor, ook een schaduwstation ... maar hier is mijn inspiratie ver te zoeken hoe dit in te plannen .. dus alle hulp meer dan welkom.

Ik rij voornamelijk stoom en diesel. Maar heb ook een paar electrische locs ...

Groeten
Jochen
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Hallo Jochen,
Misschien dat je hier wat inspiratie kunt op doen voor je BW:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21150.0

En hier de ontwikkeling van een station:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25622.0

Succes,
Rob.
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Er moet zowiezo nog een 2de spoor aan de draaischijf, dat is altijd zo geweest.  :thumbup:

Dat is voor in- en uitrij spoor dacht ik...

Gr Clint
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
480 cm lengte is behoorlijk maar80 cm breed geeft wel beperking aan het baanontwerp.
Ik denk dat je moet proberen de grootste breedte te benutten welke je jezelf kan toeeigenen.

met vriendelijke groet,
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 05 juni 2012, 22:38:49
Hallo Jochen,
Misschien dat je hier wat inspiratie kunt op doen voor je BW:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21150.0

En hier de ontwikkeling van een station:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25622.0

Succes,
Rob.

Die BW is inderdaad prachtig ... maar ben aan het knoeien om het naar C rail om te zetten ...
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Citaat van: Aad A op woensdag 06 juni 2012, 15:34:59
480 cm lengte is behoorlijk maar80 cm breed geeft wel beperking aan het baanontwerp.
Ik denk dat je moet proberen de grootste breedte te benutten welke je jezelf kan toeeigenen.

met vriendelijke groet,

ik kan maximum 1m20 gaan (is dit redelijker)... meer krijg ik niet verkocht hier :)
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Met 120 cm breedte kan je best wel een aardig banenplan maken denk ik.
Ik zelf heb op een breedte van 112 cm een dubbelspoor uit kunnen leggen met Mrail waar in een stuk station met 5 sporen.
Veel succes met plannen
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Een 2 de poging ... wat vinden jullie ... de draaischijf sluit wel niet volledig aan ... iemand een idee hoe dit op te lossen? De file van wintrack vinden jullie in bijlage ..

Hoe draai je eigenlijk je sporen een x aantal graden in wintrack (pas gekocht)

ALvast bedankt
Jochen
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Hi Jochen,
Herkenbaar plan  :P en al mooi omgezet in C-Rails.
De draaischijf is voor K-rails en alleen met overgangsrails geschikt voor C-rails. Dat kost dus meer lengte.
Je plan moet -6 graden gedraaid worden: dat kan door op een rails te gaan staan, rechtermuisknop en dan 'Verplaatsen met dialoog' kiezen.
Ik heb het gedraaide plan bijgevoegd; dan zie je gelijk waar het met de draaischijf mis gaat.
Als ik een creatieve oplossing bedenk krijg je wel een nieuwe versie...

Succes,
Rob.

NB: de overgangsrails C-K is 24922; ik heb geen ervaring met K-rails, maar de draaischijf is misschien makkelijker met flexrails aan te sluiten op de rest van het plan?
Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Na een paar dagen van denken, inspiratie opdoen, tekenen en opnieuw beginnen dit als resultaat in wintrack 8.0:

Enig idee hoe ik het probleem rechtsboven oplos? Mijn schaduwstation zou 18 cm lager komen hoe teken ik dit in wintrack ?

Alvast bedankt voor de hulp.
PS opmerkingen en suggesties op het plan zijn zeker welkom !!!

Re: Baanplan ... eerste aanzet + hulp gevraagd
Hi Jochen,
Wat in je plan helaas niet gaat lukken is de directe aansluiting van C-rails op de draaischijf. Daar moet je gebruik maken van overgangsrails. Zie ook mijn vorige bericht en zie hier onder de beschrijving van je draaischijf. Ik heb daar ook geen oplossing voor (gezien).

Gr,
Rob.

=====
DB-eenheidstype 27 m. Voor traditioneel en digitaal rijbedrijf geschikt. Op afstand bediende draaibrug met ingebouwde motor. Conventioneel regelapparaat bijgevoegd. Functie: draaien rechts/links in afzonderlijke stappen en in continubedrijf tot stilstand. Digitale comfortregeling naderhand in te bouwen met Digital-set 7687. Kuil voor verzonken inbouw in de modelbaan. 6 railaansluitingen voor kunststof rails om op elke willekeurige plaats in te zetten. Met overgangsrails ook geschikt voor C-rails en metalen rails. Uit te breiden tot max. 48 railaansluitingen in het rooster van 7,5° met uitbreidingset 7287. Rijstroomvoeding van de railaansluitingen over de rolbrug. Buitendiameter 386 mm. Bordeslengte 310 mm. Past bij de ringlocloods 7288/72881.