Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

2 voedingen parallel aansluiten

Gestart door C-Brian zondag 24 juni 2012, 12:14:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 voedingen parallel aansluiten
Hallo, ik heb meerdere voedingen (12v gelijkstroom), kan ik 1 van de voedingen (of meer) parallel aansluiten op een andere? Of moet er iets tussen, zoals een diode?

Hier eens schema met wat ik bedoel:

Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
één goeie raad: NIET doen !

koop gewoon een zwaardere voeding. Voor minder dan 20 euro heb je al een 12V/20A geschakelde voeding (op ebay, incl. verzending)

Wat wil je doen misschien ? hoeveel A heb je per voeding, en hoeveel heb je nodig ?
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Deze voedingen heb ik erg goedkoop gevonden, vandaar. Het gaat om een 200mA, 250mA en een 800mA voeding. Heb er 8 euro voor betaald samen, voor een grotere voeding zou ik veel meer kwijt zijn
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Hoi, Brain

Gewoon alle 3 los aansluiten.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Oke, 1tje gaat richting de diorama, dan hou ik er 1 van 250mA over, en een wisselstroom van 300mA. De 800mA ga ik gebruiken voor lantaarnpalen (max 40 worden dat er dan helaas) en dan ga ik gewoon voor een voeding van .. Ampère, ja, hoeveel Ampère heb ik eigenlijk nodig? Ik ga max. 150 lichtjes gebruiken denk ik
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Citaat van: C-Brian op zondag 24 juni 2012, 14:57:49
Oke, 1tje gaat richting de diorama, dan hou ik er 1 van 250mA over, en een wisselstroom van 300mA. De 800mA ga ik gebruiken voor lantaarnpalen (max 40 worden dat er dan helaas) en dan ga ik gewoon voor een voeding van .. Ampère, ja, hoeveel Ampère heb ik eigenlijk nodig? Ik ga max. 150 lichtjes gebruiken denk ik

Dat ligt eraan hoeveel A de lichtjes gebruiken...
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Een led verbruikt toch 20mA?
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
witte led is normaal 3,8 volt en 20 mA .Reken er 3 in serie dan heb je 11,4 volt met een kleine serieweerstand van 33 ohm. Je kan dus 40 kringen van 3 leds aansluiten = 120 leds.Berekening : http://ledz.com/?p=zz.led.resistor.calculator
PS: als je ze laat branden op 10 mA (minder fel) dan kan je er zelfs 240 aanluiten op je 800 mA.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Hoi Belletj

Mijn leds zijn allemaal gereed gemaakt voor 12 volt, ik heb (nog) geen leds waar ik een weerstand voor zou moeten plaatsen. Ik sluit alles parallel aan btw
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
dan verlies je natuurlijk een massa vermogen en mogelijkheden.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Als je goedkope voedingen wil... Kijk eens bij de plaatselijke PC winkel. Ik heb daar 2 voedingen van 1A gehaald voor 0,0 euro.


groeten Dylan
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Dylan, bedankt voor de tip :)
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Je verspilt nu de meeste energie (A) aan de weerstanden, energie wordt omgezet in warmte. De tip van Johnny zou ik toepassen.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Dag Brian.

Je kunt ongestraft de massa van de voedingen aan elkaar knopen.
Sterker nog: ik zou het adviseren! Op die manier weet je zeker dat
allle massa, massa (bij AC) of min (bij DC) is, en voorkomt zwevende
voedingsnetten. De plus (DC) of fase (AC) aan de secundaire kant
altijd afzekeren op de maximale stroom van de voeding en je werkt
volledig veilig.

Groeten,

Erik.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 24 juni 2012, 18:34:50
De plus (DC) of fase (AC) aan de secundaire kant
altijd afzekeren op de maximale stroom van de voeding en je werkt
volledig veilig.

Kan je dit iets meer uitleggen?
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Dag Brian.

Citaat van: C-Brian op zondag 24 juni 2012, 14:57:49
... dan hou ik er 1 van 250mA over, en een wisselstroom van 300mA. De 800mA ga ik gebruiken voor lantaarnpalen ...

Op de hier genoemde stromen kun je dus ook middels glaszekeringen afzekeren, m.u.v. de 300mA dat zal 315mA zijn.
Als je netjes bijhoud wat je per voeding aan verbruikers aansluit, kun je de voeding ook niet overbelasten. :idea:
De zekering die je plaatst zal dan ook hoofdzakelijk beschermen tegen kortsluiting.

Groeten,

Erik.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Zwevende voedingsnetten?
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
als je de "min" van de verschillende voedingen niet verbindt, dan heb je geen garantie dat die onderling gelijk op potentiaal liggen.

Dan kan je als je per ongeluk een verbruikertje ergens verkeerd schakelt, leuke verrassingen  tegemoetkomen.   24V ipv 12,  spooklichtjes,  raar gedrag van schakelingen, ....
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Dag Henk.

Citaat van: henkv op donderdag 28 juni 2012, 09:01:27
Zwevende voedingsnetten?

Excuses - dit behoeft enige uitleg.

Wanneer verschillende voedingen niet met de massa (bij wisselstroom) en/of de min (bij gelijkstroom)
niet met elkaar verbonden zijn, bestaat de mogelijkheid dat daartussen een potentiaalverschil kan optreden.
Nu zal dit bij de veilige spanning van onze modelbouw-voedingen geen levensbedreigende situaties
opleveren, maar kan wel zorgen voor storingen, foutmeldingen of zelfs het defect raken van IC's.
Met name het digitale gebeuren is hier natuurlijk veel gevoeliger voor dan het analoge.
De bedoeling is dus meer uit voorzorg, maar ook om ervoor te zorgen dat er maar één referentiepunt
t.a.v. de massa is. Uiteindelijk was dit antwoord in relatie tot de vraagstelling van de topicstarter.

Groeten,

Erik.
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
dat bedoelde ik dus, in jip en janneke taal ;-)
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
Nog even voor mijn begrip. Als Brian die adaptertjes nou geheel los van elkaar gebruikt, dus aan iedere adapter een sliert leds die verder onderling niet zijn verbonden. Is er dan nog een mogelijk probleem?
Re: 2 voedingen parallel aansluiten
nope ,dan is er geen probleem, zolang je maar alles netjes gescheiden houdt aan de beide polen (+ en -)