Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

zeer onduidelijk rijgedrag loc

Gestart door aideeaidee zaterdag 23 juni 2012, 14:47:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zeer onduidelijk rijgedrag loc
Een van mijn locs bezorgt me een hoop 'last'. Hij rijdt buitengewoon schokkerig en op sommige plekken komt hij tot stilstand. Soms komt de motor niet verder dan een vaag gebrom. Ik heb de rails en pukos nog een keer goed gereinigd, maar het helpt niet. Andere treinen rijden probleemloos dus ik vermoed dat het in de loc zelf moet zitten. Ik denk dat er een delta decoder o.i.d. in zit want de decoder heeft een dipswitch blokje. Maar ook twee te verdraaien schakelaartjes (potmetertjes?). Ik heb de loc nu uitelkaar liggen, maar ik vraag mij af waar te zoeken. Het sleepcontact heb ik schoongemaakt en ziet er ook niet bepaald versleten uit. Wat kan ik proberen om het probleem op te sporen?
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Heb je al naar de koolbortsels gekeken? Als ik je zo hoor is het waarschijnlijk een 6090 decoder. Heeft de motor een veldmagneet of een veldspoel???

Walter
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Lijkt op : volgekoekte collector spleetjes op het anker.

Mvg Gert (die net zo'n loc heeft schoongemaakt :D)
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Nee, ik heb niet naar de koolborstels gekeken. Het is een veldmagneet (gelijkstroommotor). Ik denk ook niet dat het de koolborstels zijn omdat de trein gewoon een stuk rijdt, dan 'boem' tot stilstand komt, weer gaat rijden (of niet). Het gebeurt op zich ook wel steeds op hetzelfde stuk spoor gek genoeg. Maar het brommen van de motor zo nu en dan wijst natuurlijk weer wel op de koolborsels. Zal ze er eens uithalen.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Het anker is het binnenwerk van de motor?
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Ja, als je het marklin loc nr geeft, weten we gelijk wat voor een anker !

Mvg Gert
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Albert, om welke lok gaat het hier?
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Ik zal zien of ik dat kan achterhalen, maar een fotootje is ook zo gemaakt natuurlijk. Maar voor het schoonmaken maakt het niet uit? Gewoon de koolborstels er uit, voorzichtig de schroefjes er af en dan dekseltje los en het spoeltje er uit? Dat moet het vervolgens een kliederzooi zijn binnenin of anders is er een andere oorzaak. HOe maak je e.e.a. schoon? Het spoeltje kan in een ultrasoonbad, maar het is geen goed idee volgens mij om daar wasbenzine in te gooien...
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Je kan het rustig met wasbenzine doen, geen probleem.

Foto of locnr. up to you !

Mvg Gert
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Hier zijn foto's, de kap ligt er los op natuurlijk.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Er zit een vijfpolig anker in. In het motorhuis is het een vieze bende van zwart poeder, ongetwijfeld van de koolborstels. Een van de anker'bladen' is zwart geblutst, dus ik zal proberen of ik het e.e.a. kan schoonmaken. Dan zien we weer verder...
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Collector van het anker met wattenstaafje en wasbenzine schoonmaken, en met een speld voorzichtig de spleetjes tussen de collectorbladen schoonmaken, daarna weer met wasbenzine, 1st beetje weken dus ;)

Mvg Gert
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Mooie zware loc by the way, heb haar zelf ook en haar zilveren zusje, rijden in tractie.

Mvg Gert
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Hij levert me allerhande problemen op. Hij ontspoort veel (heb ik opgelost door de speling tussen wielblok en de lok zelf te verkleinen, nu loopt de motor op zich soepel en zonder brommen, maar het hik gedrag is gebleven.. Ik heb toch het gevoel dat het zit in het sleepcontact of omdat de massa niet goed zit. Maar hoe verbeter ik dat? Het sleepcontact is als nieuw. Hij hikt op plaatsen waar andere treinen volstrekt geen problemen geven. Wel vind ik dat de 'sneeuwschuiver' bij de wielen erg laag zit. Ik rijdt met M en soms komt hij tegen de rails aan.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Hallo,

Probeer ook eens de wielassen met wasbenzine van smurrie, haren en tapijtresten te ontdoen. Ik neem daarvoor een oud penseeltje, dat doop ik in de benzine en ga dan tussen de wielen en de lagers waarin die wielen ronddraaien wat zitten "wriemelen" Er komt dan vanzelf ook wat benzine in de lagers terecht. Als de benzine verdampt is een héél klein beetje olie op de assen aanbrengen En v.w.b. het anker: zou je niet eens aan een nieuw anker gaan denken? Het kan namelijk best zijn dat het elektrisch contact in een of meer van de ankerwikkelingen niet meer up to date is. Zodra zo'n contact door warmte werking of zo verbreekt staat de loc subiet stil.

Sterkte!

Rob
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Ja, ik heb de hele loc gereinigd. Het gedrag blijft. Ik denk niet dat het aan het anker ligt, de trein hikt steeds op dezelfde plaats op de baan. Er zal daar dus wel een slechter contact zijn van de stroomafnemer of de aarding, probleem is dat alle andere treinen daar volstrekt geen last van hebben. Ik heb de rails ook gereinigd en met een voltmeter doorgemeten. Er is overal goed contact. Moet dus toch iets van de stroomafnemer of aarding via de wielen zijn.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Misschien een extra massadraadje van het niet aangedreven draaistel naar het frame....
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Mmm dat ligt zo voor de hand... dat je er niet opkomt. Ik ga het gewoon proberen. Tnx.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Dat zijn dan twee gouden tips vandaag oftewel een superscore! Allemaal harstikke bedankt, de trein loopt nu als een zonnetje. Drie reparaties vandaag op 1 trein, het lijkt net alsof ik er verstand van heb :-)

De motor is uitelkaar geweest en gereinigd. De speling itussen het wielstel en de trein verminderd zodat de trein niet meer zo kon wiebelen en daardoor veel ontspoorde en net een aardedraadje tussen de massa en het niet aangedreven wielstel. De trein heeft nu een twintigtal soepel en foutloze baantjes gereden. Ik ben helemaal blij. Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Bekijk de tandwielen eens goed. Een klein korreltje vuil (ballast oid) wat op de tandjes kleeft heeft een slecht effect op het regelmatig rijden. De ruimte tussen de tandjes onderling is erg klein. Zelfde probleem gehad met een lok. Schoongemaakt met perslucht. Suc6.
Re: zeer onduidelijk rijgedrag loc
Bedankt voor je reactie. De motor heb ik geheel uit elkaar gehad en gereinigd. De loc loopt nu als een zonnetje.