Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?

Gestart door Laenderbahn027 zaterdag 23 juni 2012, 07:46:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Hallo,

Zoals jullie weten ben ik me aan het oriënteren op de Raptor of besturing via Koploper. Nu vroeg ik me af of voor Koploper daadwerkelijk een "dedicated PC" nodig is, of dat deze PC/ laptop ook best gebruikt mag worden voor andere zaken, zoals internetten, tijdens het besturen van de baan, en dat deze PC/ laptop ook best andere programma's mag bevatten dan alleen de basiszaken?

Is Koploper dermate gevoelig dat je beter een "dedicated PC" kunt pakken, alleen voor Koploper?

Groet,
William
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Dat ligt een beetje aan de snelheid van de pc.

Ik rij met koploper en zit tegelijkertijd op internet zonder problemen.
Raptor is niet te vergelijken met koploper.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Ik heb I-train en had daarvoor eerst een aparte PC.
Inmiddels is die weg en staat I-train op mijn enige PC waar ik ook mee internet en dergelijke.
Ben ook weleens met KL bezig en dat werkt ook prima.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Voor de Raptor heb je geen PC nodig, dat is meer bedoelt voor mensen die geen PC hebben of er niets van willen hebben.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Hoho,

De Raptor noemde ik alleen omdat ik die ook overweeg. Voor de rest geen aandacht aan besteden in dit draadje graag!

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Groet,
William
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: William027 op zaterdag 23 juni 2012, 07:58:46

De Raptor noemde ik alleen omdat ik die ook overweeg. Voor de rest geen aandacht aan besteden in dit draadje graag!


Wij besteden nooit aandacht aan Raptor. :D

Verder doe ik hetzelfde als Tom en Peter op een oud laptopje uit de tombola van m'n werkgever.

Gr, Ben.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Hoi William
De PC op mijn werkkamer doet alles tegelijk, Koploper, Administratie, Forum enz.
De PC is multi-tasking alleen jammer dat ik dat niet ben! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Ohw nee.....dach het wel....jij bent net een vrouw AJ...je doet zoveel dingen tegelijk..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Hoho, da's achterhaald he, vrouwen kunnen niet meerdere dingen tegelijk doen.
Zet een vrouw in de spits in de auto en het eerste wat ze zal zeggenis; kan de radio uit, ik moet me even concentreren.
Dus luisteren en rijden gaat niet samen :):)

dussss.....heeft weinig met dit topic meer te maken volgens mij .
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
 :D
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Mijn pc bestuurd de treinen en ondertussen kan ik internetten.
Kan zelfs films uitpakken en kijken. 

Je kan in koploper de CPU load laten zien.
Vaak staat deze op de 1%, dus nog genoeg rekenkracht over.

Ik heb een pentium 4 en 4gb geheugen en als OS win 7.
Dus niet echt het snelste van het snelste.

Groeten Sander
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Hallo,

ook bij mij staat de mail (schaduw) en internet meestal open terwijl de computer de treinbaan bestuurd, ook als het besturingsprogramma naar de achtergrond gedrongen is rijdt de treinbaan gewoon door,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Ik heb op mijn server iTrain geïnstalleerd staan.
Die server doet meer dan alleen iTrain, dus dat kan makkelijk.

Groetjes Dennis
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Ik rijd zelf met de Ecos 2. Ik wil voor mijn modelbaan een aparte pc aanschaffen zodat ik die pc puur voor mijn modelbaan kan houden en mijn Ecos 2 kan ook aangesloten blijven voor als er een update is. Wat ook een voordeel is vind ik dat jij de pc bij je baan alleen daarvoorgebruikt en dat er minder rotzooi opkomt zoals spam.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Koploper draait al op een pc met win95 met een minimum aan geheugen.

Dus elke "modernere" pc zal tegelijkertijd met koploper, internet en mail overweg kunnen.
Ik neem aan dat je niet hele zware spellen wilt gaan spelen tijdens het rijden.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Ja dat klopt. Bij mij draait Koploper op een pentium1, 166 mhz met Windows95. Dat oude IBM Thinkpad is ouder dan sommige deenemers hier.  :D
Nou zou ik het ding niet aanraden, vanwege de ingewikkelde capriolen die ik moet uithalen voor een installatie van Koploper (geen behoorlijke browser meer beschikbaar voor Windows95). Het gaat er maar om dat een beetje moderne computer niet warm of koud wordt van Koploper.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Ik kan me ook niet voorstellen dat Koploper zo'n zware applicatie is voor de PC.
Het meeste van de tijd staat Koploper te wachten op een melding, om dan snel actie nemen en daarna weer verder gaat met wachten op de volgende melding.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Heren,

Het is mij helemaal duidelijk. Ik kan Koploper gewoon installeren op mijn huidige laptop, misschien zelfs wel op een USB stick en dan draaien op de bedrijfslaptop. Goed nieuws, dan heb ik daarvoor dus geen "nieuwe" laptop nodig :-)!

Groet,
William
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Mij is geadviseert om met itrain te gaan rijden. Omdat koploper maar door 1 persoon is ontworpen en die geeft niks prijs van zijn programma. Ik ga dus voor itrain
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: loc6400 op zondag 24 juni 2012, 00:34:00
Mij is geadviseert om met itrain te gaan rijden. Omdat koploper maar door 1 persoon is ontworpen en die geeft niks prijs van zijn programma. Ik ga dus voor itrain

Hij geeft alles prijs, behalve de broncode en dat doet geen enkele leverancier. Niets mis mee, voorlopig veruit het allerbeste program ooit gemaakt. Zonder discussie te willen starten, aub geen tendentieuze ongefundeerde commentaren off topic.

On topic, pc is wel nodig, een aparte pc niet...
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
In geval van een PC voor de treinbesturing zou ik dringend aanraden een "stand-alone" te nemen ten aanzien van Internet. Als je ooit een virus krijgt die de PC verstiert tijdens het rijden kan je grote problemen krijgen. De treinen zijn in het algemeen vrij prijzig.  ;)
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: Olav op dinsdag 26 juni 2012, 22:43:25
In geval van een PC voor de treinbesturing zou ik dringend aanraden een "stand-alone" te nemen ten aanzien van Internet. Als je ooit een virus krijgt die de PC verstiert tijdens het rijden kan je grote problemen krijgen. De treinen zijn in het algemeen vrij prijzig.  ;)

Leg es uit.... :?
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: Willem E op woensdag 27 juni 2012, 00:43:33
Citaat van: Olav op dinsdag 26 juni 2012, 22:43:25
In geval van een PC voor de treinbesturing zou ik dringend aanraden een "stand-alone" te nemen ten aanzien van Internet. Als je ooit een virus krijgt die de PC verstiert tijdens het rijden kan je grote problemen krijgen. De treinen zijn in het algemeen vrij prijzig.  ;)

Leg es uit.... :?

Euhm... Als je een virus op die PC zou hebben die op dat moment actief wordt voor malafide doeleinden ofzo wordt er natuurlijk werkgeheugen en processorkracht gebruikt die bij een oude PC al niet veel is. Als Koploper daar nog op draait kan er wel één en ander misgaan. Bijvoorbeeld een melding die niet opgemerkt.

Ik heb er minder last van want heb geen internet bij mij mijn treinbaan spijtige genoeg en vooral ik heb geen Windows waar 99% van de virussen zich op baseren. Bij mij kan er een virus zijn maar het kan niets doen. Nadeel is wel dat je weinig besturingsprogramma's hebt voor Linux/Ubuntu. Een uitstekend programma dat Opensource en gratis is Rocrail.
Met App's voor Android en IOS voor aansturing met je tablet of smartphone, wat Koploper jammer genoeg niet heeft.


groeten Dylan
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
ik heb hier een P4 met geheugen van 3 GB en HDD van 500 GB en WIN XP PRO voor koploper en mijn databaseboekhouding ter beschikking voor de treinbaan.De PC kan in nood op internet maar draait normaal stand alone.Voor wat die dingen kosten kan je het niet laten.Inclus 23 inch scherm amper 350 euro in Duitsland.En dat is dan een splinternieuwe.2dehands vind je die voor 100 euro + 129 euro scherm.Dan heb je nimmer last van die dingen als  virussen of te traag.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: minitreintje op woensdag 27 juni 2012, 09:32:04
Citaat van: Willem E op woensdag 27 juni 2012, 00:43:33
Citaat van: Olav op dinsdag 26 juni 2012, 22:43:25
In geval van een PC voor de treinbesturing zou ik dringend aanraden een "stand-alone" te nemen ten aanzien van Internet. Als je ooit een virus krijgt die de PC verstiert tijdens het rijden kan je grote problemen krijgen. De treinen zijn in het algemeen vrij prijzig.  ;)

Leg es uit.... :?

Euhm... Als je een virus op die PC zou hebben die op dat moment actief wordt voor malafide doeleinden ofzo wordt er natuurlijk werkgeheugen en processorkracht gebruikt die bij een oude PC al niet veel is. Als Koploper daar nog op draait kan er wel één en ander misgaan. Bijvoorbeeld een melding die niet opgemerkt.

Ik heb er minder last van want heb geen internet bij mij mijn treinbaan spijtige genoeg en vooral ik heb geen Windows waar 99% van de virussen zich op baseren. Bij mij kan er een virus zijn maar het kan niets doen. Nadeel is wel dat je weinig besturingsprogramma's hebt voor Linux/Ubuntu. Een uitstekend programma dat Opensource en gratis is Rocrail.
Met App's voor Android en IOS voor aansturing met je tablet of smartphone, wat Koploper jammer genoeg niet heeft.


groeten Dylan

Ik denk dat je dit simpel kan oplossen met een firewall, virusscanner en malwarebeschermers. Die zijn eigenlijk 'verplicht' bij internetgebruik. En hiervan zijn er verscheiden van gratis te downloaden en gebruiken. Gebruik dezelfde beveiliging als op je losse internet-PC en klaar!
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: Willem E op woensdag 27 juni 2012, 10:52:00
Ik denk dat je dit simpel kan oplossen met een firewall, virusscanner en malwarebeschermers. Die zijn eigenlijk 'verplicht' bij internetgebruik. En hiervan zijn er verscheiden van gratis te downloaden en gebruiken. Gebruik dezelfde beveiliging als op je losse internet-PC en klaar!
Het probleem is dat, voor een "antieke" computer (met COM poorten), er nagenoeg geen van bovengenoemde maatregelen te verkrijgen zijn. Windows XP begint al problematisch te worden...   
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Aangaande die beveiliging loopt hier ook ergens een topic van iemand die deze had aanstaan en koploper draaide.De zaak liep telkens op problemen omdat een virusscanner of firewall de boel doet vertragen en daardoor de terugmeldingen niet meer juist kwamen met de besturing.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Citaat van: bellejt op woensdag 27 juni 2012, 16:07:25
Aangaande die beveiliging loopt hier ook ergens een topic van iemand die deze had aanstaan en koploper draaide.De zaak liep telkens op problemen omdat een virusscanner of firewall de boel doet vertragen en daardoor de terugmeldingen niet meer juist kwamen met de besturing.

Dat bedoel ik dus... Al die 'beschermbrol' vreet je PC gewoon op zodat die vastloopt als je zo'n oudere PC gebruikt  :(
Daarom draai ik op die antieke ook Ubuntu werkt perfect  :thumbup:

groeten Dylan
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Klopt.

Mijn "trein-PC" draait zelfs nog op windows 98 zonder problemen. Niet met Koploper overigens maar een ander programma.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Zo'n baan pc'tje hoeft ook niet per se aan internet.
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Dat klopt helemaal, dat hij niet perse aan het internet hoeft, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel handig dat wanneer je even wil treinen, je simpelweg de HTK (huis, tuin en keuken) laptop eraan kunt hangen. Wanneer je wifi hebt, kun je dat tijdelijk afsluiten, zodat je ook de virusscanner op non-actief kunt zetten: heb je daar ook geen last meer van. Dit alles om te voorkomen dat het huis overspoelt met laptops en PC's  ;)
Re: Is een aparte PC voor PC besturing eigenlijk nodig?
Dat is toch onontkoombaar.  :D

Mijn ouwe Thinkpad is niet echt een sta in de weg naast de baan.