Hoi,
Ik had laatst (5 Mei) in Houten een Br 38 (37030) gescoord en omdat er geen geluid in zat, wilde ik deze voorzien van een mSd.
Op ebay kwam ik een leuke aanbieding tegen van een mSd met sound naar keuze, voor ?66,- excl ?9,- verzend.
Omdat Marklin het geluid van de br 38 nog niet als download beschikbaar heeft gesteld, heb ik voor die van de br 55 gekozen.
Er kan later altijd nog de originele sound van de br 38 in gezet worden.
En omdat bij de oude decoder het lampje op de decoder zit, heb ik beslotende tender te voorzien van led verlichting.
En omdat de tender leds krijgt kan de voorkant niet achter blijven.
Het lampje aan de voorkant had ik al iets eerder vervangen door een led.
De van kap en decoder ontdane lok- en tenderframe.
Ik gebruik de originele bedrading, want deze zijn vrij dun en lopen door de holle koppeling.
Het ledprintje aan de voorzijde.
Hier zijn de originele busjes voor het insteeklampje verwijderd en heb ik in de soldeergaten een voorschakelweerstand gesoldeerd.
Van het printspoor, dat aan de voorkant van de print loopt, heb ik een stukje tussen uit gesneden/gekrast, vervolgens de twee eindjes kaal gekrast en hiertussen een ledprintje gesoldeerd.
Het ledprintje is uit een smd experimenteerprint gezaagd en voorzien van een warmwitte led.
Ik had eerst besloten om de dragerprint op de bestaande pootjes in de tender te monteren.
Maar al snel bleek dat het geheel met decoder erop, te hoog werd, waardoor de kunststof kolen imitatie niet meer op de tender paste.
Andere aanpak was dus vereist.
De dragerprint kwam dus op de tenderbodem.
Omdat op de tenderbodem een haaks soldeerlip voor de massa zit, moest deze eerste wat worden ?geplet?.
Dragerprint met gesoldeerde bekabeling.
Voor de verlichting in de tender moest een ledprintje worden gemaakt.
Deze heb ik wederom uit een smd experimenteerprint gezaagd en voorzien van twee een warmwitte led.
In eerste instantie had ik voor de tender voor één led gekozen, maar toen ik deze op de bodem had geplakt, precies onder de lichtgeleider , bleek dat het bovenste sein heel fel brandde en de twee onderste heel flauw.
Ik had gezien dat Marklin bij de 37039 een printje toepast met twee ledjes die uit het midden zijn geplaatst.
Ik heb dus ook iets soortgelijks nagemaakt en dat werkt goed.
Het led printje op de bodem gelijmd met een drupje secondelijm.
Dubbelzijdige tape was te dik, waardoor het printje niet meer onder de lichtgeleider paste.
De speaker komt met de rug tegen de onderkant van de kolen imitatie geplakt, met dubbelzijdig foam tape.
Omdat de kolen imitatie niet vlak is, heb ik twee smalle reepjes foam tape op de randen van het speaker huisje geplakt en zo tegen de kolen imitatie vast gezet.
Mocht deze alsnog loskomen, zal ik daar een andere oplossing voor moeten zoeken.
Tender met gemonteerde opbouw en de speaker in de kolen imitatie geplakt.
Nog een foto van het geheel.
Omdat ik merkte dat er wat licht lekte tussen de tender opbouw en de kolen imitatie, heb ik in de tender een stukje zwart karton met daarop een stukje reflecterende tape gelijmd.
Hierdoor kan het licht niet meer in de tender ruimte komen.
De 37030 heeft een klokanker motor en daarvoor moet CV52 van de decoder op waarde 4 worden geprogrammeerd.
Maar CV52 is niet onder mfx bereikbaar, allen onder MM en DCC.
Ik heb hiervoor eerst het mfx protocol op mijn CS1R uit gezet en vervolgens DCC aangezet.
Hierna op de CS een DCC lok met adres 3 aangemaakt en vervolgens de lok op het programmeerspoor uitgelezen.
Hierbij reed de lok, met hele kleine schokjes, bijna van het programmeerspoor af.
Vervolgens heb ik CV52 op 4 gezet en de CS weer terug naar mfx.
Zonder dat ik CV54 (P regeling) en CV55 (I regeling) had aangepast reed de lok eigenlijk direct al goed.
Beide CV?s staan op default waarde 64.
Verder staan de CV?s voor geluidsmode 1 op 5 en de geluidsmode 2 op 85 (Ik weet hier effe de DCC CV nummers niet van).
De geluidsmode 1 is de tijd tussen twee stoomuitslagen in rijstap 1.
De geluidsmode 2 is de tijd tussen twee stoomuitslagen in rijstap 2.
Maar de tweede stel ik af door bij verschillende snelheden een goed compromis te vinden.
De diverse geluiden, zoals kolenscheppen, injectiepomp, bel en fluit stonden een beetje chaotische gegroepeerd.
Ook hadden bepaalde functie knoppen wel een symbool en geluid toegewezen, maar er kwam niets uit, ?stomme? geluid functies dus.
Ik heb van alle geluiden de nummers genoteerd en vervolgens onder een andere functieknop gezet, met bijbehorend symbool.
Maar van sommige geluiden en symbolen weet ik niet precies wat ze betekenen.
De ?stomme? functieknoppen heb ik, waar deze nog stonden, weg geprogrammeerd.
Mijn ?schattige? Br 38 rijdt nu haar rondjes al puffend en fluitend rond.