Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.

Gestart door Kappa vrijdag 22 juni 2012, 23:46:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Hoi,

Ik had laatst (5 Mei) in Houten een Br 38 (37030) gescoord en omdat er geen geluid in zat, wilde ik deze voorzien van een mSd.
Op ebay kwam ik een leuke aanbieding tegen van een mSd met sound naar keuze, voor ?66,- excl ?9,- verzend.
Omdat Marklin het geluid van de br 38 nog niet als download beschikbaar heeft gesteld, heb ik voor die van de br 55 gekozen.
Er kan later altijd nog de originele sound van de br 38 in gezet worden.
En omdat bij de oude decoder het lampje op de decoder zit, heb ik beslotende tender te voorzien van led verlichting.
En omdat de tender leds krijgt kan de voorkant niet achter blijven.
Het lampje aan de voorkant had ik al iets eerder vervangen door een led.


De van kap en decoder ontdane lok- en tenderframe.
Ik gebruik de originele bedrading, want deze zijn vrij dun en lopen door de holle koppeling.


Het ledprintje aan de voorzijde.
Hier zijn de originele busjes voor het insteeklampje verwijderd en heb ik in de soldeergaten een voorschakelweerstand gesoldeerd.
Van het printspoor, dat aan de voorkant van de print loopt, heb ik een stukje tussen uit gesneden/gekrast, vervolgens de twee eindjes kaal gekrast en hiertussen een ledprintje gesoldeerd.
Het ledprintje is uit een smd experimenteerprint gezaagd en voorzien van een warmwitte led.


Ik had eerst besloten om de dragerprint op de bestaande pootjes in de tender te monteren.
Maar al snel bleek dat het geheel met decoder erop, te hoog werd, waardoor de kunststof kolen imitatie niet meer op de tender paste.
Andere aanpak was dus vereist.


De dragerprint kwam dus op de tenderbodem.
Omdat op de tenderbodem een haaks soldeerlip voor de massa zit, moest deze eerste wat worden ?geplet?.


Dragerprint met gesoldeerde bekabeling.


Voor de verlichting in de tender moest een ledprintje worden gemaakt.
Deze heb ik wederom uit een smd experimenteerprint gezaagd en voorzien van twee een warmwitte led.
In eerste instantie had ik voor de tender voor één led gekozen, maar toen ik deze op de bodem had geplakt, precies onder de lichtgeleider , bleek dat het bovenste sein heel fel brandde en de twee onderste heel flauw.
Ik had gezien dat Marklin bij de 37039 een printje toepast met twee ledjes die uit het midden zijn geplaatst.
Ik heb dus ook iets soortgelijks nagemaakt en dat werkt goed.


Het led printje op de bodem gelijmd met een drupje secondelijm.
Dubbelzijdige tape was te dik, waardoor het printje niet meer onder de lichtgeleider paste.


De speaker komt met de rug tegen de onderkant van de kolen imitatie geplakt, met dubbelzijdig foam tape.
Omdat de kolen imitatie niet vlak is, heb ik twee smalle reepjes foam tape op de randen van het speaker huisje geplakt en zo tegen de kolen imitatie vast gezet.
Mocht deze alsnog loskomen, zal ik daar een andere oplossing voor moeten zoeken.


Tender met gemonteerde opbouw en de speaker in de kolen imitatie geplakt.


Nog een foto van het geheel.


Omdat ik merkte dat er wat licht lekte tussen de tender opbouw en de kolen imitatie, heb ik in de tender een stukje zwart karton met daarop een stukje reflecterende tape gelijmd.
Hierdoor kan het licht niet meer in de tender ruimte komen.

De 37030 heeft een klokanker motor en daarvoor moet CV52 van de decoder op waarde 4 worden geprogrammeerd.
Maar CV52 is niet onder mfx bereikbaar, allen onder MM en DCC.
Ik heb hiervoor eerst het mfx protocol op mijn CS1R uit gezet en vervolgens DCC aangezet.
Hierna op de CS een DCC lok met adres 3 aangemaakt en vervolgens de lok op het programmeerspoor uitgelezen.
Hierbij reed de lok, met hele kleine schokjes, bijna van het programmeerspoor af. :D
Vervolgens heb ik CV52 op 4 gezet en de CS weer terug naar mfx.
Zonder dat ik CV54 (P regeling) en CV55 (I regeling) had aangepast reed de lok eigenlijk direct al goed.
Beide CV?s staan op default waarde 64.
Verder staan de CV?s voor geluidsmode 1  op 5 en de geluidsmode 2 op 85 (Ik weet hier effe de DCC CV nummers niet van).
De geluidsmode 1  is de tijd tussen twee stoomuitslagen in rijstap 1.
De geluidsmode 2 is de tijd tussen twee stoomuitslagen in rijstap 2.
Maar de tweede stel ik af door bij verschillende snelheden een goed compromis te vinden.

De diverse geluiden, zoals kolenscheppen, injectiepomp, bel en fluit stonden een beetje chaotische gegroepeerd.
Ook hadden bepaalde functie knoppen wel een symbool en geluid toegewezen, maar er kwam niets uit, ?stomme? geluid functies dus.
Ik heb van alle geluiden de nummers genoteerd en vervolgens onder een andere functieknop gezet, met bijbehorend symbool.
Maar van sommige geluiden en symbolen weet ik niet precies wat ze betekenen.
De ?stomme? functieknoppen heb ik, waar deze nog stonden, weg geprogrammeerd.

Mijn ?schattige? Br 38 rijdt nu haar rondjes al puffend en fluitend rond. O:-D
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Kunstig! Misschien tzt een filmpje van het bewegende resultaat? O:-D

Breekt het angstzweet je niet uit als je in de elektronica van zo'n duur model begint te breken? Ik kan mij goed voorstellen dat het resultaat het de moeite waard maakt, maar ik vind het een hele stap om te nemen eigenlijk! :P Ik zie mijzelf dit soort dingen niet doen, eerlijk waar!

Groeten,
Vincent
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Hoi Vincent,

Op de oude decoder na, die er uit is, heb ik alleen één printspoortje van de smalle printstrook, welke op het lokframe zit, onderbroken.
Als je doordacht te werk gaat en goed gereedschap gebruikt, is het prima te doen.
Alleen kan ik die priegelige ledjes, zonder bril en loupe, bijna niet zien.
En een leesbril helpt bij mij niet, want ik heb astigmatie, oftewel een cilindrische afwijking in mij ogen, waardoor het beeld wat vervormd.
Zonder bril en loupe wordt het niks. 8o 8) :-)
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Netjes gedaan Ad.

Gr, Ben.
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Fijn dat de ombouw gelukt is :important:
Ik heb een ESU loksound in m'n BR38 gestopt. Past er zonder problemen in. Is ook kleiner, want geen dragerprint. :idea:
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Mooi werk Kappa!

De geluidsfuncties interesseren me niet zozeer (dat kunnen sommige lezers van dit forum al weten) , maar wél het aanbrengen van die ledjes. Welke weerstand moet er vóór die (priegel)ledjes worden aangebracht? Ik vraag dit omdat ik analoog wisselstroom rijd inclusief  de bekende overspanning om van rijrichting te veranderen. Uiteraard realiseer ik me dat de voeding van die ledjes dan in ieder geval - los van de rest van de bedrading naar de locomotiefmotor - eerst moet worden gelijkgericht met zo'n klein rond zwart onderdeeltje met aan één kant een zilverwit ringetje als indicatie om het in de juiste richting  in de toevoerleiding te solderen. Dom genoeg ken ik als leek op electronisch gebied de juiste benaming van dat onderdeeltje niet, maar weet uit ruime ervaring wél dat ze als gelijkrichter fungeren! Al mijn sluitlichtjes op rijtuigen en wagens worden namelijk op die manier van gelijkstroom voorzien. Tot mijn verwondering leidt de andere pool van die ledjes via het aansluitdraadje rechtstreeks naar de massa via de wielen. Ik concludeer daaruit dat die "vermenging" van gelijk- en wisselstroom er klaarblijkelijk niet toe doet.  :)

Gegroet,

Rob

P.S. Een ding heb ik wél - met schade en schande - geleerd: ook bij wisselstroom moet je heel precies zijn bij de aansluiting op het elektriciteitsnet. Een stekker van een trafo  "zomaar" in het contactdoos steken waar ook andere trafo's op staan geeft heel onverwachte problemen op de spoorbaan. Al die trafo's moeten namelijk wél in fase (is dat het juiste woord?) staan.
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Rob,

Bij wisselspanning moet je een diode aanbrengen.
Die heeft meestal een aanduiding met een ring.
Google maar eens op het woord......
Dan dien je een weerstand in serie met de led aan te brengen en die dient er voor om de maximale stroom te begrenzen op een toelaatbare waarde.
Om tenslotte "onrustig" licht te vermijden zal je een condensator of elco moeten aanbrengen.
(elco is de afkorting van elektrolitische condensator en heeft een veel grotere waarde dan een gewone condensator maar WEL een plus- en minaansluiting)

Wil je de verlichting spanningsonafhankelijker maken dan kan je denken aan een stroombron.
Hiermee blijft de lichtsterkte over een groot bereik min of meer constant.

grv Huub
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Citaat van: huub op zaterdag 23 juni 2012, 16:59:00
Bij wisselspanning moet je een diode aanbrengen. Die heeft meestal een aanduiding met een ring.

Dag Huub,

Eindelijk is mijn vocabulaire uitgebreid met het woord "diode". Dat is een stuk korter dan de omschrijving die ik hierboven nodig had om uit te leggen waar ik al jaren mee bezig ben zonder te weten hoe het onderdeeltje heet. Ik schrijf het onmiddelijk op in mijn boekje van woorden die ik eindelijk heb leren kennen én begrijpen. Het is inmiddels al een heel dik boekje geworden  :P

En wat die weerstand betreft en hoe ik die moet aanbrengen : dat wist ik al, maar mijn vraag blijft hoe sterk moet die weerstand nu eigenlijk zijn bij die minuscule ledjes? Dezelfde waarde als die van de ledjes van normalere grootte die ik gewoonlijk gebruik voor sluitlichten van mijn wagens en rijtuigen? Of een grotere weerstand?

Dank voor de uitleg!

Rob

Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Dat kan je vinden in de datasheet behorende bij de betreffende led.
Dan moet je natuurlijk wel weten wat voor een led je hebt.

Normaal gesproken is de maximale stroom door een led 20 mA, maar er zijn afwijkende exemplaren:
Ik heb b.v. witte leds van Yoldal en in de datasheet staat dat deze 30 mA kan verdragen.
Er zijn ook low-power leds en die hebben genoeg aan een paar mA.

Maximale rijspanning is 16 Volt (wisselspanning), dit geeft als je het gelijkricht en afvlakt
16 x 1,41 (eigenlijk de wortel uit 2) is 22,5 Volt.

De serieweerstand daar staat over de toegevoerde spanning minus de spanning over de led.
Die is afhankelijk van de kleur v/d led maar het maximum zal dus ca. 20 Volt zijn.

Met de wet van Ohm reken je eenvoudig de waarde v/d weerstand uit:
R=U/I ofwel 20 Volt/20mA =1 kOhm (gebruik je Ampere dan komt er Ohm uit de berekening)

Je neemt als allerlaagste waarde 1 kOhm (die bestaat toevallig) en liever neem je de weerstand groter, dus 1k2, 1k5 of 1k8.
1kOhm = 1000 Ohm, 1k2= 1200 Ohm enz.

Het vermogen in de weerstand opgestookt bedraagt dan P=UxI = 20 Volt x 0,02 Ampere = 0,4 Watt.



Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Citaat van: huub op zaterdag 23 juni 2012, 23:54:47
Met de wet van Ohm reken je eenvoudig de waarde v/d weerstand uit:
R=U/I ofwel 20 Volt/20mA =1 kOhm
Je neemt als allerlaagste waarde 1 kOhm (die bestaat toevallig)

Dag Huub,

Heel hartelijk dank voor de uitleg, ik voelde me even weer een beetje (veilig) terug in de 4e klas van de HBS-B! (kan je nagaan hoe lang dat al geleden is!)

In pricipe heb ik bij al mijn ledjes steeds 1 kOhm weerstandjes aangebracht. Dat is steeds voldoende gebleken ( er is in ieder geval nog nooit een ledje aan "overdosis" gestorven!).

Een wezenlijk aspect bij het vergaren van kennis van zaken is bij mij de "trial and error" methode die ik op de Montessorischool met de paplepel kreeg ingegoten.  Die methode levert soms veel gezucht en soms erger vormen van woede op. Deze methode zal ik in dit geval met die ledjes dus ook maar weer volgen.  Zo heb ik per slot van rekening mezelf toch ook maar mooi aangeleerd hoe je op een computer eenvoudige handelingen kunt verrichten. Méér moet je bij een dergelijke empirische handelwijze uiteraard niet verwachten, wellicht daarom ben ik ook nooit overgegaan naar "digitaal"rijden  ;)  En als iets écht niet lukt dan komen mijn knappe zoons hun oude vader hopelijk bijstaan!

Gegroet,

Rob
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Rob,

Hoe gaat dat nou met de lichtsterkte van de leds ?
Hoe hoger de snelheid hoe meer spanning en dus hoe meer licht er uit de leds komt ?
Of valt het wel mee in het gebruik ?
Er zijn n.l. nogal wat (goedkope) manieren om de "hoeveelheid licht" te stabiliseren.....

grv Huub

Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Citaat van: rovanko op zondag 24 juni 2012, 12:57:19

Een wezenlijk aspect bij het vergaren van kennis van zaken is bij mij de "trial and error" methode die ik op de Montessorischool met de paplepel kreeg ingegoten.


Trial is leuk maar error kan centjes kosten. :P

Kijk voor veel basisinfo eens op Fred's treinenpagina, klik. Dan kunnen we het hier weer over de lok van Ad hebben. :) ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin Br 38 (37030) voorzien van mSd sound decoder.
Citaat van: Spoorman op zondag 24 juni 2012, 14:47:34
Kijk voor veel basisinfo eens op Fred's treinenpagina, klik. Dan kunnen we het hier weer over de lok van Ad hebben. :) ;)

Je hebt gelijk Ben, deemoedig zal ik mijn toekomstig gedrag op het forum aanpassen, dus mijnerzijds geen geleuter meer die van de hoofdzaak afleidt! In voorkomend geval zal ik een nieuw "draadje" moeten beginnen!

Vriendelijke groeten,

Rob