Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rookgarnituur in Märklin BR 86

Gestart door Megahertz donderdag 15 februari 2007, 20:09:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgarnituur in Märklin BR 86
Hallo

Weet iemand of je rookgarnituur (M72270) in een BR 86 kunt bouwen.

Groeten
Mhz
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Zit er een gat bovenin?

Zo nee, kijken of je kunt boren, heb ik in de BR 81 gedaan.

Zo ja, Is er onder ruimte? Zit het lampje mischien in de weg?
Bij de BR 81 zat het lamje in de weg, dus ga ik daar ledjes in zetten.
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Het gat moet nog geboord worden maar volgens mij is er wel plaats.
Maar als je M72270 inbouwd dan heb je toch nog iets nodig of sluit je hem gelijk op de decoder aan. Ik neem aan dat er wel iets verwarmd moet worden.

Mhz
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Ik zou die niet kopen, koop een seuthe met draadjes. (nr 23)

Als het past dan kan het, alleen je had het over een plastic kap, daar heb ik geen idee van.

Kun je een gat boren van 3.5 mm dan? Die nr 23 van seuthe heeft ook een of andere warmte bescherming daardoor is hij 4.5 mm geworden, teminste dat was bij de oude nr 23 van mij, ik heb dat weggesneden omdat het dan niet paste, wel een metalen behuizing.
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
bij mij is het geloof ik 3,5 of 4

Maar heb je verder niks nodig. Kun je gewoon ( Bijv. Seuthe 23) inbouwen. zonder dat er (behalve de decoder) iets voorbereid is?

Mhz
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Ja hoor, aan de rookgenerator zitten 2 draadjes die je aansluit op de decoder, mits de decoder dit kan.

Bij sommige loks zit een voorbereiding in, dan kun je de decoder er van boven zo indrukken, in dit geval is dat niet zo.
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
ok, dat is  mooi.

Mhz
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Ik heb een iets gelezenhttp://forum.3rail.nl/index.php?topic=3018.0

Daar staat in dat de rookgenerator met de bestaande decoder wordt verbonden. Maar op welke aansluitingen. Er staat wel op F3 maar welke aansluiting is F3.

Mhz.
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Hallo allen,

Even dit bericht nieuw leven inblazen....
Ik overweeg ook om een rookgenerator in mijn BR86 te bouwen.
Nu schrijven jullie hier dat de Seuthe 23 een goed keuze is maar deze heeft diameter van 4.5 mm en de schoorsteen van mijn BR86 is ook 4.5mm..... dat gaat niet goed dus :thumbdown:
Nu is de voor de hand liggende keuze de Seuthe 21 want deze is 3.5 mm echter weet ik niet wat de warmteontwikkeling aan de buitenzijde van de generator is want het zou erg jammer zijn als de schoorsteen wel mooi rookt maar ondertussen langzaamaan weg zou smelten. :-(
Heeft iemand hier ervaring mee?

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Da's nu precies het probleem met de plastic kap. je loopt een risico dat de boel te heet wordt..... je kan het natuurlijk gewoon proberen  >:-D >:-D >:-D laat het ff weten als het lukt want ik heb hier ook een paar  86én staan waar ik wel rook in zou willen  >:-D >:-D >:-D

lees net op het Stummi forum een draadje waarin ze het over Seuthe 28 hebben die is ingebouwd in een 86..... De 27/28 hebben een iets kortere 'buik' dan de 22/23.

Bij mij is de diameter van de schoorsteen aan de basis 5mm en zou dus net groot genoeg zijn. Wel heel voorzichtig met de hand boren, beginnen met een klein gaatje (bv 2mm) en dan voorzichtig steeds een halve mm groter, anders scheurt hij geheid af. Vanaf 4 zou je nog met 4,2 kunnen boren en dan eens proberen of het al past.

Walter
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
op het marklin forum zegt men 72270.Die zou geschikt zijn voor plastic modellen.Google eens onder BR86 smoke of umbau BR86.
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
net nog ff verder gezocht: bij Xtrain staat onder 'externe beiträge' een engels verhaaltje over deze ombouw.
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Interessant draadje. Ben benieuwd wie het als eerste gaat testen. Mijn 86'er wil ook graag roken. Ben zelf ooit ook al naar info op zoek geweest, maar ben toch te bang dat de kap smelt....
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Vanmiddag was het rustig op het werk :P dus heb ik nog even tijd gehad om te googelen en ik kwam deze pagina tegen... http://www.trainman.eu/projecten/projecten/br86132.html
Deze meneer heeft zo te zien ook een Seuthe 21 gebruikt en blijkbaar gaat het goed.
Komende Zaterdag ga ik sowieso naar de Wentink ivm m'n slippende 3737 waar ik meteen ook maar een rookgenerator nr 21 meeneem.
Dus ik vrees 8o dat ik de eerste ben die het gaat testen... zodra het werkt (hopelijk zal ik wat van me laten horen)

Grtz Feike (Trainz4Fun)
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Feike,

Kijk toch eens hier bij www.x-train.de wat al eerder verteld is, want daar spreken ze echt over een Seuthe 22! 8o

Gr. Arjan
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
wat je ook kunt doen is de schoorsteen eraf zagen en dan opmeten,en van messing een nieuwe maken. die zwart verven en daar de rookgarnituur in bouwen. zoiets heb ik ooit gezien bij de inbouw van een rookmachine in een harry poter trein. weet iemand daar nog iets van? :idea:
Re:Rookgarnituur in Märklin BR 86
Allen,

Bedankt voor de tips. Ik heb het artikel op www.x-train.de gelezen maar ik durfde dit niet aan omdat de schoorsteen dan wel heel dunwandig zou worden.
Dus ben ik te werk gegaan zoals het artikel wat ik gevonden heb. http://www.trainman.eu/projecten/projecten/br86132.html
en het is gelukt!!  :thumbup: :D

Eerst heb ik met een een 2mm boortje de schoorsteen met de hand doorgeboord... daarna ben ik verder gegaan met een boor voor 3.5mm.

Dit was even zenuwslopend maar het is allemaal goed gegaan.


Omdat de Seuthe 21 eigenlijk is bedoeld voor locomotieven met een metalen behuizing maar deze loc een kunststof kap heeft heb ik een draad voor de massa gesoldeerd aan de buitenkant van de rookgenerator.

De rookgenerator schoof er zonder problemen in en is met een klein blubje hete lijm vastgezet.

De draden heb ik aangesloten op een vrije functieuitgang van de decoder en de decodermassa en vervolgens getest. Het was even onduidelijk welke functieknop gebruikt werd maar na wat instellingen in de CV's is hij schakelbaar onder F4.


En roken deed ie! Ik hield de schoorsteen goed in de gaten en ik voelde hem wat 'soepeler' worden en heb meteen de boel uitgeschakeld.

Vervolgens wederom met de CV's aan de slag gegaan en dit maal heb ik de functieuitgang gedimd.
Hij staat nu op waarde 9 van de 31(max) waar de loc nog mooi bij rookt maar de schoorsteen gewoon zijn eigen vorm behoudt.
Ik heb hem ook getest bij een 'droogloper' maar zelfs na een paar minuten word de boel niet warm.

Achteraf viel het reuze mee en ik heb er weer een stomende stomer bij!

Grtz
Feike (Trainz4Fun)

Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Feike,

Rookt de 86'en nog steeds goed zonder gesmolten schoorsteen? Twijfel zelf er of ik bij mijn 86'er ook een generator wil inbouwen.

Zelf lijkt het me verstandiger om Seuthe 22 in te bouwen? Aangezien deze voor kunstof behuizingen is?
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
De loc rijd vrijwel dagelijks en vaak staat de rookgenerator aan.
In het begin controleerde ik regelmatig de schoorsteen of deze niet te warm werd maar ondertussen weet ik dat het goed gaat en dat de locomotief niet half weg smelt.
Voorwaarde is wel dat de uitgangspanning vanuit de decoder flink verlaagd is. Hierdoor kan het even een paar seconden duren voor hij op gang komt. Maar daarna rijdt hij bij een volle vulling zo'n 10 tot 15 minuten vrolijk dampend rond.
Het enige spannende moment tijdens de ombouw vond ik het doorboren van de schoorsteen maar met een beetje geduld en goede boortjes is het zo klaar.
Ik zou zeggen..... doen!

Grtz Feike (Trainz4Fun)
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Maar dan lijkt het me verstandiger om Seuthe 22 toe te passen? Aangezien deze voor kunstof behuizing is, hoef ik me dan niet druk te maken om de temperatuur? Het doorboren van de schoorsteen lijkt me geen punt, paar boortjes en je bent er zo doorheen.

Mijn eerste echte stomer zou het dan worden :mrgreen:
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Hoi Wijbe,

Mijn keuze voor nr 21 was omdat deze maar een doorsnede van 3.5 mm heeft (zie de site van seuthe voor de afmetingen) en dus precies past.
Nr 22 is geïsoleerd ivm warmteontwikkeling waardoor deze 4.5 mm breed is. Als ik me niet vergis is de buitendiameter van de schoorsteen op de loc 5 mm dus betwijfel ik of dit gaat passen.
Ik ben erg benieuwd of je dit lukt want ik heb nog een tenderlokje BR80 (Art nr weet ik zo niet) liggen met dezelfde schoorsteenafmetingen waar ik ook een rookgenerator in wil bouwen.
Succes!

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Rookgarnituur in Märklin BR 86
Heb hem zojuist uitgeboord tot 3.5mm. Als ik x-train lees link zou ik moeten gaan tot 4mm en de 'isolatie' moeten afvijlen totdat het past.

Ik bestel een nummer 22, ben benieuwd.

Nu eerst de verlichting even vervangen door leds, drijfwerk verlichting lijkt me ook wel leuk :mrgreen:. En dan zijn alle 4 functieuitgangen ook gebruikt. Aux 1/2 voor telex, aux 3 voor drijfwerk, aux 4 voor rookgenerator.