Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

slijtage / speling motorschild : OPGELOST

Gestart door dani woensdag 13 juni 2012, 14:12:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slijtage / speling motorschild : OPGELOST
bij mijn V160 die ik aan het  verbouwen ben heb ik ontdekt dat het asje van de 3-polig anker heel veel speling heeft in het gaatje in het motorschild.
Dit leidt tot "soms rijden, soms staan brommen".  Van zodra de decoder een "startsein" geeft, hoor je de motor even fluiten, dan zie je letterlijk het asje naar omhoog gaan in het gaatje en bromt hij vervaarlijk.

Ik heb het motorschild al es los gehaald en meer naar beneden geduwd, en dan de schroefjes weer vast gezet, met als resultaat dat hij nu meestal wel rijdt, maar toch zie je die speling nog.   Op het asje zit een circlipsje , misschien dat dat meer zegt over het motortype.  Het is een schijfcollector motor, dat is zeker.

Ik vermoed dat ik waarschijnlijk best ga aan doen om een ander motorschild te gaan zoeken ? of is deze speling normaal ?   Ik zal het in elk geval al es bekijken in Houten, daar zullen ze zeker wel te koop zijn voor weinig...   De decoder is een TAMS LD-W-32 maar dit maakt volgens mij niet veel uit.  De motor is gewoon in de pr*t, en dezelfde decoder in 2 andere loks doet het gewoon goed.

Andere tips of weetjes zijn welkom !

Dani
Re: slijtage en speling motorschild
Een beetje ruimte is normaal, maar dit moet je toch bijna niet zien.

Dus bij jou is het echt te veel.

Er zijn leden die daar een speciaal boortje (freesje) voor hebben , en die maken het gat nog groter.

Die doen er dan een lagertje in.

Ben je gelijk van alle ellende af.

En je motor loopt stukken beter als voorheen zegt men. (heb zelf geen ervaring).

Maar ik geloof daar vast in (beter dan een nw schild).

Die lagertjes heeft conrad , maar waar het boortje van daan komt ben ik even kwijt.

Er bestaan topics over , dat is zeker ... dus even zoeken Dani.

Mvg: Alex

Re: slijtage en speling motorschild
ok, Alex, bedankt voor de tip.  Aan de optie van het "verder ruimen" en lagertje plaatsen had ik nog niet gedacht.   SUPER TIP !!!
Re: slijtage en speling motorschild
Wiki artikel over plaatsen rol/kogellager ===> klik
Re: slijtage en speling motorschild
bedankt, Wim !!  hier kan ik al es mee verder "inlezen" en wie weet gebeurt het zo.

Wel moet ik er bij zeggen dat het in dit geval op het (plstic) motorschild is dat de speling zit en niet zozeer de behuizing.  (ik weet niet of ik het duidelijk uitdruk met de juiste termen)
Dani
Re: slijtage en speling motorschild
Hij was duidelijk zat hoor Dani..... :thumbup: :D

Mvg: Alex
Re: slijtage en speling motorschild
thanks nobody heb opgeslagen  :thumbup:
Mvg
Jos
Re: slijtage en speling motorschild
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: slijtage en speling motorschild
Die lagertjes zijn meer bedoeld voor de DCM motoren.
Het motorschild van de LFCM biedt geen ruimte voor een lager.
De ankeras van de LFCM is namelijk 2mm dik het lager daarvoor is 5mm buitendiameter.
Boor je 5mm uit dan heb je geen "vlees" meer om het lager vast te zetten.
Re: slijtage en speling motorschild
wellicht heeft een van de forummers nog wel een schildje liggen na ombouw tot 5*.
Ik heb nog wel een origineel schildje van een kleine schijfcollector liggen, maar geen idee wat er in jouw lokje zit.
als het een kleine schijf is wil ik het schildje wel opsturen
Re: slijtage en speling motorschild
Foto brengt straks een uitkomst ..... ik neem aan dat er meer leden zo'n schilt wel hebben liggen.

Mvg: Alex
Re: slijtage en speling motorschild
@Amfibia : bedankt voor het aanbod, ik vrees echter dat het een "grote schijf" collector is.   Maar ik vind het super dat iemand dit zomaar aanbiedt, hartelijk dank !
Re: slijtage en speling motorschild
Kleine moeite, maar helaas gaat mijn schildje niet passen op jou motortje.
wellicht dat iemand anders nog een schilfje heeft liggen en je uit de brand kan helpen. Dan houdt ik de kleine voor diegene die die een keer nodig heeft.
Re: slijtage en speling motorschild
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: slijtage en speling motorschild
Dani, is het dit wat je zoekt. Mvg. Jean.
Re: slijtage en speling motorschild
dat lijkt er heeeeel erg op, Jean !  Als 2 druppels water zou ik durven zeggen.
Re: slijtage en speling motorschild
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: slijtage en speling motorschild
Dani, je hebt een pb. Mvg. Jean.
Re: slijtage en speling motorschild
Hier zitten mensen met een hart van goud !
Na een paar PB'tjes heen en weer tussen Jean (KeyWest) en mezelf, komt er een nieuw schildje mijn richting uit.

HAPPY END voor dit draadje en HEEL VEEL DANK voor Jean
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :exclaim: :important: :important: :important:


Dani
Re: slijtage en speling motorschild
intussen is het schildje/rotor hier geleverd (nogmaals dank, Jean - KeyWest) en ga ik dat later deze week lekker in bouwen zodat die loko weer zijn rondjes kan draaien.

Geweldig als mensen elkaar zo belangeloos helpen.    En als ik ooit iets kan terug doen,  Jean, dan hoor ik het graag !

Van zodra de motor weer goed loopt maak ik pics en een filmpje, da's beloofd.  Dus sit topic mag nog even open blijven ;-) :-) :-) :-)
Re: slijtage en speling motorschild
afsluitertje voor dit topic :   Dank zij Jean en de postbode heb ik vanavond dat nieuw en vooral spelingvrij schildje en rotor kunnen monteren.
Samen met nieuwe koolborsteltjes, was het net dat tweede leven dat mijn motortje nodig had !

Mensenlief, wat een plezier !  Dit lokomotiefje is van een SLAK die je met geen stok kon wakker maken, als een baksteen die voor geen meter vooruit te branden was, ineens om getoverd tot een machine die vlotjes met een flinke sleep over de baan gaat, hellingen tot bijna 5% met genoegen en zonder pruttelen neemt met 7 wagons achter zich, en zelfs met een Tams LD-W-32 decodertje puike prestaties neer zet.    Ik wist niet dat dit zoooo veel verschil kon maken.

Overtuig uzelf (en pik meteen een glimp mee van de baan )



HAPPY END !!!
Re: slijtage en speling motorschild
Citaat van: dani op woensdag 20 juni 2012, 23:43:06
Samen met nieuwe koolborsteltjes, was het net dat tweede leven dat mijn motortje nodig had !

Dag Dani,

Mijn uitgangspunt is dat iedere Märklinloc die niet onder een auto terecht is gekomen en niet meer dan van vier meter hoog op een tegelvloer is gevallen altijd kan worden opgelapt. Dat is nou écht Märklin. Bovendien kan je onderdelen bijna altijd bestellen. Ik heb locomotieven die al zestig jaar oud zijn en die rijden nog steeds vlekkeloos. Het verwonderde me overigens dat het lager van het kunststof motorschildje bij jouw dieselloc - naar je schreef - zo opvallend was uitgesleten. Dat verschijnsel is uitzonderlijk omdat de as van het anker aan de andere zijde in een metalen huis met een onverslijtbaar lager ronddraait. De loc moet het in een vorig leven zwaar te verduren hebben gehad dat het zover gekomen was.

Veel plezier met je herboren loc!

Rob
Re: slijtage / speling motorschild : OPGELOST
Dani.
Mooi dat ie weer zijn rondjes rijd....met wel een aardige snelheid.... :D
En dat voor dat geld he.... :thumbup:
Mooi baantje met lange rechte stukken , daar hou ik wel van.

Mvg: Alex
Re: slijtage / speling motorschild : OPGELOST
@Rob: inderdaad die indruk heb ik ook dat ze onverwoestbaar zijn, althans toch het metalen gedeelte.   Die plastic lagering was zodanig ver uitgehold en gesleten dat er zeker 3/4 mm speling op zat, dus die heeft het zoals je aangeeft bij de vorige eigenaar inderdaad heel zwaar te verduren gehad denk ik.  Het verschil is echt frappant !

@Alex : ja, door een steuntje van een mede forum lid, voor nop.   Hij rijdt als een droom.  Ik zal es moeten overwegen om nog enkele andere loks ook te gaan "reviseren" als ik deze zie voorbij razen.      Je hebt goed opgemerkt, de baan heeft een paar mooie lange rechte stukken, maar ook enkele flinke bochtenpartijen der in.  Afwisseling is de leuze.  Ik geloof dat het langste recht stuk om en bij de 5 a 5,5 meter is.  Daar kan al es een treintje op "strekken" hee.  Bedankt voor 't kompliment.
Re: slijtage / speling motorschild : OPGELOST
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: slijtage / speling motorschild : OPGELOST
Misschien ligt het aan de belichting van het filmpje, maar ik vind die lok veel te rood. Overigens je bent een prachtige baan aan het bouwen. Mijn complimenten.

vr.gr.
Jurrien
Re: slijtage / speling motorschild : OPGELOST
Bedankt voor het kompliment, Jurrien.   Die lok is inderdaad Ferrari Rood, veeeel te fel.   Het is dan ook nog maar de basis kleur, het moet een "specialletje" worden.   Er komen nog andere kleuren en effecten aan te pas, alsook een beetje "verweerde" look.  Ik had er nu gewoon even de "kap" op gezet zodat er geen leeg chassis rondjes aan het draaien was met wagons er achter.     En natuurlijk de  "Cool White" LED spotjes brengen het knalrode effect nog meer naar voren.