Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

automatische schaduwstation

Gestart door jptrain dinsdag 19 juni 2012, 18:51:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
automatische schaduwstation
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
automatische schaduwstation
hallo
ik zou graag willen weten hoe ik dit station automatisch krijg door middel van seinen en schakelrailzen.
maar hoe ga ik dan te werk? welke sein en welke schakelrail heb ik nodig?



graag geen berichtjes waarin staat: kijk in de wiki, daar staat het in.
klopt maar helaas weet ik dan nog niet genoeg hoe en wat. ik hoop dat ik snel van iemand een reactie krijg die me hiermee wil helpen en uit de brand help.

gr john
Re: automatische schaduwstation
graag iets specifieker.

wat wil je automatisch hebben?
digitaal of analoog?

iets meer info maakt het iets makkelijker om je hopleijk verder te helpen
Re: automatische schaduwstation
Het topic staat in het analoge board, het plaatje geeft een schaduwstation aan met twee sporen, ik neem aan twee verschillende richtingen, en daar dus een schaduwtation van maken. Vrij duidelijke vraag volgens mij.
Re: automatische schaduwstation
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: automatische schaduwstation
Hoi John.

Inderdaad je moet meer informatie geven.
Wat ik zie zijn 2 sporen die weer verdeeld worden.
Klopt het dat je het ene spoor van links komt en het andere van rechts?
Moeten de 2sporen om en om vertrekken?
Dus de een komt binnen en de ander vertrekt?
Dan is de vraag nog wat zit er voor de trein die moet vertrekken,is dit vrij.

Harrie
Re: automatische schaduwstation
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: automatische schaduwstation
even voor de duidelijkheid

zoals jullie zien zit er niets in de weg tot het groot station
daar komt een schakelaartje wat ik moet bedienen dat de trein binnen kan rijden
maar goed het is dus een schaduw station wat aan twee kanten kan rijden
de linker spoor gaat van onder naar boven en het rechter spoor van boven naar onder.
er zijn dus 2 sporen aan bijde kanten die bedient moeten worden.
het is dus een simpel station waar maar 4sporen in voor komen.
2 hoofd en 2 aftakkingen maar ik weet niet hoe ik het moet bedienen

gr john
Re: automatische schaduwstation
zo werkt het bij mij
Re: automatische schaduwstation
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: automatische schaduwstation
kazango: dus als ik het goed begrijp heb ik maar een viesmann relais nodig omdat er 2 in zitten
weet je misschien ook het nummer??

gr john
Re: automatische schaduwstation
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: automatische schaduwstation
Hoi John.

Ik weet niet of je er al uit bent met het automatisch maken van je schaduwstation.
Ik heb even een schetsje gemaakt zoals ik het zelf heb gemaakt, misschie heb je er wat aan.



Groet Harrie
Re: automatische schaduwstation
Ik moet hier toch wat opmerken. Deze schakeling werd door mijn ouwe heer ook wel diefje met verlos genoemd en deze werkte helemaal volautomatisch. De truc zat hem in een extra contactrail vlak voor het afgeschakelde deel op het opstelspoor. (rekening houden met sleper onder tender en of loc) doordat de trein vlak voor het stroomloze stuk nog een schakelrail benut, kun je met die schakelaar de wissel achter de trein omzetten naar het andere spoor. Komt er een trein dan gaat die automatisch het vrije spoor op. Bezetmelding o.i.d. bestond toen nog niet dus we hebben het op die manier opgelost. Denk ook even aan het volgende, stel alles is bezet en er staat een trein voor de twee opstelsporen (beide vol), dan moet je dus even wachten met het veilig zetten van de inrijder tot de hele trein van het opstelspoor af is. Misschien heb je er wat aan :D

grt, JW
Re: automatische schaduwstation
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: automatische schaduwstation
Citaat van: Armsein op donderdag 28 juni 2012, 23:50:16
Ik moet hier toch wat opmerken. Deze schakeling werd door mijn ouwe heer ook wel diefje met verlos genoemd en deze werkte helemaal volautomatisch. De truc zat hem in een extra contactrail vlak voor het afgeschakelde deel op het opstelspoor. (rekening houden met sleper onder tender en of loc) doordat de trein vlak voor het stroomloze stuk nog een schakelrail benut, kun je met die schakelaar de wissel achter de trein omzetten naar het andere spoor. Komt er een trein dan gaat die automatisch het vrije spoor op. Bezetmelding o.i.d. bestond toen nog niet dus we hebben het op die manier opgelost. Denk ook even aan het volgende, stel alles is bezet en er staat een trein voor de twee opstelsporen (beide vol), dan moet je dus even wachten met het veilig zetten van de inrijder tot de hele trein van het opstelspoor af is. Misschien heb je er wat aan :D

grt, JW
JW
Je hebt wel gelijk ik ben op de ouderwetse manier bezig en ik heb deze schakeling van jouw ook wel op wiki gezien,maar het gaat ook om de lengte van de treinstellen.
Passen deze op de opstelsporen anders gaan de achterste wagens een andere kant op
Bij mij zelf kan een treinstel precies op een opstelspoor.

Harrie