Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

geluids isolatie

Gestart door inge2 zondag 17 juni 2012, 15:00:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
geluids isolatie
inge2
gast

geluids isolatie

ik vind dat mijn locomotief te veel herrie maakt als hij over de baan gaat.
ik heb van die ijzeren schragen (wiso) en een ijzeren frame.

daarop een stuk mdf (op ijzeren frame) en multiple op de schragen.

ik heb geprobeerd met 3 mm ondervloer ertussen maar dat helpt niet zo veel.
wie heeft er tips ??

moet ik andere sleper (s) onder de locomotief zetten?

Re: geluids isolatie
peterke33
gast

Re: geluids isolatie
hallo inge2,

je kan eens proberen met kurk van bv 4mm dat helpt ook wel.

groeten peter(ke33)
Re: geluids isolatie
RRvdBeek
gast

Re: geluids isolatie
Inge,

Een ijzeren frame draagt in elk geval niet bij aan geluidsreductie, maar ik veronderstel dat je daar niet zo veel aan wilt veranderen.
Zelf heb ik jaren geleden ook kurk gebruikt maar ik kan je melden dat dat absoluut een verkeerde keuze is geweest.
Er zijn vast forumleden die je hier verder kunnen helpen maar wat ik ben tegengekomen is bijvoorbeeld isolatieplaat van 3 cm dik, of anders een dikkere ondervloer (3 mm is wel weinig).
Heb je overigens nog meer locomotieven en maken die dan evenveel herrie?
Is het alleen die ene loc dan zul je daar het probleem moeten zoeken. Sommige locs hebben baat bij een fluistersleper van Roco. Ik heb een Piko loc die voorzien was van een Piko sleper. Die hoorde je echt over elke puko gaan. Na een Roco fluistersleper te hebben aangebracht was dit geluid compleet weg!

Succes,

René
Re: geluids isolatie


ik heb op dit moment 4 locs. (wisselstroom)

2 daarvan maken meer herrie.

1 van roco (gele locomotief met airolo op de zijkant)
1 v200 van marklin, deze is al redelijk oud en toe aan een doorsmeer/opknapbeurt, behalve een nieuwe sleper krijgt hij ook nieuwe koppelingen
hij blijft wel analoog, het motortje is wel goed.

ik denk dat bij deze 2 locs zon fluistersleper wel zal helpen (als ie ook past op de v200)
de andere 2 locs die ik heb maken wat minder herrie (maar ik vind het toch nog iets te veel)

dat dikkere ondervloer zal ik ook proberen :eerst maar alleen onder de rails (volgens mij is het vrij duur)

Re: geluids isolatie
RRvdBeek
gast

Re: geluids isolatie
Zoals altijd, alle beetjes helpen!

René
Re: geluids isolatie
h0Gelijkstroom
gast

Re: geluids isolatie
Ik heb ondervloer gekocht bij Kwantum.
Voordeel is dat deze iets dikker (5 mm) is en grijs van kleur.
Hoef je dus niet eerst te verven voordat je iets met ballast of iets anders doet.
Ik ben tevreden mbt isloatie, maar heb geen vergelijk.

Succes Remko
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: geluids isolatie
Hi Remko,

Heb je daar toevallig een foto van, met name van hoe eea er uitziet met de rails etc?

Groeten,
Marc
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: geluids isolatie
Citaat van: h0Gelijkstroom op maandag 18 juni 2012, 13:12:56
Ik heb ondervloer gekocht bij Kwantum.

Ik heb ook een pak gekocht als test maar ik vind de demping tov kurk niet geweldig ander nadeel het beschadigd makkelijk en snel.

Groet
Koos
Re: geluids isolatie
h0Gelijkstroom
gast

Re: geluids isolatie
Koos,

heb je vergelijk?
Is de demping ook anders dan de blauwe ondervloer, die je bij Gamma etc. koopt (merk: Sencesy?? oid)?

Remko
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: geluids isolatie
Ik gebruik 3mm muur-egaliseerplaten. Deze heb ik in duitsland gekocht. Dempt net zo goed/beter als kurk, en laat zich fijn verwerken. (snijden, lijmen etc etc). En het kost ook nog nieteens zo veel.

Roy
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: geluids isolatie
Remco

Zelf heb ik 4 mm kurk (zie kurkrol.nl) en verder geen verglijk maar kijk hier eens
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html

Mvg
Koos
Re: geluids isolatie
hallo inge 2,
ik heb in deutse faller blaadje gelezen over styrodur vanaf 10 mm te verkrijgen bij bouwmaterialen handel.
hier in nederland noemen ze dit hardschuimplaten, ofr styrosol , sterfoam. zoek maar eens op internet.
dit spul is goed te bewerken en te verlijmen onder rails, niet schroeven.
groetjes br-23
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: geluids isolatie
Citaat van: BR23 op dinsdag 19 juni 2012, 18:29:10
hallo inge 2,
ik heb in deutse faller blaadje gelezen over styrodur vanaf 10 mm te verkrijgen bij bouwmaterialen handel.

10 mm vind ik wel erg dik. Zelf heb ik het op kurk gehouden. Zowel van Ikea de placemats 3mm als van Aduis de 2mm 50x50 platen  

groet,
Michiel
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: geluids isolatie
Hoi Michiel

De placemats en de geperste kurk van Aduis zijn te hard, het heeft een veel dichtere structuur om bv meer vochbestendig te zijn met als nadeel dat het kontakt tussen rails en tafel daardoor veel directer is hoorbaar een slechtere geluidsisolatie heeft.
Beide zijn vwb prijs ook duurder dan kurkrol.

Groet
Koos
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: geluids isolatie
Hoi Koos, ik wist dat kurkrol goedkoper is maar ik had niet door dat dit meer geperste kurk is. Tot nu toe geen "last" van gehad. Het dempt in ieder geval wel.

groet,
Michiel
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: geluids isolatie
Michiel,

Maar raadt je daarmee niet het verkeerde product aan?

Groet
Koos
Re: geluids isolatie
Lid sinds: 2011

offline
Re: geluids isolatie
Nee, dat denk ik niet. Niet iedereen heeft die hoeveelheden op rol nodig. Bovendien is het ook een makkelijk handzaam formaat en kende ik kurkrol.nl niet.
Bovendien kun je als je bij de Ikea bent makkelijk eens wat meenemen zonder de verzendkosten te hebben. Dan valt de prijs juist erg mee.
Re: geluids isolatie
Spoorbrug^^
gast

Re: geluids isolatie
Is het spul wat ik als tip van SanderdeGoede kreeg (Niva ondervloer van de Ikea) geen goede optie?
Een heel stuk goedkoper dan kurk! 3mm dik, k weet alleen niet hoe het isoleerd..

Groetjes,
Spoorbrug^^
Re: geluids isolatie
De Dijk
gast

Re: geluids isolatie
Hallo,

Misschien een tip,
Probeer de delen afzonderlijk van elkaar te scheiden door geluidsisolatie.
Dus niet alleen de rail t.o.v. de onderplaat, maar ook de onderplaat t.o.v. het metalen frame.
Zet ook het frame op rubberen platen, denk hierbij aan een wasmachine die regelmatig op rubbers wordt gezet.

SUC6

Wim
Re: geluids isolatie
Bergmans
gast

Re: geluids isolatie
Hallo,

Misschien overbodige vraag, maar heb je de rail vast gespijkerd of geschroefd? Ben er zelf achter gekomen dat dat blauwe spul van de gamma wel werkt maar dan moet je de rail lijmen op de isolator.
Als de MDF plaat groot is kun je ook in het midden en steun proberen te maken, zodat de plaat zelf niet kan resoneren. Je breekt dan de primaire golf van de geluidstrilling als het ware in tweeen:
Als de plaat en locomotief op elkaar inwerlken (dezelfde frequentie gebied zitten versterken ze elkaar.

Groet Bert