Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??

Gestart door bellejt zondag 17 juni 2012, 19:58:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
heeft iemand hier ervaring mee ? Ik heb reeds de versie 68461 maar is het echt nodig de wielen te veranderen ? Vind in de onderdelenlijst geen verschillende nummers voor AC of DC wielen.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Hi, Ik heb vier Roco locs omgebouwd van DC naar AC. Allen Italiaanse locs. E636 (2 keer), E 645 en E626. Al deze locs waren voorzien van een decoder stekker (NEM). Ik weet niet dat ook zo is bij de Belgische loc.

Als dat zo is dan is het ombouwen redelijk eenvoudig.
Stap 1: Loc openen en de draadjes die op de printplaat gesoldeerd zijn aan 1 kant los solderen en aan de andere kant vast maken (van links naar recht of andersom maakt weinig uit als het maar consequent gebeurt. Alle wielen werken dan als massa.
Stap 2: Plaats de sleper. Bij mijn locs was dat simpel te doen onder het middelste, niet aangedreven, draaistel (bij de E626 is het een buiten draaistel) - Het kan nodig zijn om in het geval van de Belgische loc wat aan de onderzijde van het draaistel wat materiaal te verwijderen om ruimte te maken voor de sleper.
Stap 3: Het elektrische draadje van de sleper solderen op het punt van de printplaat waar de draden onder stap 1 zijn verwijderd.
Stap 4: De decoder plaatsten (ESU o.i.d.)
Stap 5: Testen

Succes met de omnbouw!

Groeten,
Marc
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
PS Ik heb niets aan de wielen gedaan en dat bleek in mijn geval ook niet nodig bleek tijdens het testbedrijf.
Groeten,
Marc
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
ok thks Marc.Zodra ik hem in mijn bezit heb kijk ik er eens naar.Ik maak dan mss foto's van de ombouw.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Okay succes!
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Beste Johnny,

Ik heb toch in mijn onderdelenlijst AC assen gevonden hoor.
Je kunt de wielen iets dichterbij zetten maar de wielen zullen noch altijd wat wegzakken in de wissels,
De aangepaste "carter" voor de sleper voor de 3 rail versie kost echt heel weinig, is ook in metaal en moeilijker te bewerken
voor de montage van een sleper.
Je kunt ook proberen slechts 4 van de 6 assen te wisselen, de middelste drukt zowieso niet veel op de rails.

Mvg

Olivier 

Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Olivier , heb je daar nummertjes van ? Kan ik ze altijd nog bestellen als het mocht nodig blijken.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Johnny, Ben de Spoorman heeft een methode ontwikkeld  om de sleper onder het draaistel te plaatsen zonder op offering van de aandrijving. waarschijnlijk staat het in de wiki en anders even een pb naar Ben.

gr erik
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
wiki is gedeeltelijk offline .Ff afwachten en ik kan nog steeds een mailtje sturen.Ik heb hier de AC versie rondrijden dus kan ik makkelijk vergelijken.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Zet twee 2rail assen van een draaistel even in de 3railer en je weet of het problemen geeft. Ik had het niet op K-rail.

Gr, Ben.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Citaat van: veldkamp op maandag 18 juni 2012, 19:08:31
  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.msg514103#msg514103
daar is het te vinden

Ik moet zeggen dat ik dit een staaltje van ombouw naar 3-railsysteem beschouw dat je niet veel meemaakt. Perfect! Het verraadt technisch vakmanschap, en ja, dan lijkt het o zo gemakkelijk voor de buitenstaander.

Een vraag mijnerzijds aan Spoorman: rijdt de loc (nog steeds) probleemloos? Ik verwacht het wel, maar ben toch benieuwd naar jouw reactie.

Gegroet,

Rob
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Het enige wat ik er over kan zeggen is dat ik inmiddels 4 locs van Roco naar wisselstroom heb omgebouwd op basis van het advies van Ben (spoorman) en dat dat perfect is verlopen! Alles rijdt, al enige tijd, naar volle tevredenheid (op k-rails).

Groeten,
Marc
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Citaat van: rovanko op maandag 18 juni 2012, 22:05:11
Citaat van: veldkamp op maandag 18 juni 2012, 19:08:31
  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.msg514103#msg514103
daar is het te vinden

Ik moet zeggen dat ik dit een staaltje van ombouw naar 3-railsysteem beschouw dat je niet veel meemaakt. Perfect! Het verraadt technisch vakmanschap, en ja, dan lijkt het o zo gemakkelijk voor de buitenstaander.

Een vraag mijnerzijds aan Spoorman: rijdt de loc (nog steeds) probleemloos? Ik verwacht het wel, maar ben toch benieuwd naar jouw reactie.


Ik heb er een aantal maanden veel mee gereden. Inmiddels is de lok weer terug gebouwd want ik ben bekeerd naar 2-rail. Maar het doet er niets af.

Het idee overigens is van forumlid Binkie, ik had mailcontact met hem, heb het nageaapt en beschreven. Binkie koopt zo mogelijk alléén maar 2rail modellen en bouwt ze om naar 3rail om reden van prijs, betrouwbaarheid en vrije decoderkeuze. Maar nu praat ik voor hem en misschien voor m'n beurt. Hij heeft het model of meerdere zeker nog rijden.

Of het truukje bij deze lok ook lukt is maar de vraag. Zo te zien van een plaatje zijn 4 van de 6 assen aangedreven (?):


plaatje: Wentink.

Wie het echt weet is Johnny, hij heeft kennelijk beide versie's. Wellicht leuk om het even te beschrijven in het 2 naar 3-rail topic.

Gr, Ben.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
ik heb alvast de onderdelen die op de AC lijst stonden besteld nl het aanpassingsstuk voor de sleper,de sleper en 2 vijsjes voor de sleper.Zal vermoedelijk ongeveer een 20 euro zijn.Kan ik alsnog beslissen hoe ik de ombouw doe.Ze zijn ook niet verloren want de reeks 20 is 1 van mijn favorieten en ik denk er nog wel 1-tje aan te schaffen in een oude kleurstelling.Als de ombouw goed lukt zal dat heel wat minder kosten dan de AC locs.Die versie kost al snel tussen de 250 a 300 euro inclus sounddecoder.Dezelfde maar in DC versie kost amper 120 a 160 euro (2dehands).
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
loc vandaag ontvangen en foto's gemaakt.Zowel binnen als buitenzijde.Het enige verschil onderaan is het plaatje waar de sleper aanzit.Dit is besteld en verwacht ik volgende week (kost amper 3 euro).Dus ga ik voorlopig enkel testen of het geluid en de loc zelf het goed doet.De ombouw volgt dan volgende week.En natuurlijk de foto's ook.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
toch snel wat foto's gemaakt in afwachting van de onderdelen (amper 1 eigenlijk:plaatje bevestiging sleper-draaistel) :

Binnenaanzicht locs met boven AC en onder DC : beide dragerplaten zijn eigenlijk identiek



Closeup DC :



Closeup AC :

Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
had tijd en dus ook maar in de AC versie cabineverlichting ingebouwd :

aansolderen draad Aux 1 op onderzijde motorplatine



De verlichting in werking met machinist en binneninrichting : (het missende stukje is reeds hermonteert)



Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Ziet er goed uit Johnny. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
vandaag reeds de bestelde onderdeeltjes van APC ontvangen vanuit duitsland met ingesloten het faktuurtje.Wat hebben die mensen toch een vertrouwen en een fantastische service.Nu ombouwen en een foto maken.Daarna kijken of hij goed rijd met de sleper.
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
Met de ombouw begonnen en blijkt dat beide plaatjes AC en DC verschillen.Niet alleen in materiaal maar ook in diepte en uitsnijding.Het oude plaatje is in metaal en er zijn bij de DC versie 2 assen aangedreven per bougie.

Het nieuwe plaatje is in plastic en bij de AC versie is er blijkbaar maar 1 as aangedreven in de bougie waar de sleper onderzit.


Beide locs vergeleken en dat schijnt juist te zijn.Conclusie : er moet dus ofwel een andere middenas bestelt worden of het tandwiel moet verwijderd worden. Dan maar gewoon het tandwiel verwijderen en natuurlijk te snel gewerkt.Heb het tandwieltje van de as met slipbandje verwijderd ipv de as zonder bandjes.Zal wel geen probleem zijn want de loc heeft voldoende trekkracht door zijn gewicht.
ook moet er dus een aandrijftandwiel verwijderd worden.Dan moet dus het draaistel eruit ,het klemdeel voorzichtig verwijderd worden die beide metaaldelen samenhoud en daarna alles terug monteren.Verwijderen is makkelijk met een plat schroevendraaiertje en dan gewoon het metaaldeel losklikken van het plastic deel.Het rode tandwieltje maar ook het gele verwijderd.Dan alles terug gemonteerd en de sleper aan het printje gesoldeerd waar eerder de massa was losgemaakt.

Alle onderdelen van het draaistel los van elkaar met links het samenhoudertje van de metaaldelen.
Daarna testen en de loc rijd perfekt en geeft super geluid.Ombouw was wat moeilijker maar heb een AC loc met sound voor 139 euro ipv 269.

Re: ombouw ROCO 62461 (2024 NMBS)van DC naar AC ??
 :thumbup:

Ik ben nu met precies hetzelfde karweitje bezig. Zal morgen foto's plaatsen.

Gr, Ben.