Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw 3022

Gestart door IJsengel dinsdag 13 maart 2007, 21:18:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3022
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Ombouw 3022
Hola,
Ik wil graag mijn 3022 digitaliseren en er een hoogvermogenmotor (laten) inbouwen. Kan dat bijvoorbeeld met een ombouwsetje 60760? Hoe kan je zien welke ombouwset je voor welke motor moet gebruiken?
Kijk op http://img107.imageshack.us/img107/9704/94binnenwerkuk1.jpg
voor een tekening van een opengewerkte 3022
Hasta la Pasta
Fred
Re: Ombouw 3022
Riny
gast

Re: Ombouw 3022
Beste Fred,

Er zit een grote schijfcollector motor in en om de motor te vervangen naar "hoogvermogen" heb je de motorset 60904 van Märklin nodig.

De motor is wel aan te sturen met de 60760 maar beter/makkelijker zou zijn als je de decoders 60901/02 te pakken zou kunnen krijgen.

Er zijn ook nog wel andere mogelijkheden maar die kan ik je, denk ik, moeilijk uitleggen.
Ik ga even kijken hoe ik dit het makkelijkste kan omschrijven voor je en dan hoor je nog van mij.
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3022
Een permanent Magneet, plus vijfpolig trommelcollectoranker met een Kuehn decoder T125 werkt perfect, heb ik al in 2 oude V200 3021 Locs gebouwd, ben je voor rond de ? 75.-- klaar.

Mvg Gert
Re: Ombouw 3022
Martin
gast

Re: Ombouw 3022
CiteerEen Hamo Magneet, plus vijfpolig trommelcollectoranker
dat gaat niet, een Hamo-magneet en 5 polig anker.
Bij een Hamo-magneet gebruik je het bestaande anker + motorschild incl koolborstels (koper/kool in dit geval)
Bij een vijfpolig trommelanker een andere permanent-magneet (geen Hamo-magneet), en een ander motorschild en andere koolborstels (kool/kool)
De 60760 decoder kun je wel gebruiken.

Een Hamo-magneet kost 15 euro,
een 5polig trommelanker+Magneet+Motorschild kost ongeveer 30 euro
(niet vergeten om ook dubbelpolige lampfitingen te kopen)

groeten, Martin
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3022
Citaat van: Martin op woensdag 21 maart 2007, 19:51:47
CiteerEen Hamo Magneet, plus vijfpolig trommelcollectoranker
dat gaat niet, een Hamo-magneet en 5 polig anker.
Bij een Hamo-magneet gebruik je het bestaande anker + motorschild incl koolborstels (koper/kool in dit geval)
Bij een vijfpolig trommelanker een andere permanent-magneet (geen Hamo-magneet), en een ander motorschild en andere koolborstels (kool/kool)
De 60760 decoder kun je wel gebruiken, als je maar zorgt dat er een gelijkstroommotor in komt, maar dat kan helaas niet met de motor-onderdelen uit het 60760 setje

Een Hamo-magneet kost 15 euro,
een 5polig trommelanker+Magneet+Motorschild kost ongeveer 30 euro
(niet vergeten om ook dubbelpolige lampfitingen te kopen)

groeten, Martin

Solly  :shock:, permanent magneet dus  8), reeds aangepast  :wink:
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3022
Ik kan hier niet meer volgen gaat het hier nu over een 3022 zoals in het begin van dit draadje ijsengel schreef of zoals v200marklin schrijft over een 3021. :oops:
Re: Ombouw 3022
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3022
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 21 maart 2007, 21:18:22
Ik kan hier niet meer volgen gaat het hier nu over een 3022 zoals in het begin van dit draadje ijsengel schreef of zoals v200marklin schrijft over een 3021. :oops:

Je hebt gelijk Johnnytrein. Het is niet alleen een andere loc, er zit ook een andere motor in, zodat het verhaal van V200 niet opgaat. Riny meldde terecht dat er een schijfcollector inzit.

De meest voordelige manier om dit om te bouwen is met een permanentmagneet en een decoder (bv. ESU of Kuhn). Naar mijn mening is een 5-polig anker niet absoluut noodzakelijk. Ben je voor ca. ? 40,00 klaar, excl. inbouw. Eventueel kan je anker en motorschild ook vervangen voor ca. ? 15,00 extra. Het setje 60760 is voor deze motor niet geschikt.

Overigens weet ik het verschil tussen een Hamo magneet en een permanent magneet ook niet.
Re: Ombouw 3022
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw 3022
Het verschil tussen een Hamo- en een parmenentmagneet is dit: Een HAMO magneet komt uit de Marklintreinen voor gelijkstroom. Deze hadden de veldspoelmagneet voor wisselstroom niet, maar een uitvoering met een magneetje omdat gelijkstroom geen gelijkrichting behoefde ten opzicht van het anker.

De term permanentmagneet komt uit de nieuwe type motoraandrijving, in principe is dit ook een soort HAMO magneet alleen dan voor 5-polige ankers. De tem permanent is gebruikt omdat hier een permanent magnetisch veld (net zoals HAMO) aanwezig is.
Re: Ombouw 3022
Martin
gast

Re: Ombouw 3022
CiteerEen HAMO magneet en een permanent magneet zijn gewoon het zelfde en de werking is hetzelfde. Het heeft ook niets met met een 3- of 5-polig anker te maken.
Een Hamo magneet is idd ook een permanent magneet, maar is wel degelijk anders dan een permanent magneet voor een 5-polig anker. Een Hamo-magneet kun je gewoon uitwisselen met de bestaande veldspoel. Een permanent magneet voor een 5-polig anker is dikker dan een Hamo-magneet, daarom moet je in dat geval een dunner motorschild toepassen.

groeten, Martin
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Ombouw 3022
Dank voor de reacties tot zover.
Samenvattend is de beste oplossing om het machien volledig hoogvermogend en digitaal te krijgen, de aanschaf van een 60904 set.
De schijfcollector motor is hierbij dus bepalend.
De 60904 is echter wel een erg aan de prijs sujet met ruim 100 euro.
Riny, ben je er al uit hoe je het door jou aangehaalde alternatief "makkelijk" kan uitleggen?  8)

Momenteel zit er een delta decoder in de loc.
Ze loopt, maar daar is dan ook wel zo'n beetje alles mee gezegd.
(geen optrek/rem vertraging/niet kunnen "kruipen"/geen lastregeling/geen schakelbare verlichting etc)

Hasta la Pasta,
Fred
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw 3022
Misschien is  dit iets ?
Re: Ombouw 3022
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Ombouw 3022
Johnny, ik zal er dus nog een aparte decoder bij moeten aanschaffen.
Maar zelfs al doe je dat, dan is het al met al veel vriendelijker van prijs dan een nieuwe 60904 set aanschaffen.

PS kan je iets aan de lengte van die link doen?
Re: Ombouw 3022
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3022
Citaat van: ijsengel op donderdag 22 maart 2007, 08:29:12
Johnny, ik zal er dus nog een aparte decoder bij moeten aanschaffen.
Maar zelfs al doe je dat, dan is het al met al veel vriendelijker van prijs dan een nieuwe 60904 set aanschaffen.

Fred,

Mijn persoonlijk advies zou zijn om de loc om te bouwen met een magneet en een decoder. De toegevoegde waarde van een 5 polig anker is in mijn beleving en bij de door mij omgebouwde locs (ik heb ze zowel met 3 als 5 polig anker) minimaal. De rijeigenschappen worden hoofdzakelijk bepaald door de gebruikte decoder en de staat van je locomotief.

Ik heb voor mijn locs ombouwsetjes gekocht voor ca. ? 35,00 en een decoder van ? 25,00. Ik heb er ook omgebouwd met alleen magneet en decoder ( samen ong. ? 39,00). Als je er 18 moet gaan ombouwen loopt dat verschil toch aardig in de papieren.

Ik zou eerder investeren in een goede decoder dan in een 5-polig anker.
Re: Ombouw 3022
Fonzo
gast

Re: Ombouw 3022
Citaat van: Martin op donderdag 22 maart 2007, 07:11:15
[Een Hamo magneet is idd ook een permanent magneet, maar is wel degelijk anders dan een permanent magneet voor een 5-polig anker. Een Hamo-magneet kun je gewoon uitwisselen met de bestaande veldspoel. Een permanent magneet voor een 5-polig anker is dikker dan een Hamo-magneet, daarom moet je in dat geval een dunner motorschild toepassen.

Magneten zijn magneten en dat heeft niets te maken met 3 of 5 polig. Een magneet moet passend gekocht worden voor een loc en dat heeft te maken met het soort en grootte van de motor en heeft ook niets met het motorschild te maken. Je kunt magneten gewoon toepassen met het bestaande motorschild en anker, hoogstens moet het schroefje wat langer.

Ook heeft een dergelijk ombouw niets te maken met wisselstroom of gelijkrichting. Elke motor die je met een magneet uitrust wordt gewoon een gelijkstroommotor

Re: Ombouw 3022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3022
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 22 maart 2007, 08:26:10
Misschien is dit iets? dit

Fred,

Ik heb onlangs een motor uit een 60904 met een Kühn T145 decoder in een 3147 BR 212 gebouwd. Ik heb deze set, inclusief verzend voor ?55,- bij via Ebay bij kikiluky (email: petti appestaartje online.de) gekocht. En ik ben zeer tevreden. De decoder heeft een zeer uitgebreide CV en het vergt wat spelen met de CV waarden. Let wel op dat je een 6021 of IB nodig hebt om de decoder te programmeren, met een CS kan dit niet. De lok rijdt zeer langzaam (bijna mfx) en loopt zeer rustig, doordat de T145 met hoogfrequent kan aansturen. Wil je het goed en goedkoop, dan is dit een aanrader. (Plaatje lukte me niet, wie weet hoe dit moet?)

Mvg,

Ad

Aangepast Walter Link en Mailadres aangepast, Ad op spam zit niemand te wachten, zoekrobots zoeken websites af naar @ dit symbool.
Re: Ombouw 3022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3022
Hier heb ik nog een fotootje van mijn omgebouwde Br212.



Gr Ad