Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wissel stand via geheugen

Gestart door Alex5db vrijdag 15 juni 2012, 20:23:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel stand via geheugen
Dag iedereen,
Ik werk via analoge wissels, het nadeel is dat het moeilijk is om dan nog te kunnen zien
in welke stand hij staat. Via mijn richting heb ik een manier gevonden: via ene RS latch. Onderaan zie je mijn blokschema, ik heb alleen ene vraag aan mensen die ervaren met zijn. Hoe sluit je deze RS latch "deftig" aan? Moet er een condensator bij ofzo met zeer kleine capaciteit en moet ik eventueel een shhmitt-trigger tussen mijn optocoupler en mij latch zetten? Of een is ene gewone pull-up weerstand genoeg om het juiste ingangsspannig te verkrijgen?
Alvast bedankt
Grt Alex
Even nog de werking:
Via S1 word de latch geset, via s2 gereset: word er geset dan zal Q hoog worden waardoor de led aan die uitgang brand. Als de latcht gereset word dan zal Q\ hoog worden waardoor de andere led brand.
Re: wissel stand via geheugen
Zoals je het nu getekend hebt en er geen wisselspanning uit s1 en s2 komt zou dit gewoon moeten werken
Re: wissel stand via geheugen
Lid sinds: 2006

offline
Re: wissel stand via geheugen
Bij gebruik van een RS-latch moet je met gelijkspanning werken (dus diodes toevoegen). Ook zal de latch de stand bij uitschakelen vergeten. Na het inschakelen is maar de vraag welke stand er aangegeven wordt.


Een andere mogelijkheid, die met alle oude electromagnetische wissels (zonder eindafschakeling) werkt, is "22-01-027 Elektronische wisselmelder" die Conrad in zijn programma heeft.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/217338/

Deze schakeling "leest" de positie van het anker in de spoelen. Hierdoor weet deze schakeling ook de stand als de wissel met de hand verzet wordt.

groetjes
Henk.
Re: wissel stand via geheugen
Wel de bedoeling was ook om de latch op gelijkspanning te laten werken :)
Heb al mijn componenten al en ben bezig met het solderen :) had al een testje gedaan en het werkt perfecft :)
grtz Alex
Re: wissel stand via geheugen
dit is dus het uiteindelijke schema dat ik getest heb en nu gebruik. Alles is rond een D-FF gebouwd. De reden voor de flipflop is omdat ik ze nog liggen had :p
MVG Alex
Re: wissel stand via geheugen
schema
Re: wissel stand via geheugen
R3 en R4 zijn 10k, terwijl R1 en R2 1k5 zijn.
Re: wissel stand via geheugen
ik raad ook aan een diode anti-parallel over de ingang van de optocoupler te zetten, zodat de tegen-emk's van de spoelen de optocoupler niet beschadigen :)