Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..

Gestart door MarklinKoen dinsdag 08 mei 2012, 18:39:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Hallo allemaal,

Is er iemand die weet waar ik deze:

lantaarn kan kopen?
Ik heb er in totaal 3 nodig.

Groet,
Koen
Re:Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Hallo

Kijk in mijn diorama eens op de laatste pagina. Daar staat een link naar een site die dat soort lantaarnpalen maakt.
Re:Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Koen,

Even hier kijken: ==>> VIESSMANN

Heeft o.a. deze:




Grt, Ronald.
Re:Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Re:Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
ik ben al doorverwezen naar de producten van onze verjaardagman :mrgreen:  Dus bij deze wel bedankt voor de linkjes!
Re:Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
in borne zit ook iemand die goedkope lampen heeft
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Marklin vrienden (het is wel wat laat) maar hoe sluit je ledjes die uit /of van eenkerstboom komen aan .
Ik zalhet uitleggen wat ik gedaan heb(het snoer waar deze aanzaten was voor de helft stuk(100 stuks) er bleven er 50 over ,Nu heb ik gelezen dat je de kerstverlichting hiervoor kan gebruiken ,maar wat ik ook deed(dus daar weer de helft van) het werkte niet Ik wilde ze gaan gebruiken  voor de huizen Ps ik heb er nu nog een paar stengentjes over,dus wanneer ht niet gaat dan gaan ze weg
Wie geeft mij raad?
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Robert.

even in het kort.

Je sluit ze aan op je transformator neem ik aan.

Je moet met een paar dingen rekening houden.

Het waren er 100 zei je geloof ik , en die werkte op 230.

Dus 230 : 100 = 2,3 volt per ledje.

Als je trafo van je baan 18 volt is , hoeveel ledjes kun je er dan op laten branden per strengetje??

Wel afronden naar boven voor de zekerheid

Dan is het wel de bedoeling om voor de levensduur te zorgen dat er gelijkspanning vloeit.

En ben je van het flikkeren af.

Mvg: Alex

Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Alex ,ik heb een trafo van 16v wisselstroom
Ik rij met digitaal,daar kan niets van af gehaald worden. De huizen worden appart van energie voorzien dus, 16v wisselstroom.Als het niet kan gaan ze in de bak
grtjes Robert
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Dus als je 16 : 2,3 = 7.1 dus zeg maar 8 voor de veiligheid.

Probeer dit is,gaan ze knipperen , zal je er een klein brug celletje tussen moeten zetten (dat zijn de kosten niet) die maken van wisselstroom - gelijkstroom (staat dus 2x een wissel stroom tekentje op (trafo zijde - en een + en - op lampjes/ledjes zijde ).

Als je ze iets te fel vind doe je er bv is een rijtje van 10 stuks , en kijk dan wat het doet.

Let ook op dat als je er te veel tegelijk op zet het dan niet meer werkt , want een ledje is iets anders dan een gloeilampje...een ledje heeft een begin spanning nodig om hem te laten branden.

Mvg: Alex
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Stel je heb een hele lange baan die je wilt verlichten.
Dan heb je behoorlijk veel volts nodig om er even 250 aan te kunnen sluiten.
Dat is toch eigenlijk niet te doen als je bijvoorbeeld 64 volt heb?
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Volt maakt niet uit, wat er belangrijk is is VA (volt ampère). Ampère is de hoeveelheid stroom die je transformator kan geven, en dus belangrijk voor het aantal lampjes om te branden
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
ik heb een ringkerntrafo van 15 volt 350 VA (en schakeling van Huub Maaskant) voor aansturing van mijn al de verlichting en wisselsspoelen enzo.Is makkelijk met een ringleiding.Als je lampjes gebruikt gewoon in serie zetten.Als je dan ledjes gebruikt een simpel bruggelijkrichtertje (of diodes) en een weerstandje.Zo kan je gelijk welk type gebruiken.Ik gebruik hier 6 V , 12 V en 18 V lampjes door elkaar.Bij die van 6 V zet ik er 4 in serie.Ze branden dan lekker aangenaam en niet zo fel.Gaan ook langer mee.

Ps: die ringkentrafo's staan vaak op E*ay te koop voor weinig geld.Heb de mijne amper 8 euro betaald.Heb er zelfs eentje in reserve liggen.
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Belletj, hoe sluit je zo'n trafo aan eigenlijk? Bij google afbeeldingen zie ik alleen een rond ding
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
zo heb ik de mijne gemaakt en aangesloten :

http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Bedankt voor de snelle reactie :)

Nu heb ik wel 1 vraag, waarom is een ringkerntrafo beter?
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
geeft minder storingen naar buiten toe door een opheffen van het magnetisch veld.Wordt technisch hé.Heeft meestal ook minder warmteontwikkeling.
Re: Lantaarnpaaltje voor mijn diorama..
Oke :)