Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)

Gestart door sn00zerman zaterdag 02 juni 2012, 19:57:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Hoi allemaal,

Op volgende foto zie je een fotokader hangen.
Dit is eigenlijk wat je ziet als je m'n modelspoorkamer binnenkomt. (dit is de achterkant van een module)


Ondertussen is alles geschilderd, en ziet het er allemaal wat "netter" uit, maar eigenlijk ben ik niet tevreden om dit als eerste "zicht" te hebben.
We willen van dit stuk toch graag een blikvanger maken. (dat zou voor mij m'n modelspoorkamers "perfectioneren")

De beschikbare breedte/hoogte is 1m60 x 65 cm.
Aangezien de doorgang tussen deze module en de vaste werkbank, 90 cm is, kan ik gerust nog een 12-tal centimeter "afsnoepen" om iets met "diepte" te creëren ofzo ?

De gekste ideeën zijn al gepasseerd, gaande van een doorsnede van een kolenmijn, tot een grote TV, waarop een presentatie draait van de steden van m'n modelspoorwereld.
(uiteraard gaat die laatste snel vervelen voor terugkerende "bezoekers" en ook voor ons uiteraard)

Daarom ben ik op zoek naar foto's/voorbeelden/ideeën om inspiratie op te doen, ik kan al googlend namelijk niks vinden van "smalle" diorama's.
Ik weet dat Faller (of een andere fabrikant) ooit eens setje met 4 foto-kaders had, waarin je telkens een klein diorama diende te bouwen. (Volgens mij waren het zelfs de 4 seizoenen)
Ook weet ik van het bestaan af van een diorama in een TFT-scherm. Echter kan ik van beide voorvermelde items, niks vinden :-(

Ik zou natuurlijk mezelf niet zijn, als ik gewoon voor statische dio's zou gaan, uiteraard wil ik er wat beweging en lichtjes in :-)
(N-spoor baantje misschien op die "diepte" ?)

Dus foto's en links naar sites met héél smalle dio's, zijn altijd welkom :-)
Uiteraard zijn andere (gekke) ideeën ook altijd welkom. Niet dat ik van "voorgekauwd" hou, maar soms kan een idee van een ander, hoe gek het ook is,
me aanzetten tot een eigen creatie :-)


groeten,
Kris
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Halllo Kris,

Waarom laat je geen baantje van je baan door een ondiep ( 12 cm ) diorama door rijden.
Achterkant dicht, met een industrie gebied op een foto als achtergrond.
Net zo breed als die muur, en zo'n 30 cm hoog
Die kun jij mooi maken  :)
En de trein over een brug laten rijden over water etc.
brug maken met je laser apparaat  :P

Of een berg landschap  :D

Zou moeten lijken op een 3D film  :)

Gr Einte
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
als je 12 cm hebt, en het de achterkant van een module is, dan zou ik even het volgende overwegen :

In je module  plaatse je 2 wissels zodat je een "zijspoor" of passeerspoor hebt.
Van op die wissels ga je door de achterwand van de module en kom je uit waar nu het kader hangt
Je maakt een glazen wand op 12cm van de wand en beplakt de achterwand met een mooie landschapsposter.

Zo kan je in principe elke willekeurige trein vanuit de betreffende module laten passeren door je diorama door de wissels op te zetten van hoofdspoor nar parallelspoor. 

Is dat geen idee ?
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
We zijn in elk geval "gestart" in dit topic :-)
Alvast bedankt voor het meedenken :-)

Misschien ben ik nog vergeten te zeggen dat ik het eigenlijk "losstaand" van m'n baan wil houden.
Op het moment dat bezoekers binnen komen, is m'n baan nog niet opgestart ...
(had ik inderdaad beter op voorhand er bij moeten vertellen, sorry)

Het hoeft geeneens schaal H0 te zijn, ben best bereid om in N wat te bouwen ofzo.
Zou schaal N genoeg zijn om een huizenrij (halve huisjes tegen de achterkant), hiervoor een straat, en dan in een lager stuk, een dubbelspoor te leggen, en dat allemaal op 12 cm diep ?
(of zelfs minder, ik wil er ook nog glas voor.

groeten,
Kris
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
als je dat allemaal op 12c of minder wil ga je naar Z schaal moeten gaan kijken denk ik, Kris ...
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Hola

Leuk idee. Een diepte van 12 cm is niet echt veel en dan moet je haast wel naar N of Z spoor. Wat dacht je van de trein aan de uiteinden in een berg laten verdwijnen en daar tussenin een mooi (stenen) viaduct laten passeren.
Houdt er dan wel rekening mee wanneer je je diorama ook nog achter glas wilt hebben, dat N of Z veel storingsgevoeliger zijn dan H0. Je moet er wel goed bij kunnen om de rails te reinigen!
Je schrijft dat je de H0 baan nog moet opstarten als men binnentreedt, maar dat geldt toch ook voor je diorama?
Succes!

Hasta la Pasta
Fred
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Hoi Kris.
Misschien ook wel leuk om hier een pendelbaantje in te bouwen?
Je kunt dan denken aan een tandrad baantje waar je met een steile helling en een mooie achtergrond, zeker wat moois in H0 kunt bouwen en deze laten pendelen zodra deur of licht open- of aan gaat.
B.v. de Edelweiss van Fleischmann zou iets kunnen zijn, natuurlijk kun je dit zo mooi maken als je zelf wilt (en kunt! ;)). 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
bedankt allemaal :-)


Het kleine baantje zou ik activeren doormiddel van een bewegings-sensor, en zodoende het baantje enkele minuten "activeren".
Aangezien hiervoor geen PC, maar slechts een zelfgemaakte print voor nodig is, kan het baantje echt binnen een fractie van een seconde geactiveerd worden :-)

Ik ga eens nadenken over een brug en wat landschap enzo.
Achter glas is geen probleem, ik zorg zowieso dat ik overal goed bijkan, schuifraam of bevestiging aan een pianoscharnier, lijkt me geen probleem.
(nuja, ik ga plexi gebruiken i.p.v. echt glas uiteraard)


thanks,
Kris
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Ik zou het juist helemaal andersom doen (nee, niet een diorama ondersteboven :-) ):

Koop de mooiste loc die je kent in spoor 1, IIm of II (of een andere grote schaal), met een klein beetje directe omgeving, net als een stilleven.
Bij een stoomloc bijvoorbeeld met de rookkamerdeur open en was preisers er omheen die onderhoudswerkzaamheden uitvoeren, of een e-loc die net een spoorwegovergang passeert of uit een tunnel een brug over gaat. De actie kan dan komen van geflikker van laslicht, gloeien van de vuurkamer, knipperen van de overweg, vissers onder de brug, bewegen van deuren, preisers-(armen) enz, ook eventueel in een personenwagen die aan de loc hangt (een glas heffen in een barwagen?). De loc zelf kan je natuurlijk op een (onzichtbaar ingebouwde) rollenbaan zetten, zodat de wielen ook kunnen draaien, de rijgeluiden gehoord kunnen worden en ook een rookgenerator zou het goed kunnen doen (maar dan uitkijken met je glasplaat ervoor :-) )
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
ehhm een smal diorama

probeer eens een stukje scenery te maken met daarop een landweggetje

een keertje geen spoor kan ook he!

mvg danny
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: inspiratie/foto's gevraagd - héél smal diorama (ofzo ?)
Bedankt allemaal voor jullie tips ...

Een stil-leven gaat het niet worden, dan kan ik evengoed die foto-kader laten hangen hé :-)
Sommigen zullen al wel verwacht hebben dat het toch iets-of-wat electronisch "getint" zal worden.

Het idee is dat als zodra de deur naar de modelspoorkamer opent, er "gordijntjes" opzij schuiven.
Dit geeft een "toneel-gevoel", en trekt meteen de aandacht.
Er komt dan een treintje het landschap ingereden, met platteboord-wagons. Op elke wagon een letter, en samen vormt dit dan "WELKOM".
Verder komen er een landkaart bij te hangen op deze wand.
Eentje met een kaart van Duitsland, waarop mijn fictieve steden zijn aangeduidt.
Deze kaart zal langs achteren verlicht worden. Ook de "punten" van de steden (3) krijgen elk een rode knipperende LED.
Er komt nog een TFT scherm bij, waarop een 3D animatie start (moet ik nog maken, maar met m'n film/3D animatie ervaring uit het verleden, komt dit heus wel goed,
ik heb namelijk ooit een kortspeelfilm gemaakt, waarmee ik zelfs het benelux filmfestival heb gehaald, en diverse prijzen heb gewonnen in allerhande wedstrijden),
en wat uitleg verschaft over m'n 3 steden.

Ik zoek nog een overgang van het treintje naar het TFT scherm, maar dat komt ook nog wel goed :-)


groeten,
Kris