Hermanus,
zitten turen naar je tekening en schema's
Zelf heb ik de blokken ook mechanisch beveiligd met relais i.c.m. massa detectie. Ik heb echter de wisselstanden niet meegenomen in het geheel ( noodstopsectie gemaakt na de wissel als het betreffende blok onveilig is )
Heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om de schakelingen goed te krijgen met relais zonder gebruik te maken van S88 decoders e.d.
Maar het werkt nu naar behoren( altijd verbeteringen mogelijk natuurlijk ). Met de relaisschakelingen zou ik je wel kunnen helpen.
IK heb over het algemeen als volgt gewerkt
1) alle seinen standaard groen
2) alleen rood schakelen als een blok onveilig is en twee stappen verder ligt. ( hierdoor kan ik ook met treinen rijden die langer als 1 blok zijn. ( voorbeel in jouw geval S4 rd als blok met S6 bezet is.S3 rd als blok met S5 bezet is ) etc
3) Wisselstanden heb ik toen niet meegenomen maar heb besloten om laatste rails in blok 1 op rood de zetten als S1 bezet is. mocht dan W4 rechtdoor staan dan knalt in ieder geval de lok niet achterop de trein die op blok 1 staat. In dit geval kan S14 groen blijven als S1 / blok 1 bezet is.staan de wissels goed dan rijd de trein door. staan W3 en W4 richting blok 1 dan zal de aanstormende trein in ieder geval op het begin van blok 1 stoppen. Mooier is natuurlijk de wisselstanden integreren maar zelf geen idee hoe deze mee te nemen tenzij je de wissels gaat schakelen met dubbel om tuimelschakelaars. ( extra massa schakelen voor standbepaling )
Makkelijker kan het zijn om te bepalen als je de seinen en het bijbehorende blok hetzelfde nummer geeft. scheelt 1 extra puzzel en minder foutkans.
Door rood te schakelen i.p.v. groen kun je doordat 1 van de variablelen verkeerd staat een sien op rood zetten. DIt is eenvoudiger te maken dan aan meerdere voorwaarden voldoen om groen te worden. Lees als 1, 2, 3, 4, of 5 niet goed dan rood. is makkelijker dan als 1 en 2 en 3 en 4 en 5 goed dan groen. parallel schakelingen zijn eenvoudiger dan serieschakelingen met relais te realiseren.
Omdat sommige blokken meerdere seinen aan moeten sturen of sommige seinen van meerdere blokken afhankelijk zijn, heb ik per blok en per sein een schakeling gemaakt die meerdere in en of uitgangen heeft. Dit maakt het geheel iets flexibeler. Ook heb ik het voor elkaar gekregen om voor de relaisschakelingen een andere voeding te gebruiken dan de standaard voeding / Ecos die de treinen laat rijden. Dit scheelt weer in stroombelasting van mijn control unit.
Als ik het echter weer zou doen ( tegen de tijd dat ik de zolder kan confisceren dan ga ik wel voor S88ers e.d. icm koploper )
Mocht je meer info willen hoe ik het heb gedaan dan hoor ik het wel.
Voor de volledigheid de schakelingen zoals ik ze gebruikt heb. wellicht heb je er wat aan.
Als de wissels geschakeld worden met tuimelschakelaars dan kun je in geval van een dubbelpolig om mogelijk ook een extra massa schakelen en hier of een extra print voor maken of direct gelijkspanning naar de schakelprint sturen ( wel diodes opnemen om spookschakelingen te voorkomen doordat alles aan elkaar hangt op de schakelprint ) Andere optie is om bij het aansturen van de wissels een bistabiel relais aan te sturen die weer gebruikt wordt als eens van de voorwaarden van de schakel printen.
Natuurlijk kun je de monostabiele relais op mijn voorbeeld ook vervangen door bistabiele versies en de schakeling aanpassen. Alleen is gebruik maken van monostabiel volgens mij iets goedkoper.
Snelle uitleg schaklingen;
Bij massadetectie op een blok wordt het relais op de blok print aangetrokken. De kleine elco zorgt ervoor dat het relais niet afvalt als er een wagonnetje met slecht ascontact over de rails rijdt en het relais daardoor gaat klapperen.
Door het aantrekken van het relais op de blokprint komt er op de uitgangen een harde + en - te staan waarmee de schakelprint angestuurd kan worden en de seinen en rijstroom veranderd kunnen worden.
De diodes op de blok print zorgen ervoor dat bij het aansluiten van meerdere blok printen op een schakelprint ( de of schakeling ) niet de stroom terugloopt naar een andere schakelprint en ook al die voorwaarden gaat schakelen.
Op de manier waarop deze schema's staan werkt het nu bij mij zonder problemen. Ook de gezamelijke 0 van de ESU en de tweede voeding werkt zonder enige problemen. In jouw geval kan dit 1 voeding zijn of twee voedingen als je wilt. puur afhankelijk van de stroomafname van je baan wat je hier wilt.
Het schakelen van de schakelprinten met gelijkstroom heb ik gedaan omdat ik anders de gelijkgerichte wisselspanning moest stabiliseren. Aangezien ik toch een gelijkstroom voeding gebruik voor verlichting en het schakelen van mijn wissels genruik ik die ook voor deze taak.
Eventueel kun je op de schakelprint nog een extra Elco plaatsen als je vertraagd af wilt laten vallen. ( wel graag met diode/weerstand schakeling anders krijgt je aansturing zo'n optater en branden mogelijk je reail contacten in.
Je seinen die altijd rood moeten staan kun je eenvoudig realiseren door die betreffende relais altijd te activeren ( deactiveren middels je drukschakelaar die je noemt )
Ook kan het handig zijn als je een sein kunt overrulen. neem hiervoor een verbreek drukschakelaar op op je schakelprint of simpel een maak drukschaklaartje tussen de twee uitgangen van het relais op de schakelprint waar je rijspanning geschakeld wordt. ( kun je ondanks een rood sein toch rijstroom forceren )