Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

blokken

Gestart door hermanus zondag 10 juni 2012, 13:43:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blokken
hermanus
gast

blokken
Hallo
Ben hier al vaker mee aan het worstelen geweest maar toch maar weer een keer geprobeerd.
Ben ik op de goede weg of gaat dit niet zo

afb is klikbaar
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Of zo?
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
ga hier maar eerst eens mee stoeien
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
ik begin te twijfelen over de formule die bij s5 en s6 staat en dan met name groen.
Zou iemand hier voor eens naar willen kijken?
Dit weekend een beetje geprobeerd om schema te maken en kwam bij deze er niet uit
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
nou nou niet allemaal te gelijk anders kan ik het niet meer volgen.
Re: blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: blokken
Beste Manus,

Als we nu tussen 1979 en 1987 hadden geleefd had ik met je mee kunnen denken, toen was ik ook met zoiets bezig, maar sinds mijn verhuizing naar ons huidige huis ben ik digitaal en geautomatiseerd met de Raptor en de kennis over de vorige periode is inmiddels vertrokken uit mijn hoofd.

Succes, groet, Anne W
Re: blokken
Lid sinds: 2023

offline
Re: blokken
Manus,

Er zullen best mensen zijn die je willen helpen, maar ik denk dat de vraagstelling wat onduidelijk is.
Wat mij zo te binnen schiet :

-   welke kant rijdt je op ?
-   stop je handmatig of wil je volledig automatisch ?
-   hoeveel treinen wil je laten rijden ?
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Citaat van: Anne W op vrijdag 22 juni 2012, 11:12:37
Beste Manus,
Als we nu tussen 1979 en 1987 hadden geleefd had ik met je mee kunnen denken, toen was ik ook met zoiets bezig, maar sinds mijn verhuizing naar ons huidige huis ben ik digitaal en geautomatiseerd met de Raptor en de kennis over de vorige periode is inmiddels vertrokken uit mijn hoofd.
Succes, groet, Anne W
toen had ik nog geen modeltrein.
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 22 juni 2012, 12:07:44
Manus,
Er zullen best mensen zijn die je willen helpen, maar ik denk dat de vraagstelling wat onduidelijk is.
Wat mij zo te binnen schiet :
-   welke kant rijdt je op ?
-   stop je handmatig of wil je volledig automatisch ?
-   hoeveel treinen wil je laten rijden ?
-rechts alleen blok 3 bijde kanten
-treinen stoppen op blok1-2-4-5 door op drukschakelaar handmatig te laten vertrekken
-iedere trein 2 blokken (dus bij 10 blokken 5 treinen)
Wil nu niet bijdehand klinken maar de eerste 2 vragen staan in de formules :D
Re: blokken
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: blokken
Hoi Manis

Ik heb al een paar keer naar je tekening zitten staren,maar ik begrijp jouw theorie jammer genoeg niet.
Wat je blokken betreft om tien blokken te hebben voor vijf treinen vindt ik wel veel
In principe heb je aan zes blokken genoeg volgens mij.
Ik hoop nog eens jouw theorie te volgen.
Je baanplan ziet er verder prima uit.

Harrie
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
s1rood    =alle andere gevallen
s1groen  =(W3overloop en blok6vrij en drukschakelaar)
s2rood    =alle andere gevallen
s2groen  =(W3overloop en blok6vrij en drukschakelaar)
s3rood    =blok7 bezet
s3groen  =alle andere gevallen
s4rood    =blok8 bezet
s4groen  =alle andere gevallen
s5rood    =W1recht en (W3recht en blok3bezet) en (W3overloop en W4overloop en blok2bezet) en (W3overloop en W3recht en blok1bezet)
s5groen  =alle andere gevallen
s6rood    =W3recht en(W1recht en blok3bezet) en (W1overloop en W2overloop en blok4bezet) en (W1overloop en W2recht en blok5bezet)
s6groen  =alle andere gevallen
s7rood    =alle andere gevallen
s7groen  =(W1overloop en blok10vrij en drukschakelaar)
s8rood    =alle andere gevallen
s8groen  =(W1overloop en blok10vrij en drukschakelaar)
s9rood    =blok10bezet
s9groen  =alle andere gevallen
s10rood  =blok11bezet
s10groen= alle andere gevallen

hierbij de formules (s5 en s6 aangepast zoals ze horen te zijn denk ik)
zal het proberen uit te leggen.
s10 is sein10 deze staat altijd op groen alleen waneer blok 11 bezet is staat sein 10 op rood (is ook het geval met sein 3/4/8 en 9)
sein1, sein2, sein7 en sein8 staan altijd op rood en mogen op groen als de wissel goed staat en het blok ervoor vrij is.
sein5 en sein6 staan altijd groen behalve als de wissels naar een bezet blok staan.

Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
een aansluitschema gemaakt
Re: blokken
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: blokken
Hoi Manis.

Ik ben eens even met je tekening aan het stoeien geweest en heb geprobeerd er een automatische baan van te maken.
Ik heb niet alle seinen van je gebruikt,maar een nieuw schema gemaakt,waarbij je met 7 treinen automatisch kan rijden.
Misschien is dit wel helemaal je bedoeling niet,maar ik heb mijn best gedaan.
Wat de sporen 4 en 4a betreft ,hier zou je met een relais nog een extra trein kunnen opstellen.
Zo ook met 2 andere sporen die nu niet gebruikt worden.
Het volgende heb ik bedacht.



Hierbij rijden de treinen van 1 naar 8.
De volgorde van rijden is.
1naar2 -- 6naar7--5 naar 6--4naar 5--8 naar1--7 naar 8-- 3 naar 4--2 naar 3--herhaling 1 naar 2-----

Groet Harrie
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Hoi Harrie
In ieder geval bedankt voor je moeite maar is niet precies wat ik wil.
Ik wil zelf bepalen welke trein op welk spoor komt in mijn station en ook wanneer welke vertrekt.
Ik wil het zo maken dat ik bepaal welke trein er vertrekt maar als het blok erna nog niet vrij is er niet vertrokken kan worden.
Het zelfde geldt voor in komende treinen, ik bepaal hoe de wissels staan.
Staat de wissel naar een bezet blok blijft de trein wachten aan de ingang van het station net zo lang ik de wissels verzet naar een vrij blok of ik de trein die dat blok bezet hoed laat vertrekken.
Het ovaal wat ik als laatste getekend heb heeft het zelfde stationplan als de eerste tekening, is als totaal plan wat overzichtelijker.
Gaat het hierbij goed werken kan dit dus ingebouwd worden in het grote plan.
De doorgaande blokken wil ik beveiligen door middel van massadetectie gekoppeld aan een monostabiel relais zodat de treinen netjes afstand houden.
Ik heb ontzettend veel zitten lezen en ook al de nodige info gehad via Hessel (de hoeve) over blokken en over analoge schaduwstations van Peter (freak) maar ben wat Electro schakelingen een leek dus we doen ons best 
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
hoi.
In mijn zelf getekende aansluitschema staat 2x een relais getekend voor massadetecie van blok 9.
Ik heb hem nodig met W2 recht en overloop.
Kan ik hiervoor het zelfde relais gebruiken?of moet ik een 2xom relais hebben?
Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
Hermanus,

zitten turen naar je tekening en schema's
Zelf heb ik de blokken ook mechanisch beveiligd met relais i.c.m. massa detectie. Ik heb echter de wisselstanden niet meegenomen in het geheel ( noodstopsectie gemaakt na de wissel als het betreffende blok onveilig is )

Heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om de schakelingen goed te krijgen met relais zonder gebruik te maken van S88 decoders e.d.
Maar het werkt nu naar behoren( altijd verbeteringen mogelijk natuurlijk ). Met de relaisschakelingen zou ik je wel kunnen helpen.

IK heb over het algemeen als volgt gewerkt
1) alle seinen standaard groen
2) alleen rood schakelen als een blok onveilig is en twee stappen verder ligt. ( hierdoor kan ik ook met treinen rijden die langer als 1 blok zijn. ( voorbeel in jouw geval S4 rd als blok met S6 bezet is.S3 rd als blok met S5 bezet is ) etc
3) Wisselstanden heb ik toen niet meegenomen maar heb besloten om laatste rails in blok 1 op rood de zetten als S1 bezet is. mocht dan W4 rechtdoor staan dan knalt in ieder geval de lok niet achterop de trein die op blok 1 staat. In dit geval kan S14 groen blijven als S1 / blok 1 bezet is.staan de wissels goed dan rijd de trein door. staan W3 en W4 richting blok 1 dan zal de aanstormende trein in ieder geval op het begin van blok 1 stoppen.  Mooier is natuurlijk de wisselstanden integreren maar zelf geen idee hoe deze mee te nemen tenzij je de wissels gaat schakelen met dubbel om tuimelschakelaars. ( extra massa schakelen voor standbepaling )

Makkelijker kan het zijn om te bepalen als je de seinen en het bijbehorende blok hetzelfde nummer geeft. scheelt 1 extra puzzel en minder foutkans.
Door rood te schakelen i.p.v. groen kun je doordat 1 van de variablelen verkeerd staat een sien op rood zetten. DIt is eenvoudiger te maken dan aan meerdere voorwaarden voldoen om groen te worden.  Lees als 1, 2, 3, 4, of 5 niet goed dan rood.  is makkelijker dan als 1 en 2 en 3 en 4 en 5 goed dan groen. parallel schakelingen zijn eenvoudiger dan serieschakelingen met relais te realiseren.

Omdat sommige blokken meerdere seinen aan moeten sturen of sommige seinen van meerdere blokken afhankelijk zijn, heb ik per blok  en per sein een schakeling gemaakt die meerdere in en of uitgangen heeft. Dit maakt het geheel iets flexibeler. Ook heb ik het voor elkaar gekregen om voor de relaisschakelingen een andere voeding te gebruiken dan de standaard voeding / Ecos die de treinen laat rijden. Dit scheelt weer in stroombelasting van mijn control unit.

Als ik het echter weer zou doen ( tegen de tijd dat ik de zolder kan confisceren dan ga ik wel voor S88ers e.d. icm koploper )


Mocht je meer info willen hoe ik het heb gedaan dan hoor ik het wel.

Voor de volledigheid de schakelingen zoals ik ze gebruikt heb. wellicht heb je er wat aan.
Als de wissels geschakeld worden met tuimelschakelaars dan kun je in geval van een dubbelpolig om mogelijk ook een extra massa schakelen en hier of een extra print voor maken of direct gelijkspanning naar de schakelprint sturen ( wel diodes opnemen om spookschakelingen te voorkomen doordat alles aan elkaar hangt op de schakelprint ) Andere optie is om bij het aansturen van de wissels een bistabiel relais aan te sturen die weer gebruikt wordt als eens van de voorwaarden van de schakel printen.

Natuurlijk kun je de monostabiele relais op mijn voorbeeld ook vervangen door bistabiele versies en de schakeling aanpassen. Alleen is gebruik maken van monostabiel volgens mij iets goedkoper.

Snelle uitleg schaklingen;
Bij massadetectie op een blok wordt het relais op de blok print aangetrokken. De kleine elco zorgt ervoor dat het relais niet afvalt als er een wagonnetje met slecht ascontact over de rails rijdt en het relais daardoor gaat klapperen.
Door het aantrekken van het relais op de blokprint komt er op de uitgangen een harde + en - te staan waarmee de schakelprint angestuurd kan worden en de seinen en rijstroom veranderd kunnen worden.
De diodes op de blok print zorgen ervoor dat bij het aansluiten van meerdere blok printen op een schakelprint ( de of schakeling ) niet de stroom terugloopt naar een andere schakelprint en ook al die voorwaarden gaat schakelen.
Op de manier waarop deze schema's staan werkt het nu bij mij zonder problemen. Ook de gezamelijke 0 van de ESU en de tweede voeding werkt zonder enige problemen. In jouw geval kan dit 1 voeding zijn of twee voedingen als je wilt. puur afhankelijk van de stroomafname van je baan wat je hier wilt.
Het schakelen van de schakelprinten met gelijkstroom heb ik gedaan omdat ik anders de gelijkgerichte wisselspanning  moest stabiliseren. Aangezien ik toch een gelijkstroom voeding gebruik voor verlichting en het schakelen van mijn wissels genruik ik die ook voor deze taak.

Eventueel kun je op de schakelprint nog een extra Elco plaatsen als je vertraagd af wilt laten vallen. ( wel graag met diode/weerstand schakeling anders krijgt je aansturing zo'n optater en branden mogelijk je reail contacten in.

Je seinen die altijd rood moeten staan kun je  eenvoudig realiseren door die betreffende relais altijd te activeren ( deactiveren middels je drukschakelaar  die je noemt )
Ook kan het handig zijn als je een sein kunt overrulen. neem hiervoor een verbreek drukschakelaar op op je schakelprint of simpel een maak drukschaklaartje tussen de twee uitgangen van het relais op de schakelprint waar je rijspanning geschakeld wordt. ( kun je ondanks een rood sein toch rijstroom forceren )








Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
nog even zitten denken over de wissels en de wissel voorwaarden

als je CDU's gebruikt (bijvoorbeeld als de derde schakeling op http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:wissels_schakelen_met_een_cdu ) zou je het als volgt kunnen doen

voorbeeld

schakeling uitwerken als zonder gebruik van wissels. S1 blok bezet zet S5 op rood.
Door de vrije contacten van de schakelaar van W4 ( toch dubbelpolig ) op te nemen in de aansturing van  de schakelprint van S5 ( afkomstig van blok 1 detectie) kun je de stroomkring onderbreken  als W4 naar links staat. Gevolg bij juiste stand van de wissel is S5 niet geactiveerd en zal het sein op groen blijven staan.
Als blok 2 toch bezet is dan komt S5 op rood
Tenzij W3 verkeerd om staat  en er op blok 3 een trein zit dan zal S5 nog steeds op rood blijven.
wel een puzzel maar moet wel kunnen.

iets als dit


In dit geval zou ik op de schakelprint wel een 220uF Elco plaatsen. bij schakelen met een schakelaar onderbreek je het contact altijd kortstondig. zonder Elco ( met diode en weerstandje ) zal het relais kortstonding afvallen ook als de volgden stap rood zou geven. de kleine elco voorkomt dit omdat hij als een buffer werkt en onderbrekingen < 1 sec opvangt. Doe je dit niet dan krijg je kortstondig groen te zien terwijl dit niet hoort.

Vast en zeker zijn er nog meerdere mogelijkheden. Je zou kunnen denken aan het aansturen van de wissels met een bistabiel relais en hier weer contacten van gebruiken. echter ieder relais kost geld en zonde om er meer dan noodzakelijk te gebruiken. maar het is een goede optie als je te weinig contacten hebt op je wisselschakelaar of als je de drukknop kastjes van M zelf wilt gebruiken voor het schakelen van de wissels.
Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
Hm zie nu pas dat ik S5 gebruikt heb. Blijkt maar weer dat ik niet in het leger gezeten heb.
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Zo hallo das een boel tekst en uitleg en daar moet ik maar uit zien te komen.
We beginnen bij het begin en bij de dingen die ik nog enigszins begrijp.
Seinen en blokken met het zelfde nummer, sein 5 en sein 6 beveiligen een ieder 4 blokken hoe kan ik dan de blokken het zelfde nummer geven als het sein.
De blokken 9 en 6 worden daar in tegen weer beveiligd door 3 seinen, dus zeg mij maar hoe dat te doen.

Ik wil aan ieder blok een monostabiel relais koppellen zoals hier op de afbeelding en daar het sein en de baanstroom mee te regelen.
Relais in ruststand = sein groen en baanstroom naar stopsectie.
Blok bezet relais word verbonden met de - ,hierdoor sein op rood en geen baanstroom naar stopsectie.
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
voor de seinen in het station gedeelte wil ik het relais gebruiken om daarmee dit te doen http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:logisch_schakelen
dus aan elk blok een monostabiel en aan iedere wissel een bistabiel.
Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
Citaat van: hermanus op maandag 25 juni 2012, 21:17:58
Zo hallo das een boel tekst en uitleg en daar moet ik maar uit zien te komen.
We beginnen bij het begin en bij de dingen die ik nog enigszins begrijp.
Seinen en blokken met het zelfde nummer, sein 5 en sein 6 beveiligen een ieder 4 blokken hoe kan ik dan de blokken het zelfde nummer geven als het sein.
De blokken 9 en 6 worden daar in tegen weer beveiligd door 3 seinen, dus zeg mij maar hoe dat te doen.

Ik wil aan ieder blok een monostabiel relais koppellen zoals hier op de afbeelding en daar het sein en de baanstroom mee te regelen.
Relais in ruststand = sein groen en baanstroom naar stopsectie.
Blok bezet relais word verbonden met de - ,hierdoor sein op rood en geen baanstroom naar stopsectie.

tja, geef je antwoord is het teveel tekst :P

Wat ik bedoel met sein en blok hetzeflde nummer, is het sein wat in blok 1 staat noem je S1. sein in blok 2 noem je S2 etc. hoeft natuurlijk nietmaar maakt het iets simpeler als je `de schakelingen uit moet werken.

koppelen van een mono stabiel relais zie de blokprinten

koppelen van seinen en baanstroom zie schakelprinten

schakelaars gebruiken voor wissels zie mijn laatste posting en jouw verwijzing van logisch schakelen met contacten

Bij het uitwerken van de schakelinge, werk terug van welk blok wat rood geeft i.p.v. wat rood moet worden wanneer .  blok 1 geeft S... rood, blok 2 geefft S .... rood en maak een lijst
vervolgens de wissels toevoegen in de lijst als uitzondering.`hiermee heb je de bekabelingslijst van de blok printen naar de schakelprinten
( verbeeld je een trein op een blok en schrijf op welke sporen op rood moeten komen ( los van de wisselstanden )

Dat zou moeten werken volgens mij.

voor de rest werken ze exact zoals je vraagt "Relais in ruststand = sein groen en baanstroom naar stopsectie. Blok bezet relais word verbonden met de - ,hierdoor sein op rood en geen baanstroom naar stopsectie"



`PS relais kun je niet zomaar koppelen aan je baanstroom. baan heeft een vorm van wisselspanning ( in ieder geval geen gelijkspanning ), die zul je gelijk moeten richten anders trekt je relais niet aan ( hier voorzien de schakelingen ook in )

als ik straks tijd heb zal ik mogelijk een schakeling benoemen met relais
Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
even een model in elkaar gezet in excel
http://evandend.home.xs4all.nl/blokken%20wissels.xlsx

zal niet optimaal zijn maar geeft een goed idee over hoe je hem in elkaar zou kunnen zetten.
Nu te laat om de blok en schakelprinten erbij te maken met welke koppelingen er nodig zijn. misschien heb ik daar morgen ergens tijd voor.
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Citaat van: amfibia op maandag 25 juni 2012, 21:53:08
Bij het uitwerken van de schakelinge, werk terug van welk blok wat rood geeft i.p.v. wat rood moet worden wanneer .  blok 1 geeft S... rood, blok 2 geefft S .... rood en maak een lijst
vervolgens de wissels toevoegen in de lijst als uitzondering.`hiermee heb je de bekabelingslijst van de blok printen naar de schakelprinten
( verbeeld je een trein op een blok en schrijf op welke sporen op rood moeten komen ( los van de wisselstanden )

Citaat van: hermanus op zaterdag 23 juni 2012, 11:48:52
s1rood    =alle andere gevallen
s1groen  =(W3overloop en blok6vrij en drukschakelaar)
s2rood    =alle andere gevallen
s2groen  =(W3overloop en blok6vrij en drukschakelaar)
s3rood    =blok7 bezet
s3groen  =alle andere gevallen
s4rood    =blok8 bezet
s4groen  =alle andere gevallen
s5rood    =W1recht en (W3recht en blok3bezet) en (W3overloop en W4overloop en blok2bezet) en (W3overloop en W3recht en blok1bezet)
s5groen  =alle andere gevallen
s6rood    =W3recht en(W1recht en blok3bezet) en (W1overloop en W2overloop en blok4bezet) en (W1overloop en W2recht en blok5bezet)
s6groen  =alle andere gevallen
s7rood    =alle andere gevallen
s7groen  =(W1overloop en blok10vrij en drukschakelaar)
s8rood    =alle andere gevallen
s8groen  =(W1overloop en blok10vrij en drukschakelaar)
s9rood    =blok10bezet
s9groen  =alle andere gevallen
s10rood  =blok11bezet
s10groen= alle andere gevallen

hierbij de formules (s5 en s6 aangepast zoals ze horen te zijn denk ik)
zal het proberen uit te leggen.
s10 is sein10 deze staat altijd op groen alleen waneer blok 11 bezet is staat sein 10 op rood (is ook het geval met sein 3/4/8 en 9)
sein1, sein2, sein7 en sein8 staan altijd op rood en mogen op groen als de wissel goed staat en het blok ervoor vrij is.
sein5 en sein6 staan altijd groen behalve als de wissels naar een bezet blok staan.


is dat niet goed
Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
als je liever vanuit het sein werkt. Snel een keer doorheen gelopen en commentaar erbij gezet.

s1rood    =alle andere gevallen - altijd als blok 6 bezet onafhankelijk van drukknop of drukknop niet actief
s1groen  =(W3overloop en blok6vrij en drukschakelaar) - W3 overloop zie ik niet het nut van in
s2rood    =alle andere gevallen - altijd als blok 6 bezet onafhankelijk van drukknop of drukknop niet actief
s2groen  =(W3overloop en blok6vrij en drukschakelaar) - W3 overloop zie ik het nut niet van in
s3rood    =blok7 bezet - zelfde als mijn lijstje, klopt volgens mij
s3groen  =alle andere gevallen - klopt
s4rood    =blok8 bezet - klopt
s4groen  =alle andere gevallen - klopt
s5rood    =W1recht en (W3recht en blok3bezet) en (W3overloop en W4overloop en blok2bezet) en (W3overloop en W3recht en blok1bezet) - zeflde als mijn excel. let op is nog steeds denkbaar een crash te krijgen.W3 overloop en 3 bezet geeft met een doorgaande trein tegen de klok in een frontale botsing aangezien blok 3 geen enkel sein heeft, trein zal immers geen last hebben van W3 bij uitrijden blok 3
s5groen  =alle andere gevallen - klopt deels, maar wat bij een trein vanaf blok 11  en W1 recht en W3 recht kan een volle botsing op blok 3 geven
s6rood    =W3recht en(W1recht en blok3bezet) en (W1overloop en W2overloop en blok4bezet) en (W1overloop en W2recht en blok5bezet) - zie commentaar bij S5 rood maar dan de andere kant op
s6groen  =alle andere gevallen - zie commentaar bij S5 groen
s7rood    =alle andere gevallen - altijd als blok 9 bezet onafhankelijk van drukknop of als drukknop niet geactiveerd
s7groen  =(W1overloop en blok10vrij en drukschakelaar) - W1 overloop zie ik niet, blok 9 vrij i.c.m. drukschakelaar
s8rood    =alle andere gevallen - altijd als blok 9 bezet onafhankelijk van drukknop of als drukknop niet geactiveerd
s8groen  =(W1overloop en blok10vrij en drukschakelaar) - W1 overloop zie ik niet, blok 9 vrij i.c.m. drukschakelaar
s9rood    =blok10bezet - klopt
s9groen  =alle andere gevallen - klopt
s10rood  =blok11bezet - klopt
s10groen= alle andere gevallen - klopt

blijft altijd een risico. als een trein uit blok 3 komt en naar blok 9 gaat kan hij of de stilstaande trein op 8 scheppen in de wissel. Ook bij verkeerde stand van de wissel tussen W3 en S5 kan de trein het verkeerde spoor opgaan, of hij kan een stilstaande trein op blok 9 in de flank rijden, voor deze opties is geen criterium opgenomen. Dus opletten. dit geldt trouwens ook de andere kant op.

al met al zitten er een paar risico's aan het blok systeem in deze opzet. helemaal veilig ga je hem zo niet krijgen. Daar zul je waarschijnlijk nog iets meer voor aan moeten passen met stop secties.
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
Trein komt vanuit blok 11 met W1 recht gaat dus over blok 3 naar blok 9 en komt dan in botsing met de trein die vanuit blok 8 komt.
Daarom W1 recht is sein 5 op rood.
Sein 7 en sein 8 mogen niet op groen als W1 recht.
Bij W1 recht komt er een trein over blok3 en komen elkaar dan tegen op de kruising, W1 overloop trein gaat naar blok 4 of 5.
Zelfde verhaal de ander kant op.
Re: blokken
amfibia
gast

Re: blokken
ok, snap hem. klopt volgens mij.
wel slim om S5 en S6 1 rail verder terug te laten stoppen. of 2 rails te gebruiken die onderbroken worden.
reden hiervoor is dat sommige locks het sleepcontact in de tender hebben en dan net te ver kunnen staan of door kunnen schieten. gevolg zal zijn dat ze over het blok heen staan met de neus en dan alsnog geschept worden door de doorgaande trein van blok 3.

Verder volgens mij toevoegen S6 rood als blok 9 bezet i.c.m. W1 recht. En S5 rood bij W3 recht als blok 6 bezet is.
Re: blokken
hermanus
gast

Re: blokken
s1rood    =alle andere gevallen
s1groen  =(W3 overloop en blok6 vrij en drukschakelaar)
s2rood    =alle andere gevallen
s2groen  =(W3 overloop en blok6 vrij en drukschakelaar)
s4rood    =alle andere gevallen
s4groen  =(W1 overloop en blok9 vrij en drukschakelaar)
s5rood    =alle andere gevallen
s5groen  =(W1 overloop en blok9 vrij en drukschakelaar)
s6rood   =blok7 bezet
s6groen  = alle andere gevallen
s7rood    =blok8 bezet
s7groen  = alle andere gevallen
s8rood    =W1 recht en(W3 recht en blok3 bezet en blok6 bezet) en (W3 overloop en W4 overloop en blok2 bezet) en (W3 overloop en W4 recht en blok1 bezet)
s8groen  = alle andere gevallen
s9rood    =blok10 bezet
s9groen  = alle andere gevallen
s10rood  =blok11 bezet
s10groen= alle andere gevallen
s11rood    =W3 recht en (W1 recht en blok3 bezet en blok9 bezet) en (W1 overloop en W2 overloop en blok4 bezet) en (W1 overloop en W2 recht en blok5 bezet)
s11groen  = alle andere gevallen